Pandemic: Rychlé nasazení

Rychle, pospěšte, ty léky musí být v Bankoku za pár minut! A voda v Káhiře ještě rychleji! Zkrátka bude to chtít opravdu Rychlé nasazení, abyste v novém Pandemicu vyhráli.

Původní hra Pandemic od Matta Leacocka vyšla už roce 2008, a i když se to nezdá, těch 11 let je přeci jen trochu znát a trh a vývoj se posunuli mnoha dalšími směry raketově vpřed. Pokud si na hru už tolik nevzpomínáte (nebo jste jí nikdy nehráli), pak vězte, že se jedná o kooperativní kousek, kde se hráči v rolích odborníků a doktorů snaží zabránit pandemiím po světě, dřív než všechno zničí. Hra byla a je úspěšná z mnoha důvodů, ale jedním je i její pravidlová nenáročnost a přístupnost. Postupně jsme se dočkali několika verzí a rozšíření (Pandemic: Iberia, Pandemic: Fall of Rome), z nichž asi nejzajímavější ale byl Pandemic Legacy, který funguje jako kampaň, kterou si jednou zahrajete a šlus, protože v průběhu partie trháte karty, ničíte herní plán atd., což mnoha hráčům nevoní. A jiní to naopak milují, vyberete si, čemu dáváte přednost vy. Nejnovější přírůstek do rodiny Pandemicu u nás nyní vydává ADC Blackfire a nese název Rychlé nasazení, což jasně odkazuje na celou hru – hrajete totiž v podstatě v reálném čase a čas je proti vám. A máte ho sakra málo. Za hrou stojí Kane Klenko, kterého u nás můžete znát třeba díky hře Fuse.

Pandemic: Rychlé nasazení je určeno pro 2-4 od 8 let. A tady bych se trochu zastavil, protože 8 je opravdu minimum, v rámci hry na vás totiž neustále tlačí čas a vy musíte rychle reagovat a rozhodovat se a to byl pro mladší spoluhráče trochu problém. Rozhodně tedy doporučuji spíš starší herní skupinu. Herní doba jedné partie je maximálně 20 minut a není tedy problém hru zahrát (případně, a to dost často, prohrát) a hned si partii zopakovat. Na rozdíl od původního Pandemicu neřešíte smrtelné nákazy a pandemie po světě, ale vaším herním plánem je paluba velkého dopravního letadla, ve kterém se snažíte vyvinout a nasbírat potřebné suroviny a „vysadit“ je na místo určení, tedy do jedné z velých světových metropolí v závislosti na tom, co kdo zrovna potřebuje. Hra je řízená kostkami a tedy se připravte na pořádný prvek náhody.

Co je pod víkem?

V nevelké krabici s vyobrazením posádky vědců na vás v první řadě čekají obligátní pravidla a herní plán představující vaše letadlo, kterým cestujete po světě ve snaze pomoc potřebným – tedy dodat jim léky, energii, vodu nebo jídlo. Plastové letadlo určuje, kde zrovna jste podle jeho umístění na okraji herního plánu. 50 karet je rozdělených do několika kategorií – od lokací a jejich potřeb až po jednotlivé role, které vás ve hře reprezentují. Jak už jsem psal, hra je řízena kostkami a nedílnou součástí ej tedy 24 speciálních kostek ve čtyřech barvách (dle hráčů) obsahujících symboly ve hře. Vše je pak doplněno kostkami zásob, nějakými těmi žetony a figurkami ve čtyřech barvách, kterými budete pohybovat po plánu.  No a samozřejmě nesmíme zapomenout na přesýpací hodiny, které vám neúprosně měří ubíhající čas.

Stejně jako je rychlá celá hra je v podstatě rychlá i příprava. Na herní plán připravíte všechny zdroje a další žetony, rozdělíte si kostky hráčů a figurky, náhodně si rozdělíte role a podle obtížnosti nalosujete vaše „cíle“, které musíte splnit. Vřele doporučuji opravdu začínat na nejnižší úroveň s 5 kartami, protože i ta vám dá dost zabrat.

Po přípravě může začít první kolo, a to tak, že zkrátka otočíte přesýpací hodiny vyměřující přesně dvě minuty času a hrajete. Pozor ale, vzhledem k tomu, že hra probíhá v reálném čase, na nic nečekáte, nehrajete postupně, ale všichni naráz. Můžete se domlouvat a kombinovat, alečas vám neúprosně běží a vy se musíte rychle hodit kostkami a rozhodnout se co dělat. Samozřejmě nejdřív musíte vyrobit potřebné suroviny, ale pak je také dopravit do shazovacího prostoru a následně je vyložit. Naštěstí můžete vaše kostky dvakrát přehodit, pokud se vám nelíbí symboly, čímž trochu eliminujete náhodu. Každopádně dle symbolů pokládáte kostky na herní plán a vykonáváte příslušné akce – vyrábíte, přesunujete, běháte z místnosti do místnosti, posunujete své letadlo atd.

V první řadě chcete samozřejmě vyrábět. Dle příslušných symbolů pokládáte kostky na stupnice v dané místnosti a tím je naplňujete. Následně hráč, který se v místnosti nachází, může tuto aktivovat a vyrobit tak příslušný počet materiálu, který se přesunuju do vykládací oblastí. Ale pozor, protože negativním prvkem je stoupající míra odpadu ve vašem letadle a pokud ho naplníte příliš, prohráváte.

V druhé řadě se musíte dostat s vaším letadlem přímo nad danou lokaci, která potřebuje vaší pomoc. Nemůžete tak vykládat ledabyle kdykoliv máte naplněný hangár. Vykládání hangáru probíhá podobně jako aktivace, a tedy je nutné, aby jeden z hráčů byl v dané místnosti. Pokud jste úspěšní, dozásobíte cílovou lokaci, ale hned se vám otáčí nová (ideálně na druhé straně světa) a vy musíte zase honit všechno nanovo.

A nezapomeňte, že v tomhle všem vás nelítostně honí čas. Jakmile se totiž hodiny přesypou, odstraní se jeden z časových žetonů, hodiny se překlopí a jede se dál. Jediný způsob jak si prodloužit herní dobu je úspěšně plnit zadané potřeby postižených lokací.

V zásadě tedy ano, než se sami sebe zeptáte – v základu jen házíte kostkami, vyrábíte suroviny, házíte je do měst, plníte tím úkoly a nemilosrdně vám letí čas. To samozřejmě není všechno, protože musíte řešit odpad, vaše postavy mají nápomocné schopnosti, které je skutečně nutné využívat – a pokud je vám to málo, můžete si přidat challenge v podobě karet krizí, které vám hru posouvají na opravdu hard-core úroveň.

Jaká je?

Čas, to je oč tu běží. Čas je hlavní nevýhodou i výhodou nového Pandemicu. A taky náhoda. Pokud nemáte rádi náhodu v podobě kostek ve hrách, tak na Pandemic rovnou zapomeňte, není vůbec pro vás. Hra je celá o náhodě a kostky řídí vše. Sice je můžete přehazovat, ale občas se zkrátka dostaví frustrace z toho, že vám ani po třetím hodu nepadne, co nutně potřebujete, čas vám běží a vy jen naštvaně koukáte, jak prohráváte.

Druhým aspektem je už několikrát zmíněný čas. Hra běží takřka v raketovém tempu, ty dvě minuty než musíte otočit hodiny, vám zmizí, než se nadějete a je tedy potřeba se na hru maximálně soustředit. Tady tedy trochu nechápu věkové doporučení, protože pozornost většiny osmiletých ze zkušenosti není dostatečná na rychlou orientaci a rozhodování a hru bych tak viděl spíš jako rychlí filler skupiny zkušenějších hráčů. Ideálně tím začnete a skončíte herní večer. Mezi tím si můžete dát třeba Pandemic Legacy nebo si poputovat po Středozemi.  Ono totiž těch pár herních minut je i neskutečná výhoda, protože ať už se vám daří nebo ne, do dvaceti minut máte dohráno a můžete se vrhnout na další partii nebo si zahrát něco jiného.

V jádru je Pandemic: Rychlé nasazení naprosto jednoduchou a rychlou hrou. Vezmete kostky, naházíte, vyrobíte, zásobíte, otočíte hodiny. Pravidla vysvětlíte asi stejně rychle jako si hru zahrajete a i přes případný neúspěch se budete bavit – nečekají vás totiž žádné dlouhé prostoje a přemýšlení, nikdy v podstatě nečekáte a každý hráč je neustále ve hře a musíte e soustředit na co nejlepší rozhodnutí.

Když jsem dostal hru do ruky, marně jsem přemýšlel, zda svět skutečně potřebuje další Pandemic. Vždyť tahle hra tu už byla víckrát než třeba Zombicide a jeho spin-offi. A víte co? Potřebuje. Nebo aspoň tuhle verzi určitě. Musíte však akceptovat časový press a velkou míru náhody. Pokud vám to vyhovuje, rozhodně dejte Rychlému nasazení šanci v praxi.

Více u ADC Blackfire!

Pandemic: Rychlé nasazení

Autor: Kane Klenko