Fialová kosatka, Prase v přestrojení a Podezřelá husa. Tři netradiční názvy a tři malé hry z edice Mozkovna od Albi, které prověří a zlepší vaší paměť. A nebo vás možná taky pěkně potrápí.
Jak jste na tom s pamětí? Upřímně řečeno já dost bledě. Doslova co si nenapíšu do diáře, kalendáře, na lísteček nebo aspoň do mobilu tak tradičně zapomenu. Nevím, jestli je to jen mojí špatnou pamětí nebo uspěchanou dobou, která nás neustále tlačí na hranu. Ale i paměť se musí nějak trénovat, to víte? Albi přináší na český trh trojici malých her, s netradičními názvy Fialová kosatka, Prase v přestrojení a Podezřelá husa, všechny fungují trochu jinak, ale jednu věc mají společnou – zábavnou formou trénují váš mozek a schopnost si zapamatovat věci!
Vědecké okénko: Mozek jako superpočítač – celou sérii Paměťovek zkoumali v rámci testů vědci z univerzity v Ulmu. Zaměřili se na tři oblasti:
1. Pracovní krátkodobou paměť – rychlé aktuální myšlení, zapamatovatelnost a možnost manipulovat s myšlenkami
2. Fluidní inteligenci – schopnost logicky myslet a řešit problémy a výzvy
3. Epizodická paměť – dlouhodobá paměť
Tím jak se (jak dále uvidíte) hry na stole neustále proměňují a hráči si musí zapamatovat a utřídit vzorce, vzory a myšlenky, dochází k trénování všech tří výše uvedených oblastí.
Fialová kosatka
Za touto hrou stojí Maureen Hiron –designérka, muzikantka, která ve 32 letech utrpěla vážné zranění a i přesto se dokázala vrátit zpět k běžnému životu. Fialová kosatka je určena pro 1-4 hráče od 8 let. V malé krabičce naleznete krátká pravidla, 49 karet mořských živočichů v sedmi skupinách po sedmi kartách a speciální kostku.
Princip hry je zcela jednoduchý, podle úrovně (začátečník, pokročilý, zkušený) se připraví určitý počet karet – tedy vyjme se vždy určitý počet sad zvířat – a zbylé karty se zamíchají a na stole se vytvoří mřížka o třech řadách a třech sloupcích. Hráči mají možnost si karty zapamatovat. Následně se všechny otočí lícem dolů a vedle se položí dobírací balíček. A vzhůru do hry. Aktuální hráč má vždy až 3 tahy, ve kterých vždy otočí vrchní kartu z dobíracího balíčku a jednu z vyložených karet a snaží se najít korespondující dvojici živočich = živočich nebo barevné pozadí. V případě úspěchu si bere otočenou kartu k sobě a na konci mu přinese bod, v případě neúspěchu je karta odhozena. Vrchní karta balíčku je každopádně vždy položena na prázdné místo. Hra probíhá, dokud nedojde dobírací balíček, ale vždy počítejte zhruba 15-20 minut.
Variantahry s kostkou mění pravidla v tom smyslu, že dle hozeného symbolu musíte najít buď stejnou barvu, nebo stejného živočicha a nemůžete si tedy sami vybrat. U všech tří her existuje i sólo varianta, která není vyloženě špatná, ale nepřináší nic převratného a osobně jsem měl podobný pocit, jako kdybych hrál sám se sebou pexeso – a kdo by o to stál, že ano?
Fialová kosatka je Rychlíka, kterou si užijete s celou rodinou. Nebo spíš s celou rodinou prohrajete, protože děti mají očividně paměť mnohem lepší, než dospělý. V malé krabičce je malá, ale chytrá hra, kterou vysvětlíte během minutky a můžete se pustit do hraní. Na cesty a trénování paměti je to ideální varianta. Ostatně tenhle odstavec platí o všech třech hrách v sérii.
Prase v přestrojení
Hra deskoherního nadšence a informatika Dirka Baumanna je opět určena pro 1-4 hráče od 8 let a na stůl přináší opět krátká pravidla a 54 karet zvířat (9 motivů po šesti kusech).
Stejně jako v předchozí hře si mohou hráči zvolit obtížnost a podle ní vyřadí určitý počet sad motivů (např. začátečníci vyhodí tři motivy po šesti kartách). Zbytek karet se zamíchá a balíček se zvířetem (tedy lícem) vzhůru se položí doprostřed stolu. Hráč na tahu si musí vybrat jednu ze dvou možností:
1. Vzít si kartu z balíčku do ruky – zapamatuje si jí a vloží do ruky nejvíce vpravo rubem k sobě, tak aby dále neviděl motiv na ní (ten si musíte pamatovat)
2. Zahrát kartu z ruky – hráč vezme jenu ze svých karet a vyloží jí před sebe a snaží se vytvořit pr stejných karet s odkrytou kartou na stole (např. dva zajíce). Pokud si správně zapamatoval kartu v ruce a vytvořil úspěšně pár a na konci hry získá za tento úspěch body. Navíc může hrát znovu. Pokud se ovšem shoda nepovedla, karty zůstávají na stole a v dalším průběhu je mohou získat ostatní u stolu.
Hra končí ve chvíli, kdy dojdou karty v balíčku a zároveň má karty v ruce pouze jeden z hráčů u stolu. Body se počítají po dvou za každý pár a mínus jeden za každou zbylou kartu v ruce. No a kdo má nejvíc, logicky vyhrává.
Prase v přestrojení je sice také hra posilující paměť a myšlení, ale za mě osobně bych řadil nejblíže z trojice mezi párty hry. Když se sejde dobrá parta hráčů, je vtipné sledovat vážné obličeje všech u stolu, jak se snaží nedat najevo shodu či neshodu karet, které soupeř vykládá na stůl.
Podezřelá husa
Dr. Reiner Knizia se rozhodl svou hru udělat až pro 5 hráčů, ale zachoval doporučení 8+. V krabičce na vás čeká 25 karet obezřelých (5 barev, 5 typů oblečení a 5 různých zvířat), 6 karet čísel, přehledovka, krátká pravidla a dvě kostky.
Jako první na vás opět čeká volba obtížnosti – od začátečníka po experta – podle nichž se rozloží karty s čísly a pod ně (nebo pod jejich sloupce ve snadnějších variantách) karty podezřelých, které si mohou všichni pohlédnout a následně se musí otočit lícem dolů. Zbytek tvoří dobírací balík. Hráč na tahu hodí oběma kostkami – číslo určí řadu a druhá kostka jeden z rozpoznávacích hádaných znaků (barvu, oblečení nebo zvíře) a hráč na tahu musí správně určit daný vzor na dané kartě. Pokud je úspěšný, kartu si vezme k sobě a na konci hry má jeden bod, v opačném případě mohou hádat soupeři (karta se jim nejdřív samozřejmě neukáže) po směru hodinových ručiček – úspěšný nálezce kartu získá, stejně jako by byl na tahu. Pokud nikdo není úspěšný, je karta odhozena. Tak či onak je v řadě nahrazena novou kartou z balíčku a hraje se dál. Hra končí ve chvíli, kdy je dobírací balíček prázdný a na kostce zároveň padne číslo řady, na kterém je prázdné místo.
Další zajímavý koncept, který odlišuje hru od předchozích dvou. Může se zdát, že rozdíly jsou snadno zapamatovatelné, ale zvlášť v pokročilé variantě, kdy je 18 různých věcí k zapamatování už je váš mozek potrápen. Opět platí, že hra je ideální na rodinné hraní.
Všechny 3 hry ze série Paměťovek jsou velmi povedené rychlovky. Úplně nesouhlasím s doporučením 8+, kdy hry naučíte rychle i mladší děti, protože se nejedná o vůbec nic složitého. Všechny tři hry mají podobný spád a základ – tedy něco si zapamatovat a následně získávat body. To vše za 15 minut a můžete se vrhnout na další partii. Sólo varianta mi upřímně u všech tří her přišla tak trochu navíc – vyzkoušel jsem je, ale raději si vždy partii dám s protihráči.
Pokud bych pak měl určit nějaké pořadí, tak za mě je to Prase v přestrojení, Fialová kosatka a nakonec Podezřelá husa. Ale je to samozřejmě čistě subjektivní pocit – asi jako u Simila, kdy mám nejraději Historii. Za vyzkoušení a investici jedné větší večeře ale stojí všechny tři hry. Zvlášť když se blíží léto a tyhle malé hry jsou ideální sebou na cesty, ať už na hezké letní odpoledne ke koupání nebo sebou do batohu na tábor.
Koupit Fialovou kosatku u Albi!
Koupit Prase v přestrojení u Albi!
Koupit Podezřelou husu u Albi!
Autoři: Maureen Hiron (Fialová kosatka), Dirk Bauman (Prase v přestojení), Dr. Reiner Knizia (Podezřelá husa)
Vydavatelství: Albi
Počet hráčů: 1-x
Věk: 7+
Herní doba: cca 15 min na partii
Autor: Adam Vondra Vondris