Ostrov dinosaurů: Hoď a kroť

Hry recenze

Kdo by si nechtěl postavit svůj vlastní dinosauří park? V nové kreslící hře si tohle přání můžete splnit. Ale pozor ať vám nikdo nesežere návštěvníky!

Když se řekne „kreslící hra“ většině hráčů se asi vybaví jednodušší a přístupné tituly. Tento deskoherní žánr ovšem silně nabral na popularitě a tak vycházejí čím dál větší a zajímavější tituly jako třeba Kartografové nebo kreslící verze legendárního Twillight Impéria. A právě mezi takovéto větší a komplexnější tituly se řadí i novinka vydavatelství Mindok, která nese stylový název Hoď a kroť, a ve které dostanete k vybudování pořádný zábavní park plný atrakcí, cukrátek, ale hlavně do nedávna vyhynulých dinosaurů. Zkrátka Jurský park jak vystřižený. No a víte přece, co se v něm stalo, že? Tak pozor na to!

Hra je postavena na systému „roll and write“, tedy doslova hoď a piš, kdy prim hrají kostky, které mají zásadní vliv na celý průběh partie. Za titulem stojí Brien Lewis, který svou hru vytvořil pro 1-4 zkušené budovatele s věkem aspoň 12 let a herní dobou okolo 45 až 60 min. Za tu dobu musíte nejen sehnat finance, ale také park vybudovat, zabezpečit, zkrotit jeho obyvatele a ukázat vše návštěvníkům – v kostce řečeno se jedná o komplexní strategii převedenou do kreslící hry. No a nejlepší Dinosauří park na světě může být jen jeden.

 

Park v krabici

Při prvním pohledu na krabici Ostrova Dinosaurů může hra vzbudit docela milný dojem, že se jedná o rodinou nebo lehčí hru pro mladší hráče. Svůj díl na tom má použitá barevná grafika zobrazující část futuristického parku s dinosaury všude kolem. Opak je ale pravdou, jak se dozvíte dále.

Po otevření v krabici najdete hlavně dva trhací bloky, na které každý hráč zaznamenává nejen park samotný, ale i svůj postup, příjmy nebo finální body. Zkrátka tohle je ve hře spolu s desítkou kostek to hlavní. Listy na sobě mají poměrně dost informací a lze jen doporučit pořádně je prostudovat před hrou a všem je pořádně vysvětlit, aby každý věděl co kam a hlavně „jak“ zapisovat. Musím vyzdvihnout kostky, které imitují svou barvou a zpracováním jantar (vzpomínáte na moskyta na počátku Jurského parku?).

Dále pod víkem najdete jednu centrální desku s počítadlem kol a vyznačenými akcemi a dva krát dvacet karet – jedna hromádka speciálních budov, jedna specialistů se zvláštními schopnostmi.

Na své si už tradičně přijdou i sólo hráči, kde hra nabízí zvláštní mód se svou vlastní sadou karet.

Co mě z hlediska produkce docela překvapilo, to jsou pravidla. Čekal jsem spíše menší hru, ale sešit pravidel má celých 24 stran a i když obsahují sólo hru nebo varianty základní hry, i tak se s běžnou variantou hry dostáváte přes dvacet stran. Je to zejména tím, že zde najdete vysvětleny detailně a přehledně s příklady všechny postupy a situace, stejně jako symboly a významy budov/specialistů.

Celkově je zpracování hry hezké a použitá grafika – byť působí odlehčeněji, než by člověk u takové hry čekal – je velmi dobré. Ikony jsou jednoduché a během první hry si na vše zvyknete. Jen je zkrátka důležité vše dobře vysvětlit, sledovat a mít přehled o použitém systému zaznamenávání. I když se z počátku může zdát, že je všeho hodně, musím pochválit, že zaznamenávací archy jsou logicky a přehledně strukturované.

 

Stavět, klonovat a vydělávat

Na počátku partie dostane každý hráč dva listy parku, vezme si tužku a pojmenuje ho. Doprostřed se vyloží nabídka speciálních budov a specialistů pro danou hru (oboje po třech) a kostky v sáčku. Každý hráč si na svých listech zaznamená počáteční zdroje a upraví ceny specialistů i budov – což je mimochodem velmi dobře vytvořený systém. No a může se začít budovat.

Hra se hraje na tři sezóny – tři kola, která jsou rozdělena do tří fází. Vše samozřejmě směřuje k vybudování co nejlepšího a nejúspěšnějšího parku. Jo a taky bezpečného, protože dinosauři mají zuby!

První dvě fáze kola jsou stejné. V té dochází na kostky. Nejprve je vytvořena nabídka (2 kostky na hráče +1), přičemž nejprve si je stavitelé rozeberou pro zisk zobrazených (hozených) zdrojů a zaznamenají si zisky na své archy. Následně se kostky používají k vykonávání akcí na centrální desce – získávání dinosaurů z DNA, jednání se sponzory, budování parku, zisk samotné DNA – zkrátka vše, co si pod takovým budováním a správou parku představíte. Jakmile je dohrána fáze první, zahraje se stejně druhá a pokračuje se do třetí fáze kola, kterou je správa.

Správa parku je rozdělena do pětice kroků, které mohou hráči hrát postupně společně. Jako první se získají zisky ze zázemí, tedy běžných budov, následně lze využít dostupné specialisty a jejich zvláštní schopnosti. Pak je čas na prohlídku parku, protože pak bez lidí je nuda. Díky tomu můžete získat nejen nadšení návštěvníků z toho jak se vám práce pěkně (nebo nepěkně) vede, ale také samozřejmě důležité vítězné body. Z případného nadšení návštěvníků profitujete hned v další části, kdy se odměna určí dle stupnice nadšení. No a nakonec si zaznamenáte případné ztráty (pokud vaši dinouši někoho překousli v půli) a případné katastrofy (inu když se nedaří, tak se nedaří).

Na konci třetí fáze správy parku nastane konečné zúčtování bodů a ten nejlepší park se stává vítězným. A jeho stavitel samozřejmě s ním.

Pokud jste příznivci hraní v jednom, pak si můžete Dinousaří park postavit i sólo. Pro tuto variantu je připraven speciální balíček karet, který udává, co udělá AI protivník. Ve finále pak jde jen o to poměřit bodový zisk s tabulkou a podle toho zjistit svůj úspěch.

Pravidla obsahují také dvě varianty hry, které lehce mění pravidla. Tedy ne že by hra potřebovala větší variabilitu, ale „draft“ budov a specialistů je za mě osobně velmi příjemná věc. Ale je to i tím, že mám obecně ve hrách rád draft. Na druhou stranu to chce přeci jen zkušenější matadory. Druhá varianta je kompetetivnější varianta hry, kdy se blokují akční pole. Já bych spíš než kompetetivnější klidně napsal interaktivnější a více „svinící“, protože si hráči mohou umně blokovat své možnosti.

 

Pod dinousařím pohledem

Ostrov Dinosaurů: Hoď a kroť! je hra, která naprosto klame tělem. Tváří se sice jako přístupná kreslící hra pro rodinné hraní, kterých za poslední dobu vznikla celá řada, ale ve skutečnosti se jedno o docela hutné a přemýšlivé euro, která dokáže potrápit mozkové závity a nutí promýšlet každý tah.

Zpracování hry je velmi pěkné. Všeho je dostatek a kvalitně uděláno, ať už se jedná o kostky, karty nebo jednotlivé archy, což hře zkrátka vždy přidá na atraktivitě.

I když by se mohlo zdát, že díky kostkám je ve hře hodně náhody, tak opak je v podstatě pravdou. Ano, kostky sice určí dostupné zdroje a rozebírají se dle pořadí, ale všemu lze dobře přizpůsobit svou strategii a na každou situaci reagovat, takže se vám nestane, že by vás výsledky hodů „zařízly“ a vy jste se ze situace nedokázali dostat. Hra je komplexní a je důležité na každou situace adekvátně reagovat a přizpůsobit se. No a to je jedna z věcí, která může méně zkušeným hráčům způsobit problémy. Ve hře je hodně možností a neustále co dělat a musíte řešit od všeho něco a žádná strategie není 100% vítězná.

Hra je hodně variabilní a znovuhratelnost je dostatečně velká. Ve hře máte celkem 20 různých karet budov a specialistů a vždy využijete jen tři. Kostky podpoří rychlé změny situací a volná ruka při zakreslování parku vše jen umocní.

I když se to nemusí zdát, tak hra je velmi příjemně tematická. Mechanismy a prvky jsou vzájemně funkčně propojeny a dotvářejí atmosféru laboratoře, skládání DNA a následného budování parku do posledního detailu.

Co u nás naopak nefungovalo, to je plný, respektive vyšší počet hráčů. S tím jak se toho dá hodně dělat se pojí častá, místa až paralytická, analýza a přemýšlení nad tahy a ve vyšším počtu stavitelů se hra protahovala přes hodinu a prostoje mezi tahy byly prostě dlouhé. Navíc hra není moc interaktivní, takže kromě případné sledování co si kdo kreslí a jak buduje vás parky druhých nijak zvlášť nezajímají a nemají na vás vliv.

Ostrov Dinousarů: Hoď a kroť! je za mě jedna z nejlepších a nejpropracovanějších kreslících her, která za dlouho dobu vyšla. Na pole kreslících her přináší komplexní těžší strategickou záležitost, kde záleží na každém rozhodnutí a akci. Nejedná se o hru, kterou bych doporučil méně zkušeným hráčům a už vůbec ne, pokud hře nedají čas a nepokusí se proniknout pod její pravidla. Pro všechny ostatní se ale jedná o naprosto skvělou, tematickou záležitost, plnou stavění a hlavně Dinousarů! A kdo nemá rád Dinosaury?

 

Hru můžete koupit třeba v Cechu hráčů zde!

 

Ostrov dinosaurů: Hoď a kroť!

Autor: Brien Lewis

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2022

Počet hráčů: 1-4

Věk: 10+

Herní doba: 45+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři