Všichni jsou připraveni a boj o kontrolu lesní říše právě začíná. Která z frakcí získá převahu a ovládne les, rozhodnete jen vy. Tak vzhůru do boje.
Malé děčínské vydavatelství Fox in the Box, už se na našem trhu etablovalo a jak i z našich recenzí víte, přináší rozhodně zajímavé a originální hry, do kterých sice není často snadné proniknout, ale za váš investovaný čas a snahu vás odmění královskou zábavou. Ať už se jedná o historický Pax Renaissance, ve které jste hybateli dějin z pohledu bankéřů, hry řady BIOS, kde vytváříte život na zemi nebo třeba vláčkové záležitosti 18XX, všechny hry mají něco do sebe a své příznivce si najdou. Musím se přiznat, že pro mě co hra, to klenot, a proto když koncem loňského roku oznámil David Hanáček novinku ROOT, skákal jsem metr do vzduchu radostí. A proč? Co je na téhle hře tak výjimečného? No posuďte sami.
Za hrou ROOT stojí designér Cole Wehrle, autor her jako John Company (také v předobjednávkách u lišky) či Pax Pamir. Původně pak vyšla u vydavatelství Leder Games, když předtím úspěšně prošla obligátním Kickstarterem, kde potřebnou částku nasbírala slušným tempem. ROOT je vlastně v jádru válečná hra, taková válka v líbivé grafice mezi zvířátky, ale pořád se jedná o strategickou záležitost, která rozhodně není pro úplné nováčky (jak jinak u lišky). ROOT má několik předností. Tak za prvé grafické zpracování – to je úchvatné, roztomilé a leckoho by mohlo svádět k tomu, že se jedná o rodinou nebo snad dětskou záležitost – ani omylem. Hra rozhodně není určena na rodinné hraní, ale jedná se o opravdu komplexní a zábavnou hru pro 2-4 hráče s herní dobou od 1 do 2 hodin. Každý hráč se ujme jedné ze čtyř frakcí a vzhůru do boje za ovládnutím lesa.
A právě ve frakcích nebo pokud chcete národech, tkvý to co hru primárně odlišuje od, troufnu si říct všeho, co jste doposud hráli. ROOT je totiž silně asymetrická hra. Ne, co to kecám. Silně je v tomto případě slabé slovo, protože je to úplně asymetrická záležitost. Každá ze čtyř frakcí (mluvíme-li o základní sadě) se totiž hraje zcela jinak. A nejde jen o rozdílné počty jednotek nebo třeba specifické akce. Podstata je stejná – rozmístit a přemisťovat své jednotky po mapě, budovat, bojovat, získat 30 bodů nebo dominanci a vyhrát. Každý toho ale dosáhne diametrálně odlišně. V první řadě je tu Markýza z Kocourova a její kočičí hordy. Na začátku hry mají zdání jasné dominance a převahy, je jich všude dost. Postupně si budují své impérium, staví budovy a rozjíždí svůj engine. S velkou mocí ale přichází velká odpovědnost a kočičák musí zároveň své impérium ubránit, když útoky na ně se hrnou ze všech stran. To ptáci postupně pomocí karet stupňují počet svých akcí. Problém je v tom, že v každém kole musí zahrát novou, jako i všechny předchozí akce z kol minulých a pokud se jim to nepovede, impérium padne a hráč musí celý proces plánování zahájit zase pěkně od začátku. Lesní aliance se snaží porazit jak kočičáky, tak ptáky, ale zase začíná s prázdným stolem a vše musí postupně vybudovat prostřednictvím karet, které shromažďuje a postupně za ně buduje svou partyzánskou sebranku a ničí plány soupeřů. Poslední jak vagabund – mýval samotář, který se potuluje po herním plánu v podobě jedné jediné figurky, který pomáhá všem a nikomu, sbírá předměty od ostatních a ve skutečnosti si hlídá jen své cíle. Respektive dokonce může hrát i kooperativně v čistě kompetitivní hře.
Asi je jasné, že hra opravdu není tím, jak se tváří a grafikou a skutečně se nejedná o nic snadného. Už jen proto, že k pochopení hry musíte znát nejen svou frakci, ale aspoň trochu i ostatní, jinak vám soupeři ujedou jak odpolední rychlík. Při hraní vlastně máte pocit, že každý tak trochu hraje svou hru, jako byste hráli 4 hry u jednoho stolu. Ale funguje to báječně. Hra je skvěle vybalancovaná a nikdo není slabší nebo silnější, každá z frakcí má své kouzlo. Navíc je hra skvěle interaktivní, stále máte pocit, že jste ve hře, musíte se soustředit jak na sebe, tak na ostatní, sledovat hru.
U nás hra vyjde v prvním pololetí letošního roku, respektive v květnu pokud vše vyjde a já se na ní opravdu těším. Navíc jí stále můžete předobjednat za zvýhodněnou cenu včetně prvního rozšíření s názvem Říční lid. To přináší další dvě nové frakce (opět zcela jiné) a možnost hrát hru jak sólo, tak až v 6 hráčích.
Chcete-li tedy opravdovou výzvu, zcela jedinečnou hru, která způsobila nemalý celosvětový hype a doslova výbuch na deskoherní scéně, neváhejte a sáhněte právě po ROOTu.
P.S. V březnu se na KS chystá druhé rozšíření, přinášející nové prvky, nové frakce a pokud vše dobře půjde, liška ho přinese i k nám.
Předobjednat u Fox in the Box!
Autor: Adam Vondra Vondris