Pořádně se vybavte a připravte se na dobrodružství v temnotách. Morie, Temný hvozd - Stínové cesty volají hrdiny do svých spárů.
V roce 2019 se nám na trhu urodilo pár dobrých, i když poměrně kontroverzních her. Jednou z nich je bezesporu Pán prstenů: Putování po Středozemi z dílny amerického giganta FFG, kterou u nás vydal Blackfire. Kooperativní dobrodružná kampaňová hry si vysloužila na našem trhu dvojí kritiku - jednak za aplikaci a její překlad a jednak za údajnou přílišnou „generičnost“, kdy hráči nespatřovali ve hře svět Středozemě. Čistě za sebe musím říct, že ani jeden problém mě netrápil. Pár textů v angličtině na nás sice při hraní kampaně vyskočilo, ale nebylo to nic, kvůli čemu by hra byla nehratelná. Stejně tak - a to říkám jako nadšenec do díla J. R. R. Tolkiena - jsem si hru užil i z příběhového hlediska a bavilo mě hrát za oblíbené hrdiny. Ostatně Putování po Středozemi pro mě patří mezi top5 her loňského roku. Recenzi na základ zde. A jak už to u FFG bývá zvykem, máme tady první velkou expanzi s názvem Stínové cesty. A je to rozšíření opravdu velké, protože obsahem se takřka vyrovná základní hře. Tak vzhůru na cesty.
Základní parametry hry se nemění - kooperativní kampaňové dobrodružství pro 1-5 hráčů s doporučenou věkovou hranicí 14+ a herní dobou pohybující se okolo 60-120 min. Důležitým prvkem při hře je digitální aplikace, která vás celým hraním provází. A nutno podotknout, že po víc než roce oprav už vše funguje velmi dobře.
V temnotách krabice
Krabice, která je takřka stejně velká jako ta se základní hrou, se pyšní temně laděnou ilustrací Gandalfa a dvou trpasličích hrdinů s Balrogem v pozadí. Po otevření na vás čeká množství herního materiálu - hromady karet, figurek, žetonů k vyloupaní a nových dílů mapy. Pojďme postupně.
30 nových figurek je opět ve vysokém standardu FFG. Roli nových hrdinů se mezi sebe rozdělil čaroděj Gandalf, trpaslíci Balin a Dís, elfka Arwen a hraničářka Eleanor - každý samozřejmě se svou velkou kartou hrdiny, balíčkem karet a novými schopnostmi. Zbytek figurek tvoří nepřátelé, mezi kterými vynikají hlavně pavouci Temného hvozdu a téměř ikonický Balrog.
Gandalf - čaroděj stojící za putováním Bilba i Froda a jedna z nejmocnějších postav Středozemě. Jako herní charakter má zlepšený přístup k žetonům inspirace a vysokou odolnost proti strachu i zranění.
Eleanor - hraničářka vymyšlená designéry FFG pro karetní hru Pán prstenů. Za jednu inspiraci může získat hned dva úspěchy.
Arwen - elfka a životní láska Aragorna. Pomáhá sobě či ostatním hrdinům s léčením.
Balin - trpasličí hrdina, u kterého vám nějaké to zranění zas až tolik nevadí, protože díky nim můžete znovu připravovat odhozené dovednosti.
Dís - jediná trpaslice výslovně zmíněná Tolkienem a sestra Thorina. Po testu může za inspiraci vracet jednu kartu na vrch balíčku.
Nebyla by to správná hra na hrdiny a ani rozšíření, kdyby zde nebylo množství nových karet předmětů - hole, meče, štíty, sekery a mnohé další, tím vším můžete své hrdiny na cestách nově vybavit. Kromě toho najdete v krabici i karty pro pětici nových rolí - bylinkáře, kovkopa, cestovatele, kováře a všetečku.
Bylinkář - role spočívající v léčení, průzkumu a podpoře ostatních.
Kovkop - v temnotách je jako doma a riziko mu není cizí.
Cestovatel - ideální role pro průzkum, cestování po mapě a odhalování tajných zákoutí.
Kovář - ideální role pro sběratele předmětů a tretek a jejich využívání pro zajímavé účely.
Všetečka - manipulátor se svým balíčkem karet.
A abych nezapomněl, samozřejmostí jsou nová plata žetonů a dvou desítek nových mapových dílků krajiny k prozkoumání.
Nové prvky
Co se herního hlediska týká, tak nejvíc asi láká nová kampaň nesoucí stejný název jako celé rozšíření. Příběhově i herně se jedná o povedené rozšíření, nabízející o něco jiný zážitek než kampaň původní. Příběh se větví a hráči se musí rozhodnout kam pokračovat, což podporuje možnost znovuhratelnosti. Navíc subjektivně na mě vše působilo hlouběji, propracovaněji a intenzivněji, než v základní hře.
Poměrně zajímavým, a pro mne nečekaným prvkem, je vliv rozšíření na původní kampaň Kosti Arnoru. Jakmile si totiž v aplikaci přidáte rozšíření do své sbírky, nové prvky, postavy, nepřátelé nebo dílky mapy se vám mohou promítnout do původního příběhu a změnit ho a nabízí se tak možnost zahrát si příběh znovu a jinak.
Z nových mechanismů, pominu-li postavy a role zmíněné výše, je dobré zmínit následující:
- Vyvýšení - prvek na bojišti dávající výhodu postavám při střelbě či limitující možnosti útoku
- Klády - přiinterakci s tímto prvkem postavy mohou získat žetony inspirace a odhodlání
- Sutiny - prvek využitelný v boji jako zbraň proti nepřátelům za pomoci důvtipu
- Zkaženost - je novým negativním stavem vedle zranění a strachu. Oproti nim si zkaženost hrdinové přenášejí mezi jednotlivými dobrodružstvími.
- Nepřístupné oblasti - postavy, které vstoupí na tento typ terénu musí buď odhodit připravenou kartu nebo se nesmí pohnout dále
- Pavučina - brání v pohybu a nedovoluje hrdinům pohyb, dokud neprojdou testem
Musthave? Nebo prázdné „nic“?
Stínové cesty jsou skutečně velkým rozšířením ve všech ohledech a novinek je hodně - 5 nových postav, 25 figurek nepřátel, desítky mapových dílků, hromada žetonů, nové role a tituly, desítky předmětů k nasbírání a vybavení a celá nová kampaň. Však se také cenovka nepřekvapivě vyhoupla nad dvě tisícovky.
Za své peníze ovšem dostanete povedené rozšíření skvělé hry. Kromě nových prvků a kampaně dostanete v krabici i rozšíření stávající kampaně a základní hry, které motivuje k opětovnému zahrání původního příběhu, který dostává nový rozměr.
Pokud se vám Putování po Středozemi líbilo a bavilo vás objevovat zákoutí Tolkienova světa a prožívat své vlastní unikátní příběhy ve Středozemi, pak jsou Stínové cesty zkrátka „must have“ expanzí, kterou si užijete a investice nebudete litovat.
P.S. Aplikace už by měla být vyladěna a bez chyb, alespoň náš průchod dobrodružstvím byl plynulý a bez problémů.
Pán prstenů: Putování po Středozemi - Stínové cesty
Autoři: Nathan I. Hajek a GraceHoldinghaus
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2020
Počet hráčů: 1-5
Věk: 14+ (ale hru zvládnou i mladší)
Herní doba: 1-2 hod
Autor: Adam Vondra Vondris