Obludárium

Vše je připraveno, vážené dámy a vážení pánové se již scházejí, světla reflektorů ozařují arénu uprostřed velkého stanu a v ní zakryté klece. Prosím usaďte se a vítejte v mysteriózním Obludáriu!

Když se někdo vysloví slovní spojení karetní hra a jméno Richard Garfield, okamžitě se mi vybaví slavný a veleúspěšný Magic: TheGathering. Doslova legendární hra, o které už každý někdy slyšel, vždyť od roku 1993 prošla roky vývoje a mnoha změnami. Ale jedna věc je v podstatě stále stejná a i po letech bych si jí klidně kdykoliv zahrál znovu (i když mě Magic přeci jen už řadu let z časových důvodů míjí) – draft. Systém, který využívá řada her (Bunny Kingdom, 7 Divů světa), kdy si hrací karty postupně vybíráte předem daným systémem a s nimi poté hrajete proti ostatním. Jasně, tenhle popis je hodně v kostce, ale podstata je jasná. A přesně na draftu stojí deskoherní karetní novinka Richarda Garfielda – Obludárium (v originále Carnival of Monsters), kterou u nás závěrem loňského roku vydal MINDOK. A ještě jednu věc má tahle hra společného se zmiňovaným Magicem – nádherné ilustrace herních karet.

Obludárium je desková karetní hra pro 2-5 hráčů od 10 let s herní dobou do 45 minut v jejímž průběhu se hráči stanou experty – lovci prapodivných, kouzelných, ale i nebezpečných monster a budou soutěžit, kdo vytvoří lepší a hodnotnější sbírku ve svém zvěřinci pomocí draftu z kolující nabídky karet.

Krabice plná karet

Asi nikoho nepřekvapí, že dominantní postavení v krabici se hrou zabírají karty. Ty lze snadno rozdělit do několika kategorií – karty krajů, které fungují jako platidlo pro vynášení oblud, samotné karty oblud, které budou hráči sbírat pro zisk bodů, karty pomocníků, karty událostí, karty tajných úkolů, karty sezón (každé kolo ve hře se nazývá sezóna, ale o tom dále) a karty půjček. Když už jsme u půjček, pak nedílnou součástí hry je hromádka žetonů mincí, kterými budete v průběhu partie platit za vynášení karet.

Moc hezky na stole rozhodně působí kruhový herní plán, díky kterému neleží herní komponenty ledabyle jen tak, ale mají své určené místo. Pro každého hráče je k tomu připravena herní deska. Pojďme už ale na to, co s tím vším budete ve hře dělat.

Lovím, lovíš, lovíme

Jako první vás samozřejmě čeká obligátní příprava. Desky doprostřed stolu, žetony a karty rozdělné na hromádky rozložit na ní, každému hráči jednu jeho desku a nějaké ty mince do začátku a k nim náhodně dvě karty krajů.

Obludárium se hraje na 4 kole, která se nazývají sezóny, přičemž se vždy opakují ve 4 fázích:

- 1. odhalení karty sezóny

- 2. výběr a hraní karet

- 3. krocení běsnících oblud

- 4. závěr sezóny

Protože je publikum nestále, stále chce vidět něco nového. Proto je každé kolo/sezóna jiné – které obludy přinášejí v dané části a na jejím konci bonus udává právě karta sezóny. Za prvé určuje odměnu v průběhu kola a jeden z hráčů jí získá na konci kola jako trofej pro body na konci hry.

Pak už na řadu přichází hlavní část celé hry – draft. V této části si hráči postupně z nabídky vybírají karty, které chtějí zahrát nebo si je uchovat. Na začátku dostane každý hráč 8 karet, ze kterých si jednu vybere a zahraje a zbytek pošle dalšímu hráči (a od jednoho ze sousedů obdrží další sadu karet). To trvá, dokud takto nejsou rozebrány všechny karty. Karty které kolují jsou několika typů:

- Kraje

- Obludy

- Pomocníci

- Události

- Tajné úkoly

S vámi vybranou kartou můžete udělat jen dvě věci – okamžitě jí zahrát nebo si jí uložit na později. Nemáte možnost vybranou kartu třeba zahodit, zkrátka máte jen dvě možnosti. A pokud zrovna nemáte peníze, musíte si vzít půjčku, která vám na konci hry přinese záporné body. Vtip hraní karet tkví v tom, že kromě peněz potřebujete na vykládání karet oblud hlavně kraje, které fungují jako platidlo. Navíc jich je 6 druhů a kromě jednoho žolíkového, musíte mít na pro zahrání obludy správný typ. To přináší míru náhody do hry, protože záleží na tom, jaké kraje a obludy se v nabídce objeví. Musíte zároveň dobře zvážit správný poměr krajů a oblud (nehledě na další typy karet), abyste nebyli zahlceni kraji bez dobrých a drahých potvor, ale ani abyste neskončili sice se skvělými potvorami, ale bez platidla.

Je dobré zmínit, že jak kraje, tak i pomocníci vám po vyložení zůstávají a pomáhají až do konce hry. Události proti tomu okamžitě vyhodnotíte a zahodíte. Tajné úkoly si pak musíte uložit bez zveřejnění a vyhodnotí se až na konci. A co znamená to uložení? Zkrátka pokud nějakou kartu chcete, ale aktuálně za ní nemůžete nebo nechcete platit, můžete si jí vybrat a místo okamžitého zahrání uložit na později a použít jí v dalším průběhu hry. Na závěr této části mohou hráči ještě zahrát své uložené karty dle libosti.

Po rozdělení všech karet z nabídky a jejich zahrání nebo uložení nastává fáze třetí – krocení. Některé obludy, označené symbolem „běsnící“ nejsou úplně mírumilovné (takový vlkodlak asi jen tak v kleci nebude chtít zůstat) a na jejich ovládnutí je potřeba je zkrotit. K tomu slouží jednak vaši najatí pomocníci, královští lovčí, jejichž počet se pro každé kolo určí náhodně kostkami a pomocí žetonů lovců nasbíraných v předchozím průběhu hry. Pokud se vám podaří pokrýt tímto způsobem všechny běsnící obludy, jen dobře, protože v opačném případě zničí vaše příšery část města a vy musíte zaplatit pokutu vašimi drahocennými tolary nebo půjčkami, což nikdy není příjemné.

V poslední části každé sezóny se určí, kdo získá trofej pro dané kolo, všechny zahrané obludy se odloží stranou pro závěrečné hodnocení a může se začít znovu. Tímto způsobem se odehrají 4 kola a přijde na řadu závěrečné hodnocení. A boduje se prakticky úplně vše! Všechny zahrané obludy v průběhu kol, body za tajné úkoly, zbylé peníze, zbylé žetony lovců, získané trofeje. A samozřejmě se strhnou negativní půjčky. Hráč s nevyšším počtem bodů se stává vítězem a nejlepším krotitelem.

Ještě než přejdeme dál, dovolím si odbočku k variantě hry pro dva hráče. Hra probíhá v podstatě totožně, ale s tím rozdílem, že každý hráč dostane na začátku dalších 7 karet osobního balíčku, které postupně přidává do kolující nabídky, tak aby byl výběr variabilnější. Osobně se musím přiznat, že ač hra ve dvou není špatná, přeci jen je Obludárium lepší ve větším počtu hráčů.

Draft pro všechny

Obludárium je povedená hra. Richard Garfield zkrátka dokazuje, že hry umí a netřeba o tom nijak spekulovat. A hlavní klady a zápory?

V první řadě je to určitě jednoduchost vysvětlení. Hra není v základu nijak složitá, za pár minut jí všem u stolu vysvětlíte a můžete se pustit do partie. Žádná dlouhá pravidla nebo texty, maximálně pár ikon. Zároveň partie rychle odsýpá a i v plném počtu hráčů máte do 45 minut odehráno a klidně si můžete dát ještě jednu partii. Na rychlosti hře dodává i to, že všichni u stolu v podstatě mohou hrát zároveň – vybrat a zahrát či uložit – tedy pokud nemáte u stolu nějakého zarytého kontrolora.

Navíc hra může krásně fungovat jako takový vstupní draft, kdy se nováčci tento sytém hezky naučí a nezahltí se. A je to taky jedna z her, kterou si můžete klidně zahrát i s rodinou.

Obrovským plusem je pak grafická stránka hry. Ta se neskutečně povedla. Vždyť se na ní také podílela celá sedmička zkušených autorů, kteří za sebou mají povětšinou hlavně práci právě na shora zmiňovaném Magicu.

Rozhodně největší nevýhoda hry je samozřejmě náhoda. Když vám nepřijdou správné karty, na kterých jste zrovna chtěli sta vět, nic moc vám nepomůže. Můžete si tak ukládat třeba silné zelené obludy jak chcete, ale bez lesa jste „namydlení“. A pak může přijít docela nepříjemná naštvanost, když vidíte, jak všichni ostatní u stolu hromadí své sbírky. Bohužel tak už to v tomto typu her bývá. Na druhou stranu je pravda, že se hrají 4 kola a situace ve hře se dynamicky mění, netřeba tak zoufat.

Obludárium jistě potěší všechny milovníky karetního draftu a také ty, kdo hledají příjemně plynoucí oddechovku pro větší počet hráčů, která netrvá přehnaně dlouho dobu, a která jistě všechny u stolu zabaví. Pravidla jsou jednoduchá, nic vás zbytečně nezahltí, ale i tak si i taktičtější hráči užijí dostatek zábavy. Zkrátka s Obludáriem nesáhne vedle ani rodina, ani skupina zkušenějších hráčů.

Koupit přímo u Mindoku!

Obludárium

Autor: Richard Garfield