Páni Středozemě

Hry recenze

Elrond povolal elfí pány a vrhl nejlepší lučištníky do války. Balrog opustil Morii a podpořil Sarumana. A Společenstvo se místo cesty do Mordoru jalo verbovat pomoc na bitevní pole.

Válka o prsten je nesmírně epická, nádherná, velká hra, která si od nás (a nejen od nás) odnesla v podstatě absolutní doporučení a nejvyšší hodnocení. Pokud máte rádi příběh Pána prstenů, není o čem přemýšlet a jen se divím, pokud tuhle hru nemáte doma. I když už základní hra opulentní, její tvůrci nikdy nelenili a postupně zpracovali několik rozšíření a promo obsahu, který zážitek ze hry ještě umocňuje, variuje a mění. A musím říct, že v tomhle jsou Rexíci z Brna v podstatě dokonalí, protože se jim povedlo přinést na trh kompletní obsah hry, což v u nás v případě rozšíření zdaleka nebývá standardem. Páni, Válečníci a Králové, ti všichni z nádherné Středozemě, tj. trojice expanzí. A právě Páni Středozemě jsou v pořadí první z nich a my se na ní podíváme.

Tolkienovo dílo se vyznačuje nejen dnes již klasickým příběhem boje dobra a zla a hrdinských činů, ale i množstvím postav obou stran konfliktu, které čtenářům utkví na dlouhou dobu v paměti. Zatímco základní hra přináší z postav v zásadě „pouze“ Společenstvo a několik služebníků Stínu a další jen v podobě karet, tak Páni v tomto směru silně prohlubují herní zážitek a díky právě novým „pánům“ přinášejí novou porci strategie, rozhodování a možností.

Celé rozšíření přichází v krásně ilustrované krabičce, které vévodí paní Galadriel, mocná elfí vládkyně Lothlórienu a jedna z nejmocnějších postav Středozemě. Po rozbalení jako první do ruky pravděpodobně vezmete pravidla. A hned na úvod musím trochu s politováním říct, že to je asi nejslabší část rozšíření celkově, protože herních pravidel do už tak obsáhlé hry není málo a zařazením expanzí se ještě zvyšuje komplexita a nutnost hru správně ovládat, hlídat a kontrolovat. Inu přeci jen pravidla mají celkově nějakých 30 stran, a i když menšího formátu, stále je novinek hodně. Na druhou stranu musím ocenit to, jak prohlubují herní zážitek a ještě důrazněji stavějí na tématu hry. Zkrátka Válka o prsten je impozantně tematická hra ve všech ohledech a každým dalším přídavkem její krása jen kvete. Pod pravidly už najdete sadu žetonů k vyloupání, nové karty – část zcela nových herních karet, část karet pro nové postavy, ale i některé variabilně nahrazující původní pro specifické herní režimy a nastavení. Ostatně ono když se začtete do pravidel nebo jen premisy expanze, napadne vás, že se jedná tak trochu o takové „co by, kdyby…“ – co kdyby Černokněžný král nevelel armádám u Minas Tirith, ale hledal Froda? Co kdyby elfové využili své prsteny v soupeření se Sauronem? Co kdyby Balrog nepronásledoval Společenstvo, ale vydal se pomoci temným silám mimo Morii? Takové a další příběhy umí Páni Středozemě napsat. Úplně bych v tom uvažování ale zapomněl na nové figurky pro postavy a speciální kostky, ale i figurky pro Gandalfa a Aragorna, když ve hře „přejdou“ do svých mocnějších verzí. Oproti původnímu vydání rozšíření také do krabičky přistálo speciální promo Stromovouse s figurkou i příslušnou kartou, které bylo předtím samostatné. Rozhodně velký dík vydavateli za jeho zařazení.

Z herního hlediska vlastně nemůžu napsat, že by toho do hry přibylo výrazně hodně. A zároveň strašně moc. Tedy nových prvků je několik, ale tím, že vše má svá specifická pravidla, se rozšíření zdá mnohem větší, i když osobně bych bez tohohle rozšíření už asi nehrál, nemůžu nezmínit (znovu) jeho o něco větší komplexnost a nutnost věnovat hře ještě o něco více času.

Nové postavy a jejich pravidla pro mě osobně notně rozšiřují zážitek z Pána prstenů na stole ještě hlubším a lepším směrem. A to mluvím nejen o zcela nových postavách jako Elrond či Galadriel s jejich elfími prsteny moci a speciálními akčními kostkami, ale i o nových verzích stávajících postav, ať už se jedná o Gandalfa Šedého, jako jednoho z nositelů prstenů moci, či další členy Společenstva, kteří nyní nemusí rovnou s Frodem na cestu, ale mohou se zhostit úkolů napříč Středozemí. To dává hře zcela nový feeling, spád a variabilitu, kdy jsem měl pocit, že mě hra s Pány Středozemě mnohem méně tlačí do osvědčených strategií a postupů a dává mi pocitově větší herní a taktickou volnost. Zajímavé je nejen využití prstenů moc simulující jejich zneužití proti vůli Saurona, ale i nové kostky spojené s postavami, které mohou být poměrně mocné, ale za kolo využijete jen jednu a také o ně lze přijít.

A i když výše mluvím jen o straně Svobodných národů, alternativně vše platí i o Stínech, které naopak dostávají mocného Balroga, Gothmoga či alternativní verze Úst Sauronových a Černokněžného krále. A přeci jen proč nemít hru ještě větší, epičtější, krásnější a s více skutečnými a promakanějšími postavami, že? Hodně se mi líbí, jakým směrem a jak jednoduše tvůrci proměňují jednotlivé postavy a jejich dopad do hry – Ústa Sauronova, Černý Númenorejec, jsou nyní ideálním velitelem k obléhání, z Černokněžného krále už není ten správný temný generál, ale jeho úkol je prostě jiný a pátrá po Frodovi a prstenu napříč Středozemí.

 

Dojmy

Chcete nejkratší verzi dojmů? Kupte si Pány Středozemě. Prostě pokud máte rádi Válku o prsten, kupte si tuhle expanzi, je skvělá, dostatečně variabilní, zajímavá a přináší nové prvky, které dokáží příběh na stole hodně proměnit a zvrátit. Ve všech těch nových věcech slyšíte jasné „co by, kdyby“ – co kdyby se Glum přidal ke Společenstvu dřív? Co kdyby Gandalf točil prsten (počkat, to byla Arabela, že?)? Nebo co kdyby společníci formovali odpor proti Sauronovi mnohem dřív a neužívali si volný výlet přes Středozem s výhledem na sněžné jámy a město Morii?

A zároveň ne, není to must have expanze, a to hlavně v tom smyslu, že osobně bych doporučil si párkrát zahrát základní hru, tak jak jí tvůrci zamýšleli se všemi jejími klady i neduhy. Teprve potom totiž expanzi plně oceníte. Mám totiž pocit (velmi subjektivní), že základní hra trochu tlačí do hraní podle knižního scénáře - putování přes Morii, rozdělení Společenstva, útok na Minas Tirith či Edoras atd. Ne, není to špatně, není to výtka, přeci chcete hrát Pána prstenů na stole, ale zároveň u Pánů Středozemě pro mě platí, že zařazením pár nových postav a prvků tenhle zažitý narativ více variuje a mění a expanze dává hráčům větší taktické a strategické možnosti toho, co dělat a jakým směrem se vydat. A to je naprosto parádní.

Zároveň se musíte s příchodem expanze připravit na další nová pravidla – Páni nejsou jen doplněním, ale rozšířením pravidlového rámce o dost nových věcí, výjimek a drobných pravidýlek, které je prostě obtížné si na první dobrou zapamatovat a hrát hru správně. Ono celkově nebudu tvrdit, že Válka o prsten je jednoduchá hra, ale skutečně komplexní záležitost, která vyžaduje pořádnou investici času a dohledávání pravidel i během hry. A ano, není to jen o nastudování, ale i o poměrně dlouhé herní době – u téhle hry si to chce pustit soundtrack Pána prstenů a nechat se unášet krásou Středozemě třeba celý den.

Jsem rád, že do nového tisku bylo zařazeno promo Stromovouse, byť se jedná jen o jednu postavu, kdo by nechtěl mít doma pastýře stromů v celé jeho majestátnosti? Zároveň dobrá zpráva pro zaryté kompletisti, kteří si nedokáží představit hru úplnou bez prom.

Ostatně rovnou musím zmínit, že kromě všech velkých rozšíření je znovu k dispozici i původně promo expanze Osud Ereboru, kterou lze zařadit už do setupu hry, a která ukazuje, jak by to ve Středozemi vypadalo, kdyby ve slavné Bitvě pěti armád vyhráli ti špatní. Což si ostatně budeme moci sami všichni vyzkoušet díky další velké deskovce Bitva pěti armád, která dějově předchází Válce o prsten, a kterou Rexhry přinesou letošní podzim v češtině.

Máte rádi Válku o prsten a jedinečné dílo Pán prstenů? Pak v zásadě není o čem přemýšlet a Páni Středozemě jsou povinným rozšířením, které ještě více prohloubí zážitek z celé hry a možnosti, jak směrem se vydat a jak napsat svůj vlastní příběh boje o Středozem. Jen se připravte na další pravidla, delší herní dobu a nové výjimky, na které je potřeba udělat si čas. Přesto však mohu rozšíření Páni Středozemě jen doporučit.

 

Rozšíření můžete koupit na Planetě her zde!

 

Válka o prsten (druhá edice): Páni Středozemě

Autoři: Francesco Nepitello, Marco Maggi, Roberto Di Meglio

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: dotisk 2025

Počet hráčů: 2-4

Věk: 12 let

Herní doba: 180+ min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři