Planeta

Co takhle vytvořit si celý svět? Rozmístit lesy, hory, pouště, oceány a zmrzlé ledovce? A pak ho osídlit nejrůznějšími zvířaty? Přesně to vám umožní nová hra vydavatelství Dino s jednoduchým názvem Planeta.

Skoro to začíná vypadat, že se vydavatelství Dino vydalo cestou her s tématem biologie a přírodopisu. Minule jsme se podívali na hru Fotosyntéza, ve které se snažíte zalesnit les svým druhem stromů a nyní dostáváme možnost stvořit nejen svou vlastní originální planetu, ale také jí obydlit zvířaty dle své volby. Tahle opět krásně zpracovaná primárně rodinná hra vyšla původně v roce 2018 u Blue Orange a spojili na ní síly začínající autor Urtis Šulinskas a grafická designérka Sabrina Miramon – ano, správně, o grafickou stránku se postarala stejná autorka jako v případě výše zmíněné Fotosyntézy. Pojďme se mrknout na české vydání.

Planeta je nenáročná rodinná hra pro 2-4 od 8 let s herní dobou okolo 30 minut, což je rozhodně pozitivum, díky kterému udržíte u hry právě mladší netrpělivé spoluhráče. Během 12 herních kol se každý z hráčů snaží umístit dílky kontinentů na svou planetu, dostat na ní co nejvíce zvířat z nabídky a samozřejmě získat co největší množství vítězných bodů.

Čím hra opravdu boduje je grafická a produkční stránka. Ve velké modré krabici s titulní planetou na víku kromě krátkých pravidel a žetonu prvního hráče naleznete hlavně tři typy komponent, kolem kterých se hra točí. Prvním z nich je hromádka 45 karet zvířat s roztomilými obrázky a přehledně barevně rozdělených dle prostředí k životu. Druhým (a v podstatě i třetím) jsou planety a dílky kontinentů. Každý hráč má v ruce skutečně 3D magnetický model planety s pětiúhelníkovými poli, který postupně zaplňuje magnetickými dílky kontinentů různých druhů a s různými oblastmi pro život – pouštěmi, lesy, hory, ledovci a oceány. Poslední věcí je pak 5 karet přirozeného prostředí, které určují bonusové body na konci hry. A to je vše.

Na začátku hry obdrží každý hráč jeden zcela prázdný model planety. Všechny dílky kontinentů se náhodně zamíchají a vytvoří se řada 10 hromádek po pěti – ty mj. označují deset po sobě jdoucích kol, poslední dvě se pak vytvoří postupně z nevyužitých dílků (i při hře 4 hráčů vám vždy jeden zbyde). Všechny karty zvířat se též zamíchají a 20 z nich se náhodně táhne a přidá k hromádkám kontinentů, tak aby u 3. až 5. byla jedna karta, u 6. až 9. 2 karty a ke zbytku (včetně zatím nevytvořené jedenácté a dvanácté zásoby kontinentů) se položí po třech kartách. Jako poslední dostane každý hráč jednu kartu bonusového prostředí a může se začít.

Jak už jsem psal výše, hraje se přesně na 12 kol. První dvě kola se pouze přidávají kontinenty, od třetího kola se přidává část „počátek života“. V 1. části pojmenované „Přidávání kontinentů“ vezme první hráč první dostupnou hromádku žetonů a rozloží jí doprostřed stolu a postupně od prvního hráče jsou rozebrány 4 dílky a přidány na planety. Poslední díl se položí do hromádky č. 11 (následně č. 12). Od třetího kola se přidává druhá část kola s názvem „Počátek života“. V této části si všichni u stolu zkontrolují své planety, zda nesplňují podmínky dané kartou či kartami zvířat a zda jí nemohou na svůj svět získat. Podmínky mohou být tři a všechny jsou velmi přehledně označeny ikonkami na kartách – nejvíce jednotlivých oblastí daného typu, největší oblast sousedící s konkrétním druhem jiné oblasti, největší oblast naopak nesousedící s daným jiným typem. Pokud by náhodou nastala u více hráčů shoda, zvíře nedostane nikdo, a to je posunuto do dalšího sloupce a lze je získat později. Tímto jednoduchým způsobem hra pokračuje 12 kol, dokud nejsou zaplněny celé planety a nejsou rozebrána (nebo vrácena) poslední zvířata. A následuje počítání bodů. Každý hráč zkontroluje, zda splnil svou kartu „přirozeného prostředí a obdrží body za nastřádaná zvířata na své planetě. Hráč s nejvíce body vítězí.

Hra obsahuje i jednodušší variantu bez karet přirozeného prostředí pro mladší hráče nebo naopak složitější s některými zakrytými kartami zvířat pro zkušenější.

Co o Planetě říct. Ta hra má skutečně originální a hezký nápad v podobě stavby vlastní planety pomocí magnetických dílků. I graficky je hra povedená. Ovšem herně už je to trochu horší. Zkrátka tohle je opravdu hra pro mladší či příležitostné hráče a rodiny. Zkušenějším hráčům nemá Planeta moc co nabídnout, protože i přes ten zajímavý nápad se jedná v podstatě o kombinaci lehké a přístupné verze draftu (při rozebírání kontinentů), sbírání vhodných sad (při výběru kontinentů) a správného umístění dílků, tak aby mohla být získána zvířata. Jedná se tak o dobrou vstupní hru, na které můžete děti naučit tyhle základní mechanismy, které následně využijí v dalších složitějších a komplexnějších titulech. Zároveň je naučíte nějakým těm základům strategického myšlení a uvažování na základě toho co zrovna vybrat a co kam umístit.

Planeta je hezká nenáročná rodinná hra, kterou ocení hlavně rodiče s mladšími hráči, kterým vhodným způsobem ukáže nové mechaniky a bude sloužit jako vstupní titul do světa dalších deskových her a zároveň posílí i jejich kreativitu při skládání. A pokud chcete zlepšit soustředění a přemýšlení vašich ratolestí, jen je nechte počítat rozsah prostředí pěkně samotné. Takže uděláme si svojí planetu?

Koupit přímo u Dina!

Planeta

Autor: Urtis Šulinskas