Nová místa, nové předměty, nové artefakty, noví mágové, nové esence. Světlo. Démoni. Perly. Res Arcana se rozšiřuje o Perlae Imperii a Lux et Tenebrae.
Res Arcana známého Toma Lehmana vtrhla v loňském roce na deskoherní stoly jako magické tornádo a okamžitě si podmanila mnoho hráčů svou lehkostí, možnostmi a hratelností. První tisk se dokonce raketovou rychlostí vyprodal a nebylo tedy pochyb o tom, že se brzy dočkáme i lokalizace rozšíření. A protože v Blackfiru nejsou žádní troškaři, rozhodli se vydat rovnou obě dostupné expanze zároveň. No a protože nejsme troškaři ani my, tak se v tomto článku dozvíte postupně i VY všechno možné i nemožné o dvojici krabic nesoucích latinské názvy Lux et Tenebrea (Světlo a Temnota) a Perlae Imperii (Perly moci). Tak pojďme na ně.
Lux et Tenebrea, aneb démoni jsou všude
Společným jmenovatelem obou rozšíření je trochu neúměrně velké balení. Sice graficky je krabička velmi povedené, stejně jako základní hra, ale mohla by být poloviční. A důvod k tomu je o to pádnější tím, že celý obsah naprosto krásně přendáte do krabice od základu, kde se s ním očividně od počátku počítá.
Kromě trochu klasického „more of the same“ kdy si vybalíte 12 nových artefaktů, dvě velká místa moci, 4 monumenty, nové předměty, nové mágy – Barda, Démonoložku, Krotitelku, Věštce - a nové dřevěné esence obsahuje rozšíření také zcela nové žetony svitků, které se váží na jeden z nových předmětů. Rozšíření zkrátka jde ruku v ruce s původní hrou, a to jak zpracováním, tak obsahem a jakmile máte nahráno pár her, novinky vám rozšíří možnosti, ale zároveň vás v podstatě nezahltí nová pravidla, kterých je poskrovnu. Ale čím jsou pravidla kratší, tím víc trochu úsměvně působí grafické chyby v nich. Hraní a zážitek vám to sice v podstatě neovlivní (logicky na všechno přijdete), ale je to prostě škoda.
Co je herně nového? Tak předně si hru zahrajete i v pěti hráčích. Právě proto dostáváte třeba nové žetony esencí a zlata, aby vám nedošla zásoba. Osobně musím říct, že mám Res Arcanu nejraději ve dvou, jako rychlý karetně kombinační engine building, ale věřím, že navýšení maximálního počtu hráčů mnoho lidí ocení.
Další novinkou jsou zmíněné svitky. Ty fungují podobně jako magické předměty, ale neztrácíte je na konci kola a lze je využít kdykoliv potřebujete. Zkrátka je pomocí předmětu „Brk a inkoust“ získáte dle svého výběru a jejich situační použití je už jen na vás. Nám se tenhle nápad hodně líbil a rozhodně ve hře funguje.
Další novinkou jsou démoni. Jo jo, proto nejspíš ta Temnota v názvu. S tímto novým typem artefaktů jsou spojeny též nové předměty, místa moci nebo mágové. A možná mám černou duši, ale démony jsem si oblíbil podstatně víc, než draky v původní hře díky jejich schopnostem.
První rozšíření je prostě ve všech ohledech nabobtnání základní hry o více stejných prvků a rozšíření hratelnosti ve smyslu větší variability a více možností. Nečekejte nic zásadně nového nebo překopaného. Nové karty a prvky sice mění zažité strategie, ale hra funguje stále stejně (dobře) a rozšíření zachovává její (dobré) mechanismy. Ostatně subjektivně rozšíření působí tak, že mělo (a mohlo) být již v základní krabici. Na druhou stranu je pravda, že pokud vás Res Arcana baví tak si tuhle krabičku pořídíte. Pokud naopak ne, zase jste si mohli vyzkoušet základ za levno, než by vyšel s obsaženými prvky z rozšíření.
Zkrátka pokud znáte základ, budete se cítit jako ryba ve vodě (nebo démon v pekle) a celé rozšíření pro vás bude naprosto přirozeným doplňkem původní hry. Pro milovníky základní hry MUST HAVE.
Perlae Imperii, aneb pro perly do hlubin moře
Ano, i zde nastupuje nadrozměrně velké balení. A i zde ho zdobí velmi povedená ilustrace a pro mě osobně hezčí, než na prvním rozšíření.
Když rozeberu obsah boxu, skoro mám pocit, že se opakuji. Ono je to totiž hooodně podobné. Nová místa moci, nové karty mágů – Iluzionista, Infuzista, Mořeplavec, Cvičitelka draků -, nové monumenty, sada 12 artefaktů, magický předmět a pravidla. Mohlo by to působit jako totožné „more of the same“, ale to narušuje nová hromádka bílých polokuliček, které do hry přinášejí zcela novou surovinu – perly! Právě na nich je druhá expanze postavená a s nimi jsou spjaty efekty většiny nových karet a přídavků, ale i docela zásadní změnu ukončení hry, kdy se nově hraje na celých 13 bodů (místo původních 10).
Co rozhodně oceňuji je fakt, že se s rozšířením očividně počítali už při vývoji základní hry a veškerý obsah se krásně vejde do původního insertu. To je prostě věc, která na první pohled působí jako hloupost, ale jakmile máte doma desítky/stovky her, tak každou šanci na eliminaci další krabice oceníte.
Perly, podmořské zlato. Nová esence, surovina, magická přísada. Kromě toho, že se s nimi dá úžasně kouzlit, přinášejí do hry změnu bodování. Každá perla v zásobě znamená jeden bod, díky čemuž změnu potřebných bodů víceméně ani nezaznamenáte. Hra se neprodlužuje, body se sbírají rychleji. Navíc je lze kdykoliv měnit na dvě libovolné esence nebo jedno zlato.
I s tímto rozšířením můžete Res Arcanu hrát v pěti hráčích. Ano, víceméně na to první box nepotřebujete. Sice nemáte suroviny navíc, ale karet budete mít dost. Přesto si dovolím říct, že ideální je prostě v případě této hry mít komplet, protože teprve základ + obě rozšíření subjektivně tvoří zcela kompletní hru se všemi možnostmi.
U Res Arcany mě od začátku fascinovalo to, kolik toho jde vymyslet s pouhou osmičkou karet. A to často naprosto náhodně získaných, pokud nehrajete s draftem. A přitom vždy lze vymyslet nějako kombinace, možnosti, každou hrou otevíráte další taje a skrytá zákoutí. S druhým rozšířením dostává hra ještě další posun a impuls do šířky a kombinace stoupají absolutně strmou křivkou.
A strmou křivkou stoupá i učení hry. První dvě tři partie mohou být pro nováčky matoucí a zahlcující, ale jakmile pochopíte základní principy a kombinace, rozevírá se před vámi otevřený svět možností a magie.
Ano, rozšíření jsou rozdílná. Zatímco to první prostě jen rozšiřuje základní možnosti a nabízí rozšíření hratelnosti do šířky, druhé rozšíření už trochu více mění hru samotnou. Nová esence je velmi zajímavá a přináší zcela nové výzvy a zážitky ze hry. Musíte změnit přístup a ještě chytřeji kombinovat, protože ač je potřeba víc bodů, hra nabírá rychlejší spád a konec nastává běžně ve 4. max. 5. kole.
Osobně se kloním k názoru, že obě rozšíření jsou naprosto vyvážená a rovná si v zábavnosti, hratelnosti i potřebnosti. Zkrátka pokud máte Res Arcanu rádi, nakonec budete mít velmi rychle obě. A je jedno, které zvolíte jako první. Každé přidává do hry trochu něco jiného. I když faktem je, že Perlae Imperii už trochu počítá s první krabičkou a jejími démony. Každopádně si troufnu napsat, že jakmile rozšíření vyzkoušíte, už bez nich hrát nebudete. Přidávají na variabilitě, znovuhratelnosti, herním zážitku, možnostech a z už tak dobré hry dělají snad ještě lepší.
Zkrátka rozšíření pro Res Arcanu bez všech pochybností splňují kolonku „must have“.
Res Arcana: Lux et Tenebrea, Res Arcana: Perlae Imperii
Autor: Tom Lehman
Vydavatelství: ADC Blackfire
Rok vydání: 2022
Počet hráčů: 1-5
Věk: 12 let
Herní doba: 30-60 min
Autor: Adam Vondra Vondris