Příšeří: Hrdinům vstup zakázán

Hry recenze

Příšeráci chtějí jen klid a trochu té podzemní pohody. No a ochránit si své těžce nabyté poklady. Jenže hrdinové jsou prostě nenechaví, i když jim je Vstup přísně zakázán!

Klasická hra na hrdiny nebo dungeon crawler, znáte to, dostanete jednoho nebo víc hrdinů a vydáte se do kobek podzemí zlikvidovat hordy příšer a získat pořádnou odměnu a poklad a zkrátka si pořádně naplnit kapsy. Takových her je i v deskoherním světě několik, ať už se jedná třeba o megalomanský Gloomhaven a Frosthaven nebo třeba populární Descent či Dračí doupě. Všechny mají jedno společné – vždy hrajete za hrdiny, za ty pomyslně „dobré“. Napadlo vás ale někdy, že i ty party příšer v zatuchlých podzemních kobkách a jeskyních mají své životy? Svá práva? A že možná prostě jen chtějí dlít v těch svých útulných, vlhkem, rzí a možná trochu plísní prolezlých ubikacích a dílničkách, a kdyby je nikdo neotravoval, žijí si tam tiše a spokojeně celé věky? Zkrátka pokud chcete zažít pocit té „druhé“ strany, není nic snazšího než se vypravit do hry Příšeří: Hrdinům vstup zakázán, která vám ukáže, že být drakem, kostlivcem nebo krysákem ve světě otravných hrdinů není žádný med.

Příšeří je kooperativní deck-buildingová hra s originálním tématem, za kterou stojí Luís Brüeh a je určena pro 1-4 hráče s věkovým doporučením 12+ a herní dobou dle jednotlivých scénářů od 60 do 90 min. A minimálně dva z těchto údajů jsou trochu zavádějící, protože jednak se dá příšeří reálně hrát až v šesti (i když to nemohu doporučit, jak si vysvětlíme dále) a zároveň je na krabici uvedeno 45 min na partii, na kterých se nám ale nikdy nepodařilo hru stlačit ani při maximální snaze a rychlosti. Ne že by to tedy vadilo. Každý z hráčů se ujme role jedné z příšeřích rodin (od draka až po gnoly) a všichni společně se snaží zabránit hrdinům v zisku jejich nejcennějšího pokladu ukrytého uvnitř katakomb v pokladnici. Buď ho ubrání a zvítězí nebo si hrdinové napakují kapsy a hráči smutně prohrají.

 

Podzemní výbava

Příšeří přichází v klasické obdélníkové krabici, jejíž víko hned na úvod zdobí grafika několika obyvatel podzemí v čele s drakem. Zvolená grafika na víku pak provází celou hru a je asi potřeba hned na úvod uvést, že její odlehčený, graficky pestrý a skoro až dětský vizuál může v mnohém klamat. Zejména pak v zařazení hry, protože ač se ve finále jedná o přístupný titul, který s trochou snahy zvládnou i rodiny, rozhodně nejde o dětskou hru.

Pod víkem jako první čekají dva sešity pravidel. Respektive jedna pravidla, která vám vysvětlí celý průběh hry i s množstvím příkladů a celým jedním příkladným kolem hráče a druhá příručka je sada 20 scénářů, které uvádějí krátký příběh/úvodník a specifikují složení podzemí a případné modifikace a úpravy. Z pravidel jako takových mi dlouho nebyla jasná jedna věc – ano, můžete zahrát libovolný počet akčních karet ve svém tahu. Je to sice zmíněno v příkladu, ale z pravidel samotných mi to úplně jasně nevyplynulo. No ale třeba je to jen můj problém. Jinak jsou pravidla jasná a srozumitelná a bez překladatelských problémů a neduhů.

Pod pravidly leží dvě plata žetonů, které představují jednak čtyři typy hrdinů, kteří vám ztěžují život (válečník, mág, lučištnice, zlodějka), ale také zdroje (už jste měli ve hře jako zdroj žáby?) a další žetony, jako zdraví, portály či truhly s pokladem a desky nepřátel. Všechny žetony jsou z kvalitního kartónu a ideálně velké, aby zůstaly přehledné.

Pod žetony najdete docela zásadní a velmi příjemnou věc – plastový insert, do kterého rozřadíte veškerý herní materiál. Přihrádky na karty, přihrádky na figurky, žetony i mapové dílky. Vše je akorát a karty do insertu dáte naprosto bez problému i obalené.

Dále tu najdete čtvercové desky podzemí reprezentující jednotlivé místnosti. Jsou kartónové, ale nemusí se „loupat“ a jsou rovnou připravené. Všechny destičky jsou graficky velmi hezké a zobrazují množství detailů a pomrknutí.

Další částí herní výbavy jsou karty. Ty jsou rozděleny mezi karty kořisti (4 typy), karty hrdinů a scénářové karty pro jednotlivé scénáře a karty akční a klanové pro hráče. Hráčské karty jsou velmi hezké, nesou i v balíčcích jednotlivých příšer specifické ilustrace a jsou doplněny o klanové karty se základním přehledem příšeří rodiny.

Highlightem hry je pak sada dřevěných figurek příšer rozdělených do devítky skupin v počtu od jedné do devíti – drak, čarodějnice, duchové, raraši, ještěráci, kostlivci, gnolové, slizouni a krysáci. Rozdělení jednotlivých příšer není jen tak kosmetické, ale každá „rodina“ nebo chcete-li typ se hraje rozdílně. Příšery jsou rozděleny do tří typů hrdinobijci, obránci a týmový hráči – a nejen že se hrají různě tyhle tři kategorie, ale prostě každá skupina má ještě své speciální schopnosti a vlastnosti, jako třeba léčení u draka, útok a dálku u ještěráků nebo třeba extra pohyb či tvorba portálů.

Celkově má hra naprosto skvělé a líbivé zpracování. I když je to samozřejmě hodně subjektivní vzhledem k použité grafice. Pamětníci si možná vzpomenou na letitou PC hru Dungeon Keeper, se kterým má Příšeří podobné téma, ale graficky by si hry nemohly být vzdálenější a Příšeří staví na líbivém barevném, komiksově a takřka dětsky laděném vizuálu, který se třeba mě osobně hodně líbí, ale chápu, že to nemusí být oblíbené u všech. Každopádně plusem je, že hra je již „hotová“ a nemusíte řešit žádný insert, vylepšení a nic podobného. Maximálně obaly na karty, které ale mají naprosto standardní a běžně dostupnou velikost.

 

Dvě fáze a hromada scénářů

Když to shrnu jednoduše, je to herně vlastně jednoduché a cíl hry prostý. Úkolem hráčů je 2x projít speciální karetní balíček nepřátel a ubránit se tak hrdinům a proti tomu „cílem“ hry je dojít do pokladnice a otevřít truhlu s číslicí 4 na víku, čímž hráči prohrají. A jak se to hraje?

Na začátku partie si hráči musí vybrat jeden ze scénářů, kdy ideální je hrát je postupně od jedničky (nejlehčí) po dvacítku (nejtěžší). Podle základní pravidel a případně dle pravidel scénáře se připraví zásoby žetonů, mapa podzemí a karty nepřátel spolu s nabídkou karet kořisti. Každý z hráčů si vybere jeden klan příšer a obdrží jeho karetní balíček, figurky a kartu klanu, která udává mj. místnosti, kam se příšery mohou umístit, počet životů, celkový počet dostupných figurek a počet základních karet. Ty se zamíchají a každý hráč tak má svůj osobní dobírací balíček. Jeden z hráčů si vezme pochodeň a vzhůru do hry. Jo a ještě je důležité zvolit si obtížnost, kdy se modifikuje dle počtu karet hrdinů, které se aktivují a lze tak hrát rodinný, výzvu nebo krutopřísný mód. Zde si dovolím doporučení, kdy pokud hrajete deskovky pravidelně, klidně naskočte rovnou do výzvy, rodinný doporučuji spíš s dětmi či pro méně zkušené.

Následně hra probíhá po jednotlivých kolech hráčů o pětici kroků, složených ze dvou hlavních částí – hráčská/příšeří a hrdinská.

Jako první na pořadu je hraní karet z ruky. Hráč postupně hraje z ruky jednotlivé akční karty, které mu umožňují typické věci jako pohyb, útok, produkci surovin, aktivace místnosti apod. Následuje obnova nabídky kořisti (hráč může odhodit libovolné karty z ruky a podle nich upravit nabídku). Třetí části je dobrání karet do pěti pro další kolo. No a následuje část týkající se primárně hrdinů tedy nepřátel.

Právě fáze hrdinů může deskoherním nováčkům, nebo i pokud hrajete Příšeří poprvé, trochu zavařit. Není složitá, ale je třeba se jí plynule naučit. Aktivní hráč otočí vrchní kartu z balíčku nepřátel a vyhodnotí jí. Většinou se jedná o kartu hrdiny, která umístí další žetony nepřátel do podzemí, nebo scénářovou kartu, která je vázána na daný scénář a jeho podmínky. V prvním případě naskáčou do daných místností noví hrdinové a vykonají své „pozdravovací“ akce. Následně se zkontrolují případné pasti, které by zlikvidovaly nové hrdiny hned v zárodku a už je na čase vykonat jejich akci. K tomu existuje pěkná pomůcka: Pasti, Povzbuzení, Příšery, Truhlice, Zteč. Je to jednoduché schéma. Noví hrdinové vstupují do podzemí aktivní a pokud je nezruší pasti, povzbudí ostatní neaktivní hrdiny v kobce, primárně zaútočí na příšery v místnosti, dále pokud zde nejsou nebo se je podařilo pobít, vrhnou se na truhly a ty buď otevřou nebo počkají na další (na truhlu je vždy potřeba tolik hrdinů, kolik je číslo/úroveň truhly). Pokud zde není ani jedno, provedou hrdinové zteč, což znamená, že proběhnou do další části kobky směrem k pokladnici, jejich hlavními cíli. Jakmile každopádně všichni aktivní hrdinové vyhodnotí první dostupnou akci v pořadí (útok, vyrabování truhly), vyčerpají se a nedojde k jejich další aktivaci, celý tah hráče končí a hraje další hráč. Musím upozornit, a to i podle pravidel, to vypadá složitější a komplikovanější, než to ve skutečnosti je a během první hry se celá aktivace rychle zautomatizuje a hra plyne rychle.

No a takto dokud jedna ze stran nevyhraje. I když samozřejmě v kostce, kdy jsem vynechal věci jako efekty truhel, specifika jednotlivých místností jako katakomby, laboratoř nebo architektův ateliér. Ostatně kompletní pravidla jsou dostupná a webu vydavatele zde a není nic jednoduššího, než se do nich případně ponořit.

 

Jaká je?

A teď část, která asi každého zajímá nejvíc, tedy jak se nám Příšeří líbí nebo nelíbí. Tak postupně.

Předně zpracování. To je prostě a jednoduše bomba. Strašně moc se nám líbí poměrně velké dřevěné figurky příšer, plastový insert je velmi dobrý a příjemně se do něj vše vejde. Leckoho možná odradí barevná a odlehčená grafika, která svádí skoro k dětské hře, ale opak je pravdou a v tomhle ohledu hra hodně klame tělem.

Plusem hry je pro mě osobně v podstatě absence náhody. Hra je zástupcem euroher a náhoda je tedy zastoupena pouze dobíráním karet z balíčku a truhlicemi s jejich schopnostmi, kdy roli hraje hodně zejména u hrdinů. U příšer je to přeci jen deckbuilding a hromádku karet si můžete kromě základní postupně upravit daným potřebám.

Základní mechanikou hry je deckbuilding, tedy postupná tvorba balíčku. Ta je zde velmi jednoduchá a efektů a schopností není tolik. I nováčci tak nemají problém do téhle hry proniknout a bez problému tuhle mechaniku zvládnout. A také je dobré zmínit, že jednotlivé příšery předurčují herní styl a možnosti a hra vás tak trochu tlačí hrát specifickým způsobem.

Hra klade silný důraz na vzájemnou kooperaci. Zkrátka nelze si hrát sólo, ale skutečně musíte spolupracovat. To podporují i třeba sdílené zdroje, které zůstávají na mapě nebo provázané a doplňující se schopnosti, kdy se pěkně doplňují třeba bijci a obránci a hra vám poradí co si k sobě doplnit. Z toho plyne možný neduh alfa hráče, který by rád ostatním mluvil do tahů, takže pozor na něj, protože dokáže lehce zkazit jinak dobrou hru.

Hra má velmi dobře škálovanou obtížnost, která se odvíjí od počtu vyhodnocovaných karet hrdinů při prvním nebo druhém procházení balíčku hrdinů. V rodinném režimu vyhodnocujete nejprve jednu, následně dvě, ve výzvě vždy dvě a v drsném režimu dvě a pak tři. Může se to zdát jako drobné změny, ale v hratelnosti to dělá podstatný rozdíl, protože to jak se rychle objevují a hromadí hrdinové je zásadní. Ti totiž fungují, jak jste možná pochopili, na principu nabalování, kdy noví aktivují i ty staré a postupně zaplavují podzemí a nabalují své akce a možnosti. Z počátku je snadné držet těch pár hrdinů držet na uzdě, ale jakmile si najdou pár kamarádů, už vám nepříjemně zatopí a hrouda hrdinů valící se podzemím a plundrující jednu místnost za druhou opravdu nechcete. Situace v jednu chvíli vypadá v pohodě, ale během jednoho kola není problém prohrát ani nevíte jak, pokud si nedáte pozor.

Téma a zasazení. To je ve hře implementováno opravdu skvěle, funkčně a hlavně uvěřitelně. Hra i přes svou eurovkovou podstatu nabízí fungující téma, které vtáhne do hry a dává pocit obrany podzemí plného nevinných příšerek před ohavnými lakomými hrdiny. Navíc došlo k tematicky efektivnímu propojení klanů a jejich herních stylů a schopností (duchové procházejí zdí, drak je samotář s více životy, krysáků je plné podzemí..). Všechny jsou navíc příjemně vyvážené a všechny klany dobře fungují a je radost objevovat jejich silné stránky i opakovaně v jednotlivých scénářích, byť je dobré zmínit, že některé se hodí pro nováčky víc a některé jsou na hraní a plánování větší výzvou.

Není třeba pochybovat o znovuhratelnosti. 20 scénářů je dostatečná výzva sama o sobě, k tomu si připočtěte 9 různých klanů a jejich jiný styl a tři úrovně obtížnosti a máte tak opravdu hodiny zábavy.

Co se může dostavit, to je analytická paralýza. Hra opravdu není úplně jednoduchá, ale jedná se, a občas i v rodinném režimu, o výzvu, ve které je třeba nad tahy přemýšlet. Lehce se tak může stát, že přemýšlení nad tahy chvilku trvá, a i proto nám hra přišla nejlepší ve dvou, maximálně třech. Ve čtyřech už byla hra, zejména čekání na tah docela dlouhé a ve více už bych hru ani nezkoušel. S tím plyne i delší doba, než se udává a skutečně pod 60 min jsme se nedostali.

Hru bych se po vyzkoušení nebál zahrát i s o něco mladšími hráči, než je na krabici, klidně 10+ pokud už mají něco nahráno.

Příšeří mate vzhledem. Na polici vypadá jako hra pro děti, na stole se z ní stává tvrdý deskoherní matador, který dokáže ukázat pořádné svaly i zkušeným hráčům, kdy je velké plus, že náročnost si můžete vybrat dle své volby. Na každý pád se ale jedná o velmi dobrou, přístupnou a zábavnou a tematicky silnou kooperativní, kterou si užijete, a která se řadí mezi ty nejlepší hry daného žánru na trhu. Hra v sobě dobře kombinuje jednoduché a osvědčené mechanismy, ale přináší svěží a čistou hratelnost ve velmi líbivé grafice. Zkrátka jedna z top her letošního roku a velké doporučení pro každého příšerácky pozitivního hráče.

 

Hru můžete koupit třeba na Cechu hráčů zde!

 

Příšeří: Hrdinům vstup zakázán

Autor: Luís Brüeh

Vydavatelství: MindOK

Rok vydání: 2023

Počet hráčů: 1-4 (až 6)

Věk: 12+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři