Railroad Ink - Modrá a Červená

Hry recenze

Jedna hra v modré nebo červené krabičce. Azurově modrá a Ohnivě rudá. Dvě a úřece jedna. V obou budete házet kostkami a kreslit. Stejné a přece zcela jiné. Ale v čem se vlastně liší oba boxy?

Railroad Ink je novinka vydavatelství Albi, která jak už je napsáno výše vychází hned ve dvou verzích – Azurově modré a Ohnivě rudé. Základ je stejný a hodně vám o něm jistě napoví zařazení hry do kategorie „roll and write“, tedy něco jako hoď a piš, respektive kresli. Rozdíl je v bonusovém rozšíření, které se liší právě dle barvy vaší hry. Railroad Ink je určena pro 1-6 hráčů od 8 let a jedna partie vám zabere asi 30 minut. Úkolem hráčů je tvořit co nejlepší a nejdelší železniční a dálniční sítě, kterými budete propojovat výjezdy na okraji herních plánků.  Neskutečnou výhodou je, že vzhledem k velikosti a formě balení si můžete hru zabalit kamkoliv sebou. Tak pojďme pod víko obou verzí.

 

Kostičky kam se podíváte

Jak v modré, tak i v červené krabičce s hezkým magnetickým zavíráním vás čeká stejný základ – 6 herních plánů rozdělených na čtverce v poměru 7x7, na které budete kreslit, 4 kostky cest s různými kombinacemi a vyobrazením dálnice a železnice a 6 smazatelných popisovačů. Samozřejmostí jsou i pravidla. V obou verzích jsou pravidla i plány pro hráče vyvedeny ve stejných barvách jako krabice. Co je v každé verzi jiné je rozšíření. V modré verzi na vás čekají čtyři modré kostky zobrazující řeky a jezera, v rudé verzi pak stejný počet červených, ale zobrazujících lávu a meteority a každý si tak může vybrat, co je mu bližší – každopádně vše se dá zkombinovat!

 

Házím, kreslíme, bodujeme

Na začátku si každý hráč vezme jeden herní plán a popisovač a můžete se pustit do hry. Hraje se na sedm kol (vyjma hry s rozšířením, kdy jich je jen 6, ale o tom víc dále). Na začátku kola jeden z hráčů vezme 4 kostky cest a hodí jimi a logicky hozené symboly zobrazují, co všichni můžou nebo spíš musí kreslit na své herní plány. Pro lepší přehled, co můžete v daném kole kreslit obsahuje každý plánek tabulku s přehledem všech možných symbolů, kde si vyškrtáte co napadalo. Samotné kreslení se řídí několika málo pravidly:

1. Každá nakreslená cesta, ať už železnice či dálnice, musí navazovat buď na již existující nebo na jeden z výjezdů na okrajích herního plánu

2. Dále musíte, pokud je to možné, využít všechny 4 hozené cesty

3. nesmíte volně propojovat dálnice a železnice, pouze pokud obsahují symbol stanice

4. všechny hozené symboly můžete libovolně otáčet a převracet

5. a nesmíte mazat jiné cesty, než ty nakreslené v tomto kole.

A to jsou jediná omezující pravidla, která vám hra ukládá, jinak si v podstatě můžete kreslit dle libosti. Kromě cest určených hodem můžete využít i jednu z bonusových zvláštních cest, jejichž přehled má každý z hráčů na své desce. I to má ale svá pravidla. Každá zvláštní cesta může být použita jen jednou a v jedné partii nakreslíte jen 3 z nich, takže je nesmíte lehkomyslně využívat, ale ideálně jimi jen doplňovat řekněme citlivá místa vaší infrastruktury.

Hra končí po sedmi kolech a nastává hodnocení. Dle tabulky „Hodnoty dopravních sítí“ určíte bodové ohodnocení všech vašich tras, přičtete body za nejdelší dálnici a železnici a využití devíti středových polí na herním plánu. Od výsledku už jen odečtete záporné body za neukončené cesty a kdo má nejvíc bodů, stává se logickým vítězem.

A ta rozšíření? V dvou verzích na vás čekají celkem 4, přičemž je můžete i kombinovat, ale pro přehlednost bych zůstal vždy jen u jednoho z nich. Každopádně platí, že modrá rozšíření jsou mírumilovnější“ a přináší do hry více bodů a červená „agresivnější“ a naopak narušují vaše cesty.

V červené ohnivé edici najdete rozšíření Meteority a Láva. V prvním z nich vám budou na hrací plány dopadat meteority a tvořit krátery. Vesmírné kameny vám sice mohou náhodně narušit vaše cesty, ale za prvé je můžete opět překreslit a znovu tak své cesty propojit a také pokud propojíte vzniklé krátery vašimi cestami, na konci hry vás místo záporných bodů za neukončené tratě čekají naopak 2 bonusové bodíky. Navíc se nabízí i nové využití zvláštních cest, kdy na začátku kola můžete jednu škrtnout a místo jejího zakreslení ignorujete dopad meteoritu. Druhé rozšíření s názvem Láva vám na začátku partie doprostřed desky postaví sopku, ze které postupně teče lává po herním plánu a stejně jako meteority vám může spálit vaše cesty. Jako kompenzaci vám každé uzavřené lávové pole na konci hry přinese body, stejně jako největší vytvořené.

V modré azurové edici místo horka čeká na hráče osvěžení v podobě vody a rozšíření Řeka a Jezera. Řeky fungují jako takový třetí typ cest – představte si na nich pěkně lodě – přičemž ale nespojují výjezdy, ale můžete jimi propojit libovolné jiné okraje desky. A nebo taky nemusíte, ale za každou řeku, která končí (nebo začíná) nikde vás čekají stejné záporné body jako za neuzavřené dálnice a železnice. Na konci hry vám jedna vybraná řeka (logicky většinou ta nejdelší) body a body navíc pokud spojuje dva okraje vašeho plánku. Jezera tvoří podobné plochy jako žhavá láva, ale na rozdíl od ní mohou propojit vaše trasy skrze přívozy, což má vliv třeba na nejdelší cesty nebo propojení výjezdů. Nato dostanete body za nejmenší jezero na plánku. 

Obecně bych řekl, že u nás jsme v modré edici získávali více bodů a celé rozšíření je mnohem méně škodící. Obě varianty ale mají něco do sebe.

 

Jaké jsou? A červenou nebo modrou?

Railroad Ink je dvojice her, která je určena pro všechny, kdo si rádi interaktivně budují na vlastním písečku. Radost z kreslení, strategického přemýšlení a budování co nejlépe propojitelných a funkčních tras s rozumným množstvím náhody a skvělou jednoduchou přístupností nadchne nejen rodiny s ratolestmi, ale i ostřílenější hráče, pro které bude fungovat jako příjemný filler mezi všemi těmi velkými tituly, který si mohou vzít kamkoliv sebou. Co ovšem je velké (a jinak jediné) mínus hry je absolutně nulová interakce mezi hráči – po hodu kostkami už si jen kreslíte na své destičce a vlastně vás nikdo další nezajímá a jediný okamžik, kdy je tomu jinak, je na konci hry po sečtení vítězných bodů, s tím ale musíte v případě této hry počítat.  Rozhodně ale hru lze jen doporučit, zvlášť v době letních prázdnin a cestování. Navíc si jí úplně stejně vychutnáte jako v plném počtu hráčů, tak sami. Pokud chcete jednu z her žánru „roll and write“ tak tady rozhodně nesáhnete vedle. Jediné co tak musíte ve finále rozhodnout je, zda chcete červenou nebo modrou verzi a volba to není vůbec jednoduchá. Asi tady půjdu proti proudu, ale mě se víc líbí červená, protože jsem zkrátka škodící povaha a když někomu láva převálcuje pracně vymyšlenou vlakovou trať, úplně cítím slastný pocit ze spálených pražců (hahaha). To ale neznamená, že bych modrou zavrhoval a s cenovkou okolo tří stovek bych se klidně nebál pořídit si obě. A víte co? Jdu si kreslit.

 

P.S. V podstatě nejste ani omezeni horním počtem hráčů, protože pomocí QR kódu v pravidlech si můžete stáhnout a vytisknout další hráčské desky, což je jistě vstřícný a příjemný krok ze strany Albi.

 

Koupit u Albi Modrou edici!

Koupit u Albi Červenou edici!

 

Railroad Ink: Azurově modrá a Ohnivě rudá edice

Autor: Hjalmar Hach a Lorenzo Silva

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2019 

Počet hráčů: 1-6

Věk: 8+

Herní doba: 20-30 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři