Dokážete společně odvrátit světovou ekologickou krizi a šlápnout na pomyslnou brzdu znečišťování dřív, než bude pro svět pozdě?
Nechci znít jako fanatický zástupce čistoty, zelené energie, třídění a Greenpeace, ale to že se svět neustále nachází v krizi, která se za posledních cca 200 let znatelně prohloubila, to je prostý fakt. Ke znečištění planety a obřím ekologickým dopadům dochází každý den a všichni by proti tomuto měli bojovat, ať už vlády menších či větších států, ekologické organizace nebo jen prostí občané svou malou snahou o změnu. Inu aspoň ten odpad můžeme třídit všichni, ne?
Právě hrozící klimatická katastrofa a změna klimatu, která se projevuje nejen oteplováním, ale i třeba vymíráním druhů se stala ústředním tématem nové hry Rozbřesk vydavatelství MindOk. V té se dostanete do role jedné ze čtveřice světových mocností ve snaze snížit emise, uhlíkovou stopu, zajistit své komunity a zachránit svět před katastrofou nebývalých rozměrů – zvládnete to?
Rozbřesk je kooperativní engine building hrou známého Matta Leacocka a Matteo Menapace určenou pro 1-4 hráče od 10 let a s herní dobou pohybující se okolo 60 min herního času. Pomocí lokálních i společných projektů se snažíte zažehnat světovou krizi, adaptovat své mocnosti a komunity a změnit poměr znečištění v čistou energii zítřka.
Vybavení pro lepší svět
Rozbřesk je hrou, která zaujme už na první pohled svou krabicí. Výrazné, pastelové barvy dávají tušit něco velmi osobitého a zvláštního. Ostatně výše nastíněné téma hry není úplně běžné pro deskovou hru.
Hra se chlubí tím, že je absolutně eco friendly. Žádné plasty, žádné zbytečnosti, vše je z recyklovatelných materiálů, papíru a dřeva. Ale rozhodně nečekejte žádnou nízkou kvalitu komponent, protože opak je pravdou a od pevných a pěkně udělaných karet až po dvojité desky a dřevěné potištěné žetony si vše drží vysokou kvalitu.
Zvláštní kapitolou jsou pravidla. Ta sice nejsou nijak výrazně komplikovaná, ale jejich nastudování mi přeci jen chvíli zabralo. A to nemluvím o několika možných variantách, jak si hru různě upravit z hlediska obtížnosti. Přesto kvituji, že v pravidlech najdete vše pěkně a přehledně popsáno a vysvětleno i s odkazy na reálné skutečnosti týkající se boje za lepší svět. Ostatně odkazy na reálné projekty jsou i na jednotlivých kartách, kde pomocí QR kódů najdete vysvětlení.
Co se herního materiálu samotného týká, tak toho je jednoduše hodně a je velmi hezky udělaný a kvalitní – velký herní plán, dvojité desky pro hráče, kvalitní kartonové i dřevěné žetony a obrovská hromada karet ať už menších či větších projektů pro lepší svět, tak i krize komplikující snahu. Všeho je doslova plná krabice, a i když je hra ekologicky zaměřená, je moc hezky udělaná. Ilustrace karet i herního plánu jsou unikátní, originální a krásně provedené a rozložená hra vypadá nádherně. Což je samozřejmě subjektivní pocit, ale mrkněte do obrázků níže.
Nejvíc nás překvapila sada papírových krabiček na žetony, ve kterých jinde dostanete burrito a hranolky. Ale to jen tak pro úsměv na okraj. Naopak je super, že tvůrci rovnou mysleli na rozložení komponent a jak karty, tak i všechny žetony mají rovnou vytvořené boxy.
Oceňuji také přehlednou a jasnou ikonografii, která sice na první pohled vypadá obsáhle, ale ve skutečnosti se rychle zažije a příjemně u hry funguje.
Jak na to?
Hraní hry víceméně není složité. Na začátku podle počtu hráčů vyberete světové mocnosti a připravíte jejich desky, žetony a karty dle přehledu a doprostřed stolu herní plán. Na ten umístíte několik ukazatelů, respektive žetonů planetárních změn, ukazatel kola nebo žetony lesů a oceánů. K tomu zamícháte karty a vytvoříte dobírací balíčky globálních (společných) a lokálních (individuálních) projektů a krizí.
Velkým specifikem hry je, že se hraje na kola rozdělená do 5 fází, ale všichni vždy hrají (mohou) současně a tedy není zde podstatě žádné čekání na tahy. Byť my jsme hráli minimálně zpočátku spíš opatrně a postupně, abychom se vzájemně hlídali.
Každé kolo má pět částí – globální fáze, lokální fáze, fáze emisí, krizí a růstu.
V první části se zahajují nové globální projekty, do kterých mohou během hry přispět všichni hráči, ale také se přidávají krize, které komplikují hráčům a jejich komunitám životy.
V lokální fázi hraje každý hráč samostatně a v rámci svých projektů a desky. Hráči hrají karty lokálních projektů pro jejich realizaci či vylepšení stávajících projektů, odstraňují emise, získávají zelenou energii a ztrácí špinavou (představte si třeba přechod od uhlí k větrným turbínám), ale také si vzájemně pomáhají a podílejí se na velkých celosvětových projektech. Vše má jasný cíl - snížit uhlíkovou stopu na minimum a vytvořit lepší, zelenější svět.
Ve fázi emisí všichni hráči dle své „špinavé“ energie a emisí produkují uhlík. Ten je více než nepříjemný, protože vede k oteplování planety (a také k jedné z možností prohry). Část uhlíku pojmou stromy, oceány a pohlcovače uhlíku na planetě, ale zbytek vede ke krizi a zvyšování teploty planety (což navíc vede k větším krizím a prohloubení planetárních problémů). Co je důležité, to je kontrola tzv. Drawdownu, tedy možnosti vítězství ve hře, kterého dosáhnete tak, že v podstatě získáte uhlíkovou nezávislost. Pokud planeta bezezbytku pohltí uhlíkovou stopu, dosáhnete milníku a pokud do konce daného kola neprohrajete, můžete se kochat sladkým vítězstvím.
Ve fázi krizí dochází, jak asi tušíte, ke změnám na planetě, které mohou vést k prohře. Hází se kostkou planetárních změn (a posunem příslušných ukazatelů), nastávají body zlomu (život a stav planety se nenávratně zhoršuje ať už vymíráním oceánu, mizením stromů či úbytkem ledu atd.) a vyhodnocují se karty krizí. Na některé se lze během předchozí části hry připravit, jiné vám zatopí dost nečekaně.
V poslední fázi – růstu, se kontroluje podmínka vítězství (aktivní žeton Drawdown), případně se posunuje ukazatel kola a zvyšuje poptávka po energii obyvatel mocností. Zatímco vyhrát lze jen jedním způsobem, k prohře vede řada okolností, tedy planeta se oteplí o 2 stupně, kterýkoliv z hráčů nasbírá 12 žetonů komunit v krizi nebo skončí 6. kolo bez úspěchu hráčů.
Kromě základu nastíněného výše obsahuje Rozbřesk řadu variant, ať už v podobě karet výzev, které mohou hru udělat těžší i lehčí, tak ale i různé kombinace světových mocností, kdy různé varianty přinášejí různou obtížnost. Ve čtyřech je sice hra stále stejná, ale třeba ve dvou máte rovnou 6 možností a na škále od snadné až po extrémní. Zkrátka když se sejde Čína a Rozvojový svět, chce to hodně umu.
A nedílnou součástí je samozřejmě i chytré sólo!
Dojmy
Rozbřesk je zajímavá hra. Skoro se mi chce napsat takový Pandemic moderní doby, a to nejen postavou autora. Pojďme postupně.
Předně zpracování a ilustrace. Hra je jednoduše krásná – perfektní přehledné a hezky ilustrované karty, dvojité desky, dřevěné žetony. Vše si drží vysokou kvalitu a příjemně se s komponenty hraje na stole. Jsem velmi rád, že se autoři drželi tématu hry i při zpracování a ve hře absentují plasty. Hodně se mi líbí i zapojení QR kódů a obecně zapojení reality do hry na maximální úrovni.
Hodně se mi líbí základní herní mechanismus engine buildingu a vylepšování/změna projektů a využívání karet několika způsoby. V tomhle ohledu připomene Rozbřesk třeba oblíbený Mars. Navíc karet je hodně a vždy můžete zvolit jinou cestu k vítězství a odlišné možnosti. Jenže se zde pojí i jedno ale. Hra je ve své podstatě poměrně solitérní záležitostí. Jasně, jsou tu společné krize a globální projekty a jedná se o kooperativní hru, ale ve stěžejní fázi hry hraje každý sám a zároveň všichni současně. To může někoho u takové hry zamrzet, byť se jedná o tematický prvek – každá vláda řeší krize po svém a jednou za čas usednou ke stolu.
Naopak větší solitérnost hry pomáhá absolutní eliminaci alfa hráče. Tady prostě nikdo nestíhá být dominantní a každý se musí věnovat svým projektům a mocnosti.
I když jsem se z počátku trochu ztrácel v pravidlech, mile mě překvapilo, jak je ve finále hra přístupná a dobře udělaná a všemu pomáhá šikovná ikonografie.
Propojení hry a tématu se zde povedlo na maximum. I když v podstatě euro, tak hra nabízí jedno z nejlepších spojení hry a herního poselství, které jsem za dlouhou dobu měl na stole.
Co nám přišlo trochu nevyvážené, to je obtížnost. Na základní hru ve dvou jsme v podstatě neměli problém vyhrát a úspěšnost se blížila 100 %. Zkrátka je lepší vzít si složitější mocnosti. Ve čtyřech je ale hra slušná výzva, ve které je opravdu nutné přemýšlet nad každým rozhodnutím. Ostatně v některých ohledech jsou i hůře balancované projekty – ono je rozdíl, když hra řekne za X hráčů a myslí tím vlastně dva nebo čtyři.
A s počtem hráčů, respektive obtížností, souvisí i bod náhody ve hře. Ten je zastoupen nejen několika druhy karet (zejména krizí), ale i kostkou. I z jednodušší partie se pak může rychle stát survivor, se kterým jde i maximální snahu málo co dělat. Na druhou stranu náhoda paradoxně pomáhá znovuhratelnosti, protože i když si myslíte, že přesně víte jak svůj engine rozjet a jak postupovat, musíte stále počítat s nepředvídatelnými proměnnými, které umí hrou zamávat na všechny strany. Zkrátka nemůžete vždy hasit les, když vám zároveň za zády mizí ledovec.
Rozbřesk je zajímavý kooperativní zážitek se silným, aktuálním a pěkně podaným tématem, které je navázáno maximálně na herní komponenty i mechanismy a cítit na každém kroku a v každém herním rozhodnutí. Pokud máte rádi kooperativní hry a engine buildingy, rozhodně stojí za vyzkoušení a doporučení, ale musíte se připravit i na míru náhody, která umí zhatit i jinak skvěle rozjeté plány.
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Rozbřesk
Autoři: Matt Leacock a Matteo Menapace
Vydavatelství: MindOK
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 60 min
Autor: Adam Vondra Vondris