Ptačí napětí

Píp, píp, nedáme selfíčko? Načechrat peří a zobáčí sýr, na drátě se všichni slétají pro nejlepší fotky.

Jsou hry, které rozhodně zaujmou na první pohled. Některé vizuální stránkou, některé velikostí a některé netradičními komponenty. Novinka Ptačí napětí od TLAMA games má od všeho něco – vypadá moc pěkně, je plná netradičních standees a elektrických drátů a navíc se hraje doslova na krabici. Inu minimálně za originalitu palec nahoru. Jak ale hra obstojí dál? Tak postupně.

Ptačí napětí je rodinnou jednodušší hrou dvojice Julien Prothière a Juan Rodriguez založenou na plnění úkolů a v zásadě netradičního set collectingu určenou pro 1-4 hráče od 6 let a s herní dobou okolo 15-30 min na partii. Hráči postupně pestrobarevnými opeřenci plní telegrafní dráty a následně plní rozličné bodovaný úkoly v podobě „vyfocených selfíček“ právě načesaných ptáků na drátech.

3D deskovka?

Na první pohled vypadá hra docela tradičně. Obdélníková krabice s papírovým „rukávem“, ale ve skutečnosti skrývá hodně prostorově orientovanou hru.

V první řadě pravidla, která jsou velmi jednoduchá, a to jak pro kompetitivní, tak i kooperativní variantu a během chvíle je nastudujete, a i když máte s deskovkami minimum zkušeností, pochopíte.

Pod nimi už najdete herní materiál. Respektive i „nad“ nimi, protože samotná krabice zde slouží jako herní součást a s jejím horním i s spodním dílem a dřevěnými telegrafními sloupy spolu s elastickým provázkem vytvoříte prostorou herní plochu. K tomu najdete v krabici platíčko žetonů mobilů s foťákem a vajíčka k vyloupání a dvě sady ptáků (dospělců a mláďat) po čtyřech barvách a třech druzích. Ti jsou rozděleni velikostně, barevně i tvarově a slouží jako zvláštní standees k zavěšování. Poslední součástí hry je pak sada karet selfíček, což jsou v zásadě úkoly určující rozložení ptáků ve hře ke splnění.

Ptačí napětí byla jednou z těch her, které mě možná na první pohled neoslovili tolik herně, ale rozhodně svým vizuálem, za kterým stojí Jonathan Aucomte. A musím říct, že po rozbalení a zejména po hraní hry rozhodně nejsem zklamaný. Hra vypadá už po setupu minimálně netradičně, ale hlavně je prostě hezká a zejména mladší hráče okamžitě zaujme. Navíc díky svému provedení a systému slouží i mladším než šestiletým jako šikovná pomůcka při tréninku jemné motoriky. Ostatně ona takhle slouží i dospělým.

Herně je to strašně jednoduché. Na začátku hry složíte části krabice k sobě a natáhnete „dráty“ na telegrafních sloupech. Ptáky rozložíte kolem krabic a hráčům rozdáte do začátku karty úkolů/selfíček a pár akčních vajec. A to je v zásadě vše.

Hra se následně dělí na dvě části – přílet a pózování a následný odlet.

V první části hráči postupně plní dráty ptáky a snaží se plnit přesné zadání karet selfíček – kdo s kým má sousedit, kam koho umístit, které dráty využít. Není to jen o prostém „vezmu a zavěsím“, ale musíte přemýšlet kam se pták vejde, jak neshodit ostatní atd. Jakmile jsou na dráty umístěni všichni ptáci z kraje krabice (což se nám stává mnohem častěji) nebo dojdou karty selfíček, část končí a následuje odlet.

V druhé, zábavně motorické, části se hráči snaží shodit ptáky z drátů, aby „odletěli“ a na drátě, respektive dané části, zůstal pouze jeden, což vede k extra bodům.

Na konci hry, jakmile jsou dráty prázdné, se zkrátka spočítají body za splněná selfíčka, zbylé žetony vajíček, které jinak dávají možnost extra pohybů opeřenců a hráč s nejvíce body vítězí. Jak prosté.

Hru si ale lze zahrát i jinak, a to kooperativně nebo sólo. Ruku na srdce, není to špatné, ale kompetitivní klasika je zde nejlepší.

Dobře, řeknu to hned na začátek – není třeba nic přehrávat, Ptačí napětí není ani tradiční, ale ve finále ani nijak hráčskou hrou. Jako filler, proč ne, ale tenhle titul míří vyloženě na rodiny a dětské publikum. Právě pro ně ale funguje skvěle a nejedná se o hru, u které by si rodiče nebo starší sourozenci trhali vlasy hrůzou a příšerně se nudili. Ba naopak, ve finále se všichni pobaví.

Zpracování a vizuální stránka, to je velké pozitivum a klad hry. Původním vydavatelem je francouzský Gigamic (Quoridor, Squadro) a jeho hry mnohdy vůbec nepůsobí a nejsou tradiční. Tady dostanete po rozložení pěkně udělanou 3D ulici s vysokými dřevěnými sloupy a drátem, který postupně ověšujete opeřenci a mnohdy záleží na šikovnosti a trpělivosti.

Právě faktor šikovnosti, ale i trpělivosti a opatrnosti možná bude někomu vadit. Stačí někdy lehké drcnutí a ptáci nechtěně popadají a připravovaný plán přijde vniveč. Dokáže to naštvat, ale je třeba si uvědomit, že hra má fungovat hlavně zábavně, nikoliv jako nějaká opulentní oslava strategie a taktizování. Je to i o štěstí.

Oceňuji, že hra je velmi přístupná a velmi jednoduchá na pochopení i vysvětlení. Žádné záludnosti, nic složitého, nic co by vytvářelo prostor pro nejasnosti.

Stejně tak je plusem pro rodiny s dětmi i herní doba, protože 30 min je skutečně maximum a většina partií je rychlejších. Udržíte tak pozornost i mladších hráčů. Tematicky pak řekněme proč ne, byť příběh hry a důvod skládání ptáčků do specifického rozložení mohl být jakýkoliv.

Hra v sobě šikovně kombinuje jednoduchého herní mechanismy spolu s prostorovou představivostí, rozvojem a pilováním motoriky.

Ptačí napětí je příjemným, šikovně vytvořeným rodinným titulem, který je na poli deskovek a zvláště u nás, víc než netradiční a zaujme nejen svou vizuální stránkou, ale i příjemnou, lehkou a jednoduchou hratelností pro všechny věkové kategorie, byť pro zkušenější hráče se bude jednat spíše o netradiční filler, který je potrápí i jiné části šedé kůry mozkové, než jsou u her zvyklí.

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

Ptačí napětí

Autoři: Julien Prothière a Juan Rodriguez