Postavte se silám Mordoru v bitvě na Pelenorských polích, projděte stezkami mrtvých a podnikněte cestu k Hoře osudu za zničením Jednoho prstenu. Prožijte závěrečný příběh trilogie.
Pán prstenů: karetní hra spatřila světlo světa v roce 2011, ale i po dlouhých 13 letech je o tuhle skvělou hutnou LCG (Living card game) hru stále nemalý zájem. A i když aktuálně není vytvářen nový obsah, stále se čeští hráči dostávají k novému hernímu materiálu. Je to díky tomu, že vydavatelství Asmodee se rozhodlo postupně vydat tzv. rozšíření ságy. Ta už sice před lety vyšla v angličtině, ale k nám se dostala až nyní, a to v upraveném formátu, kdy každá část trilogie, tedy Společenstvo prstenu, Dvě věže a Návrat krále, dostalo po jedné nadité krabici plné příběhu, scénářů a hlavně nových karet.
Návrat krále, jak logicky nese nová a poslední krabice ve svém názvu, je kombinací dvou předchozích rozšíření, a to The Flame of the West a Mountain of Fire. Tedy ano, pokud už tahle rozšíření znáte z originálu, nic nového vás nečeká a nový box je k nim 1:1.
Než se vrhnu dál, musím říct, že karetku Pána prstenů mám moc rád. Velký podíl na tom má fakt, že mám rád Tolkienův příběh a svět a u roky a roky se do něj opakovaně vracím. Přestože si myslím, že tahle hra je jednou z nejlepších her tohoto univerza, má jednu vlastnost, na kterou je třeba zcela zásadně myslet, než se do hry vůbec pustíte – čas. Tahle LCG je totiž náročná časově nejen na hraní, ale i na čas mimo hraní, který trávíte přípravou herních balíčků a vymýšlením strategií. Z tohohle pohledu jsem rád, že pravidla rozšíření ságy obsahují předkonstruované balíčky, se kterými lze hrát, a které dobře fungují na scénáře. Ale stavba balíčků je podstatnou částí herního zážitku a stejně jako další LCG a sběratelské karetky, se z Pána prstenů stává skoro životní styl, kterému jakmile propadnete, sebere vám z vašeho koníčku spoustu času a prostoru.
Ale dost mudrování, pojďme do Středozemě.
Návrat krále zachovává všechny základní specifika hry – je určena pro 1-4 hráče od 14 let a s herní dobou kolo 45-90 min na jeden scénář. Ano, jedná se o scénářovou hru, kdy každý přináší jedinečné podmínky, úkoly, tajemství, ale i nebezpečí k překonání a vypořádání.
Rozšíření přichází ve velké krabici s nádhernou ilustrací, která zobrazuje Éowyn hrdinně stojící proti králi z Angmaru na Pelenorských polích. Po otevření na vás čekají pravidla spolu se scénáři. Novinek oproti základu není mnoho, ale mají zásadní dopad na hru, ať už se jedná o nová klíčová slova či speciální sféru (pokud jste hráli předchozí ságu, překvapeni nebudete). Pravidla obsahují rovnou šestici scénářů, ale také zmíněné dva předkonstruované herní balíčky, na které však potřebujete základ, Společenstvo i Dvě věže. To hlavní v krabici je ovšem celých 330 karet, rozdělených tradičně mezi hrdiny (7), herní karty pro hráče (57), karty úkolů pro scénáře, karty setkání a karty kampaně. Nemůžu se ubránit pocitu, že všechny karty v průběhu let prošly výraznou grafickou transformací směrem k lepšímu, a to zejména proti základu. Ne, grafika ani tam není špatná, ale Návrat krále je opravdu graficky krásné rozšíření. Co mě trochu zamrzelo, to jsou jen 4 klasičtí hrdinové, které lze využít mimo Ságu, a v podstatě i mimo Návrat krále z hlediska tématu. Zbylí tři totiž patří do sféry společenstva, která se využívá právě u ságy. Zároveň ale obsahuje krabice řadu skvělý hráčských karet, se kterými je zábava vymýšlet kombinace a nové možnosti. A to, jak už jsem psal, je výrazný prvek celé téhle hry.
Co se jednotlivých scénářů týká, tak ty jsou tematicky zařazeny do třetí knihy trilogie a dovolí hráčům prožít pouť šedé družiny skrze stezky mrtvých a k zisku Armády mrtvých, zažít obléhání Gondoru a bitvy na Pelennorských polích a u Černé brány, ale také se vymotat skrz Věž v Cirith Ungolu a doputovat až k Hoře osudu. Všechny scénáře jsou skvělé. Těžko se subjektivně hledá slabší místo a Návrat krále, stejně jako celá Sága, patří k tomu nejlepšímu, co si v rámci téhle hry lze zahrát. Navíc jednotlivé části, tím že jsou primárně určeny pro kampaňové navazující hraní, hráče katapultují do oblíbeného fantasy příběhu a během hry tak prožíváte dění v knihách interaktivně na stole.
Aby toho nebylo málo, nabízí hra možnost i epického režimu pro velkou skupinu hráčů, kde si užijete poslední dva scénáře ságy, tedy cestu k Hoře osudu a střet u Černé brány, současně ve společném střetnutí, kdy se každá ze skupin (režim je pro 2-8 hráčů) snaží splnit jeden z cílů. Obě partie se pak vzájemně prolínají, ovlivňují a zkrátka kopírují simultánní vyprávění příběhu.
Asi nemá cenu přemlouvat hráče, kterým karetní Pán prstenů nesedl o jeho výhodách, kladech a dokonalosti, a to ani rozšířením. Ne, v základu se totiž nic nemění a hra zůstává stále stejná. Vyplatí se ale Návrat krále?
Jednoduše řečeno a bez dalších debat – ANO! Celá sága je nyní kompletní a přináší jako celek, ale i jednotlivé krabice jednak opravdu zajímavé karty pro hráče, ať už hrdiny či karty do balíčků, ale také zcela unikátní a perfektně hratelné, designované a vyprávěné scénáře.
Ano, hra stále zůstává tuhou komplexní výzvou, která vás bude trápit a nedá vám nic zadarmo, ale budete se u toho stále a opakovaně bavit a snažit se předložené výzvy zdolat.
Pokud karetního Pána prstenů ještě neznáte a přemýšlíte, zda do něj naskočit, pak by právě sága mohla být výrazným motivačním prvkem. Ostatně jedná se aktuálně o jedinou sadu rozšíření, které lze v češtině získat, ale o to lepší jsou. Mohlo by se zdát, že nedodají dostatek znovuhratelnosti, ale opak je pravdou. Tahle karetka je výzva a zapomeňte na to, že si scénáře jednou zahrajete a máte hotovo, protože hra vás bude trápit a nutit vymýšlet správné strategie opakovaným hraním. Krásným příkladem hloubky celé hry je i celistvá kampaň celého knižního příběhu, kterou lze spojením všech boxů odehrát od událostí v Kraji, až po epické finále v ohních Hory osudu.
Pokud bych si měl ke karetní hře vybrat nějaké rozšíření, pak bez debat volím ságu, se kterousi užijete zábavu na dlouhé hodiny, ať už v plíživém putování, epických střetech nebo složitých hádankách.
Návrat krále je epickým zakončením epické ságy a výborným pokračováním hry, se kterou můžete strávit nejen hodiny, ale rovnou řekněme podstatnou část vašeho herního života. Pokud holdujete Tolkienovu světu, rozhodně není o čem a tahle karetní hra by vás neměla minout a rozšíření Návratu krále nesmí chybět ve vaší sbírce.
Rozšíření můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Pán prstenů: karetní hra – Návrat krále
Autoři: Caleb Grace, MJ Newman, Nate French
Vydavatelství: Asmodee
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 45-90 min na scénář
Autor: Adam Vondra Vondris