Vítejte v malé venkovské komunitě ospalého jižanského Harrow County, kde jsou lesy husté a plné běsů a pětice frakcí soupeří v nesmiřitelném střetu o osud tohoto strašidelně krásného místa.
Harrow County nebo-li Pochmurný kraj u nás na stránkách není žádnou novinkou. Pokud si vzpomenete, pravidelně jsme psali o postupně vycházejícím gotickém, nádherně ilustrovaném a příběhově promyšleném komiksu z dílny tvůrců Cullena Bunna a Tylera Crooka, kde v ospalém Harrow County dívka Ema zjistí, že celý život žila ve lži a nic není tak, jak se zdá a celý svět okolo je opředen mnohými tajemstvími, nebezpečím, které chce nejen jí, ale i všechno co zá zničit. Nechci úplně zabíhat do detailu příběhu, ale rád vás odkážu na naše články o komiksu, protože díky je pochopení celého příběhu hry a i mnohých herních prvků mnohem jednoduší a uchopitelnější. Zároveň také pochopíte, jak tematicky dokonalá tahle hra je.
Pochmurný kraj je jednou z novinek vydavatelství Fox in the Box, o kterém obecně platí, že nevydává úplně tradiční hry a zároveň si tituly pečlivě hlídá. Nemnoho her projde jejich sítem, a o to víc mě překvapil právě výběr kickstarterového projektu v podstatě neznámých Jay Cormiera a Shada. Ti na úspěšné komiksové předloze vystavěli silně asymetrický v jádru soubojový area control s výběrem akcí pro 1-4 hráče od 12 let a s herní dobou podle složitosti (viz dále) a počtu hráčů pohybující se mezi 45 a 90 min. Hráči se zhostí rolí stran gotického konfliktu, ať už Ochránců, snažících se o zachování kraje, Rodiny, která ho chce zničit, tragické Hester, proradné Kami nebo magické Říše víl a snaží se, jak jinak, dosáhnout buď potřebných bodů nebo svého cíle, což třeba u takové Hester není nic jiného, než její vzkříšení, protože tahle tragická postava příběhu byla před lety zabita místními obyvateli. Ale to už zase zabíhám do příběhu.
Děravá krabice?
Ne, to není žádný vtip. Krabice s Pochmurným kraje je opravdu cíleně hned na dvou místech děravá. K vyřešení konfliktů totiž používá soubojový systém založený na speciální házecí věži, která je tematicky udělaná jako strom, v jehož kmeni je umístěn mechanismus podobný třeba v klasické hře Shogun, kdy nikdy nevypadne vše.
Pod víkem poměrně velké (vysoké) krabice, kterou už na první pohled poznáte podle absolutně nádherných ilustrací Tylera Crooka, který stojí i za akvarelovou grafikou komiksu, najdete v první řadě pravidla. U těch se musíme trochu zastavit. Jak už jsem psal, Kraj je asymetrická hra. Každá frakce se hraje více či méně jinak a pravidla jsou vysvětlena originálním způsobem postupných kapitol, kdy se nejprve naučíte ovládání a prvky základních dvou frakcí – Ochránců a Rodiny – ve dvojkovém area controlu, následně k nim postupně přidáte nové prvky jako další speciální vůdce a jejich schopnosti či karty, abyste se poté naučili hrát i za Kami jakožto další frakci, či ve třech s čarodějnicí Hester nebo dokonce s Vílami. Zatímco hraní prvních dvou frakcí v zásadě není složité, tak právě poslední dvě jmenované jsou už hodně originální a doporučuji hru a její fungování dobře znát a ovládat. Musím každopádně říct, že systém vysvětlení hry a postupné přidávání je vymyšlen dobře a umožňuje naskočit i méně zkušeným hráčům, kdy nikoho z počátku nezahltí velké množství pravidel.
Co do obsahu herních komponent je hra opravdu bohatá a plná až po víko. Ať už se jedná o herní plán, karty, figurky běsů, desky pro hráče, speciální lžícová počítadla, bojiště a desítky dalších žetonů a komponent, vše je nejen kvalitní, ale hlavně hezké na pohled díky propracované grafické stránce. Grafika úžasně dotváří atmosféru celé hry, ale stále udržuje pěknou přehlednost a funkčnost. Z počátku jsem se toho množství trochu bál, ale herně, tematicky vše sedí.
Součástí české krabice je rovnou zabudované rozšíření „Říše víl“. To umožňuje hrát hru ve čtyřech nebo ve dvou proti Hester. Tahle nová frakce je hodně originální a jiná, ale rozhodně od ní nečekejte roztomilé víly jako andělíčky v sukénkách. Tohle jsou spíš rarachové mixnutí s Gremliny po půlnoci. Co je ale úžasné, to je produkce téhle frakce. Je totiž ve stříbrném provedení, které je asi nejhezčí, jaké jsem kdy u deskovky viděl. Ano, hru sice expanze prodražila, ale já jsem rád, že máme v jedné krabici „kompletní“ hru bez absence jakéhokoliv obsahu.
Ano, z hlediska produkce, grafiky, pravidel a všech komponent panuje ze hry upřímné nadšení.
Jak se to hraje?
To je dost těžká otázka. Respektive kdybych měl převyprávět celá pravidla všech kapitol a všech frakcí, bude mít článek desítky stran. Ale nebojte, ono to není složité. Jen podobně jako třeba v Rootu musíte pochopit a uchopit několik rozdílných frakcí, kdy Ochránci v čele s Emou a Rodina v čele s Levim se ještě hrají víceméně podobně, dokonce i Kami uchopíte podobně, ale Hester a Víly, to už je jiná pohádka. O to víc oceňuji, že vše dohromady funguje výborně a vyváženě.
Abych ale hru trochu přiblížil, vezměme si Ochránce a Rodinu. Ty hrají proti sobě soubojový asymetrický area control k dosažení 7 bodů, kdy pod vedením unikátního vůdce (v základu Ema a Levi) rozšiřují na hexovém herním plánu své jednotky (běsy), posunují je po mapě pro kontrolu území a likvidaci nepřátel, stejně jako pro zisk bonusových žetonů, bojují a zároveň se snaží plnit jedinečné úkoly své frakce. Ty jsou v případě těchto dvou jednak chránit obyvatele Harrow County (Ochránci) nebo naopak Kraj ničit pomocí větrných vírů (Rodina). Cílem hry je v obou případech zisk 7 a více bodů, protože kdo má víc, ten Kraj ovládne.
Jasně, takhle to zní strašně jednoduše, ale ono to prostinké samozřejmě není. Systém hry a hraní akcí je založen na „zavařovačkách“, žetonech, ze kterých si na tahu hráč vždy jeden vybere a ten vyhodnotí (3 na kolo) a provede příslušnou akci, ať už je to nasazení nových jednotek, pohyb, boj nebo zvláštní schopnosti vybraného vůdce. Ve hře uvidíte množství známých prvků, ale vyřešených svěžím a originálním způsobem, ať už se jedná o postupný bag building Rodiny, souboj řešené kostkami posilování v dice toweru nebo třeba zranění udělované legendám (hrdinům) v podobě ztráty jednotky na mapě. A to jsme pořád u první kapitoly. Jakmile se totiž naučíte základní hru, můžete pokračovat k výběru různých postav legend (několik za každou stranu). Pak můžete přidat karty vybavení a posílení ještě prohlubujících asymetrii. A taky změnit setup. No a pak vyměníte jednu frakci za Kami, Emino zlé dvojče. A pak Hester – zkrátka hra nabízí tolik hloubky a herního zážitku, až mi mírně spadla brada, protože tohle jsem od ní asi úplně nečekal. No ale jaké jsou dojmy z Pochmurného kraje?
Dojmy
Jasně, asi už vás napadlo, že jsem v případě téhle hry pozitivně naladěn. Nejen tím, že znám předlohu, které jsem propadl, ale hlavně tím, že se mi líbí hra jako taková. Jenže ono „líbí“, není to správné slovo, protože Pochmurný kraj má podle mě nakročeno v podstatě k dokonalosti a jedné z nejlepších her, které jsem kdy hrál. A je jedno, zda ve dvou nebo ve více hráčích.
Zpracování hry je báječné ve všech ohledech. Kvalitní a krásně vypadající herní materiál, zajímavě a pěkně uchopená pravidla, kde je vše vysvětlené a k dokonalosti dovedené Víly. Tak snad už jen insert?
Co hry plní na jedničku, to je její herní stránka a celkový flow. Už první kapitola/část by si vystačila na plnohodnotnou a dobře udělanou hru. Ale postupným přidáváním se nádherně prohlubuje hratelnost, efektivita a komplexnost hry, kdy si to přitom ale ani nijak zásadně neuvědomujete a hra přechází pod kůži plynule. Za mě osobně se rozhodně jedná o nejlepší asymetrickou hru na našem trhu. O to víc, že se dá hrát v jednom, dvou, třech i čtyřech.
Primárně si ale pořád myslím, že Kraj je dvojkovka. Jasně, není špatná ani v ostatních počtech, ale v sólu využijete jen Hester a ve větším počtu jakoby hra trochu ztrácela spád (hlavně ve čtyřech). Ve dvou je ale hra svižná, konfliktní, asymetrická, vtáhne vás do děje a nepustí.
Co se dokonale povedlo, to je implementace tématu (nebo převedení hry na téma?). Herní prvky a mechanismy jsou logické, plní roli předlohy a dávají smysl. Ochránci se snaží ochránit kraj a jeho obyvatele. Rodina v cestě za pomstou likvidujete ty, kteří se dle nich dopustili hereze. Hester se snaží vstát z mrtvých a načerpat svou dávno ztracenou sílu. A ostatně téma je cítit i z jednotlivých postav legend, ať už se jedná o Emu, Chlapce bez kůže nebo třeba Malachiáše na straně jedné, ale i o takového Corbina a jeho dublování na straně druhé.
Herní systém toho sice obsahuje dost, ale ve výsledku je pěkně čistý a intuitivní, a to i ve chvíli, kdy na základ nabalíte další prvky.
I když by se mohlo zdát, že hra nenabídne žádná překvapení, protože průběh musí být vždy podobný, tak absolutně ne. Zapomeňte na jednu cestu k vítězství. Zapomeňte na stagnaci. Hra je i za stejné legendy a strany pokaždé jiná, originální, nutí měnit strategii, dynamicky se vyvíjet a proměňovat svá rozhodnutí. Šachoidní průběh partie narušuje soubojový systém v podobě házecí věže, ale i náhoda třeba v podobě zmíněného bag buildingu žetonů u Rodiny.
Líbí se mi jak je asymetrie napříč frakcemi, ale i postavami udělaná. Není to jen o tom, že mají podobné a lehce změněné akce, ale opravdu pocítíte jiný styl ve chvíli, kdy hrajete za Emu nebo za její kamarádku Bereniku, protože jejich schopnosti mají dopad na herní styl a rozhodnutí. Přesto ale kvituji, že všechny frakce i přes své odlišnosti a možnosti zůstaly vzájemně vyrovnané.
Ne, prostě nebudu to dále protahovat, protože bych mohl psát (a budu, protože tahle hra si to zaslouží) další řádky chvály. Pochmurný kraj je pro mě dokonalá hra a nejlepší desková hra posledních let a jeden z adeptů na hru roku v už tak nabitém deskoherním roce. Ve hře se skrývá obrvoský potenciál, hodiny propracované hratelnosti a dokonale udělaných komponent a zakomponování tématu a hloubky, které je ale umně dávkována. Jedná se o titul, který u mě vzbudil podobně nadšené reakce jako před lety Root. Přesto je ale hra úplně jiná a troufám si říct, že pro mě v mnoha ohledech ještě lepší, což je dost dáno perfektně udělanou hrou pro dva. Ale i pro tři, čtyři. Ach jo, zkrátka absolutní známky a maximální doporučení.
P.S. Chcete atmosféru k dokonalosti? Přečtěte si komiksovou předlohu a všechny její díly od Comics Centra. Stojí to maximálně za to!
Hru můžete se slevou koupit přímo u Lišky zde!
Pochmurný kraj
Autoři: Jay Cormier a Shad
Vydavatelství: Fox in the Box
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 12+
Herní doba: 45-90 min
Autor: Adam Vondra Vondris