Pátek

Pátek si poklidně žije na svém tropickém ostrově, když tu náhle se mu tam objeví Robinson. Pohoda skončila, čas pomoc tomu hlupákovi s přežitím.

Klasické dobrodružné dílo Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoe, námořníka z Yorku Daniela Defoe je, aspoň pro mě, jednou z nejklasičtějších a stále populárních knih, sledující příběh námořníka Robinsona Crusoe, který ztroskotá na pustém ostrově a kniha mapuje jeho život a snahu o přežití spolu s jeho společníkem Pátkem. Právě tenhle příběh se stal inspirací hned dvou úspěšných a populárních deskovek. První z nich je jednodušše Robinson Crusoe, který je na našem trhu již řadu let, druhá pak sice menší, ale neméně populární, nesoucí jméno druhé ústřední postavy – Pátek. A právě na Pátka vydavatelství TLAMA games se dnes podíváme, protože se jedná o horkou novinku, a to i přestože původně vyšla už v roce 2011.

Pátek to je dobrodružná hra známého Friedmana Friese, autora, který miluje zelenou barvu a hry začínající na „F“, ať už se jedná o Freitag, Funkenschag nebo Fabelsaft. Jedná se o čistou sólovku, což pro někoho může být a asi i bude největší překážka. Jasně, teoreticky se dá hrát kooperativně a společně se rozhodovat, ale herně to nijak zvlášť nedává smysl. Každý Pátek, který ke hře usedne, by měl mít aspoň 13 let a jedno dobrodružství na ostrově a snaha o záchranu Robinsona zabere hráčovi nějaký 20 až 30 min. Příběh hry je jednoduchý – Pátek byl na ostrově první, a když zde náhle ztroskotá Robinson, rozhodne se mu pomoci. Jenže Robinson toho, minimálně z počátku, moc neumí a tak udržet ho při životě a naučit ho se na ostrově chovat, to je pořádný mozkolam. Zvládnete provést Robinsona nástrahami ostrova a pomůžete mu přežít závěrečný souboj s piráty?

Výbava na opuštěný ostrov

Pokud byste čekali, že krabička se hrou bude v jiné barvě než v zelené, byly byste zklamáni. Friedman Friese i zde dostál svým poznávacím znamením. Každopádně se ale jedná o suverénně nejmenší krabičku, kterou od něj vlastním a sbalíte jí v podstatě do jakékoliv kapsy batohu.

Po otevření na vás čekají v první řadě pravidla. Ta ve své podstatě nejsou obsáhlá a základní princip hry nijak zvlášť složitý na pochopení. Možná při prvních partiích občas nahlédnete do sešitu, ale jakmile si hru zažijete, z mojí zkušenosti plyne velmi hezky. Menší překlep je u karet stárnutí u mínusového zdraví, kdy by text měl znít, že zdraví za tyto karty ztratí Robinson vždy, ať už vyhraje nebo prohraje. Aspoň takto je to v anglické verzi.

Pod pravidly už najdete veškerý herní obsah – trojici kartonových destiček, sadu dřevěných žetonů životů a 72 karet. Ty jsou rozděleny mezi 18 základních karet Robinsona, se kterými začínáte každou hru, 11 karet stárnutí, které simulují Robinsonův úpadek a také odpočítávají případný konec hry. K tomu 30 karet hrozeb, kterým postava v průběhu hry čelí, ale které může získat jakožto vylepšené schopnosti a také karty pirátů, kteří zde fungují jako finální souboj na konci hry. Pokud byste chtěli karty obalit, budete potřebovat jeden balíček Diamondů v rozměru 56x100 mm, což by měla být „Bronze“ verze.

Zpracováním je Pátek v podstatě docela minimalistická hra. Ale taková hezká a roztomilá. Grafika je takovou formou komiksu, ale ke hře sedí a rozhodně neurazí, vše je navíc pěkně přehledné a jasné. Ikonografie hry čistá a funkční. Vše to pomáhá plynulé a dobré hratelnosti.

Hraní

Co se mechanik hry týká, jedná se v zásadě o formu deck buildingu s prvky push your luck mechanismu a managmentu karet. Na začátku hry rozdělíte karty – základní karty boje/Robinsona, karty stárnutí a karty hrozeb. Balíčky se zamíchají, rozloží na herní desky a připraví se zásoba žetonů zdraví. Tady je docela důležité si uvědomit, že se sice jedná o životy, ale spíš fungují jako specifický herní zdroj, který prostě musíte a budete občas utrácet. Závěrem ještě připravíte dvě karty pirátů a vzhůru do hry.

Hra se hraje na kola, kdy vždy otočíte dvě karty hrozeb, jednu si vyberete a té čelíte. Karta vám udává, kolik karet ze svého balíčku otočíte zdarma, další vás stojí životy. Karta hrozby udává hodnotu, kterou je třeba dorovnat či překonat k její porážce. No a karty boje obsahují čísla – ať už kladná či záporná – která určí vaší hodnotu boje. Tady ten push your luck, kdy víte, jaká čísla na kartách jsou, víte, co už přišlo a co by přijít mohlo. Máte dost vysoké číslo? Vyhráli jste. Nemáte? Smůla. Každá prohra vás stojí životy, což se vám ale z počátku stává často. Robinson má prostě slabé karty a i prosté doplavání k voru je pro něj náročný úkol. Pokud však boj vyhrajete, kartu hrozby otočíte a přidáte do svého balíčku boje – tady ten deck building. No a ať už vyhrajete nebo prohrajete, dáte si další kolo. Teda pokud jste přežili.

