Vydejte se na mystický ostrov plný fantastických tvorů velkých i malých, huňatých i šupinatých, létajících i plazících. Poznejte magická Podivuhodná stvoření.
Z mlhy se vynořují vysoké ostré útesy, ale i dlouhé písčité pláže pod nimi. Sluneční paprsky odhalují neprostupné džungle a špičky hor rozkládajících se na ostrově. Nad stromy poletují první podivní tvorové, jaké jste nikdy nespatřili. Pestrobarevné peří ptáků, obří okřídlenci podobní motýlům. A z korun stromů se ozývá vřeštění opičích rodin, které sledují slonům podobné tvory pasoucí se na loukách. Náhle vše protne vysoký dračí řev, při kterém i vám tuhne krev v žilách. Touha po objevování je však silnější a podivuhodná stvoření vás lákají více než cokoliv jiného…
Kombinace vydavatelství REXhry a Bad Comet je pro mě zárukou vysoké kvality, a to jak zpracování, tak ale i herního zážitku, ať už se jedná o Divokou Serengeti, která bere hráče do africké savany s fotoaparátem v ruce a dřevěnými figurkami všude okolo, tak i Divokou Amazonii, která u nás patří mezi jednu z nejoblíbenějších her svojí kombinací budování vlastního deštného lesa a tzv. bag buildingu pomocí žetonů. Obě hry fungují moc hezky, obě jsou více než zajímavé a obě vypadají maximálně luxusně. Jak se říká, do třetice všeho dobrého (i zlého), nyní přichází další spojení vydavatelství pod názvem Podivuhodná stvoření. V téhle nové, nádherně vyprodukované hře, se hráči vydávají v roli dobrodruhů a výzkumníků na neprobádaný mystický ostrov, který je plný magických stvoření, prozkoumat jeho krásy, zázraky a objevy na vlastní kůži.
Podivuhodná stvoření jsou worker placement hrou s engine buidingem a karetním skládáním sad a sbírek designéra Yeom.C.W (který mimochodem stojí za chystanou hrou Shallow Sea) pro 1-4 odvážné dobrodruhy od 14 let a s herní dobou okolo 60-120 min na hru. Každý z hráčů se stává kapitánem jedné průzkumné výpravy a během hry prozkoumává ostrov, sbírá vajíčka podivuhodných tvorů, studuje a sbírá všemožné tvory a potvory a samozřejmě sbírá vítězné body, protože jen ty jsou klíčem k vítězství.
Zpracování
Hry z produkce vydavatelství Bad Comet (minimálně tři výše jmenované) započaly svou cestu ke vzniku skrze komunitní financování a i díky tomu se jedná veskrze o vymazlené deskoherní kousky. Vydavatelství sází na hodně hezké a kvalitní dřevěné figurky, ale i vyšperkovanou grafiku. A nejinak je tomu i v případě Podivuhodných stvoření. Už první pohled na krabici vyvolává nemalý zájem. Navíc se mi osobně moc líbí, že je krabice udělána jako designem jako uzavřená kniha.
Po otevření jsou zde jako první pravidla. Ta sice nejsou krátká, ale obsahují řadu příkladů, vysvětlení a přehledů. Jejich nastudování mi osobně nepřišlo natolik přístupné a intuitivní jako u předešlých her vydavatelství, ale jakmile vše zapadlo, hra se hraje skoro sama. Jsem rád, že zde najdete i kompletní přehled zvláštních schopností a karet.
Herního materiálu je požehnaně, od oboustranného herního plánu, přes desítky žetonů trofejí, energií, sítí nebo třeba vajíček, až po dvojité desky pro hráče a více než 100 karet stvoření. A u těch se musím zastavit – jsou nádherné! Každé stvoření je jedinečné a originální, má krásnou barevnou ilustraci, přitom jsou ale karty herně plně funkční a přehledné. Mezi tvory si můžete užít zástupce všech druhů, od draků až po hmyz s nádherným překladem jako Pískoběh, Oživín, Hovínek, Napuštice nebo třeba Želvosad. Každá karta patří k jednomu či více živočišným druhům, má své náklady pro vyložení a body a schopnosti. Během hry hráči právě karty stvoření sbírají do svých sbírek.
Další věcí, u které se musím zastavit, jsou dřevěné figurky. A je úplně jedno, zda se jedná o pomocníky (hráčské meeplyv počtu 12 kusů) nebo kapitány (9 jedinečných), kteří hráče reprezentují. Tvarované, potištěné a barevné figurky se skvěle povedly. Zajímavostí, kterou jsem dosud u hry neviděl, je magnet, který spojuje figurku pomocníka a kapitána a ten jí tak doslova osedlá. A mimochodem ve dřevěném provedené jsou i všechny možné ukazatele pro hráče.
Každý kapitán není ve hře reprezentován jen figurkou, ale také speciální deskou se zvláštní schopností, kterou můžete po určitém odemčení ve hře používat. A ano, přesně pasují do hráčských desek, stejně jako žetony surovin či vajíčka, která během partie hráči sbírají.
Podivuhodná stvoření jsou po stránce zpracování zkrátka opravdu povedená a krásná hra plná barev, kvalitních figurek a žetonů a nádherných originálních karet. Tohle se moc povedlo. A pokud byste snad chtěli ještě lepší komponenty, existuje ke hře upgrade pack, který mění herní žetony za dřevěné a kovové!
Jak na to?
Dlouho jsem váhal, zda napsat, že Podivuhodná stvoření v podstatě nejsou složitá hra. No nejsou. A zároveň jsou. Jejich komplexita je podobná jako třeba u zmiňované Divoké Amazonie, ale je to spíš tím, že je toho ve hře dost k pochopení a poměrně i k uhlídání. Zároveň ale musím říct, že jakmile vám ve hře vše „zacvakne“, hra plyne krásně plynule.
Na přípravu partie si vyhraďte cca 10 minut. Kroků přípravy jsou totiž v pravidlech celé dvě strany – ať už společného nebo osobního materiálu, a nějaký čas vyskládání všeho na stůl zabere. Odměnou je ale krásně vypadající herní prostor, kterému dominuje velký herní plán s mapou, žetony, kartami úspěchů (veřejných úkolů) a deska s nabídkou karet stvoření. Každý hráč si zvolí jednu barvu, k ruce dostane desku, pomocníky a všechny žetony a vybere si ze dvou kapitánů a 8 karet stvoření. Poslední dva kroky doporučuji minimálně u první hry třeba klidně společně konzultovat s novými a méně zkušenými hráči, protože na výběru může záležet minimálně začátek partie.
Jakmile je vše připraveno, je čas pustit se do hry. Cíl hry je získat co nejvíce vítězných bodů, a to ať už během partie, tak na konci, a to plněním úspěchů, vytvářením jedinečné sbírky a ziskem trofejí. Hra se hraje na předem neurčitý počet kol, kdy odpočítání konce probíhá v podobě postupného rozebírání žetonů trofejí hráči z herního plánu.
Hráči se střídají v tazích, kdy si každý vždy musí vybrat jednu ze čtyř základních akcí, k nimž může přidat libovolný počet ze dvou volných.
Jak už to u her s umisťováním pracovníků bývá, první možností je vzít figurku pomocníka (ať už běžnou nebo s kapitánem na hřbetě) a umístit jí na herní plán. Tím hráči získávají zdroje, vajíčka nebo karty stvoření pro další postup ve hře. Další možností je vyložení až dvou karet stvoření do sbírky. Hráči hrají karty z ruky, a to zaplacením jejich ceny. Proč to? Inu pro body, speciální schopnosti, ale i symboly druhů, které slouží mj. pro plnění úspěchových karet. Stvoření disponují mnoha schopnostmi, ať už okamžitými, trvalými nebo vyhodnocenými na konci hry či v určitých fázích. A ano, zde je lehký závan engine buildingu. Pozor ale, protože nejen karty jsou důležité a nikdy nepodceňte sílu vajíček!
Třetí možností je dosažení úspěchu. To ve hře nenastává automaticky, ale jeho splnění si musí hráči zaznamenat, respektive zabrat svým ukazatelem. Poslední možností je pak návrat, který lze uskutečnit ve chvíli, kdy má hráč na plánu všechny své figurky a chce je zpět. Tím dochází nejen k doplnění jeho zásoby, ale posunutí toku času, což třeba přidává další vajíčka na plán.
Kromě čtveřice hlavních akcí může každý hráč zahrát libovolný počet akcí volných, kdy jednak je zde možnost použití energie, což je schopnost některých karet, ale také využití sítěk na motýly, kterými lz sbírat vajíčka či využívat bonusy herního plánu.
Možná to zní trochu krkolomně, ale věřte mi, že čtyři plus dvě akce se rychle zapamatují a jejich průběh skvěle zautomatizuje.
Jakmile jsou rozebrány speciální žetony trofejí, mají všichni ostatní hráči (tedy kromě hráče, který uzmul poslední trofej) ještě jeden tah a hra končí a počítají se body.
Hra obsahuje též šikovný sólový režim, ke v několika úrovních obtížnosti soupeříte s inteligentním Plecháčem, který je řízen vlastním balíčkem karet.
Dojmy
Ze hry Podivuhodná stvoření u nás panuje až podivuhodné nadšení. Tahle hra je v tolika směrech unikátní, originální a krásná, že se pro mě dostává do potencionální top 10 roku 2025. A ano, to máme teprve květen. Subjektivně mi ale i hry v podstatě vše skvěle sedlo, ať už se jedná o nádherné ilustrace a zpracování, až po příjemný gameplay, který se ve výsledku nejeví jako extra složitý, ale u které je třeba tahy pěkně promýšlet, plánovat, časovat a kombinovat. Zkrátka spojení REXher s Bad Comet pro mě zachovává punc originality a kvality. Tak pojďme postupně.
Ještě jednou zpracování – je prostě parádní. Osobně si musím ještě pořídit dřevěná vajíčka, ale čistě pro osobní pocit, jinak je vše herně i designově naprosto parádní a funkční.
Hodně se mi líbí tematicky zasazení hry. Funguje totiž nejen na papíře, ale i herně v rámci průběhu partie kombinace objevování ostrova, vysílání pomocníků a sbírání vajíček a sbírky tvorů je super. Líbí se mi originalita jednotlivých stvoření a jejich herní ztvárnění.
Aspektem hry, který je pro mě osobně velmi hezky a elegantně udělaný je vzájemná kombinace mechanismů v podobě umisťování pracovníků, správy surovin a zdrojů a kombinování akcí a schopností. Zkrátka mechanicky hra funguje výborně. Přesto kolik toho hra obsahuje a jak jí lze hrát a kolik toho lze vymýšlet je partie dynamická a po prvních krocích i hezky plynulá. Ostatně většinu věcí lze vymyslet i mimo svůj tah, případně pak upravit strategii podle toho, co vám soupeři seberou a kam se vydají.
Na líbivém tématu a přístupných mechanismech založených na pouhých šesti akcích, respektive 4 hlavních, je vystavěna solidní strategická hloubka, která dovoluje hrát každou partii jinak a originální. Což jde ruku v ruce i s variabilními a originálními kapitány a velkým množstvím jedinečných stvoření.
Na co je dobré se připravit, to je prodlužující se herní doba se stoupajícím počtem hráčů. Ve dvou jsme se kolem 60 min pohybovali (plus mínus), ale v plném počtu jsou Podivuhodná stvoření partií na dvě hodiny.
Hra rozkvétá s opakovaným hraním, kdy jsme stále více prozkoumávali možná vzájemná komba a řetězení možností. Z počátku by snad mohla hra působit trochu plošeji, ale pravdou je, že velká krása tkví právě v kombinování. Zároveň z toho plyne, že v počátky hry mohou být tahy extra rychlé, ale v pozdějších fázích partie umí být hra mozkolamem na pár minut přemýšlení. Jenže ten pocit, když to dobře vymyslíte? K nezaplacení.
I když hra působí „květinově“ a pohodově, může být ve finále solidně konfliktní, jak si hráči vyzobávají nejlepší herní pole, karty či vajíčka.
Hra nabízí velkou míru variability a znovuhratelnosti a stále nás baví i po mnoha partiích. Díky množství komponent není žádná hra stejná jako předchozí a vždy záleží, jak si vše poskládáte a vytvoříte. Což ještě více prohlubuje tematické objevování.
Podivuhodná stvoření jsou pro mě podobně silným titulem, jakým byl před lety např. Divukraj, který také vydávají REXhry. Pod krásným barevným vizuálem a řemeslně skvěle zvládnutou hrou se ukrývá deskoherní poklad plný možností, kombinování a příjemné hratelnosti, který možná vypadá o něco složitější, než ve skutečnosti je. Ano, není to úplně snadná hra, ale jakmile do proniknete do krás podivuhodných tvorů a zákoutí hry, začnou se vám v hlavě spřádat plány na originální kombinace a svěží herní možnosti, které dokáží vykouzlit úsměv na tváři pokaždé, když vám tah dokonale vyjde. Podivuhodná stvoření jsou prostě krásnou deskovou hrou nejen po stránce designu, ale i po stránce herní a zaslouží si pořádnou porci pozornosti.
Hru můžete koupit na Planetě her zde!
Podivuhodná stvoření
Autor: Yeom.C.W
Vydavatelství: REXhry
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 60-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris