Zničíte soupeři jeho trojici táborů dřív, než on zadupe do postapokalyptické pustiny ty vaše nebo bude vaše snaha obrácena v nukleární prach? Na pustině je místo jen pro jeden gang.
Už se stalo dobrým zvykem, že jakmile se objeví nějaký zajímavý a úspěšný projekt na Kickstarteru, dříve nebo později se ho dočkáme v češtině. A poměrně často už to víme i dlouho dopředu. Vydavatelství Tlama Games jde tomuto trendu hodně naproti a sype nám jednu pecku z KS za druhou. Jedním z jejich posledních počinů je menší dvojkovka studia Roxley Games, která vezme hráče do postapo pustiny, která jakoby z oka vypadla filmům série o Šíleném Maxovi George Millera.
Radlands jsou karetní kombinační duelovou a řádně vražednou hrou Daniela Piechnicka, určenou přesně pro dva hráče s věkovým doporučením 14+ a herní dobou okolo 20-30 min na partii, což tedy většinou není pravda, protože jakmile se dobušíte se soupeřem, chcete si to vrátit ještě minimálně jednou. Každý z hráčů představuje vůdce gangu šílených přeživších a snaží se jednak ubránit svou trojici táborů a zároveň co nejdřív zničit tábory soupeře. Jak snadné, že?
Co ukrývá pankáč?
Musím pochválit, že hra se na pulty dostává ve velmi povedené krabičce. A to nejen z hlediska zpracování, kdy na bílé barvě dominují kontrastní odstíny růžové a fialové, ale i z hlediska velikosti, kdy zde není prostor na žádný zbytečný vzduch a balení se ideálně vejde kamkoliv. Nevýhodou ovšem je, že pokud hry pravidelně obalujete, musíte si dát pozor na tloušťku vaší ochrany, protože plně obalený balík karet už se vejde opravdu hodně natěsno.
Po otevření na vás čekají v první řadě krátká pravidla s příklady a vysvětlením všech mechanik. Troufnu si říct, že zkušenějším stačí jedno přečtení a už se do pravidel nepodívají. K tomu pomáhají i přehledové lama karty s vysvětlením.
Následuje vyloupaní malé hromádky žetonů vody, která zde slouží jako platidlo – vždyť co je v pouštní apokalypse cennější.
No a na závěr tu máme to hlavní – balík více než stovky různých karet. Ty jsou rozděleny do několika druhů – lidé, představující členy vašich gangů, tábory, které bráníte/útočíte a události, které dynamicky dokáží měnit průběh partie. Všechny karty nesou naprosto parádní šílenou grafiku a zářivé barvy, na které se tvůrci opravdu vyřádili a v komiksově laděném stylu celou hru odladili a odlehčili.
Zpracování celé hry je jedním slovem bomba. Minimalistické balení skrývá pod svým víkem graficky skvěle zvládnutou hru a kvalitní komponenty. Grafika jako by z oka vypadla post apo filmům se Šíleným Maxem v čele a dominují jí zářivé a šílené barvy, které parádně doplňují herní svět. Trochu problém nastane ve chvíli, kdy chcete karty obalit, protože balení sedí opravdu natěsno. Na druhou stranu karty působí opravdu dobře a kvalitně a ani po pár hrách na nic nebylo naprosto nic znát, i když jsem se původně bál bílých okrajů. Pokud byste snad měli rádi různá vylepšení her, pak si můžete ke gangům dopřát i luxusní herní podložky a akrylátové žetony vody, kdy hra s nimi už pak působí úplně dokonale.
Kdo dřív zničí tábory
Hra má opravdu krásně jednoduchá a přístupná pravidla, díky čemuž jí velmi rychle rozložíte a zahrajete i s méně zkušenými hráči. Často můžete slyšet srovnání nebo lehké porovnání s legendárním Magicem. To je srovnání hodně abstraktní, některé prvky jsou podobné, ale hry jsou diametrálně odlišné a Radlands jsou o poznání přístupnější zábavou.
Na začátku partie si každý hráč vezme karty táborů, a to buď náhodně 6 z nichž si tři vybere nebo 3 stanovené pro první hry. Dál si každý vezme jedno vodní silo a jedny nájezdníky, 3 žetony vody a přehledovou kartu. Podle čísel na kartách tábora si z centrálního balíčku karet (je společný pro oba hráče) dobere přesně tolik karet do ruky. A vzhůru do prachsprostého ničení.
Hráči se následně střídají v tazích, dokud jeden z nich nepřijde o všechny tři tábory. Klíčovým prvkem celé hry jsou žetony vody, kterých má každý vždy na tah omezené množství, ale které zároveň slouží jako platidlo takřka za vše. Prostě bez vody neuděláte ani prd!
A jak tedy vypadá takový jeden tah? Inu skládá se z několika kroků:
1. Události – pokud máte události, posunete je ve sloupci všechny o jeden krok, případně některé vyhodnotíte,
2. Doplnění zásob – hráč si vezme kartu a 3 žetony vody na kolo,
3. Akce – nejdůležitější část tahu, kdy může hráč utrácet vodu a hrát libovolné akce v libovolném pořadí a libovolném počtu. Tedy dokud má čím a jak zaplatit.
No a takhle pěkně dokola, dokud jeden z hráčů nepřijde o třetí, tedy poslední tábor a hra neskončí.
To co hru dělá složitější a komplexnější, to jsou různé efekty a herní kombinace a synergie, které mají karty mezi sebou. Zkrátka Radlands jsou kombinační karetkou, kde prostým házením karet z ruky na stůl nevyhrajete a cílem je najít ty nejlepší vzájemné kombinace, možnosti a správné využití i té poslední kapky vody.
Zlatý květ pustiny
Nebudu to dlouho napínat, Radlands jsou prostě parádní dvojkovou karetkou, která skvěle funguje a perfektně se hraje. Je to hra, která funguje na bázi sběratelských karetních her, ale není třeba k ní nic dalšího dodávat a vše co potřebujete, máte v jedné malé krabičce do posledního žetonu a karty.
Skvělé je zpracování hry. Osobně jsem ani neměl potřebu pořizovat deluxe upgrade prvky jako žetony a podložky (ač jim nejspíš nakonec neodolám, protože vypadají perfektně), protože i v základu za těch cca pět stovek dostanete naprosto luxusně vypadající hru, se šílenou grafikou, která ale k celé hře sedí.
Hra nabízí strašně moc různých kombinací a malých či větších komb, která když se vám povede najít a vytvořit, přináší velmi příjemný pocit. Zkrátka najít tu dobrou kombinaci a smáznout soupeři dvě/tři karty zároveň je naprosto uspokojující. Radlands jsou krásnou ukázkou toho, jak se s pár efekty dá vytvořit hromada možností a kombinací.
Ve hře máte neustále pocit – nebo spíš než pocit je to prostě krutá realita – nedostatku a omezeného množství zdrojů. Ty tři základní vody na tah jsou až zoufale málo, což rychle poznáte, a jejich efektivní využití dokáže přinést nejeden pořádný bolehlav.
Velmi se nám líbila celková dynamika hry. Žádný čas na odpočívání nebo dlouhé prostoje, každý tah, každé rozhodnutí, každá akce nemilosrdně mílovými kroky žene hru vpřed a má dopad, nikdy se nenudíte, není čas na nějaké čekání a hra jede od začátku do konce jako dobře namíchaný koktejl akce a násilí.
Další výhodou je celková přístupnost. Pravidla jsou jasná a poměrně stručná a hru naučíte skoro kohokoliv. Jinak už to samozřejmě je se správným zahráním, kdy na první hry je tu přeci jen poměrně dost různých efektů a symbolů a minimálně jednu partii trvá, než se vám dostanou pod kůži. Pak už ale hra frčí bez zádrhelů jako nic.
Radlands jsou zkrátka hrou, na které se těžko hledají mouchy. Od zpracování až po hratelnost se jedná o parádně namíchaný koktejl možností, kombinací a šílené grafiky, která vás naprosto dostane. U hry neexistuje nic jako nuda nebo dlouhé prostoje, neustále se něco děje a hra pádí ve zničujícím tempu do nejtěsnějšího finále, protože rozhodující je většinou jedno kolo, o které se liší rozdíl mezi vítězem a poraženým. Tohle je prostě ideální hra pro dva a jedna z nejlepších her své kategorie letošního roku.
Koupit se slevou na Tlama Games!
Radlands: Gangy pustiny
Autor: Daniel Piechnick
Vydavatelství: Tlama Games
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 2
Věk: 14+
Herní doba: 20-30 min
Autor: Adam Vondra Vondris