Takhle to zní samozřejmě úplně hrozně jednoduše. Inu má to samozřejmě svá ALE. Několik ale. Jakmile doberete balíček boje a potřebujete další kartu, sice normálně zamícháte zahrané karty, ale mezi ně navíc kartu stárnutí. A tyhle karty jsou všechno možné, jen ne příjemné a mají samé postihy. Druhé specifikum je samotný balíček hrozeb. Ten můžete kompletně projít 3x. Jenže nejen, že po třetím vyhodnocení vás čeká dvojice pirátů s pěkně tuhým bojem, ale i každé další kolo hrozeb je náročnější – od zelené nejméně náročné, až po červenou drsnou. Dalším specifikem je zbavování se karet z balíčku. To totiž provádíte po prohře v boji, kdy podle ztraceného počtu životů můžete zahodit karty, ať už karty boje, tak i karty stárnutí. Tady je jasně vidět, že zdraví je sice zdraví, ale i klasický zdroj. A přiznám se, že na tohle jsem si u hry musel zvyknout a svou první partii epicky (hodně epicky) prohrál.

Jak hru vyhrát? Inu porazit piráty a přežít. Jak prohrát? Ztratit životy, dobrat karty stárnutí nebo prostě jen neporazit piráty.

Hra nabízí několik úrovní obtížnosti. Ono už na první vyhrát je výzva, na čtvrtou, nejtěžší, už je to opravdu brutální.

Tak předně – nemáte-li rádi sólo hry a nehrajete-li u stolu občas sami, rovnou můžete skončit se čtením. Pátek nebude pro vás. Vadí vám náhoda nebo nemáte rádi pořádné výzvy? Ano, i v tomto případě můžete jít o dům dál. Je vaše odpověď na obě otázky ne? Pak směle do dalšího čtení.

Po přečtení pravidel mi hra přišla mechanicky strašně jednoduchá. No a ona je. Jakmile jste trochu zkušenější deskovkář, nebudou vám její principy nijak cizí a po jednom přečtení vše pochopíte, maximálně si občas dohledáte schopnosti karet. Jenže na tomhle jednoduchém principu a hratelnosti se skrývá až nečekaně hluboká a chytrá hratelnost plná přemýšlení. Jsou to takové optimalizační puzzle, kdy musíte pochopit a dobře se ujmout mechaniky ztráty životů, musíte si uvědomit, že ne vždy vyhrajete, časování schopností karet, ale správně načasované prohry i výhry v boji.

Mám rád deck buildingy a v téhle hře se skrývá, v kulisách boje, velmi pěkné stavění balíčku v průběhu hry a jeho nutné „čištění“ od slabých nebo dokonce negativních karet.

Efektů na kartách není mnoho a vše je elegantně přehledné a jasné, ale přesto nabízí hra velké množství kombinací a řetězení a propojování jednotlivých efektů a možností. Každý jednotlivý boj dokáže vytvořit zajímavá optimalizační puzzle, která potrápí hlavu.

Hra i přes množství přemýšlení velmi dobře plyne a na partii vám stačí maximálně 30 min a rozhodně máte (nebo já mám) chuť dát si znovu další partii. Už jen tím, že vyhrát je nejen výzva, ale ve finále i strašně příjemná satisfakce, když vám Robinson přežije a vy jako Pátek si můžete hodit spokojeně nohy nahoru. Na základní úroveň se po pár partiích dá vyhrát vcelku pravidelně, ale zvyšující se obtížnost vás řádně potrápí.

Ano, musíte se připravit na náhodu. Hra má sice otevřené informace a můžete si procházet odkládací balíčky, jak chcete, ale to neznamená, že víte, co vám přijde a skoro jistý boj prohrát jednou kartou stárnutí dokáže naštvat. Jo, jako hráči máte hru docela dost v rukou a můžete si rozmyslet, zda bojovat, kolik karet investovat, přesto ale náhoda ve hře je. A je třeba i v podobě pirátů na konci partie.

Co se týká znovuhratelnosti, tak o tu strach nemám. Po hromadě partií stále nemám pocit, že bych hru nějak dokonale ovládal nebo snad že by se ohrála. Každá partie je jiná, nabízí nová rozhodnutí a situace. Jasně, průběh je podobný, ale přesto každá partie působí více či méně originálně.

Co se mi na hře strašně z pohledu sólo hry líbí, to je strašně jednoduchá obsluha. Na to, kolik toho hra nabízí, vlastně nemusíte obsluhovat žádného soupeře, žádnou automu. Prostě jen otočíte dvě karty a jednu vyberete a dál už je vše jen na hráčovi.

A dalším velkým plusem je téma a jeho provázání se hrou. Jasně, nebudu tvrdit, že je to epické vyprávění příběhu jednoho trosečníka, ale téma hry (starání se a učení Robinsona) je s mechanikami pěkně provázané a nějakým způsobem to dává nejen herně smysl, i třeba v takových detailech, jaké karty vám boje vám přinesou konkrétní hrozby. Nebo jak moc špatné jsou karty stárnutí – takový úplně pitomý Robinson toho, docela logicky, mnoho nezvládne.

Pátek je pěkně udělaná, chytrá, možná až překvapivě šikovná a hluboká malá karetka, která vám ukáže, s jak malým množstvím komponent jde vytvořit zajímavou hru. Na těch pár kartách a žetonech vystavěl autor řádný mozkolam, který vás bude pěkně trápit, ale v případě vítězství přinese naprosto uspokojující zážitek. No a pak už si jen jako Pátek hodíte nohy na pláž, budete líně žvýkat kokos a mávat Robinsonovi ztrácejícímu se v dáli.

Hru můžete koupit se slevou na TLAMA games zde!

Pátek

Autor: Friedemann Fries