Není to vtip, jsi opravdu mrtvý. Ostatní tě nevidí a neslyší, protože jsi duch. A ta prapodivná partička co si prohlíží tvoje ostatky je skupinka paranormálních detektivů. Vítejte v nové párty dedukční hře od ADC Blackfire.
To se takhle jednou proberete a místo pořádné ranní kocoviny, kterou čekáte si plavete v trochu více průhledné podobě napříč obývákem, a ta hromádka s velkou krvavou louží pod vámi, to je vaše tělesná schránka. Jakože začátek dne tedy nic moc, to i ta kocovinka by byla lepší. A aby toho nebylo málo, tak kolem vašich ostatků čmuchá banda detektivů, která vás ani ve vaší posmrtné formě nenechá na pokoji a bude otravovat s hromadou otázek. Zkrátka život je občas pes.
I takhle nějak by se dala popsat úvod do hry Paranormální detektivové, kterou v původním znění vydalo vydavatelství Lucky Duck Games (Kronika Zločinu, It`sWonderful World), a za jejímž českým překladem a vydáním stojí ADC Blackfire.
Hra polské trojice autorů Adriana Orzechowski, Marcina Łączyński a Szymona Maliński je určena pro 2-6 hráčů s věkovým doporučením 12+. Tady je třeba upozornit, že jednotlivé případy a příběhy mohou obsahovat sexuální prvky, násilí, drogy, alkohol apod. a autoři na toto upozorňují případné rodiče hned v pravidlech a je tedy dobré zvážit, co svým ratolestem dovolíte, a co už ne. Herní doba se pak pohybuje zhruba mezi 45-60 min na partii. Podstatou hry je asymetrické rozdělní hráčů na ducha/mrtvého a „proti“ němu skupinu vyšetřovatelů, kteří se snaží buď v kooperativním, tedy všichni společně, nebo kompetitivním, tedy každý za sebe, vyřešit sadu otázek vztahujícím se k úmrtí a správně na ně odpovědět, dřív než nastane konec hry. Logicky pak dle zvolené varianty může vyhrát jeden, všichni či jeden a duch společně. Ale o tom už dále.
Kartičky a kartičky
Na to, že se hra spadá do ranku párty her najdete jí jednak v poměrně velké krabici, ale také obsahuje velké množství herních komponent - pravidla, karty, žetony, zástěny, tabulky, fixy, desku… podrobný výčet by byl dlouhý, ale určitě se můžete podívat na nějaký video unboxing, kterých je plný youtube.
Z herního hlediska se všechno dá rozdělit na dvě velké hromádky - komponenty pro „ducha“, tedy hráče který napovídá a komponenty pro detektivy.
Do té první kategorie patří hlavně všemožné prvky nápovědy - provázky, tarotové karty, posuvníky k desce a samozřejmě deska samotná nebo třeba kreslící list, na který nápovědy vepsat.
To vybavení detektivů vypadá trochu jako chudý příbuzný - zástěny (ale jen pro kompetitivní variantu), fix a blok na poznámky. A to nejdůležitější - karty interakcí. Ty se rozdávají náhodně dle počtu hráčů a určují způsob komunikace na úrovní vyšetřovatel-duch - někdy tak duch bude vydávat zvuky, jindy vykládat tarotové karty či kreslit ruku v ruce (doslova) s vyšetřovatelem.
Zásadní položkou hry je sada 28 příběhových karet. Každá je jedinečná a určí unikátní zápletku partie. A v tom zároveň tkví i menší očekávaný problém - v podstatě každý příběh znamená jedno zahrání, protože jakmile případ vyřešíte, už budete vědět co a jak. To se dá vyřešit jednak změnou herní skupiny, kdy zainteresovaný hráč bude hrát za ducha nebo využitím zdarma dostupné mobilní aplikace, která přidává další desítky hratelných scénářů již teď a další budou jistě přibývat jak od tvůrců samotných, tak i od hráčské komunity.
Celkově se zpracování hry povedlo. Ostatně moderní deskovky už zkrátka bez hezké grafiky a kvalitního zpracování díru do světa neudělají. Co se mi líbí, to je mix kreslené, až komiksové grafiky a zároveň toho, že některé případy nejsou zrovna pro děti. Hodně povedené jsou tarotové karty ve svém černo zlatém provedení. Co ale hodnotím nejpozitivněji z hlediska komponent (a ostatně variability celkově), to je velké množství případů jak v základním balení, tak dalších v mobilní aplikaci, což dělá ze hry obsahově poměrně velkého cvalíka, který se vám jen tak neohraje.
Komunikace na mnoho způsobů. Jen nemluvit.
V herní stránce není třeba hledat žádné složitosti. První otázka zní, zda se bude hrát kompetitivně nebo kooperativně. Druhá kdo bude dělat ducha. Následně se doprostřed stolu rozloží deska a každý hráč obdrží svou sadu komponent - respektive všichni kromě ducha velmi podobnou, lišící se pouze v kartách interakce. Jakmile je vše připraveno, hráč-duch si vezme k ruce kartu příběhu či aplikace, přečte si zadání případu a případně dle zadaných podmínek instruuje ostatní o nějakých základech zápletky. A vzhůru hádat, luštit, vyšetřovat.
Ve hře je celkem 9 možných způsobů interakce s duchem, přičemž každý hráč může mít podle počtu hráčů až 7 takových karet. Hráči se postupně střídají, přičemž vždy položí otázku a k ní zahrají jednu z karet, určující jak má duch odpovědět - pantomima, mluvící tabulka, společné psaní s detektivem, provázky, stupnice s ukazateli… Samozřejmě otázku i odpověď u stolu sdílejí všichni, ať už v té či oné variantě, akorát v té kooperativní si nemusí detektivové chránit své typy a odpovědi před ostatními zástěnou.
Cílem hry je pomocí duchových odpovědí postupně získat a zjistit odpověď na pětici zadaných otázek, které lze shrnout jako „kde, kdo, jak, proč, čím“. Po interakci s duchem může zkusit vyšetřovatel své štěstí a zjistit, zda má správné odpovědi na otázky. Ale pozor, protože pokusy na uhodnutí má každý jen dva a jakmile je vyčerpáte, vypadáváte z dalšího hádání.
Paradoxně ale to, že už nemůžete hádat neznamená, že nemůžete vyhrát. Samozřejmě že pokud je někdo úspěšný v průběhu hry, okamžitě vítězí on i duch. Pokud ovšem nikdo nedokáže až do konce odpovědět správně, vyhrává hráč s nejvíce správnými odpověďmi.
Dostatek zábavy na mnoho večerů
Příjemná párty oddechovka - asi tak by se dali Paranormální detektivové označit. Ale pojďme postupně.
Prvním a prostě nejvýraznějším kladem je znovuhratelnost. Ač se v zásadě jedná svým způsobem o detektivní hru (s cedulkou light), tak se rozhodně nejedná o titul na pár zahrání. Už těch 28 scénářů v základu je docela porce, pokud to srovnáme s jinými tituly a aplikace pak tento počet vystřeluje ještě mnohem výš. Zvlášť když teď se může zapojit i komunita.
Zpracování hry je též povedené. Kvalitní komponenty, hezké zpracování a líbivá kreslená grafika. Hra není zbytečně vážná a svým ztvárněním zapadá do té správné kategorie.
Co někdo může teoreticky namítat je jistá repetitivnost. Myšleno ne v případech, ale v systému pokládání otázek a zjišťování indicií. To ovšem těžko vytýkat hře samotné, ale spíš to jde na vrub hráčům. Docela platí, že víc než cca 2 případy po sobě bych s jednou skupinou v jednom večeru nehrál. A rozhodně bych vyměnil role ducha.
Pokud porovnám obě varianty - kooperativní a kompetitivní - pak druhá jmenovaná v našem případě docela silně vítězí. V kooperaci nám čistě subjektivně přišlo, že to detektivové měli docela snadné, zvlášť ve větším počtu hráčů. To v kompetitivní variantě lze docela dobře i blufovat a schválně pokládat matoucí otázky, abyste kolegům trochu zamotali vyšetřování.
Sympatické je, že ač hra přímo nabízí aplikace s dalšími scénáři, nikoho k ní nenutí a pokud nejste příznivci moderních technologií v deskovkách, nemusíte jí vůbec používat. Tedy samozřejmě za předpokladu, že vám tištěné případy budou stačit.
Paranormální detektivové jsou příjemnou párty dedukční hrou. Samozřejmě trpí nějakými problémy - pokud duch moc dlouho přemýšlí, hra ztrácí tempo a neodsýpá, může být trochu repetitivní a pro někoho nemusí být tou správnou výzvou - na druhou stranu třeba to poslední si za cíl ani neklade. Cílem téhle hry je primárně pobavit a jistě se i zasmát u toho, co hráč-duch vymyslí a jak si to ostatní přeberou. Velká znovuhratelnost, snadná a přístupná pravidla, herní doba tak akorát, hezké zpracování a nápadité a zajímavé případy k řešení - to vše dělá z Paranormálních detektivů jednu z top her daného žánru a rozhodně bych doporučil jí vyzkoušet. Samozřejmě jako u všech takových her platí, že je třeba mít tu správnou herní skupinu.
Paranormální detektivové
Autoři: Adrian Orzechowski, Marcin Łączyński a Szymon Maliński
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2020
Počet hráčů: 2-6
Věk: 12+
Herní doba: 45-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris