Po stopách expedice

Hry recenze

Vraťte se zpět na ztracený Ostrov Arnak a vydejte se po stopách ztracené expedice nebo se vžijte do rolí nových objevitelů. Druhý přídavek se hlásí do služby.

Mín a Elwen zasáhli deskoherní svět svou hrou kombinující deck-building a worker placement vpravdě pořádně. Ztracený ostrov Arnak se rychle vyšvihl mezi top světové deskové hry a svou pozici si i po letech stále pevně drží. A není se čemu divit, protože se v mnoha ohledech jedná o skvělou hru. Už v základu povedený kousek vylepšilo o rok později rozšíření Velitelé expedic, které přineslo zejména asymetričnost mezi hráče a nový pohled na hru. Pokud u mě osobně byl základ skvělý, tak rozšíření ho udělalo takřka dokonalým a přineslo skvělé změny. Že toho ale není dost? Podle autorů stále ne a není konec, protože v závěru roku 2023 došlo k vydání druhého rozšíření, které nese název Po stopách expedice a v podstatě je to takové 3 v 1. Jakto? Inu přináší známé prvky ze základu, přináší dvě nové postavy velitelů a zároveň přináší kampaň, kterou si můžete pospojovat několik her do delšího celku. Tak se na to mrkneme.

Co zůstalo, to jsou základní údaje. Arnak je stále pro 1-4 hráče (kampaň pro 1-2) od 12 let a s herní dobou pohybující se okolo 60-120 min na partii. Hráči se v rolích archeologů/dobrodruhů ve stylu slavného Indiana Jonese vydávají objevovat a prozkoumávat titulní ostrov Arnak, na kterém na ně čeká průzkum, správa a sběr zdrojů, tajemné chrámy, odhalování lokací, ale i boj s mocnými strážci. Nejinak je tomu v zásadě i po přidání expanzí. Byť zase trochu jinak.

 

Poklad pod víkem

Už na první pohled je jasné, že pokud se něco nezměnilo, je to grafika a zpracování. V navlas stejném boxu jako Velitelé expedic najdete příjemně velké množství obsahu pro hru.

V první řadě je tu vybavení, které rozšiřuje původní hru – nové karty artefaktů a vybavení, nové destičky strážců a lokací, ale i sošky či pomocníci. Už jen to je dobrá zpráva, zvlášť pokud hru hrajete častěji a potřebujete obsah oživit. Všechny komponenty jsou příjemným novým větrem do hry, i když v zásadě nevystupují za zaběhnutých pravidel. Byť samozřejmě kdo by si nechtěl pořídit pořádnou průzkumnickou motorku, že? A stejně jako u základní hry zde platí pravidlo, že karty je lepší obalit.

Zásadnější novinkou jsou dvě nové překryvné stupnice bádání, které hru oživují docela zásadním způsobem (spolu se základem a prvním rozšířením už jich máme celých 6), ať už se jedná o Chrám Vodopádu, přinášející např. zkratky nebo skrytou, náhodně nalosovanou lokalitu nebo Chrám Bílého stromu, které naopak přinášejí možnost využití sošky pro rituál a zisk speciální odměny.

U Velitelů expedic jsme dostali 6 velitelů, kteří přinesli mezi hráče asymetrii mezi hráče, kdy se každý hrál odlišně. Za mě osobně se rozhodně jednalo o skvělou změnu a dosažení maximální hratelnosti hry. Nová expanze přináší další dvojice velitelů, kteří opět přináší něco nové. V první řadě tu máme žurnalistu, který těží ze zapisování a sepisování článků, k čemuž mu slouží úplně nové žetony. Druhou postavou je mechanička, využívající své kutilství, opičku a součástky do stroje.

Třetí část expanze zabírá kampaň, kterou si můžete zahrát buď sólo, nebo ve dvou hráčích. K té se váží speciální karty, figurky, ale i destičky, stupnice či bloček.

Ztracený ostrov Arnak už od počátku disponuje subjektivně velmi povedenou grafickou stránkou plnou barevných tematických ilustrací a rozšíření není žádnou výjimkou a nese se ve stylu předlohy. Možná až překvapivý je i poměr cena/výkon, kdy rozšíření na to kolik toho přináší, nemá žádnou přehnanou cenovku a naopak její výše překvapila.

Rozšíření v sobě kombinuje na jednu stranu klasické více známého, na straně druhé přináší množství svěžích novinek, nejen v podobě kampaně, ale i některých nových efektů a svěžích stupnic bádání.

 

Herní stránka

Než se dostaneme k dojmům z rozšíření a kampaně, zastavme se na okamžik u herní stránky. Co se týká samotného rozšíření v podobě přídavků herních prvků, tak ty základní hratelnost nijak výrazně nemění, spíš jí prohlubují a osvěžují, ať už se jedná o doplnění karet nebo třeba variaci v podobě stupnic. Ty se mimochodem skutečně hodně povedli a líbí se mi, jak využívají herní prvky jiným způsobem. Zároveň zde najdete nové balíčky setkání, které přinášejí nová rozhodování. Důležité jsou hlavně pro kampaň, ale zároveň díky novým lokacím je využijete i v klasické hře.

Noví velitelé jsou skvělí. Nutí hráče hrát zase jinak a přinášejí do zajetých strategií nové možnosti a schopnosti. Ostatně již Velitelé expedic se mi hodně líbili svou asymetrií postav, která ale zachovala vyváženost, i přes fakt, že hrát za některé postavy bylo o něco těžší, než za jiné. Po pár hrách jsem měl pocit, že mechanička je skutečná herní bestie, ale jakmile jsme pronikli do žurnalisty a jeho stylu, i zde se ukázala vyrovnanost. A to i v porovnání s původními charaktery. Oceňuji snahu tvůrců dát hráčům možnost zahrát si s postavami i v případě, že se jich sejde víc, ale zároveň nemají obě expanze. V tomto případě jsou připraveny další dvě „generické“ postavy prospektora a cestovatelky, kdy k základní kartám dostanou tematicky a herně vybrané předměty. A možná trochu s podivem se rozhodně nedá říct, že by to byla nějaká znouzectnost a uměle našroubované doplnění „aby se neřeklo“, protože obě postavy fungují dobře. A samozřejmě s nimi lze hrát i kampaň.

Samotná kampaň, kterou najdete v samostatném sešitu, se skládá z šestice scénářů hraných postupně a vyprávějící příběh profesora Kutila a jeho výpravy. Každý scénář je výzvou, která přináší svá specifika a odlišnosti, se kterými je třeba se poprat a správně vše využít ve svůj prospěch. 

Ale už pojďme na dojmy, z celého rozšíření, protože ty asi všechny zajímají nejvíc.

 

Dojmy

Ztracený ostrov Arnak je už od vydání naše stálice a pro mě osobně jedna z nejlepších her posledních let. Už základ byl jednoduše řečeno velmi povedený. První rozšíření ho zlepšilo ještě o pořádný kus. No a Po stopách expedic udělalo vzalo to nejlepší z Arnaku a dovedlo celek v podstatě k dokonalosti. Byť narovinu platí zlaté pravidlo – nebavila vás hra předtím? Nebude ani teď. Po stopách expedice je totiž takový splněný sen a dárek fanouškům hry, a to hlavně těm, kteří už mají s ostrovem své zkušenosti.

Menší obdélníková krabička je plná komponent a to nejen velmi pěkně graficky udělaných, ale i kvalitně provedených.

Opravdu se mi líbí, jak se autorům povedlo odlišit jednotlivé velitele/průzkumníky, kdy každý se zkrátka hraje trochu jinak, přináší nové výzvy, ale zároveň působí vyrovnaně. A nejen ve srovnání mechanička/žurnalista, ale i se všemi pěti předchozími postavami. Strašně se mi líbí, jak jsou postavy tematické – mechanička a její ozubené kolo se součástkami, žurnalista a jeho psaní článků. Funguje to oboje designově zajímavě a přináší do hry nová rozhodnutí a možnosti.

Hlavní díl je samozřejmě příběhová kampaň. Nejedná se o nějakou hlubokou a rozsáhlou příběhovou story, ale spíše o výzvy, které jsou v rámci svého vyprávění přizpůsobeny hře. A budete koukat, co autoři použili a jakým způsobem se jim povedlo známé herní prvky a možnosti využít zcela novým způsobem. A hlavně jak to ze všech pohledů funguje. Každá část kampaně, každý scénář, je jedinečnou výzvou, kterou sice hrajete podle základních pravidel sólo hry, ale s mnoha pozměněnými prvky dle zadání a části příběhu. Jednou tak musíte bojovat, jindy se naopak snažíte uniknout, či více prozkoumávat. Propojení příběhu a hry funguje na výbornou a slibuji, že vás bude bavit. Jednotlivé scénáře jsou různě obtížné, ale každému je třeba přizpůsobit strategii. Nelze hrát tak, jak jste zvyklí, ale musíte reagovat na podmínky a prvky dobrodružství před vámi. 

Z tohohle pohledu vás asi napadne ideální počet hráčů. Inu kampaň je pro 1-2 (pro víc hráče není místo) a funguje dobře v obou variantách. V jednom je hra více pod kontrolou, ve dvou je zábavnější o vzájemnou interakci a doplňování. A hlavně o posílání poštovních holubů, což je prostě tak krásně tematický prvek!

Celá kampaň na mě více než po příběhové stránce zapůsobila jako, místo dost složitý, rébus, který mi tvůrci předložili k vyřešení. A který vůbec není snadný, což je ale jen dobře, protože hra musí být výzvou. A výzvy jsou si autoři vědomi, takže hra vás úplně nepanalizuje za neúspěchy a kapitoly můžete opakovat, dokud chcete. Samozřejmě se lze dál posunout i bez vítězství, ale znamená to penalizaci do další části, což rozhodně není příjemné.

Kampaň jako taková není úplně vhodná pro nováčky do hry. Osobně si troufnu říct, že přeci jen už musíte mít v Arnaku něco nahráno a zvládat základní koncept, abyste dosáhli úspěchu. A to ani nemluvím o ztížené variantě.

Arnak pro mě vždy kompetitivní hrou, kde jsem se snažil vymyslet maximum, ale rozšíření otevírá kooperativní šuplík, který hře možná až překvapivě hezky sedí a funguje. 

Pokud byste se báli o znovuhratelnost, tak ta je zcela bez problému. Jasně, budete znát příběh, ale ten není úplně čistě lineární, obsahuje řadu rozhodnutí a vyústění a zároveň lze jednotlivé části hrát i samostatně jako čistou výzvu, v tom vám nic nebrání. Samozřejmě spojením s prvním rozšířením se znovuhratelnost ještě zvětšuje.

Ztracený ostrov Arnak byl před pár lety skvělá trefa do černého, která se i po letech pevně drží na vysokých příčkách hodnocení. První rozšíření hru posunulo o notný kus dál a přineslo osobitou asymetrii a svěží nápady. No a druhé rozšíření je snad ještě lepší a už tak vysoce hodnocený celek posunuje ještě o kus dál, a to nejen očekávanou a povedenou kampaní, ale i rozšířením stávajících prvků v čele se dvěma novými veliteli. Na Arnaku se mi teď už opravdu hodně těžce hledají negativa – snad počet hráčů v kampani? No ani to ne. Jen šest scénářů? Ale vůbec ne. Zkrátka Ztracený ostrov Arnak byl doveden k dokonalosti a zbývá jen smeknout pomyslný klobouk před autory. Děkujeme Míne a Elwen.

 

Rozšíření můžete koupit třeba na Cechu hráčů zde!

 

Ztracený ostrov Arnak: Po stopách expedice

Autoři: Mín a Elwen

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4, 1-2 kampaň

Věk: 12+

Herní doba: 60-120 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři