Quoridor

Aneb v jednoduchosti je síla a krása. A o téhle hře od Albi to platí naprosto bezpodmínečně.

Francouzská společnost Gigamic (dnes obr s desítkami her) je u nás známá svými moderními abstraktními hrami, které vycházejí v češtině pod logem Albi. Za téměř tři dekády od jejího vzniku jsme se dočkali několika her, které mají několik věcí společných – naprosto triviální pravidla, krásné zpracování a vynikající komplexnost, která vám dá k dokonalému zahrání skutečně zabrat. Dnes se podíváme na hru Quoridor, která poprvé spatřilo světlo světa v roce 1997 – a ano, i po více jak dvaceti letech je to stále skvělá hra.

Za hrou stojí Mirko Marchesi a hned v roce vydání se mu dostalo té pocty, že byl Quridor Mensou vybrán mezi top 5 her roku. O dalších cenách ani nemluvě.

Quoridor je rychlá hra s herní dobou do dvaceti minut (no spíš 10) a je určen pro 2-4 hráče a hravě ho naučíte i děti, vždyť celá pravidla mají jednu stránku formátu A6.

Celá hra se skládá z jedné herní desky rozdělené na políčka, 4 figurek čtyř barev a 20 obdélníkových přepážek. A to vše je ze dřeva, takže to naprosto úžasně vypadá. Design je možná na první pohled prostý, ale podobně jako třeba tradiční šachy je uzpůsoben funkčnosti, přehlednosti a hru bych si klidně zařadil do interiéru jako krásný doplněk – však se podívejte do galerie níže. Úplně bych zapomněl na praktický plátěný pytlík, ve kterém lze všechny komponenty (krom desky) skladovat.

Pravidlově je hra absolutně triviální. V případě hry dvou hráčů si každý vezme jednu figurku a hráči jí umístí prosti sobě na prostřední pole své hrany desky. Deset přepážek si připraví do zářezů na okraji a jde se hrát. Hráči se střídají v tazích a vždy mohou buď pohnout svou figurkou o jedno pole vodorovně nebo svisle, dopředu či dozadu nebo položit jednou ze svých deseti překážek kamkoliv na herní plán. Jedinou podmínkou je, že nemohou absolutně zablokovat soupeře a tím mu znemožnit dosáhnout vítězství. A jak že se dá vyhrát? Cíl je prostý stejně jako pravidla – dojít se svou figurkou na druhou stranu plánu dřív než soupeř. Geniálně jednoduché, že ano?

Ve čtyřech se hra mění pouze v tom smyslu, že hráči začínají každý na jedné ze čtyř stran desky a k dispozici má každý jen 5 překážek namísto deseti. Jinak je průběh hry totožný.

Quoridor je logická abstraktní strategická hra v tom nejlepším slova smyslu. Žádný námět, žádná náhoda, žádné překvapení, žádná hra na štěstí, ale pouze promyšlená strategie a volby hráčů a zcela jednoduchých pár pravidel – to je oč tu běží a co hru pohání kupředu.

K vítězství vede mnoho cest a je třeba se neustále přizpůsobovat tahům soupeře nebo soupeřů. Mám raději táhnout figurkou? Případně mám jít dopředu, dozadu nebo vpravo či vlevo? A nebo mám raději umístit zábranu? A má tak bránit soupeři nebo si sám usnadnit cestu? Minimum pravidel v této hře rozhodně neznamená snadná a rychlá rozhodnutí, ale o to víc musíte plánovat a myslet několik tahů dopředu, kam přesně chcete svojí strategii směřovat.

Obrovskou výhodou celé hry jsou samozřejmě extrémně jednoduchá pravidla, díky čemuž hru vysvětlíte dětem, nehráčům, příležitostným hráčům, prarodičům – zkrátka komukoliv – během cca dvou minut? A můžete se okamžitě pustit do hry. O ovládnutí hry a zvládnutí všech strategií už bychom spekulovat a diskutovat mnoho hodin, ale proniknutí o ní je triviální. K tomu si připočtěte rychlou herní dobu, takže nikdy nezůstane u jedné partie a prohra nebude nikoho mrzet, když si může dát v mžiku odvetu.

Quoridor je rychlá nenáročná hra, která by vám neměla chybět ve sbírce. Rychle vysvětlená, připravená, zahraná může sloužit jako dokonalý filler, ale klidně i jako hra u které strávíte půl večera opakovaným hraním. A pokud vás nezaujal Quoridor, mrkněte se i na další hry vydané na základě spolupráce Gigamicu a Albi, protože všechny jsou podobně hravé a přitom jednoduché.

Koupit přímo u Albi!

Quoridor

Autor: Mirko Marchesi