Pán prstenů: Putování po Středozemi

Hry recenze

Kdo by neznal Tolkienovu Středozem? Kdo by neznal hrdiny jako Aragorn, Bilbo či Legolas? A víte co? V nové příběhové hře vydané u nás společností ADC Blackfire se můžete vrhnout v kůži svého oblíbeného hrdiny do dobrodružství  v jednom z nejoblíbenějších fantasy světů. A kdo by nechtěl pobít pár skřetů, co?

Aragorn, Bilbo a Legolas se potichu plížili skryti mohutnými větvemi, listím a neprostupnými křovisky stále blíž ke zdroji hluku. Těžký dusivý puch špíny, potu a rozkladu dával jasně najevo, komu náleží oheň plápolající několik desítek metrů od nich – skřeti. A podle zvuků je nejspíš doprovází i zlobr. Ale co chtějí tady na okraji Kraje? Proč se vydali tak daleko? Čas to zjistit a vypořádat se s narůstajícím zlem.

I takhle nějak by mohlo začínat či pokračovat (a nedej bože i skončit) vaše dobrodružství v nové velké hře z dílny herního studia Fantasy Flight Games, která u nás vyšla již tradičně pod hlavičkou ADC Blackfire s název Pán prstenů - Putování po Středozemi. A to dokonce v termínu celosvětového releasu, čili jsme hru tentokrát dostali stejně jako zbytek světa bez jakéhokoliv zpoždění. Za hrou stojí dvojice Nathan I. Hajek a Grace Holdinghaus, jména ne možná úplně známá, ale první jmenovaný pracuje na Descentu, druhá pak na Panství hrůzy. A v obou se „Lotr“ inspiruje. 

Pán prstenů: Putování po Středozemi je o kooperativní kampaňovou dobrodružnou hrou určenou pro 1 až 5 hráčů od 14 let, kdy doba partie je dána v závislosti na hraném scénáři (ale zhruba mezi jednou a dvěma hodinami). Podobně jako v loňském roce vydaném Panství hrůzy, i tady hraje velkou a důležitou roli digitální aplikace, která vaše dobrodružství řídí, udává mu směr a vypráví příběhovou linku. Pojďme ale už postupně do krabice a do Středozemě samotné.

 

Komponenty a zpracování

První věc, která vás bezpečně zaujme na první pohled, je opravdu velká čtvercová krabice. Možná je trochu předimenzovaná, ale zase si nebudeme moci stěžovat, kam dát expanze (a je to FFG, takže všichni víme, že budou a bude jich hodně), a pak je alespoň možnost si všechny komponenty pěkně roztřídit do krabiček, aby byla přípravy hry jednodušší. Po otevření na vás čekají dvoje pravidla, což bývá takovým zvykem FFG – jedny „klasická“ pro hraní, jeden přehled s důležitými pojmy, klíčovými slovy a vysvětlením, pokud se při hraní dostanete do úzkých.

Celé vaše dobrodružství se odehrává na dvou mapách. První z nich je modulárním plán světa, který se před hráči postupně objevuje v závislosti na jejich putování, a který díl přidat a jak, vám už diktuje aplikace v rámci vašeho postupu a rozhodnutí. Herní díly jsou hezky graficky zpracovány. Sice jim dominují různé odstíny zelené barvy lesů a luk, ale ono je to logické, protože když si vybavíte svět Středozemě, tak nějak vidíte přesně tohle – přírodu, volnost – k tomu je tu svatyně, tam vesnice nebo ohniště – atmosféra putování po málo probádaných končinách je dobrá. Druhý herní plán vytvořený ze dvou čtvercových desek je pak určen pro boj. Desky sice vypadají prázdně a jednotvárně, ale scénář vám na ně rozmístí různé žetony překážek od soch a ohnišť až po řeky. Další položkou je tedy hromada žetonů, které rozmisťujete v rámci rad aplikace na ten či onen herní plán, a se kterými vaši hrdinové interagují.

Ač se to možná nezdá a v rámci vydavatele se jedná o nezvyk, tak nečekejte žádné kostky. Žádné házení na úspěchy či zásahy, tady vše řídí karty. Kromě 6 velkých karet hrdinů, které kromě ilustrací obsahují veškeré základní statistiky postav, čeká na hráče hlavně přes 300 malých karet rozdělených do několika druhů. Ano, hra skutečně obsahuje deckbuildingové prvky, kdy každý hrdina má svůj balíček karet, skládající se např. z karet dovedností hrdinů, rolí, titulů a dalších, který ale postupně vylepšujete v průběhu kampaně a mezi jednotlivými dobrodružstvími ho můžete i zcela zásadně měnit.  Samozřejmostí jsou ale i karty „negativní“ ztěžující vám postup a úspěch. Ilustrace na kartách, ať už velkých či malých vycházejí z předešlé LCG hry Pán prstenů a jsou tedy skutečně hezké a detailní.

Poslední co je třeba v rámci komponent zmínit jsou figurky. Přes 30 plastových figurek hrdinů a nepřátel je krásně do detailu propracovaných a přímo vybízejících k namalování. Oproti loňskému Panství hrůzy je kvalita miniatur na úplně jiné úrovni, a to rozhodně potěší, protože kdo by nechtěl vidět, jak se mu po stole valí hordy skřetů a vrrků a proti nim stojí Aragorn či Legolas.

 

„Tři prsteny pro krále elfů pod nebem, Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene, Devět mužům: každý je k smrti odsouzen, Jeden pro temného pána, jenž dlí na trůně v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem. Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže, Jeden všechny přivede, do temnoty sváže v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem. (Pán prstenů)“

 

Jak se hraje?

Jak jsem už zmínil, ke hraní je potřeba digitální aplikace (dostupná na IOS, Android a Steam). Oproti podobným velkým hrám není, příprava hry nijak zvlášť náročná. Hráči si rozdělí hrdiny a role, připraví zásoby karet a žetonů, vytvoří si své balíčky kombinací základních karet (postavy, role, dovedností) a vybavení, v aplikaci si vyberou jednu z kampaní (zatím je dostupná první s názvem Kosti Arnoru) a postupně do ní dle zadání „naklikají“ potřebné údaje. Poslední body samozřejmě částečně odpadá, pokud nezačínáte novou hru, ale pokračujete v zavedeném dobrodružství. 

Samotný průběh hry pak není nijak složitý (a i díky aplikaci) a snadno vše vysvětlíte i nováčkům, v čemž vidím nesmírné plus. Stačí se soustředit jen na pár aspektů karet, zbytek vám "poradí" digitální kamarád. Hra se hraje v sérii kol, dělících se na následující fáze:

- Akce – hráči se postupně vystřídají v tazích, přičemž kdo je na tahu může cestovat (pohybovat se po mapě), útočit (čili likvidovat nepřátele) a interagovat (tedy pracovat s žetony na herní mapě)

- Fáze stínu – v tomto kroku naopak hrají vaši nepřátelé řízení hrou a na jejím konci se zvýší hrozba (podobně jako u karetní hry vás blíží k neúspěchu)

- Zotavení – aktivace vyčerpaných karet, doplnění kare, žetonů a jdeme na další kolo

Do toho všeho samozřejmě zasahují svými efekty různé karty vybavení (meče, dýky, luky) či předmětů (i tu pověstnou fajfku si můžete najít), které postupně sbíráte, vykládáte a vylepšujete tak svou pozici. Co jiného také čekat od RPG prvků hry. To je v kostce vše. Hráči takto po kolech postupují vybraným dobrodružstvím a plní úkoly a zadání dané příběhem.

Důležitým aspektem hraní jsou tzv. testy určující váš úspěch či neúspěch v rámci postupu, boje a interakce. Testy se provádějí otočením určitého počtu karet z vašeho balíčku postavy a v závislosti na ikonách úspěchu se vyhodnotí vaše úspěchy, zranění či (v kombinaci s vybavením) vaše útoky. Na jednu stranu tenhle systém funguje pěkně a dává tak hráčům skladbou balíčku možnost ovlivnit hru, ale na druhou zase víte, že ve chvíli, kdy naskládáte řekněme v jednom útoku třeba 3-4 úspěchy, v další interakci je vaše šance uspět přeci jen o dost nižší, tím jak se vaše zásoba karet filtruje. K tomu vám mezi vaše karty hra občas zamíchá nějaké ty negativní karty, které vás o úspěch připraví raz dva.

A málem bych zapomněl říct, jak je to s kampaní. Pán prstenů – Putování po Středozemi se totiž sice skládá z jednotlivých scénářů, ale ty jsou spojeny do jednoho velkého dobrodružství, kterým hráči postupně procházejí v rámci odvíjejícího se příběhu. V současné době je dostupná kampaň Kosti Arnoru, která hráče zavede do opuštěných trosek království Arnor, na které se snáší temnota a vaším úkolem je jí čelit. Ale to už se dostáváme k hodnocení.

 

Jaká je?

Pojďme postupně, protože aspektů, které je třeba zhodnotit je několik.

V první řadě jsou to komponenty (viz i výše). Tady se FFG skutečně vytáhlo. Miniatury jsou skutečně nádherné, mapy přehledné a navozující atmosféru putování světem Středozemě, ilustrace na kartách i žetonech hezké a funkční. Všechny palce nahoru.

Druhým aspektem je český překlad. Ne, nechci tady vířit vody, nechci se zbytečně s nikým hádat (viz diskuze na zatrolených hrách, kdo chce, ať hledá), ale za mě je překlad zkrátka v pořádku. Pravidla ani karty nemají překlepy nebo chyby. Jediný problém je s aplikací, která sice chyby obsahuje, to ano, ale díky digitalizace je vcelku jednoduché mouchy postupně vychytat a je třeba uznat, že se o to Blackfire skutečně snaží, když překlepy a nedostatky jsou postupně odstraňovány a doplňovány a v současné době je prakticky vše v pořádku. To je bohužel zkrátka daň za to, že nám hra byla dodána v den celosvětové premiéry, a možná kdyby místo všech možných urážek a nadávek hráči raději vydavatele na chyby upozornily, aby mohly být vychytány, bylo by to lepší. Ale tak to jen osobní poznatek.

Hratelnost jako taková je na skvělé úrovni. Autoři využili zavedené mechanismy a namíchali z nich správně funkční koktejl. Navíc hra v základu není nijak složitá a díky jednoduchosti pravidel si jí zahrajete i s příležitostnými hráči či dětmi. Většinu věcí stejně řeší aplikace a vy si tak můžete užít příběh. V podstatě jediné co musíte spoluhráče naučit je práce s jejich balíčkem a co mohou dělat na tahu, všechno ostatní se vyřeší digitálně. Na dobré úrovni je i znovuhratelnost. Základní kampaň obsahuje zhruba 14 scénářů, kdy každý budete hrát tak hodinku až dvě, ale zároveň když začnete hrát stejnou kampaň znovu, nečeká vás stejný postup a aplikace vás příběhem provází diametrálně jinak a nemusíte se tak bát nudy z opakování. S tím jde ruku v ruce i odlišný přístup jednotlivých hrdinů a rolí, které mohou hrát – opravdu je velký rozdíl hrát za Gimliho nebo Beravor, stejně tak jako hrát za lupiče či vůdce skupiny. Každá postava i role má své klady i zápory a vy je musíte umně spojit ve funkční celek v rámci postupu.

Posledním bodem je atmosféra. Jsem fanoušek Pána prstenů. Knihy jsem přečetl nebo spíš zhltl už někdy ve třetí třídě a od té doby je to jeden z mých nejoblíbenějších fantasy příběhů, a proto jsem se obával, jak hra navodí zážitek Středozemě. No a nebudu vás napínat – skvěle! Při hře opravdu máme (respektive máte) pocit putování po zpustošeném a opuštěném Arnoru. Když se objeví nepřátelé a nahánějí vás vlci nebo máte prozkoumat temné podzemí, dýchne na vás atmosféra Tolkienova díla a upřímně se nemůžu dočkat dalšího pokračování.

Příběh, detailní figurky, skvělá přístupná hratelnost a Pán prstenů – potřebujete snad slyšet víc?

 

„Jediné místo ze všech zemí, o kterých jsme kdy slyšeli, které vůbec netoužíme vidět zblízka; a zrovna do toho jediného místa se snažíme dostat! (Sam; Dvě věže)“

 

Plusy

- Přístupná pravidla a hratelnost

- Umně využité mechanismy

- Příběh

- Aplikace

- Atmosféra Tolkienova světa

- Detailně zpracované komponenty a figurky

- Znovuhratelnost a variabilita

- Variabilita map

Mínusy

- Jedině překlepy v aplikaci, které se ale řeší postupnými aktualizacemi

 

P.S. První fyzické rozšíření již bylo oznámeno, stejně tak jako první nová digitální kampaň. Jejich dostupnost v češtině je předmětem jednání.

 

Více na stránkách Blackfire!

 

Pán prstenů: Putování po Středozemi

Autoři: Nathan I. Hajek a Grace Holdinghaus

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2019 

Počet hráčů: 1-5

Věk: 14+ (ale hru zvládnou i mladší)

Herní doba: 1-2 hod

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři