Osmero

Hry recenze

Za osmero moři a osmero horami, za vlnami a dunami, za vzdálenými obzory, tam v dáli leží tajemný kontinent Aluda, kde krajina se stále mění a zve dobrodruhy ke stále novým cestám a objevům.

Jsou hry, na které doslova nadšeně čekáte a nemůžete dospat dne, kdy vám u dveří zazvoní kurýr s novou krabicí, na kterou se okamžitě vrhnete a pod rozcupovanými kartonovými deskami objevíte doplnění své sbírky. A pak jsou hry, které jsou často mnohem menší svými rozměry, a které sice přiletí trochu potichu, ale o to více vás pak překvapí na stole. A jednou z takových menších her je i novinka od MindOku s názvem Osmero (v orig. Faraway), u které se sice chválou s předstihem úplně nešetřilo, ale i po přečtení pravidel jsem k ní byl možná trochu skeptický. Jenže Osmero to je takový malý skrytý poklad, který rozhodně stojí za pozornost a já se vám pokusím vysvětlit proč.

Osmero je karetní hrou s draftem (výběrem) a sbíráním karet dvojice Johannes Goupy a Corentin Lebrat určenou pro 2-6 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo 15-30 min na jednu partii. Hráči se vydávají na bájnou Aludu, kde se krajina dynamicky mění a když jí jednou za osm dní přejdete, cesta zpět nikdy nebude ani zdaleka stejná. Jisté jen je, že vaše pouť bude lemována kameny Uddu, chimérami Okiko, ale i rostliny Zlatavce, ale i mnoho místních obyvatel. Během hry si hráči vykládáním karet lokací tvoří cestu napříč krajinou zleva doprava a na konci jí zase projdou naopak zprava doleva. Zkrátka jednou tam a jednou zase zpět.

 

Osmerová barevnost

Osmero přichází v trochu nenápadné menší skoro až záhadné kabičce, které vévodí ilustrace v „mexickém“ barevném stylu. Po otevření na vás vypadnou v první krátká pravidla. Ta mají jen pár stran i s krátkým úvodem do fantasy světa Aludy a mnoha příklady ke hraní. Jedno přečtení a máte jasno prakticky ve všem, což je u takové hry vždy plus.

Obsah hry po herní stránce tvoří dva balíčky karet a zápisník na body. Větší čtvercové karty tvoří jádro hry a označují se jako lokace. Ty si hráči vybírají z nabídky během kol a následně je vykládají do osmikaretní řady. Karty nesou příjemné barevné ilustrace a výrazné barevné rozdělené, ale také tzv. čas průzkumu, který je důležitý pro určování zisku svatyní (bonusových karet) a také pro pořadí následného získávání nových karet. Druhý balíček tvoří už zmíněné svatyně, které působí jako jakési bonusové karty, které přinášejí symboly navíc. A že jsem žádné symboly doposud nezmínil? Inu ty jsou na kartách a podle nich se určují různé bodovací podmínky – jednoduše platí klasické set collectingové čím více symbolů, tím více bodů.

Materiálově a zpracováním je hra opravdu pěkná a barevné výrazné ilustrace netradiční, ale rozhodně hezké. Osobně v nich nejvíce vidím Mexiko či zkrátka Střední a Jižní Ameriku plnou života a barev.

 

Jak na to?

Herně není Osmero žádná věda. Na začátku hry zamícháte oba balíčky karet a každý hráč dostane do ruky 3 lokace (případně 5, z nichž si vybere 3 v pokročilé hře). Vyloží se první nabídka lokací v počtu hráčů plus jedna a může se hrát.

Každé z osmičky kol se skládá ze tří pevně daných fází. V té první si všichni hráči společně vyberou jednu kartu z ruky a položí jí do řady – pěkně zleva doprava. V druhé části získají hráči karty svatyní, pokud se jim podařilo vytvořit stoupající číselnou řadu, tedy nová karta má vyšší číslo průzkumu, než předchozí. No a ve třetí části si hráči rozeberou nové karty z nabídky – od nejnižšího nově vyloženého čísla po nejvyšší a vyloží jednu z karet získaných svatyní. Doteď to možná nezní nijak zvlášť originálně. Jenže hra obsahuje velmi zajímavý a netradiční twist. Po osmém kole se celá řada karet obrátí lícem dolů a postupně se otáčejí a vyhodnocují v opačném pořadí. Bodový zisk za každou kartu je pak určen vždy jen kartami, ať už lokacemi neb svatyněmi, které jsou aktuálně viditelné. Tedy poslední karta, kterou jste zahráli, vyhodnocuje jen „sama“ sebe a svatyně, zatímco ta úplně první všechny zahrané karty. Na konci ještě vyhodnotíte případně karty svatyní, pokud přinášejí body a určíte nejlepšího objevitele a průzkumníka Aludy.

 

Dojmy

Osmero je doslova vynikající karetní filler pokud chcete originální nápaditou hru na maximálně 30 min, ať už hrajete ve dvou nebo se sejde větší parta. Hra vás nezaujme jen svým barevným originálním vizuálem, ale hlavně moc chytrou a šikovnou hratelností, která sází na originální twist, který vás donutí nad hrou přemýšlet docela jinak, než jste zvyklí.

Ano, hra nás zaujala už svým grafickým zpracováním barevného světa Aludy, jeho obyvatel, prostředí a zajímavostí. Přitom je celé balení minimalistické, a pokud dáte stranou box, můžete si těch pár karet vzít kamkoliv sebou. Hra, i když barevná je přístupná i hráčům s horším barevným viděním, protože její základ stojí na symbolech.

Herně je hra ve své podstatě krásně čistá a jednoduchá. Prostě jen jednoduchý draft a podobně jednoduchý set collecting v podobě symbolů na kartách. Přitom jí ale autoři dali úplně jiný nádech a způsob vyhodnocování vás nutí hrát a přemýšlet nad hrou odlišným způsobem, než jste zvyklí. Sice si postavíte pěknou řadu karet, jenže ona se vám při vyhodnocení úplně otočí a vy tak plánujete mnohem více dopředu a zkrátka jinak. Hra tak nabízí na prostém principu mnohem hlubší plánování a přemýšlení. A není to jen o vyhodnocování karet v opačném pořadí, ale i o čas průzkumu. Chcete pokračovat v řadě a získávat svatyně? Inu ano, chcete, ale zároveň musíte myslet na to, v jakém pořadí budete eventuálně vybírat karty z nabídky a k čemu se dostanete.

Hra je zkrátka plná jednoduchých, ale přitom hlubokých rozhodnutí, kde každý tah má na hru často značný dopad.

Hře svědčí i svižný průběh, kdy vykládání karet probíhá současně a tak ani v plném počtu není hra výrazně dlouhá a má plynulý průběh. Jediná delší část je draft karet, kdy zkrátka musíte hrát postupně. Jinak ale hra běží rychle a z jedné strany na druhou a zase zpět máte odehráno i s přípravou do deklarovaných 30 min.

Co může někoho odradit, to je náhoda, která dokáže hru ovlivnit. Přeci jen nikdy nevíte, jaké karty do nabídky přijdou nebo jaké karty svatyní získáte a štěstí vám může být nakloněné méně, než soupeřům.

Osmero je malá, chytrá, šikovně vymyšlená a pěkně zábavná skládací karetka, která se možná tváří strašně jednoduše, ale díky originálnímu systému bodování nabízí skvělou hratelnost nejen na cesty, ale kamkoliv a díky své přístupnosti i skoro pro kohokoliv.

 

Hru můžete koupit i s promo balíčkem figurek ve Světě deskových her zde!

 

Osmero

Autoři: Johannes Goupy a Corentin Lebrat

Vydavatelství: MindOk

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 2-6

Věk: 10+

Herní doba: 15-30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři