Co se stane, když se spojí deskoherní a videoherní klasika? Na to vám odpoví Pac-Man v kulisách Quoridoru.
Francouzská společnost Gigamic je u nás známá nejen svými moderními luxusně dřevěnými abstraktními hrami, které vycházejí v češtině pod logem Albi. Za téměř tři dekády od jejího vzniku jsme se dočkali několika her, které mají řadu věcí společných – geniálně jednoduchá pravidla, krásné zpracování s dominujícím dřevěm a skoro dechberoucí komplexitu, která dává hráčům pořádně zabrat a nadmíru zde platí „easy to learn, hard to master“. Jednou z takových her je stálice s názvem Quoridor, která se objevila už skoro před třiceti lety. Za nás se stále jedná o nejlepší počin Gigamicu. Ale figurky, bludiště? To si říká o spojení s nějakou známou značkou, že? A proto přivítejte crossover se známým Pac-Manem, který se ve své 2D podobě prohání bludištěm od roku 1980!
I za tímhle přepracovaným vydáním stojí otec hry Mirko Marchesi, který jí určil pro 2-5 hráčů, v závislosti na herních režimech, které jsou hned dva. Ať tak či onak, partie vám nezabere více než 20 min. Asi ještě můžeme zmínit, že se Quoridor ve své ryzí podobě, hned v roce uvedení dostal do TOP 5 výběrů Mensy. O dalších cenách v průběhu let ani nemluvě.
Pac-Man nepřináší do hry jen rozšíření názvu, ale hlavně celé tematické ladění. Černá deska, modré přepážky, figurky Pac-Mana i ikonických duchů ve čtveřici barev. Design je sice stále trochu strohý, ale novinka mnohem více zaujme na první pohled i příznivce počítačových her či děti, kterým se bude líbit rozšířené barevné spektrum. Sám nevím, která verze hry je lepší a klidně nám dejte vědět do komentářů. Pravidla hry zde najdete v mnoha jazycích, samozřejmě včetně češtiny a jsou naprosto jednoduchá, a to jak pro klasickou verzi Quoridoru, tak i pro speciální řekněme „hon na Pac-mana“. Celkově si zpracování hry drží vysoký standard Gigamicu a Albi, jak jsme u těchto her zvyklí.
Jak na to? V případě hry dvou hráčů (základ) si každý vezme jednu figurku a umístí je proti sobě na prostřední pole své hrany hrací desky. K tomu si každý vezme deset přepážek a jde se hrát. Hráči se střídají v tazích a vždy mohou buď pohnout svou figurkou o jedno pole vodorovně nebo svisle, dopředu či dozadu nebo položit jednou ze svých překážek kamkoliv na herní plán a blokovat tak nebo upravovat cestu. Jedinou podmínkou je, že nemohou absolutně zablokovat soupeře a tím mu znemožnit dosáhnout vítězství. A jak se dá vyhrát? Cíl je prostý stejně jako pravidla – dojít se svou figurkou na druhou stranu plánu dřív než soupeř. Geniálně jednoduché, že ano?
Ve čtyřech se základní hra mění pouze v tom smyslu, že hráči začínají každý na jedné ze čtyř stran desky a k dispozici má každý jen 5 překážek namísto deseti.
No a pak je tu nová varianta, kterou jsme si pojmenovali jako „hon na Pac-Mana“. Zde hraje jeden za žlutého hrdinu, ostatní (1-4) za duchy. Zatímco Pac-Man se snaží sníst dřevěné kuličky na plánu, duchové se ho snaží dohnat a ubrat mu tři životy. Je to zábava? Ano! Jen pro Pac-Mana je to často opravdu pořádná výzva a většinou hra končila jeho prohrou.
Dojmy
Quoridor je ve svém základu logická abstraktní strategická hra v tom nejlepším slova smyslu, která si u nás doma našla své pevné místo ve sbírce a jsem si naprosto jistý, že tam také zůstane. Proč? Žádná náhoda, žádné překvapení, žádná hra na štěstí, žádné složitosti, ale pouze geniálně jednoduchá, skvělé promyšlená strategie, kde volby hráčů ve zcela jednoduchém pravidlovém rámci tlačí hratelnost rázně kupředu.
U Pac-Mana se nám strašně líbí zpracování, které si zachovává retro námět počítačové předlohy a skvělé zpracování dřevěného Quoridoru a kombinuje je do pěkně vypadající a dobře udělané hry.
K vítězství vede v téhle hře množství cest – nebo tedy cesta je jen jedna, to spíš způsobů je hodně - a je třeba se neustále přizpůsobovat tahům soupeře. Máte táhnout figurou? Případně kam? Máte jít dopředu nebo vpravo či vlevo? Či si připravíte cestu nebo jí naopak zablokujete soupeři? Pravidel je minimum, ale o to větší možnosti nabízejí. Od úplných začátečníků, po ostřílené deskoherní matadory, každý si zde najde své. Právě extrémně jednoduchá pravidla dělají ze hry klenot, který nabízí nespočet možných strategií a situací.
I když se nám většinou stávalo, že Pac-Man v novém herním režimu prohrál, nemůžu říct, že by tenhle režim u nás neslavil úspěch. Ba naopak. I zde jsou pravidla jednoduchá, ale přinášjí kromě jednoduchosti a množství strategie a přemýšlení i pěknou řádku napětí a úplně nových možností a herních výzev.
Quoridor Pac-Man zůstává rychlou nenáročnou hrou, která by rozhodně neměla chybět v deskoherní sbírce, zvlášť pokud máte rádi přístupné abstraktní hry. Pac-Man jí navíc přidává vítané téma, které se k celému konceptu skvěle hodí, a to jak po designové, tak i herní stránce. Hra může díky své přístupnosti a extrémně rychle vysvětleným pravidlům sloužit jako skvělý filler, ale dá se u ní strávit i řada hodin přemýšlením a taktizováním na budováním bludiště a snaze dostat se na druhou stranu plánu. Velkou výhodou nové verze je i to, že na první pohled zaujme a kromě úspěšné klasické původní varianty přináší i zcela novou možnost, jak hru hrát a dostáváte tak minimálně dvě hry v jednom. Jo, máme rádi Quoridor a v nové verzi si nás získal ještě víc.
Quoridor: Pac-Man
Autor: Mirko Marchesi
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-5
Věk: 8+
Herní doba: 15-20 min
Autor: Adam Vondra Vondris