Pobřežní hlídka

Hry recenze

Kormidla do rukou, nastartovat motory a vzhůru mořští vlci zajistit bezpečnost pobřeží Severního moře.

Vydavatelství MindOk pokračuje ve své pravidelné měsíční dávce nových deskových her na pultech obchodů a přesto, že se všichni těšíme na velké pecky jako Darwinovy cesty, Údolí věčnosti nebo absolutní novinkovou nálož k oceňovanému Marsu, nemělo by se zapomínat ani na menší, ale o to více zajímavé hry. Z nedávné doby jsme tu měli Knarr, Osmero a nyní připlouvá Pobřežní hlídka.

Tahle hra vyšla původně v loňském roce pod názvem Beacon Patrol a pod designérskou i grafickou hlavičkou Torbena Ratzlaffa, který jí dokonce i sám vydal pod vlastním studiem Shapes and Dreams. A i přes neznámého autora a nové studio si rychle získala oblibu, popularitu a tak jsme doufali v české vydání, byť je hra jazykově nezávislá. No a tak přišel MindOk. Takže jdeme na to?

Pobřežní hlídka je kooperativní hrou založenou na pokládání dílků, modulárním plánu a pohybu po něm pro 1-4 hráče od 8 let s herní dobou okolo 30 min. Každý z hráčů se stává kapitánem jedné z lodí pobřežní hlídky, prozkoumává a proplouvá území Severního moře pro zajištění bezpečnosti a klidu ve zrádných vodách.

 

Skládací moře

Pobřežní hlídka mě hodně zaujala svým možný jednodušším, ale pěkným kresleným vizuálním provedením, které se skládá v zásadě jen z pětice barev – červená, bílá, modrá, šedá a černá. Hra je díky tomu výrazná na první pohled a má jasně daný vlastní styl. Zároveň mě ale trochu překvapila krabička, která je docela vysoká a po vyloupání dílků trochu prázdná. Na druhou stranu do ní rozhodně dáte případná budoucí rozšíření.

Jak už jsem psal, hra je jazykově nezávislá, a to až na pravidla, která jsou ale napsána i přeložena velmi dobře a přehledně. Ostatně hra cílí na celou rodinu a hráče všech věkových kategorií a tedy přístupná pravidla jsou jednou z podmínek pro úspěch takového titulu.

Herní materiál se skládá ze čtveřice dřevěných potištěných lodí, po jedné pro každého hráče, přehledové karty obsahující v podstatě celá pravidla, žetony motoru pro pohyb lodí a hlavně hromádku dílků mořského pobřeží s vodními plochami, ostrovy, majáky či bójkami. A také jedním dílkem s velitelství hlídky, kde všichni hráči začínají. Kromě základního vybavení najdete ve hře ještě dvě menší rozšíření, které přispívají k variabilitě hry a znovuhratelnosti, obě velmi jednoduše zařaditelná do hry a čítající dohromady nových 9 dílků.

Celkově si hra nese zkrátka velmi pěkný, líbivý, osobitý vizuál, který jí Torben Ratzlaff vdechl, a který pěkně dotváří atmosféru rozšiřujícího se moře a postupně probádávaných zátok, ale i herně funguje dobře a přehledně. Ono v zásadě vás na dílcích zajímá hlavně rozdělení na pevninu, moře a směr pokládání dílků.

 

Postavte si své moře

Na začátku hry zamícháte dílky moře, vyložíte základnu pobřežní hlídky a na ní lodě podle počtu hráčů a každý si vezme hraní dílky a žetony motorů podle počtu kapitánů u stolu. A může se hrát.

Cílem hry je získat co nejvíce bodů a dostat se dle bodovací tabulky až do „kapitána“, což v základní verzi značí uhrát více než 56 bodů.

Během hry se hráči střídají v tazích, kdy aktivní má k dispozici tři možné akce, a to v libovolném počtu a pořadí. Tedy vyjma výměny dílku s jiným hráčem, to může každý provést jen jednou za tah. Kromě toho může hráč přikládat své dílky k tvořící se mapě, a to za dodržení jednoduchých pravidel – musí navazovat stejným typem krajiny a na dílek, kde má svou loď, musí být schopen jedním tahem na nový díl „přeplout“ svou lodí a zároveň musí být dílek otočen stejným směrem jako ostatní, což značí červená šipka v rohu dílku. A také musí být přiložen svisle či vodorovně, nikoliv pouze rohem. Jakmile hráč dílek přiloží, musí na něj přesunout svou loď. Tahle akce se dá opakovat do doby, dokud má hráč dílky. Třetí možností je přesun lodi po dílcích, a to za využití žetonů motorů, vždy jen po moři (logicky), a to tak, že za každý dílek musí hráč využít jeden žeton motoru. Jakmile hráč nechce nebo nemůže hrát další akce, jeho tah končí, odhodí zbylé žetony krajiny, dobere si nové a může se pustit do hry další.

Hra končí ve chvíli, kdy jsou využity (ať už přiloženy nebo odhozeny) všechny dílky. Následuje počítání bodů. Základem bodování jsou tzv. prozkoumané dílky. To jsou takové, které jsou obklopeny 4 dílky ze čtyř stran, tedy nalevo, napravo, dole a i nahoře. Každý prozkoumaný dílek přinese bod. Pokud je na něm bójka, body 2 a případně 3, pokud jde o maják.

Jak už jsem psal výše, hra obsahuje rovnou i dva moduly, nebo chcete-li mini rozšíření, a to Větrné turbíny a Mola. Turbíny přinášejí body nejen sami za sebe v případě prozkoumání, ale i za otevřené moře v jejich sousedství, Mola v případě prozkoumání zase bodují domky na ostrovech, na kterém je umístěno. Oba moduly sice mohou přinést body na víc, ale zároveň zpřísňují bodovací hranice pro jednotlivé hodnosti, kdy např. zmíněný kapitán už potřebuje 66 s jedním modulem a dokonce 76 s oběma.

 

Dojmy

Pobřežní hlídka je v kostce řečeno příjemným pokládáním dílků s poklidnou plavbou kolem ostrůvků Severního moře v pěkném zenovém vizuálu. Hra sice ve své podstatě není vyloženě originální, ale přináší velmi hezký rodinný pohodový zážitek na klidněji strávené chvíle, ať už s dětmi, prarodiči, druhou polovičkou či jen tak s přáteli u skleničky.

Zpracování hry je pro mě osobně velmi líbivé, příjemné, pocitově jako byste na stole skutečně kreslili mapu pobřeží a zapisovali objevené údaje, zákoutí, ostrovy či klidné zátoky. Jsme rád, že je v základním boxu i dvojice modulů, které hru nijak výrazně nekomplikují, ale příjemně variují a doplňují a na jedné straně přinášejí vítané zdroj bodů, ale zároveň ztíženou bodovou výzvu.

Pobřežní hlídka patří rozhodně mezi lehčí, přístupnější hry, které si užijete naplno i s dětmi lehce mladšími, než je doporučených 8+. I s ohledem na kooperativnost hry. Akorát je ve hře klasický problém případného alfa hráče, které zde není v podstatě nijak limitován. Ano, každý má své dílky, ale hrajete společně, a jakmile se jeden rozhodne kibicovat ostatní, může to mít na hru negativní vliv. Tedy doporučení je jasné – hrajte společně, ale tak, aby si to všichni užili.

Pocitově je základem hry klasický Carcassonne, byť drobná změna v potřebě jasné orientace dílku přináší zajímavý twist a ztížení rozhodování. Vypadá to jednoduše, ale tak úplně snadné to není a pár drobných pravidel umí solidně zavařit hlavu tím, jak a kam dílek přiložit. Přeci jen následný pohyb je omezený, ale nutný. Zároveň ale každý nevyužitý dílek znamená nepříjemnou ztrátu bodů, což rozhodně nechcete a brzy zjistíte, že v téhle hře záleží doslova na každém bodíku, který na moři vydolujete ze svého snažení.

Oba moduly přinášejí v minimu maximum a příjemně přidávají komplexitu přístupné puzzloidní hře.

Hra funguje v jakémkoliv počtu hráčů, byť subjektivně pro mě nejlepším zážitkem byla dvojice u stolu. Máte minimální prostoje mezi tahy, svižnou hratelnost, dobře se domluvíte a máte dostatečná prostor na rozhodování a hraní. Zkrátka počítejte s tím, že čím více hráčů, tím větší čekání na tah, tím méně tahů pro každého, větší nutnost domlouvání.

Nad čím jsme přemýšleli dlouho, to je variabilita a znovuhratelnost. Ono v podstatě při každé hře děláte to samé a se stejným cílem. V tomhle ohledu by možná hře pomohli třeba variabilní úkoly, různý setup nebo třeba více výzev. Pro mě je hra příjemná i při opakovaném hraní, ale je to i tím, že hru beru jako oddechovou, poklidnou, chvílemi až zenovou záležitost k odpočinku, která sice umí potrápit a maximalizovat body chce jistý um, ale i když skončím v polovině bodovací stupnice, stále mám dobrý pocit. Zkrátka příjemný, pravidlově nenáročný filler. Zároveň hra přináší (u nás) zajímavou post herní analýzu a uvažování nad tím, co šlo udělat lépe a kde ještě získat body.

Pobřežní hlídka je příjemná, pěkně vypadající kooperativní hra nejen pro celou rodinu, která na minimu přináší hezkou relaxační výzvu a chytré puzzle, které dokáží potrápit i odměnit, ale jakmile dokončíte celé moře, budete mít chuď pustit se do dalšího průzkumu za šumění vln narážejících do severských ostrovů.

 

Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!

 

Pobřežní hlídka

Autor: Torben Ratzlaff

Vydavatelství: MindOk

Počet hráčů: 1-4

Věk: 8+

Herní doba: 30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři