Do války o lesní říši přibývají další hráči – Ještěří kult šíří svou víru a konvertuje ostatní obyvatele na svou stranu, Společnost říčního lidu oportunisticky vydělává na válce a prodává své služby, nový Tulák pomáhá všem a nikomu a Mechanická Markýza zásobuje les svými houfy koček. Vítejte v Rozšíření říčního lidu.
Root je jedinečná kombinace v podstatě 4 jedinečných her v jedné krabici odehrávajících se zároveň. Za každou frakci se i přes společný cíl zisku 30 bodů, a tedy ovládnutí lesa, hraje zcela odlišně. Od rpg zážitku s Tulákem, přes engine building s dravci, až po area control s Markýzou – zkrátka nic jiného jinde nezažijete. Ostatně tady máte představení anglické verze (zde) a recenzi té české od vydavatelství Fox in the Box (zde).
Společně se základní hrou ale malé vydavatelství ze severočeského Děčína rovnou vydalo i první rozšíření pod názvem Rozšíření říčního lidu. Jádro Rootu zůstává stejné – stále se jedná o silně asymetrickou hru od 10 let na hodinu až dvě herního času. Nově si jí však můžete vychutnat až v šesti hráčích, sólo nebo kooperativně a také za dva nové národy, které si také chtějí ukousnout svůj díl Lesní říše. A zase jinak než všichni ostatní.
Co vám přinese?
Krabice s rozšířením opět nese krásnou ilustraci Kyle Ferrina, tentokrát logicky zobrazující zástupce dvou nových frakcí – Říčního lidu a Ještěřího kultu. Jo a také je opět naditá k prasknutí.
Trochu nečekaně na vás jako první, krom obligátních pravidel, čekají hned 4 desky frakcí. Kromě dvou nových národů je totiž v balení ještě deska pro Mechanickou Markýzu (sólo nebo kooperativní hra) a deska pro druhého Tuláka. Ano, nově si můžete do hry zařadit i druhého bezskrupulózního vagabunda. Dále rozšíření přináší řádnou hromádku žetonů (např. nové žetony obchodních stanovišť, další vybavení pro tuláka atd.), žetony pro označení ceny služeb Říčního lidu (viz dále) či nové karty. A samozřejmě nesmím zapomenout na hromádku 56 nových dřevěných figurek – pro nové frakce a Tuláka.
Jak se hraje?
Z herního hlediska si dovolím rozšíření rozdělit do tří bodů – jeden pro každou frakci a jeden pro sólo/kooperativní hru.
První novou frakcí je Ještěří kult. Kult šíří své fanatické učení po lese, konvertuje k sobě nově přisluhovače, šíří svůj vliv a postupně pomalu a s rozmyslem sbírá body. V rozbřesku hráč kultu využívá své dostupné kultisty na předem určeném druhu mýtin. Pro kolo dostupný druh se určí dle zastoupení v balíčku odhozených karet – nejvíce zastoupený symbol se stává „odpadlickým“. Na daných mýtinách pak může hráč provést křížovou výpravu (boj nebo pohyb), konvertování (odstranění jednoho z bojovníků soupeře a náhrada vlastním) nebo posvěcení (likvidace budov). Za bílého dne hráč kultu odhaluje karty z ruky a podle jejich symbolu může provádět akce na korespondujících mýtinách – stavba budov, verbování, obětování (a vytváření zásoby na příští rozbřesk) a získávat vítězné body. Večer pak kult vyrábí karty, dobírá další do ruky a bere si zpět odhalené. Upřímně hra za Kult mi moc neseděla a přišla mi zatím asi nejtěžší na management a plánování –zvlášť, když vás dostane náhoda a symboly na kartách se vám nehodí vzhledem k mýtinám.
Druhou frakcí je Společnost říčního lidu. Tahle společnost oportunistických a ekonomicky smýšlející plavců (mohou se pohybovat po řekách) ráda nabídne své služby každému, kdo zaplatí dostatečně tučný obnos. V průběhu rozbřesku si může každý z hráčů zakoupit za své bojovníky dostupné akce od Říčního lidu za předem daný obnos – zisk karet z ruky, využití bojovníků společnosti nebo využití řeky k pohybu. V průběhu rozbřesku získává společnost vítězné body za bojovníky v oblasti plateb a tyto pak přemisťují do zdrojů. V průběhu bílého dne využívá hráč bojovníky z oblasti zdrojů k provádění akcí na ve hře – pohyb, bitva, výroba, verbování, doběr karet nebo založení obchodního stanoviště – to vše vás stojí bojovníky. Večer pak hráč určí cenu akcí pro ostatní, případně odhodí přebytečné karty. Hraní za Společnost říčního lidu je zajímavou novinkou a je zcela jiné než ostatní frakce (nečekaně), ale musí s vámi ostatní hráči kooperovat, protože bez jejich pomoci jste omezeni pouze na dva dostupné bojovníky za tah. Ale nebojte, ony ty koupené akce jsou více než lákavé. Navíc body získáváte i ze stavby svých obchodních stanovišť po lese či jako dividenda ze svého nashromážděného bohatsví.
Poslední zásadní novinkou rozšíření je Mechanická Markýza. Jak vás asi hned napadlo, jedná se o hrou řízeného „hráče“, kterého můžete využít v sólo variantě, ale i v kompetitivní či kooperativní hře více hráčů. Mechanická Markýza využívá komponent Markýzy z Kocourova a nelze tedy v jedné hře využít obě. Mechanika získává VB body krom standardních pravidel v průběhu rozbřesku, pokud má 3 své bojovníky na mýtině. Za bílého dne se pak pouští do soupeřů, roztahuje se po lese a verbuje na mýtinách podle symbolu na kartě, která je právě v pořadí (ne, nechci tady mechanismus detailně rozebírat a odkážu vás tady na průvodce hrou). Večer pak opět dobírá karty do pěti. Zajímavostí je vyřazení karet dominance a jejich nahrazení kartami špehů, kterými mohou hráči ovlivnit zásobu Markýziných karet. Sympatické každopádně rozhodně je, že teď dobře funguje Root i ve dvou právě s využitím Markýzi a libovolnou kombinací frakcí pro hráče.
Rozšíření ano či ne?
Odpověď je jednoznačně jedno velké ANO, a to v případě, že vás původní hra baví. Nové frakce přinášejí zcela jiný styl a možnosti a ještě více tak mění a variují už tak zajímavou hru. Kdo by řekl, že se dá asymetričnost ještě více prohloubit.
Ještěří kult i Společnost říčního lidu jsou zajímavou změnou, ale to hlavně pokud hrajete ve více hráčích. Přesto ale Root stále podle mě zůstává ideální ve čtyřech. Ve více hráčích už mi čekání a prostoje přišli moc dlouhé a orientace a přehlednost nižší.
Zásadní změnou je i Mechanická Markýza, a to hlavně pro ty, kdo chtějí hrát Root ve dvou, protože virtuální třetí hráč přináší přesně to co v Rootu chcete, a hra díky tomu je mnohem lepší.
Vzato kolem a kolem – 2 úplně nové frakce, 1 Mechanická Markýza, nový tulák, nové karty, nová hratelnost, skvělá vyváženost – vy ještě nad Říčním lidu váháte?
Koupit přímo u Fox in the Box!
Root: Rozšíření říčního lidu
Vydavatelství: Fox in the Box
Autor: Adam Vondra Vondris