Rallyman GT

Nad tratí se honí mraky, hustota vzduchu a napětí by se dalo krájet. Červená světa, nastartujte motory. 3, 2, 1… pedál na podlahu a vzhůru k mistrovskému titulu!

Když jsem nad tím tak přemýšlel před psaním téhle recenze, tak mi došlo, že jsem hrál až žalostně málo závodních her. Respektive kromě Rallymana jsem hrál už jen dvě – Rivalové a Heat. A z toho druhá jmenovaná vyšla teprve před chvílí. A dokonce u stejného vydavatele jako „rally“, tedy ADC Blackfire. A i když formulky z dílny Days of Wonder předčily očekávání a naplnily srdce hráčů štěstím a nadšením, rozhodně by ale novinka neměla zůstat v jejich stínu. Proč? Inu protože se možná jedná tematicky o podobnou, ale jinak podstatně odlišnou hru, ve které sice také cítíte spálené pneumatiky a přehřáté brdy, ale jinak je vše jiné. Tak helmy nasadit, do aut nasednout a vzhůru na trať.

Rallyman GT je závodní hrou řízenou originálním kostkovým systémem, za níž stojí Jean-Christophe Bouvier, a která vychází z původní hry Rallyman z roku 2009. Ve hře se 1-6 pilotů supersportů od 8-10 let (byť doporučeno je 14, ale hra v základu není složitá) utká v nelítostném 45-60 min trvajícím závodě kolo na kolo o vítězný titul. Pro vítězství musí hráči chytře využít svůj vůz, kostky a překonat všechny nástrahy trati i soupeřů a najít správný balanc mezi jistotou a riskem.

Co leží pod kapotou aneb obsah hry

Žádný závod se neobejde bez pořádné výbavy. Naštěstí krabice se hrou je napěchovaná až až. Po otevření na vás vykouknou hlavně kostky tří barev (černé pro zařazenou rychlost, bílé pro setrvačnost a červené pro brždění), šestice plastových aut a jejich karet a k nim přístrojové desky a sáček na žetony. No a k nim najdete doslova hromadu kartónu k vyloupání. V těch zaujímá hlavní místo 31 oboustranných dílů tratí, ze kterých si můžete v podstatě absolutně neomezeně a variabilně skládat své okruhy, které následně budete brázdit svými vozy. Kromě tratí obsahuje hra samozřejmě a dost očekávaně i hromadu dalších žetonů, které reprezentují rychlost vozů na trati, poškození vozidla nebo soustředění.

Produkčně je hra naprosto bez problému. Kvituji sice obsáhlá, ale srozumitelná a jasná pravidla. Ano, třeba modely vozidel, které se tvůrci snažili vytvořit jako vozy na kartách, by mohly být větší a hra by mohla mít nějaký insert, ale ve výsledku ani jedna věc ničemu nevadí. Naopak všechny komponenty nesou velmi povedené ilustrace a třeba seskládání dílků tratě vám vzniknou opravdu skvělé a živé závodní okruhy. Navíc se v případě kartonu nejedná o žádné papírky, ale kvalitní provedení. Zkrátka z technického hlediska je hra čirá radost ze závodění.

Nastartovat a jedeme aneb jak na to

Herní princip Rallymana není vůbec složitý. Dokonce si troufnu tvrdit, že ač se na první pohled zdá, že pravidlově je hra obsáhlá, tak opak je pravdou a v základu se jedná o docela jednoduchou hru (rozumějte principiálně, nikoliv na správné zahrání.

Jako první čeká hráče sestavení trati z šestiúhelníkových dílků. K tomu můžete použít předpřipravený diagram nebo si vytvořit vlastní dle své fantazie. Každopádně je stavba taková malá hra ve hře a právě variabilita tratí je jedno z velkých plus hry.

Následně si každý závodník vezme jeden vůz a příslušné karty, připraví se zásoby žetonů a určí startovní pořadí. No a můžete závodit.

Hráči se střídají v tazích, kdy jejich pořadí je proměnné. Pořadí v jednotlivých kolech je ovlivněno rychlostí hráčů – kdo má zařazenu vyšší rychlost, jede první. Hráč na tahu si každopádně nejprve z dostupných kostek naplánuje svou jízdní dráhu. Vtip je v tom, že černé kostky rychlosti musí být pokládány buď ve vzestupném nebo sestupném pořadí, případně lze využít červené kostky brždění pro rychlejší snížení rychlosti nebo bílé pro setrvačnost, tedy zachování rychlostního stupně.

Jakmile je trasa naplánována, může si hráč zvolit, zda pojede konzervativně a opatrně a kostkami bude házet postupně nebo zariskuje a hodí vším najednou. A proč je to důležité? Protože na kostkách je symbol vykřičníku – nebezpečí a pokud jich je naházeno na kostkách víc, než je limit, ztratí hráč nad vozem kontrolu a musí vyhodnotit zda se dostal do smyku nebo rovnou vylétl ven z trati s ohledem na právě zařazenou rychlost a nebezpečí daného úseku. Tím dochází nejen ke zpomalení, ale též případně k poškození vozidla, což snižuje funkčnost vozidla a zhoršuje hráči podmínky. Poškození sice lze vyřešit v boxech, ale přijet do nich a provést opravu zabere nějaký čas a jakákoliv ztráta na trati je velmi bolestivá.

Kromě nebezpečí na kostkách je samozřejmě nebezpečná i sama trať se svými křivolakými zatáčkami. A pokud se je hráč rozhodne řezat hlava nehlava, moc daleko nedojede a bude se také s vozem válet mimo trať.

Nebezpečí se dá naopak čelit žetony soustředění, které lze získat právě při riskantním způsobu jízdy, tedy hodu všemi kostkami naráz.

Zkrátka hráči neustále hledají balanc mezi bezpečnou a nebezpečnou jízdou a poměřují výhody a nevýhody a možné dopady.

Každopádně aby to nebylo tak jednoduché, tak hra obsahuje několik různých podmínek pro pohyb, které ovlivňují taktizování a styly jízdy. Tak třeba hráč nemůže předjet soupeře, pokud nemá zařazenou rychlost stejnou nebo vyšší než on. Auta se vzájemně také mohou blokovat, protože když je úsek úzký, zkrátka tam předjet nelze.

Vše samozřejmě směřuje k cíli, a k tomu kdo projede cílovou páskou jako první a uvidí vytouženou šachovnicovou vlajku.

Pokud by vám závodění podle základních pravidel bylo snad málo, můžete zařadit dodatečná pokročilá pravidla, která ještě více simulují skutečný závod a staví před hráče nové výzvy. No a jako dnes už tradičně si můžete hru užít i v sólovém režimu. Což má ale jedno ALE, ke kterému se dostanu v poslední části recenze.

Vytuněný závoďák aneb jaké to je

Po úspěchu Heatu jsem upřímmně neměl zase tak velká očekávání od Rallymana, ale musím říct, že výsledek mě velmi mile překvapil. Nebo spíš více než překvapil, protože se v mnoha ohledech jedná o velmi důstojného soupeře druhé hry. A věřím že bude skupina hráčů, která bude spíš hrát právě dnešní závody.

O zpracování je výše celý odstavec. Jen znovu musím zmínit, že je prostě dobré a k závodní hře velmi sedí. Velmi oceňuji, že pravidla jsou jasná, přehledná a funkční. Navíc s příklady každé situace.

Hra obsahuje množství skoro až nenápadných prvků, které celek dělají strašně zábavný, závodění zajímavé a živé. Je to třeba měnící se počasí, boxy, systém vylétnutí z trati nebo blokování. To vše vytváří na jednoduchých pravidlech podařenou simulaci závodní jízdy.

Ve většině partií, které jsme hráli se nevyplatilo moc riskovat. Obecně nám přišlo (až asi na 2 případy), že ztráta v této hře opravdu bolí a každé vylétnutí z trati je obrovské zdržení. Hodně samozřejmě záleží na tom, jak hrají soupeři, ale pokud jen jeden jede hodně konzervativně, může svou jízdou získat slušný náskok, který se zde v podstatě nedá dohnat.

Hra je sice koncipována pro 1-6 hráčů, ale s ohledem na prvky jako blokování, předjíždění nebo omezování na trati musím říct, že nejlepší je ve vyšším počtu, a to ideálně 4+. Ne že by hra jinak nebylo dobrá, nebo nefungovala, ale pro co nejlepší zážitek je ideální plná trať plná adrenalinu.

Jasně, je třeba přijmout, že ve hře je zastoupen prvek náhody. Máme zde kostky s jejich nebezpečím vyjetí z dráhy. Taky jsou tu žetony poškození náhodně tahané ze sáčku. Může se tak stát, že někdo bude mít prostě smůlu a „nepojede“ mu to tak jako ostatním. Ale je to prostě hra.

Co se mi líbilo, a co ocenila drtivá většina spoluhráčů, to je absence textu. Celá hra je v podstatě absolutně jazykově nezávislá a hru ovládnete pomocí jednoduchých a jasně daných ikon. Vše máte krásně shrnuté na kartách před sebou a lehce vyhodnotíte dané situace.

I když hraje plný počet hráčů, hra neztrácí na tempu a rychlosti. Prostoje jsou sice delší, ale tah hráčů v této hře jsou poměrně rychlé a nehrozí nějaká brutální analytická paralýza. Většinou chcete využít maximum svých dostupných kostek a nejvíce zdržující je snad jen postupné házení. Tedy pokud někdo není letec a nevezme to vždy rovnou vše najednou. I takové známe.

Hra nabízí velké množství taktických a strategických prvků – zatáčky, limity rychlosti, blokování, postupné pořadí – to vše si chcete a musíte promyslet.

Díky množství možností jak stavět tratě hra oplývá obří variabilitou a možnostmi, jak hrát. Dokonce si lze dohledat sestavení map simulující slavné světové okruhy.

Rallyman GT stále zůstává trochu ve stínu předchozí závodní hry. A je to prostě škoda, protože tahle hra má hodně co nabídnout a jedná se o neméně zábavnou a dobrou zábavní hru. V něčem je dokonce lepší (a v něčem asi horší), ale obě hry fungují naprosto skvěle vedle sebe a jedna druhou tak nějak doplňují a je nejlepší si obě vyzkoušet a pak se rozhodnout, která je pro ně osobně lepší.

Rallyman GT je parádní deskoherní závodní zážitek, který přináší napětí, chuť po vítězství a hromadu a hromadu zábavy pro každého s duší závodníka.

Hru můžete koupit v našem partnerském eshopu Cech Hráčů zde!

Rallyman GT