Parky - Ve dne i v noci

Hry recenze

Batohy na záda, na nohy pořádné boty, svačinu připravit a nezapomenout mapu. Národní parky USA plné krás nedotčené přírody už čekají na své objevitele. Tak vzhůru na cestu!

Musím přiznat, že národní parky USA mě vždy fascinovaly. Respektive mám rád přírodou jako takovou a vážím si všech krás naší malé země a Evropy, ale jedinečnost divočiny Severní Ameriky jakoby byla zase úplně jinde. A je jedno, jestli se jedná o Yellowstone, parky Aljašky, Mesa Verde, Grand Canyon nebo třeba Everglade. Asi v tom hraje roli ten prvek neznáma a dobrodružství, ale i široké škály možností a rozmanitosti. Od oceánů, přes pouště a savany, až po ledovcová pole a zasněžené vrcholky. Parky v USA prostě nabízejí skoro všechno. Tak kdo by se tam nechtěl podívat? Pokud snad váháte s odpovědí, tak mi věřte, že po zahrání hry Parky od Albi, budete mít naprosto jasno. Tam prostě chcete!

A než přistoupíme k samotné hře, je třeba zmínit jeden podstatný fakt – asociaci nebo chcete-li nadaci Fifty-Nine Parks. Jedná se o sdružení umělců a nadšenců do přírody a parků Spojených států, kteří vytvořili naprosto jedinečné grafické dílo, zaměřující se a oslavující právě na 59 národních parků USA (v současné době jich je již 63). Část výtěžku z prodeje jde na fungování, propagaci a ochranu přírody. A právě pod záštitou a s podporou organizace začaly ve spolupráci s Keymaster Games vznikat i deskové hry, jejichž prvním (a stále asi i nejlepším a neslavnějším zástupcem) jsou právě Parky. Tak pojďme na ně.

Parky jsou rodinou hrou Henryho Audubona určenou pro 1-5 hráčů od 10 let a s herní dobou do jedné hodiny. Hráči se v rolích výletníků vypraví během čtyř ročních období poznávat krásy a tajemství národních parků ve snaze poznat a navštívit jich co nejvíc.

 

Grafická pohádka

Už od první chvíle, kdy se vám krabice Parků dostane do ruky, musí vás vizuálně naprosto uchvátit. Krásná, pevná čtvercová krabice je zdobena jednou z ilustrací parku – konkrétně Great Smoky Mountains (Velké kouřové hory) – skýtá uvnitř naprosto famózně zpracovaný obsah. Nebojím se říct, že Parky jsou z hlediska zpracování a grafiky jednou z nejúžasnějších her vůbec. Od herní desky, přes žetony, až po tarotové karty parků, kdy každá nese jednu z jedinečných ilustrací autorů zmíněných Fifty-Nine Parks.

Hra už v základu obsahuje vynikající inzert od výrobce „GameTrayz“, který nejen že perfektně pojme všechny komponenty, ale zároveň slouží i jako zásobník na žetony surovin.

Všechny kartónové a papírové části jsou z velmi kvalitního materiálu a s potiskem, který minimálně vypadá odolně. A strašně příjemně se se vším hraje. Karet je ve hře několik druhů, ale prim mezi nimi hrají výše zmíněné parky – 48 karet a každá jiná – dělají ze hry v podstatě umělecké dílo, které by si zasloužilo zarámovat a vystavit. Hezký je i vždy krátký doprovodný text na jednotlivých kartách. Musím říct, že se mi líbí, že v českém vydání byly zachovány původní názvy parků.

Krásně vypadají i dřevěné žetony surovin – základní stromy, slunce, hory a voda – a obzvlášť speciální sada dřevěných zvířat, které slouží jako žolíkovi, ale kdy každý zpodobňuje jedno z ikonických zvířat fauny USA.

Dalším obřím plusem jsou pravidla. Ty jsou příkladně zpracovaná a napsaná a není žádným problém do nich rychle proniknout. Navíc se povedl jejich překlad. Nejedná se o úplně triviální hru, ale množství příkladů pomáhá plynulému hraní prvních partií.

Další věc, která se mi líbí, to je použitá barevná paleta na komponenty. Pastelové „nevýrazné barvy“ ke hře sedí a podporují její klidný a až zenový styl.

Zkrátka produkční úroveň Parků předčí cokoliv, co jste čekali, o čem jste snili a co si představovali. Hra je takové specifické umělecké dílo, které stojí už jen za pokochání se pohledem, a která vás na první pohled uhrane a pošle v myšlenkách na výlet do přírody národních parků.

 

Jak putovat?

Ve hře se každý z hráčů převtělí do dvojice turistů, výletníků, čundráků – zkrátka do dvou putujících po národních parcích v průběhu čtveřice ročních období, nebo-li kol, ve kterých sbírají suroviny, fotí fotky, sbírají vybavení a čutory a navštěvují jednotlivé parky.

Na začátku hry si každý hráč vybere barvu, nafasuje dvě figurky, táborový oheň, základní vybavení a šup do hry.

Parky mají variabilní přípravu hry, kdy se náhodně připraví trojice parků, počasí na daný rok, ale hlavně „stezka“ z dílků. Ty zamícháte a vždy vyskládáte v jiném pořadí. A to nejen v každé hře, ale rovnou v každém kole.

Hra jako taková je v zásadě kombinace jednoduchého worker placementu a správy zdrojů. Hráči posouvají své figurky po jednotlivých dílcích a vždy vykonají příslušnou akci – získají zdroje, udělají fotky, naberou čutory až do konce stezky. Zde na posledním dílku je trojice akcí „hlavních“, a to návštěva a rezervace parku a nákup vybavení.

Na konci kola se zresetuje úvodní nastavení, vyprázdní čutory, udělají poslední fotky, znovu rozdělá oheň a hráči se vrátí na začátek.

A takto v podstatě čtyřikrát dokola.

Po posledním kole dojde ke spočítání bodů za navštívené parky, získané fotky a splněné úkoly a kdo má nejvíc, stává se táborovým vedoucím. Gratulujeme!

Není to tak prosté, jak se z krátkého popisu zdá. Ano, hra je herně poměrně jednoduchá, ale nabízí množství rozhodnutí a taktických prvků, které hráče nutí neustále přemýšlet a plánovat.

 

Když padne noc

Inu v Albi nejsou poslední dobou zrovna troškaři, rozhodli se nečekat na prodeje a spolu se základní hrou vydali k Parkům rovnou rozšíření Nightfall - Po setmění. A to je naprosto skvělé. Do hry přináší několik novinek, které sice nijak neboří mechanismy hry, ale velmi chytře doplňují a variují základ a dělají z něj o něco hráčtější hru.

V první řadě přináší menší podlouhlá krabička dalších 24 karet parků. Asi ani nemusím zmiňovat, že opět s geniálními ilustracemi. Parky ovšem přinášejí jednu novinky, a tou jsou instantní odměny za návštěvu – zkrátka jakmile park získáte, dostanete bonus. Je to velmi jednouchý prvek, ale hře přidává na zajímavosti a hloubce.

Další novinkou jsou zcela přepracované karty úkolů. V základní hře nejsou zvlášť moc variabilní a není zásadní se na ně nějak více zaměřovat. V rozšíření už ale hrají úplně jinou roli, bodů je za ně podstatně víc, nutí měnit strategii a navíc jich můžete v průběhu hry získat více.

Třetí zásadní novinkou jsou stany a tábořiště. Stany se rozmístí na cestu na začátku každého období a hráči se mohou na dílku rozhodnout, zda provedou klasickou akci nebo zde „přespí“ a využijí jednu z dostupných akcí tábořišť. Poměrně malá změna, která ovšem dělá divy a její správné využití – z našeho pohledu po pár partiích – vede k vítězství.

Po setmění mění hru k lepšímu v tom smyslu, že jí dělá komplexnější, více přemýšlivou a strategickou. Doporučuji začít se základem, nahrát si pár zcela klidných a pohodových her a až následně zařadit novinky. Pak už je ale ze hry nikdy nevyndáte. Po setmění se pro nás stalo jedním z těch oblíbených „esenciálních“ rozšíření, bez kterých je sice hra dobrá, ale s nimi je mnohem lepší.

Snad jediná „chyba“ je dokonalost uložení základní hry a rozšíření. Obě krabice mají perfektně padnoucí insert, což ale bohužel znamená, že je s jeho použitím nedáte do jednoho boxu. Na druhou stranu, ony i ty krabičky na hry jsou tak krásné, že je stejně chcete mít v poličce obě.

Rada na závěr – nemíchejte všechny parky dohromady, ale vždy vezměte 24 nových z expanze a 24 ze základu. Je to mnohem lepší.

 

Dokonalá turistika?

Asi nikoho nepřekvapí, když hned v úvodu hodnocení napíšu, že Parky jsou podle mě naprosto skvělá hra. Ostatně sám jsem jí měl ve sbírce dlouho předtím, než se vůbec začalo šuškat o české verzi a nikdy jsem nelitoval jediné utracené koruny, od rozbalení až po každé zahrání.

Jak už jsem psal nadšeně výše, tak velkou předností hry je naprosto famózní a luxusní zpracování celé hry, které jí dává punc výjimečnosti a povyšuje celý zážitek o několik stupňů výš, ať už se jedná o karty, insert nebo dřevěné komponenty.

Parky řadím do kategorie rodinných a vstupních her. Nejedná se o úplně lehkou hru, ale zároveň je dostatečně přístupná, aby hráčům neuvařila mozkové závity, ale stále byla pěkně hratelná a nutila přemýšlet. Takový ideální kompromis a poměr. Jasně, pokud čekáte opulentní strategickou záležitost, tak vás Parky zklamou, musíte přijmout, že se jedná v jádru o klidnou a pohodovou hru.

Co se mi na hře líbí, to je poměrně velká vyrovnanost hráčů. Abyste rozuměli, tak většina partií u nás končila v rozmezí několika málo bodů a až do konce nebylo jasné, kdo vyhrává, což na herním designu oceňuji. Navíc hra naprosto skvěle funguje v jakémkoliv počtu hráčů - od jednoho až po plný počet - stále je to stejná zábava a výzva. Navíc se ani nijak zvlášť neprodlužuje herní doba, kdy i v pěti se vejdete do hodiny herního času.

Hra přináší do myslí hráčů až zvláštní klid a pohodu. Takové klidné putování – tu něco seberu, tu si udělám fotku, tady navštívíme park – prostě ideální zábava pro celou rodinu, kdy si lehce můžete přidat nějaký ten vzdělávací prvek, ať už v podobě poznávání zvířat nebo zajímavostí o jednotlivých parcích.

Téma je zde dle mého názoru hezky spojené s hrou. Sbíráte zážitky, suroviny, putujete po cestě k návštěvě parku, do toho vám promlouvá počasí a vybavení. Všechno je to hezky propojené, funkční a logické, což se nám moc líbí.

Zkrátka Parky jsou krásným příkladem úžasně vypadající a více než dobře hratelné přístupné rodinné hry, u které zažijete klid, pohodu, ale zároveň se při ní budou všichni bavit. Od zamrzlých vrcholků Velkých skalistých hor, přes řeky a pláně, až po písečné pouště vyprahlého jihu Mesa Verde – tam všude vás Parky vezmou a naplní vás radostí z objevování a cestování. No a po setmění jsou parky ještě mnohem zajímavější.

 

Koupit základní hru se slevou!

Koupit set Parky + Po setmění ve výhodném setu zde!

 

P.S. Rozšíření je bohužel na oficiální stránkách vyprodané, dotisk se chystá, ale nesmutněte a zkuste proběhnout pár prodejen Albi nebo speciálek na deskovky!

 

Parky + Parky Po setmění

Autor: Henry Audubon

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2022

Počet hráčů: 1-5

Věk: 10+

Herní doba: 45 – 60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři