Rytíři a raubíři

Hry recenze

Klacky místo mečů, kartón nahradí štíty a brnění, prosté praky zase luky a kuše a zahnutá větev sekyrku. Dětská představivost je krásná!

Kdo si jako dítě nehrál na rytíře? Kolik z vás může tvrdit, že nikdy nesebralo klacek či pevnou větev a nezkoušelo si vytvořit meč či luk a z papíru netvořilo helmy a štíty? Dětem stačí málo a dokáží si vytvořit i díky své představivosti doslova pestrou rytířskou plejádu možností a příběhů. Ostatně ani dospělí často nejsou pozadu a doba rytířství a sličných panen a princezen nás fascinuje i poté, co opustíme věk dětských let. A právě toho využil i autor nové české hry Rytíři a raubíři Robin Remeš, jehož díla se ujaly REXhry.

Buď rytíř nebo buď raubíř, bojuj a staň se vítězem. Tak snadná je premisa téhle soubojové hry založené na dvou možných akcích a využívání energie a karet. 2 až 4 hráči od 10 let využívají nesmiřitelných útoků, mrštných úhybů, mocných kouzel a úskoků s cílem porazit svého soupeře, zvrátit jeho pečlivě trénovanou rovnováhu a posadit ho na zadek, ať už proti nim stojí jeden nebo rovnou dva či celý tým.

 

Herní vybavení

Robin Remeš se nepostaral jen o herní design, ale i grafiku hry a její zpracování. A musím říct, že se mu velmi hezky povedlo převést dětské dobrodružství malých velkých hrdinů na komponenty. Nejlépe je to vidět na deskách postav, kterých je 12 a každá je originál, a to nejen herní strategií, ale i jménem, ilustrací (s pěknými detaily jako koště místo hole apod.) a dokonce krásně napsanými flavor texty na zadních stranách desek. Jako jasně, já chápu, že herně nemají význam a většina lidí je nebude řešit, ale to jemné pomrknutí a prohloubení příběhu? Prostě paráda. Každopádně desky postav jsou z tvrdého kartonu, stejně jako základy desek hráčů, do kterých pěkně zapadnou.

Kromě toho najdete v krabici sadu barevných karet bojových, blokovacích a postojů, dřevěných žetonů energie trojice barev, figurky rovnováhy a skvělé přehledové listy.

Čeho si u hry hodně cením, to je přehlednost všech komponent, ale i jejich kvalita a zpracování. Herně je vše funkční a dobře použitelné. Hra používá funkční ikonografii, do které velmi rychle každý naskočí a pomáhá hře.

 

Jak na to?

Na začátku hry si každý hráč vybere jednoho z malých hrdinů, vezme si jeho desku a základní herní desku a vyloží na ní počáteční žetony energie a figurku postoje. Každý hráč dostane sadu blokovacích karet a počáteční bojové karty.  Ze zbytku se vytvoří dobírací zásoba.

Průběh hry je ve své podstatě jednoduchý – hráči se střídají v tazích a vždy si každý na tahu vybere, zda bojuje nebo odpočívá.

Boj se odehrává ve třech fázích, a to hraní karty, vyhodnocení a úklid. V první části hráč vyčerpá potřebné žetony energie (platidlo) a zahraje odpovídající bojovou kartu z ruky. Následně se vyhodnotí efekt vyčerpaného žetonu, kdy dle barvy může soupeř ztratit rovnováhu, zahrání blokovací karty nebo zvýšení rovnováhy či obnovení energie. Následně se vyhodnotí bojová karta, a to její základní schopnost, případně při splnění podmínky i schopnost bonusová, kdy podmínka je splněna za předpokladu, že hráč v předchozích tazích zahrál příslušně barevné karty (např. takový čaj zhouby vyžaduje pro bonusovou schopnost zahranou zelenou a červenou kartu). Posledním bodem je úklid, kdy nad dekou hráče jsou tři pozice pro zahrané karty, a pokud jsou na konci tahu všechny tři plné, karty se odloží. Úplně poslední věcí je dobrání nových karet a předání tahu soupeři.

V případě akce odpočinku hráč odloží celou svou zahranou sérii karet (vyložené nad svou deskou), obnoví si všechny žetony energie a dobere si kartu. 

A o co se hraje? Inu je to přeci jen dětská strkanice, takže žádné ubírání životů! Ale každý hráč má stupnici rovnováhy, kdy jakmile na ní dojde na nulu, je vyveden z rovnováhy, soupeř dostane žeton zářezu a pokud má někdo dva takové, stává se vítězem.

Samozřejmě je to hra shrnutá v maximální kostce a do partie promlouvají další aspekty jako postoje fungující jako pozitivní a negativní vlivy, ale i schopnosti jednotlivých postav, které ovlivňují hru a „narušují“ základní pravidla.

Ano, hra svádí k tomu, že se bude jednat o čistou dvojkovku jeden na jednoho na ostří dřevěného kopí, ale zároveň si jí můžete zahrát i ve třech a čtyřech. Zatímco ve třech nám to pravé ořechové nepřišlo, tak ve čtyřech je tahle hra absolutní bomba. Hraje se dva na dva a hráči si vzájemně pomáhají ve snaze získat dva zářezy.

 

Dojmy

Zcela upřímně – od Rytířů a raubířů jsem absolutně nic nečekal a podle grafické stránky jsem je měl za dětskou hru. K vyzkoušení mě motivoval hlavně fakt, že se jedná o původní českou hru a ty mě zajímají už z nějakého zažitého principu. A o to větší překvapení jsem zažil, protože Rytíři a raubíři jsou naprosto skvělá, zábavné a perfektně zvládnutá hra ve všech ohledech!

Předně zpracování. Grafika je možná lehce infantilní a připomíná třeba pohádku Kozí příběh, ale herně i tematicky funguje na výbornou i díky mnoha malým detailům. Hra pak disponuje kvalitními a přehlednými komponenty, se kterými se moc hezky hraje.

Základní pravidla jsou relativně dosti jednoduchá a přístupná. Nic extra komplikovaného nebo složitého, dvě možné akce, pár mechanik a symbolů, ale na nich postavená promyšlená hra s dobře udělanou hloubkou tak akorát na unavení hlavy a přemýšlení bez toho, abyste si zavařili mozek. Spousta taktických rozhodnutí, časování a provázání akcí mezi sebou, respektive v řetězení karet.

Tady ale pozor, protože jakmile jsem po několika partiích hrál s nezkušeným hráčem, pocitově jsme poznali rozdíl. Lze to ale trochu kompenzovat rozdělením postav, které se neliší jen schopnostmi a energií, ale i na to navázanou komplexitou a platí, že čím lehčí hrdina, tím přímočařejší a přístupnější je hraní.

Hodně nás bavila hra dva na dva v týmech snažících se udolat soupeře. I když jsme raději hráli rovnou na tři zářezy místo dvou v tzv. dlouhé hře.

Díky dostatečné variabilitě hrdinů, množství karet i různými situacím nemáme pocit, že by hrozilo u hry ohrání nebo nějaká repetetivnost a i po mnoha partiích nás stále baví.

Pocitově a atmosférou se hráči opravdu vracejí do dětských let, kdy nešlo o „život“, ale jen dát soupeři zabrat a vyhrát.

Hra nám přišla pěkně vyvážená i přes asymetrii postav a napínavá většinou od začátku až do konce.

Ve dvou nám hra přišla jako šikovný filler, ve čtyřech už jako taková střední deskovka kolem 30-40 min na partii.

Jen se u hry nenechte naštvat a skutečné pěsti nechte na stole nebo v kapsách, hru musíte brát tak, že i když dokáže naštvat, je to stále hra!

Rytíři a raubíři jsou skvělou hrou skrývající se za závojem dětských ilustrací a vzpomínek na báječná léta hraní na rytíře, kdy každá větev byla lukem či mečem a krabice z pošty helmou či brněním. Robin Remeš vzal naprosto neotřelé a zábavné nejen vzpomínkové téma a postavil na něm deskovku plnou zvratů, přetahování, taktizování a postrkávání soupeřů pro všechny věkové i hráčské kategorie, protože na v podstatě úplně jednoduchých pravidlech si tady může zahrát úplně celá rodina, ale i zkušení hráči. Otázka se za nás nabízí jen jedna – budou ještě další dětští hrdinové? A budou to spíš rytíři nebo raubíři?

 

Hru můžete koupit na Planetě her zde!

 

Rytíři a raubíři

Autor: Robin Remeš

Vydavatelství: REXhry

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 2-4

Věk: 10+

Herní doba: 20-40 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři