Rok pandy

Hry recenze

Proč není panda součástí zvěrokruhu? Inu to si jednou jedna panda řekla a tak vymyslela Rok pandy.

Štychové hry dostali za poslední dobu celou řadu velmi kvalitních zástupců. Zdaleka už to není jen klasický mariáš, ale hry jako Liška podšitá či její verze Duet, Odysea nebo třeba Kočka v krabici ukazují, že to jde i úplně jinak a s inovativními prvky. Že by ale tahle kategorie karetních her byla vyčerpaná? Noto ani náhodou! Přichází totiž další zástupce štychových her od vydavatelství MindOK, který si bere základ, ale přináší zase jinou hratelnost. Zkrátka přivítejte třinácté zvíře čínského zvěrokruhu a oslavte Rok pandy!

Rok pandy je klasikacká nejklasická karetní štychovka Carla Chudyka, která si prošla cestou crowfundingu, a kterou si můžete zahrát ve 2-5 hráčích od 14 let a s herní dobou okolo 25-35 min na jednu partii. Hráči se v ní v průběhu kol, štychů, snaží zbavit karet z ruky dřív než ostatní a posbírat více bodů k vítězství. Jenže ne vždy je tady nutné a vůbec dobré štych vyhrát a karet se zbavit, protože karty si tu můžete i šikovně vylepšit.

 

Zpracování

Rok pandy přichází, jak se na menší karetku sluší, v menší krabičce s už na první pohled parádní a propracovanou ilustrací pandy na víku, kolem které se prolíná pětice magických elementů.

Po otevření jako první jistě sáhnete po pravidlech. Ta nejsou dlouhá ani vyloženě komplikovaná, ale mají pocitově specifické řazení a po prvním přečtení nastaly trochu rozpaky v tom co a jak přesně dělat. Hned po druhém přečtení a začátku hry si už ale vše sedlo a pravidla jen ležela stranou.

Herní materiál se skládá na jedné straně z 45 bodových žetonů bambusů, speciálního žetonu pandy a karet. Mezi těmi naleznete jednak 5 přehledových karet, 5 karet živlů, ale hlavně 65 karet zvířat rozdělených po 13 (za každé zvíře zvěrokruhu + pandu jednu) v pětici barev. Jedním ze specifik hry jsou totiž zmíněné živly. Je jich celkem pět – oheň, kov, voda, země a dřevo – a do hry jich zařadíte tolik, kolik hraje hráčů. Nejen, že každý živel má svou specifickou kartu se silnou schopností, ale i karty k němu náležející odrážejí daný živel. Každý herní karta má dvě poloviny – bílou, která je řekněme obyčejná a očíslovaná dle sestupného pořadí od čínské dvojky až po klasickou trojku, a zároveň modrou, která už má číslování specifické dle živlu. Najdete tu tak opakující se hodnoty (třeba více 7), ale i možné žolíky či zdvojenou hodnotu. A to je v rámci hry skutečně důležité, protože tady zdaleka neplatí, že se karty jen vykládají do společného štychu.

Celkově musím říct, že jsme byli ze zpracování hry nadšení. Zejména pak z velkých tarotových herních karet, které jsou nejen skvělé přehledné, ale hlavně naprosto nádherně ilustrované. Každé zvíře má osobitou povedenou ilustraci, za kterou by se nemuselo stydět ani knižní zpracování čínského zvěrokruhu.

 

Jak na to?

Příprava hry je velmi jednoduchá. Na stole vytvoříte bank žetonů bambusů a žetonu pandí nálady. Karty živlů se zamíchají a každému se rozdá jedna (případně jedna další ve hře dvou hráčů). Hráč s nejnižším číslem bude začínat v prvním kole. Následně vezmete všechny karty příslušející k takto vybraným živlům a připravíte je na stůl (např. pokud hráči dostanou karty vody, země a ohně, bude se hrát s těmito sadami).

Celá hra se hraje na předem neurčený počet kol, dokud někdo na konci jednoho z nich nemá 15 a více vítězných bodů.

Každé kolo začíná zamícháním herního balíčku karet a rozdáním. Každý hráč dostane 12 karet, které tvoří jeho počáteční ruku pro dané kolo, zbytek tvoří dobírací balíček. Důležité je, aby každý hráč držel své karty z počátku bílou stranu nahoru.

Začínající hráč následně vynese do štychu 1 nebo více karet tvořících figuru, čímž určí tzv. figuru neboli jinak taky štychovou barvu pro celý štych. Následně se hraje po směru hodinových ručiček, kdy se každý musí rozhodnout buď karetní figuru přebít, nebo pasovat.

Přebití ve hře funguje na několik způsobů zejména v závislosti na původním zahraném setu. Vždy sice musí jít o vyšší hodnotu, ale ta může být dána nejen vyšší hodnotou karty či sady, ale i vyšším počtem karet v případě tzv. bomby nebo můžete zahrát kartu živlu, která vyhrává automaticky. V praxi zde přebíjení funguje tak, že první hráč např. zahraje dvě pětky, další pak musí, pokud to chce přebít zahrát dvě karty vyšší hodnoty, bombu nebo kartu živlu. A hráč po něm zase a tak dále. Důležité je, že nemusí jít jen o jednu kartu, ale zároveň je třeba (vyjma bomby a karty živlu) ctít původní sestavu (jedna karta, sada, postupka).

Vtip hry je v tom, že karty do štychu můžete jednak stále přidávat, dokud nepasujete a stále můžete přebíjet, ale také že pokud hráč vystupuje z kola a zahrál pouze bílé karty, vezme si je zpět do ruky a otočí je modrou (silnější) stranou nahoru. Není tak vždy nejlepší vyhrát, protože leckdy chcete spíš silnější karty.

Každopádně ve chvíli, kdy všichni z kola vystoupili a zůstal pouze jeden poslední, stává se vítězem štychu. Odhodí všechny zahrané karty a může začít další štych. Pokud se někomu podaří v průběhu kola zbavit všech karet z ruky, ostatní spočítají karty v ruce a podle nejvyššího čísla dostane vystoupivší hráč body a v daném kole již nehraje.

Možná to z popisu zní trochu zamotaně, ale hra naštěstí ve výsledku složitá skutečně není.

 

Dojmy

Rok pandy je velmi zajímavá karetka postavená sice na klasické štychovce, ale ač to stále dokola opakuji, tak ona to zároveň tak úplně štychovka není a mnohem více se jedná o tzv. ladder climbing game, tedy jakési šplhání po žebříku hraním vyšších a silnějších karet.

Zpracování hry to je jedna velká krása. Zlatotisk, nádherné ilustrace čínského kalendáře na všech kartách a přehledné ztvárnění. To vše zaujme hned na první pohled. Osobně bych možná nemusel mít karty v tarotové velikosti, mám raději menší formát, který se mi lépe drží v ruce, ale to je spíš mé osobní povzdechnutí.

Pravidlově ve své podstatě hra není vůbec náročná a rychle do ní naskočíte, tedy ve chvíli kdy pochopíte přebíjení a figury, ale zahrát Rok pandy správně je solidní výzva. Ani po mnoha hrách nevím, jak tuhle hru hrát optimálně – rychle a agresivně od začátku a tlačit na soupeře? Nebo opatrněji a zkoušet si vylepšit karty na silnější modrou stranu?

Právě přesah ve vylepšování karet a spojení s efekty jednotlivých živlů je velmi osobitou a příjemnou změnou mezi klasickými hrami daného žánru a dává hře zcela jiné a svěží napětí a možnosti. Každé kolo, každý tah, každá zahraná karta může být takový malý rébus, který je třeba vyřešit a promyslet.

První partie hry nám trvali trochu déle, protože hra prostě není úplně tradiční a je nutné si zvyknout na otáčení karet, ale i některé drobnosti jako třeba čínskou dvojku jako nejsilnější číslo. Jsou to drobnosti, které hru proměňují oproti jiným titulům, ale zároveň hráčům zamotávají hlavu.

Hodně se nám líbí mechanika prohrávání k vylepšování karet. Zkrátka ne vždy musíte nutně vyhrát štych, abyste skutečně vyhráli a někdy je lepší připravit si půdu pro další přebíjení.

Hra nabízí i poměrně dost mezihráčské interakce, nejen v samotném přebíjení a přetahování se o výhru, ale i třeba v živlu země, díky kterému můžete krást bodové žetony, ale i díky vlivu pandí nálady.

Samozřejmě je ve hře nutné počítat s náhodou. Jedná se o karetní hru a nikdy nevíte, co dostanete a co dostanou do rukou ostatní. Byť náhoda jako taková jde ovlivnit právě otáčením karet – máte na počátku slabé karty? Inu není nic jednoduššího, než je zkusit vylepšit.

Hra nabízí docela šikovný a vhodný balanční mechanismus v podobě maximálně 7 získaných bodů za kolo, ale i toho, kdo začíná nové kolo nebo v podobě poměrně silných karet živlů.

Co úplně doporučit nemohu, to je hra ve dvou. Zkrátka hra nemá patřičnou „šťávu“ a zábavnost a je to takové poziční vyndávání karet z ruky proti sobě. Ideální počet pro nás byl 4 hráči.

Rok pandy je velmi zajímavou karetkou, která přináší do řady podobných her příjemně svěží mechanismy, inovace a proměněnou hratelnost, která zaujme ať už svým zpracováním, otáčením karet nebo fungováním živlů a jejich dopadem na hru. Rozhodně se nejedná o hru, kterou na první zahrání pochopíte, a nadchne vás, chce to dát jí čas a prostor. Z počátku nám přišla mírně řečeno chaotická a těžko uchopitelná, ale čím víc partií jsme v ní strávili, tím lepší herní zážitek nám dala. Máte rádi štychové přebíjejíc karetky? Pak pravděpodobně budete Rok pandy milovat!

 

Hru můžete koupit na Planetě her zde!

 

Rok pandy

Autor: Carl Chudyk

Vydavatelství: Mindok

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2-5

Věk: 14+

Herní doba: 25-35 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři