Parky: Do divočiny

Hry recenze

Vydejte se na zcela novou výpravu napříč krásami národních parků a chráněných oblastí Spojených států Amerických, vydejte se Do divočiny.

Pokud bych měl vybrat hru s nejhezčí grafikou nejen ze své sbírky, ale celkově z těch které mi kdy prošly rukama, rozhodně by to byly úžasné Parky vydavatelství Albi a Keymaster, které kromě nádherného zpracování plného dřevěných komponent a unikátních karet obsahují zejména grafiku skupiny umělců Fifty-Nine Parks, kteří se zaměřují na národní parky USA. Jaký jiný grafický háv také použít na hru o parcích, že?

Hra byla docela česky nedostupná a upřímně její vydání v češtině bylo pro mě osobně malým překvapením, za které jsem ovšem velmi rád. A hře se u nás dokonce natolik daří, že nejen že dochází k dotiskům, ale zároveň pro ní vyšlo první rozšíření Po setmění (recenze zde), ale nyní i druhé s podtitulem Do divočiny. A právě o něm se v tomto článku dozvíte vše.

Jen rychlé opáčko základních údajů – Parky, a to zůstává i s rozšířením, jsou krásnou worker placementovou hrou s putováním turistů po stezkách a parcích USA určenou pro 1-5 hráčů od 10 let a s herní dobou okolo 45-60 min. Hráči se v průběhu čtyř ročních období vydávají na stezku, fotí fotky, sbírají suroviny, navštěvují parky a sbírají body. I když to sbírání bodů je tu, aspoň pro mě, spíš tak na okraj a u téhle hry rád relaxuji.

 

Co přináší rozšíření Do divočiny?

Obecně dělím rozšíření k deskovkám do dvou kategorií – taková která mění hratelnost a taková, která jí „pouze“ rozšiřují. A zatímco Po setmění upravovalo základní hru, Do divočiny přináší více méně z drtivé většiny více všeho známého. Pod víčkem nevelké krabičky, která samozřejmě opět vyniká ilustrací, najdete kromě krátkých čtyřstránkových pravidel hlavně 4 nové pokročilé destičky stezky, jednu figurku a čtyři divoké žetony zvířat vytvarované do nových druhů, pár nových fotek (fungují úplně stejně, jen mají nové ilustrace) a nové karty do všech balíčků, tedy čutory, vybavení, roční období a hlavně celých 16 nových karet parků. Ty jsou tradičně opět naprosto nádherné, ale vyčnívají z nich ještě více zejména ty, které mimo tradičního výjevu do krajiny obsahují nejtypičtější faunu daného parku, ať už se jedná o medvědy, bizony, jeleny, krokodýly, kulíšky a desítky dalších zvířat. Všechny karty parků ve hře napříč základem i expanzemi jsou nádherné, ale tyto nové za mě osobně patří k absolutní špičce.

Celkově patří, i mimo grafiku, svou kvalitou karet, kartónu, ale i dřevěných komponent Parky mezi nejlépe zpracované deskovky a na tom se zkrátka nic nemění.

 

Co se mění?

Jak už jsem psal, tak Do divočiny hlavně přidává více známého obsahu a silně zvyšují variabilitu a znovuhratelnost.

Pokud by mi snad na základní hře něco vadilo, bylo to jen pár karet ročních období a málo variabilní a trochu nezajímavé vybavení. Tak to zde končí. Obojího je jednak víc, ale zároveň přináší zajímavé změny a nové možnosti a strategii. Roční období má příjemný nový dopad na průběh kol a vybavení přináší nově (po vzoru Parků z prvního rozšíření) okamžité jednorázové akce.

Co se týká samotných Parků, tak nejenže jich je logicky víc, ale také pokračují v linii okamžitých akcí a zároveň je s nimi spjata nová figurka bizona, která se po parcích v nabídce pohybuje. Ta jednak umožňuje vyměnit jeden běžný zdroj za divoký, ale zároveň brání hráčům v rezervaci parků z nabídky. Do hry tak přináší sice drobný prvek, ale příjemné zpestření a omezení a nový taktický prvek.

Příjemnou změnou, o které jsme sami uvažovali už dříve, je vždy dobrání dvou karet (např. u čutor) a výběr jedné z nich. O něco se tak eliminuje náhodný prvek.

Skvělým doplňkem jsou nové dílky trasy. V základní hře a prvním rozšíření je trasa při každé hře stejná. Jasně, dílky doplníte v různých kolech v každé hře, ale variabilita je omezená. Zde konečně došlo k navýšení počtu destiček stezky i s novými akcemi, které umí např. využít fotku na zdroje nebo vyměnit divoký zvířecí žeton za čtyři běžné. Na začátku hry smícháte všechny žetony a vždy použijete jen 3 (jeden základní je použit vždy). Hra získává nový zajímavý drive a určitou „nejistotu“ v tom co přijde. Možná nevěříte, ale pokud máte nahrané desítky partií, tahle změna pro vás bude zásadní.

 

Potřebujete ho?

Odpověď je jednoduchá – máte rádi Parky? Pak je rozšíření Do divočiny jasná volba a vůbec nad ním není třeba více přemýšlet. Tahle malá krabička přináší a rozšiřuje prostě zcela vše, co je v základní hře, aniž by nějak měnilo tu příjemnou a pěknou hratelnost základu. A platí to i o kombinaci obou rozšíření. Podle mě potřebujete a hlavně chcete obě, i když každé z trochu jiného důvodu. V kombinaci všech tří krabiček (základ + dvě rozšíření) se ze hry stává opravdu velká hra s obrovskou variabilitou a znovuhratelností, která si právem zaslouží nálepku jedné z nejlepších rodinných her, která kdy vyšla a rozhodně by neměla v žádné deskoherní sbírce.

Nejlepší přínos rozšíření? Kromě úžasné grafiky a celkového kvalitního zpracování jsou všechny prvky rozšíření velmi příjemné a pěkně doplňují, variují a přispívají k parádní hratelnosti. Na rozdíl od rozšíření Do setmění, které přidává nová pravidla, můžete Do divočiny okamžitě přidat do základní hry a hrát tak komplet i s nováčky nebo méně zkušenými hráči. Jediným „větším“ novým pravidlem je bizon, který je ale jednoduchý a jeho vysvětlení je okamžik.

Parky- Do divočiny je pro mě zkrátka jedno z nejkrásnějších, nejlepších a nejmilovanějších rozšíření letošního roku a opravdu jsem se na něj těšil. A dostal jsem přesně to, co jsem čekal. Spoustu nádherného obsahu, který naší oblíbenou hru zásadně nemění, ale přidává více variability a znovuhratelnosti a hru si tak můžete užít stejně, ale stejně trochu jinak.

Stále váháte? Níže máte galerii a zejména nové parky vás jistě přesvědčí.

 

Koupit rozšíření se slevou přímo u Albi!

 

Parky – Do divočiny

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-5

Věk: 10+

Herní doba: 45-60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři