Hromada barevných dílků, logické skládání tvarů a plnění skládaček. Že nevíte, o čem je řeč? No přece o české hře Project L, která se dočkala své retailové verze!
Brněnské studio Boardcubator započalo cestu se svou tetrisovou hrou Project L na kickstarteru, kde se jejich nápad setkal s pořádným hypem, nemalým úspěchem a přispěla na něj pořádná porce podporovatelů. A když se jedná o původní českou hru, asi není žádným překvapením, že jsme se nakonec dočkali klasické retailové verze i na našem trhu, a to díky vydavatelství ADC Blackfire. A právě na tu se dnes mrkneme.
Project L je hra z hlavy českého tvůrce Adama Španěla, určená v této verzi pro 1-5 hráčů s věkovým doporučením 10+ (teoreticky zvládnou i mladší) a s herní dobou do 40 min na partii i v plném počtu. Cílem hry je optimálně a co nejlépe využívat dostupné tetrisové barevné dílky, vyplňovat jimi jednotlivé skládačky a sbírat body. V zásadě je to strašně prosté. Ale návykově prosté!
Černá, bílá a hromada barev
Už krabice se hrou jde ruku v ruce s minimalistickým designem celého díla. V podstatě černočerný box ozdobený sytě modrým „L“ na víku budí pocit výjimečnosti a exkluzivity. Jen na něj tedy nesmíte moc sahat, protože každý otisk prstu je do očí bijící. Po otevření na vás čeká překvapivě na první pohled málo obsahu. V první řadě samozřejmě pravidla ve stejném grafickém designu jako krabice, následovaná deskami hráčů, které slouží zároveň jako rychlý přehled hry a nápověda, což je skvělý nápad.
Co potřebujete ke hraní, to jsou dvě základní složky - pytlík plný plastových dílků rozdělených do 9 různých druhů a tvarů po 15 kouscích a k nim hromada 52 karet skládacích vzorů, které jsou rozdělené na jednodušší bílé a složitější a bodově hodnotnější černé.
Produkčně hře vládně na jedné straně až dokonalý minimalismus, skloubený na straně druhé s až geniální produkční stránkou. Všechny dílky ke skládání jsou řemeslně zpracované z tvrdého plastu. Karty skládaček jsou z několika vrstev, takže vám do nich dílky skvěle zapadnou a nemusíte nic chytat po stole při drknutí a zároveň přesně víte, jak vám dílky zapadají a co potřebujete doplnit.
V jednoduchosti je krása
Jako každá jiná hra, tak i Project L začíná přípravou. A ta je stejně geniálně jednoduchá jako celá hra. Uprostřed stolu vytvoříte zásobu všech dílků, z bílých vytvoříte věž a 4 horní vyložíte viditelně vedle a z černých vyberete počet skládaček podle počtu hráčů a zase uděláte nabídku 4. Každý hráč si vezme jeden panel hráče a dva nejzákladnější dílky, tedy jeden malý čtvereček a jeden jen i trochu větší obdélník. A vzhůru do skládání.
V průběhu hry se hráči střídají v tazích, během kterých má každý až tři akce, které může libovolně (i opakovaně) rozdělit mezi následující možnosti:
1. vzít si kartu skládačky z nabídky - jediné omezení je, že nikdy nesmíte mít víc než 4 zabrané rozestavěné skládačky,
2. vzít si jeden základní dílek z nabídky - hráč si může vzít jen nejzákladnější a nejmenší dílek,
3. výměna dílku - vždy si můžete vyměnit libovolný svůj dílek za jeden vyšší nebo nižší úrovně, přičemž těch je celkem 5 od základního tvaru až po ty největší a nesložitější, které hráči potřebují hlavně na pokročilé skládačky,
4. přiložit dílek - do jedné ze skládaček se zkrátka přidá jeden z dostupných dílků hráče,
5. přiložení jednoho dílku do každé skládačky - zkrátka vylepšená předchozí možnost, kdy neumístíte jen jeden dílek, ale mnohem rychleji plníte své vzory.
Jakmile je jedna ze skládaček hráče dokončena, vezme si z ní své dílky zpět a skládačku odloží na hromádku svých vyplněných pro zisk bodů na konci hry a získá odměnu na ní vyznačenou v podobě nového dílku.
Ve chvíli kdy je dobrána nabídka černých skládaček, nastává poslední kolo a hra končí. Každý hráč si jednoduše sečte body na svých vyplněných skládačkách a kdo má nejvíc, stává se vítězem. Jak prosté.
Pokud máte rádi sólové hraní, obsahuje hra i tento dnes již tradiční mód, kde vás hra postaví proti virtuálnímu hráči. Jinak je princip hry v zásadě stejný - zkrátka co nejideálněji vyplnit skládačky a nasbírat maximum bodů.
Český úspěch minimalismu
Project L je povedený český příspěvek do deskových her. Her kde skládáte zadané vzory z polyominových nebo chcete-li tetrisových dílků je na trhu celá řada, přesto ovšem Project L v mnoha ohledech vyniká a přináší pořádnou porci zábavy a skvělé hratelnosti. A proč to?
Hra sází na minimalismus ve všech ohledech - v designu a jeho jemnosti a jednoduchosti, pravidlech, ve hře.
Co se zpracování a designu hry týká, to je zkrátka na skvělé úrovni. Vše je krásně přehledné, ale velmi hezky zpracované, od pořádně udělaných karet vzorů, až po hromadu plastových dílků.
Hra díky své rychlosti a přístupnosti zaujme obrovské spektrum hráčů. Tohle je přesně ten typ deskovky, kterou můžete vzít a ukázat takřka komukoliv, ať už se jedná o školáky, prarodiče, rodiče nebo ostřílené hráče jako filler. Vždy hru rychle vysvětlíte a můžete naskočit do partie. A pak do několika dalších.
Hra jako taková je jednoduše řečeno abstraktní logická skládačka a řešení rébusů v jednom.
Díky různým skládačkám nabízí hra dostatečnou znovuhratelnost a bude vás lákat k dalším partiím. Zároveň je ale pravda, že časem to nějaké rozšíření pro nové výzvy zkrátka chtít bude. Čímž se dostáváme k jednomu vykřičníku - proč jsou v pravidlech popsána rozšíření, která nejen že nejsou v krabici, ale ani nevyšla v češtině samostatně? A přitom by to bylo pro hru úplně skvělé.
Hra se řadí někam do žánru „jednoduché naučení, těžké dobré zvládnutí strategie“.
Podle popisu hraní je asi každému jasné, že hra je v zásadě solitérní zážitek. Ano, protihráči vám mohou „ukrást“ skládačku z nabídky, ale to je tak jediná interakce. Je tedy třeba zvážit, zda od hry čekáte mezi hráčskou interakci či nikoliv.
Pokud máte rádi abstraktní logické hry, je Project L jasnou trefou do černého. Jde o povedený kousek v tomto žánru, který přináší opravdu až geniální jednoduchost skloubenou s pěknou a promyšlenou hratelností a dostatečnou hloubkou a strategií. Chytré mechanismy, jednoduchá pravidla, skvělá hratelnost - co chtít víc?
Project L
Autor: Adam Španěl
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2021
Počet hráčů: 1-5
Věk: 10+
Herní doba: 30-40 min
Autor: Adam Vondra Vondris