Vydejte se po stopách Společenstva prstenu v putování za vhozením Jednoho prstenu do nitra Hory osudu a projděte nástrahami temnoty.
České zastoupení společnosti Ravensburger se koncem léta opravdu „rozjelo“ a na pulty obchodů vysázelo hned několik čerstvých deskoherních novinek. Před pár dny jsme tu měli skoro až nečekaně parádní Disney Villainous, ve které se hráči utkávají v rolí ikonických padouchů. Nyní ale přichází na řadu strana opačná, a to hrdinové. A to hned jedni z nejznámějších, protože tahle hra přenáší hráče do Středozemě v jednom z nejklasičtějších fantasy příběhů moderní doby, a to v originálním provedení. Aneb přivítejte Pána prstenů a Knihu dobrodružných her.
Kniha dobrodružných her je kooperativní příběhová lehčí kampaňová hra designéra Jasona Littla určená pro 1-4 hráče od zhruba 10 let – ano, mohou do ní skočit i mladší, ale musíte jim pomoci se čtením – a herní dobou okolo 30 min na jednu příběhovou část a takové 4-5 hodin na celou hru. Celá hra se skládá z osmičky variabilních scénářů, které přinášejí jednu z částí příběhu a vedou od Kraje až po finální střet před branami Mordoru. Připraveni na putování? Pojďme na něj!
Hra láká na výpravu po Středozemi už svou krabicí, na níž najdete otevřené dveře hobití nory a od ní se vzdalující Společenstvo, která začíná svou pouť do Mordoru. Musím říct, že art boxu využívající filmové prvky mě příjemně překvapil a byl jsem rád, že známou filmovou grafiku tvůrci využili i uvnitř boxu na herní komponenty. Sice mám rád různá ztvárnění světa Středozemě, ale to filmové je a bude velkým lákadlem i pro méně zkušené hráče nebo čistě fanoušky Pána prstenů, na které hra z velké části cílí. Po otevření na vás v jednoduchém papírovém insertu čeká velmi hezky udělaný herní materiál plný různých žetonů, karet či krátkých pravidel, kterému ale dominují hlavně pěkně udělané figurky, mezi kterými najdete Froda, Sama, Pippina, Smíška, Aragorna, Legolase a Gimliho, ale hlavně šikovná kniha oněch „dobrodružných her“. Právě kniha je základním stavebním kamenem hry a slouží nejen jako část pravidel a vysvětlení herních prvků či úkolů, ale i jako herní plán, na kterém se jednotlivá dobrodružství vaší družiny postupně odehrávají. Příběhových částí zde najdete rovných 8 a pokrývají příběh od prvopočátku odchodu z Kraje, až po finální střet na hranicích a vně Mordoru. Samozřejmě se jedná jen o výběr, tedy nezažijete kompletní trilogii, spíše průřez zajímavostmi, jako je Bitva o Helmův žleb, střet v Morii nebo doupě monstrózní Oduly. Každopádně výběr herních/příběhových událostí je pestrý a pěkně zvolený a hlavně dostatečně variabilní, tak aby náplní každé části bylo něco jiného v podobě jiné minihry, byť postavené na stejných základních pravidlech.
Hraní hry je poměrně jednoduché a uzpůsobené pro širokou škálu hráčů, což je ideální pro hraní i třeba s dětmi, kdy si putování užije celá rodina. Příjemně mě překvapilo, že hra je způsobena do jednoduché kampaně, kdy se jednotlivé scénáře provazují, a to co do úspěchů i neúspěchů. Respektive při prohře musíte hrát danou část znovu.
Hráči si na počátku připraví daný scénář dle návodu a se všemi komponenty (vždy jich využijete jen část) rozesadí se kolem stolu a následně mohou vyrazit vstříc společnému snažení k vítězství. Hráči se postupně střídají v tazích, přičemž je dobré upozornit, že herní materiál je zde víceméně společný (hlavně postavy na plánu) a je tedy nutné se domlouvat a kooperovat. Těžko vyhrajete, když si budete vzájemně přesouvat Froda zprava doleva a hádat se o dalším postupu.
Jakmile se hráč dostane na tah, může postupně vyhodnotit pětici kroků. Pohybovat se až se dvěma postavami po plánu, vyprávět příběh – jinak řečeno využívat příběhové karty pro různé akce a efekty, dobírat si karty z balíčku potřebné pro hraní, pomocí dějových karet pohybovat příběhem. Tohle je zajímavý prvek, který tak trochu alteruje kostku. Otočením karty totiž „padne“ číslo, jehož vyhodnocením se „odehraje“ část děje na plánu, ať už přicupitají zástupy nových nepřátel, objeví se Černí jezdci nebo vám pomohou Enti ve snažení
Celé snažení hráčů vede k postupnému splnění úkolů dané kapitoly, za což vás čeká nejen výhra, ale i případné mocné odměny, které můžete využívat. Každá kapitola pak logicky může skončit výhrou – a posunutím na další část příběhu, nebo naopak prohrou a nemilým opakováním scénáře, čemuž se občas prostě nevyhnete. Při prohrách pak hra na hráče pomyslně tlačí, protože speciální stupnice stezky temných sil zůstává pro celou kampaň neměnná. Respektive zhoršuje se a zlepšuje během hry, ale ne mezi partiemi v případě prohry.
Dojmy
Her z univerza Pána prstenů rozhodně není málo. Jenže pokud jste milovníky tohoto univerza jako já, nejspíš vám to vůbec nevadí a stále a stále se vrháte do klasického vyprávění souboje dobra a zla v kulisách překrásné Středozemě. Kniha dobrodružných her ovšem do známého prostředí přináší zase něco nového, jiného a poměrně svěžího.
Rozhodně se nám líbilo zpracování. Vše je pěkné, přehledné, s líbivou grafikou odkazující na trilogii Petera Jacksona v dobách jeho největší slávy. Velmi příjemně nás překvapila kvalita a provedení figurek, které lákají k namalování, ale i velmi zdařile udělaná kniha. Té by snad možná jen více slušela kroužková vazba pro lepší otáčení stránek, ale to je jen detail.
Hra není výrazně komplikovaná a nabízí spíše příjemný rodinný zážitek, kterou si užijete i s mladšími dětmi, než je doporučený věk za předpokladu, že jim přečtete texty a pomůžete v lehkém rozhodování. Ale i tak si hru užijí. Zároveň je ale hra příjemnou výzvou i pro zkušenější a ostřílenější hráče, kteří si užijí odpočinek v zemích Středozemě. Co se počtu hráčů týká, hra je v zásadě stejná pokud hrajete 2,3 nebo 4, byť se samozřejmě ve větším počtu dostává každý méně na tah.
Pravidla hry jsou naprosto jednoduchá na pochopení, i když lehce variují napříč scénáři. Těch by přeci jen mohlo být o něco více, respektive dokážu si představit řadu rozšíření, která by přidala mnoho dalšího obsahu a vyprávění. Oceňuji, že jsou scénáře pěkně variabilní a různorodé a na podobném principu dokáží hráčům vykouzlit rozdílné zážitky a s mnoha různými úkoly. Zároveň si hra přes svou jednoduchost zachovává pěknou tematičnost a „feeling“ Pána prstenů.
Nemusíte se bát, že by bylo nutné hrát celou knihu najednou, protože v pravidlech je jednoduchá návod na uložení partie.
Musíte počítat s tím, že hra je i o štěstí. Občas vám zkrátka štěstěna nepřeje a i přes veškerou snahu vás síly temnoty udolají.
Pán prstenů: Kniha dobrodružných her je příjemným vstupem do světa Středozemě a všech oblíbených postav a hrdinů, využívající pěkným způsobem knihu dobrodružství s variabilním vyprávěním, originálními úkoly a příjemně svižnou a lehkou hratelností, která dokáže ve správnou chvíli potrápit, ať už budete bránit Helmův žleb, provádět hobity krajem nebo ničit Železný pas.
Hru můžete koupit na Černém rytíři zde!
Pán prstenů: Kniha dobrodružných her
Autor: Jason Little
Vydavatelství: Ravensburger
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 30-45 min na jeden scénář
Autor: Adam Vondra Vondris