Zachraň se, kdo můžeš, ostrov se potápí! Jen si tedy předtím nezapomeň pořádně napakovat kapsy a zároveň se vyhnout žraloků, hadům a škodícím protihráčům.
Moc často se nestává, že bychom se dostali v dojmech ke hře, která slaví pár desítek let na krku. Sice jsme tu docela nedávno měli legendární El Grande, které se honosí hezkým 1996 v době původního vydání, ale v dnešním případě musíme jít ještě o kus dál. A nejen o pár let, ne o deset let, ale rovnou o dalších 14 do v podstatě pravěkého roku 1982! Právě zde vznikla hra Ostrov, která si i po více než čtyřech dekádách zachovala svou popularitu a přednosti a podle všeho se jedná minimálně v USA o jednu z absolutně nejpopulárnějších her v rodinách, která si může klidně dovolit konkurovat takovým Monopolům.
Proč se ale vracet k takové klasice v roce 2024? Inu protože Asmodee přináší novou, upravenou, revidovanou, hezčí a zkrátka novější inkarnaci, která sice nese stejné jméno a i většinu základu, ale posunula se mílovými kroky vstříc 21. stol.!
Ostrov je jednodušší hrou pro mě osobně na pomezí rodinných a párty her autora Juliena Courtland-Smitha, určenou pro 2-5 hráčů od 8 let a s herní dobou kolo 45-60 min na partii. Ve hře se každý hráč stává velitelem expedice, která se ve snaze o bohatství vypravila na odlehlý Ostrov, který je ale plný nebezpečí a hlavně se začíná dost bleskově potápět. Ideální čas vzít nohy na ramena a zdrhnout, že? Jenže proti není jen příroda a její příšery, ale i všichni ostatní kolem stolu, protože nejbohatší výpravou může být jen jedna parta.
Z čeho ostrov postavit a zase potopit – materiál?
Původní edici hry Ostrov jsem měl v ruce a dokonce si jí i jednou zvládl zahrát. Nikdy jsem jí ale nezařadil do sbírky, a proto si nedovolím úplně srovnávat, ale co je jasné na první pohled, to je výrazná úprava krabice. Nový Ostrov přichází v klasickém čtyřstěnném boxu s výraznou moderní ilustrací na víku.
Po rozbalení tu máme jako první pravidla. Ta jsou opravdu velmi jednoduchá, ale i přehledná. Ostatně celá hra se skládá z opakování 3 akcí, které se každý hned naučí a maximálně nahlédnete do některých nejasností ohledně pohybu figurek či efektů. Byť i ty se zdají jasné na první pohled.
Pod pravidly už je v přehledném plastovém insertu připraven herní materiál, který je za mě osobně velmi příjemným posunutím směrem vpřed a správným upgradem. Velký herní plán je rozdělený na pevninu v rozích a moře s vymezeným území ostrova ve středu, vše rozděleno do klasických šestiúhelníků. Před hrou na něj z trojice sad dílků zabírající pláže, lesy a pohoří vyložíte náhodně seskládaný ostrov. Každý typ dílků má jinou výšku, což není chyba, ale naopak herní prvek a pomůcka, jak uvidíte dále. K hernímu plánu je pak připravena sada figurek tvorů – mořští hadi, žraloci a kaidžů (kaidžúové? Čert ví…). Ty jsou dřevěné, potištěné a moc hezké, stejně jako jednoduché dřevěné vory. Pro každého hráče je připravena sada 10 figurek s čísly 1-5 a nápověda. A nesmím zapomenout ani na herní kostku, která je nedílnou součástí hry a do zlé hry přináší ještě větší kopec náhody.
Celkově je zpracování hry skutečně na úrovni současného standardu a kvality, ať už se jedná o pěkně udělaný insert, kvalitní karton nebo pěkné dřevěné figurky, a to ať už monster nebo dobrodruhů. Hra na stole pěkně vypadá a plné barvy jí velmi sluší.
Uteč, sežer a vyhraj – jak na to?
Herně je hra nádherně jednoduchá. O stejně nádherně škodící a zlá jak jen to jde.
Na začátku hry náhodně připravíte z dílků ostrov do středu herního plánu. Následně se rozloží figurky dobrodruhů hráčů a mořští hadi na svá pole. Zbytek ponecháte stranou. No a vzhůru na to.
Hráči se postupně střídají v tazích, dokud není odhalena třetí sopka na dílků pohoří ze čtyř možných. Pak hra končí a nastává počítání bodů. Nebo hromadná rvačka naštvaných hráčů, vyberte si sami.
Jakmile je hráč na tahu, provede postupně tři kroky. Nejprve provede pohyb, a to buď svých dobrodruhů, ať už na ostrově, plavajících ve vodě nebo naložených na voru. Cílem je dostat své dobrodruhy na pevninu v rozích mapy, protože jen zachránění na konci partie přinesou vítězné body, které mají na své spodní straně natištěné. Zároveň může hráč využít schopnosti z dílků, které získá v další části tahu. Ostrov se totiž každým tahem dále „potápí“, což vede k tomu, že hráči postupně odebírají dílky, a to od těch nejnižší, tedy pláží, až po pohoří. Hráč vybraný dílek vezme, otočí ho a tajně se podívá, co je na druhé straně a buď jeho efekt vyhodnotí – např. přidá nové monstrum nebo si ho nechá na další použití. Poslední částí tahu je hod kostkou a přesunutí tvora a jeho případná interakce na plánu s dalšími figurkami, ať už ostatními monstry nebo dobrodruhy.
Jakmile jsou zachráněni (utopeni, sežráni, ukřižováni) všichni dobrodruzi nebo odhaleny 3 sopky, hra končí. Následně si všichni hráči sečtou čísla svých zachráněných dobrodruhů, kdo má nejvíc, vyhrává a hra končí.
Dojmy
Pokud bych se nedokázal jako skoro profesionál oprostit od emocí, řeknu, že Ostrov je zlá, zlá, moc ZLÁ a nepěkná škodící hra, kde jsou na mě všichni zlí, zlí MOC ZLÍ! Ale ano, tady platí výrazné člověče, nezlob se. Ostrov je o škození, ostrov není o kamarádství a utužování vztahů, ale o tom zasvinit všem ostatním.
Nové zpracování je za mě osobně opravdu povedené a posouvá hru vpřed. Takový milý moderní barevný design, který má kompaktnější balení i zpracování. A vůbec mi nevadí absence velryb a nahrazení monstrózními Kaidžů.
Největší mínus téhle hry je rozhodně počet hráčů. Ono na krabici si přečtete 2+, ale reálně tahle hra ve dvou rapidně ztrácí a absolutně bych jí nedoporučil. 3 jsou lepší, 4 nejlepší, 5 absolutní masakr, kde se situace mění tak rychle, že nestíháte plnit vory. Zkrátka Ostrov je svou povahou hra pro větší počet hráčů. A zároveň i správně naladěných hráčů, protože velkým „kladem“ nebo chcete-li aspektem hry je škození. Nic nikomu nikdo nedá zadarmo, v každém tahu se snažíte pomoci sobě a co nejvíc uškodit ostatním nehledě na rodinné, přátelské nebo partnerské vztahy. A to samozřejmě ne každému musí sednout a je to vhodné na to ostatní hráče před partií upozornit.
Hra si nás získala svou krásnou jednoduchostí. Tady bylo vytěženo z minima maximum, ale vůbec není poznat, že by hra slavila více než 4 dekády. Vše je přístupné, jednoduché, přehledné, ale zároveň šikovně herně designované a hra nepůsobí absolutně zastarale nebo nějak zkostnatěle. Ba naopak svou ryzí čistotou je pěkně svěží. Navíc si jí můžete zahrát víceméně s kýmkoliv, protože pár pravidel naučíte i absolutní nehráče a není problém jí vytáhnout třeba na školení s kolegy, kteří jinak o deskovky nezavadí. A všichni se budou bavit. A není nic lepšího, než v poslední chvíli potopit vor naložený protihráči.
Ve svém minimu nabízí hra obrovskou variabilitu – náhodné dílky terénů, házení kostkou, ale také znovuhratelnost, když můžete pokaždé zvolit jinou strategii, jiným způsobem se vrhnout na ostatní a ničit jim jejich plány.
I když jsem už několikrát napsal, že hra působí v podstatě minimalisticky a to i svými jednoduchými pravidly, tak při hraní nezažíváte pocit, že byste byli herně ochuzeni, ale naopak hrajete plnohodnotnou hru (na rozdíl třeba od Monopolů).
Ostrov je hra, u které vždycky někoho naštvete. A někdo naštve vás. Vždycky někomu zkazíte plány a někdo je zničí vám. Je to hra plná škození a vzájemných rozepří. I sebelepší strategii vám mohou ostatní zkazit a více než o vítězství je třeba pro mě Ostrov zážitek v tom, jak může minimum vykouzlit vynikající hru. Na kamaráda zde nenarazíte, na to se připravte, ale jakmile přepnete do bratrovražedného módu, budete absolutně nadšení!
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Ostrov 2024
Autor: Julien Courtland-Smith
Vydavatelství: Asmodee CZ
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-5
Věk: 8+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris