Sabotér – 20 let

Zapomeňte na roztomilé trpaslíky ze Sněhurky, kde všichni táhli za jeden provaz. Tady se totiž mezi kopáči nacházejí proradní sabotéři!

V roce 2004 vytvořil Frederic Moyersoen svou menší karetní hru Sabotér, ve které se trpaslíci snaží prokopat karetními tunely ke zlatu, zatímco proradní sabotéři se jim snaží zkazit plány a nahrabat si plné kapsy sami. A i přes své takřka trpasličí vousy si hra i po mnoha letech udržela svou popularitu, vyšla řada rozšíření a promo balíčků, pořádají se Mistrovství a hra zkrátka ani po 20 letech nespí. Ostatně nynější trend vracet se k osvědčeným klasikám je více než patrný. U Sabotéra se ale není čemu divit, protože hra v sobě kombinuje poměrně čistý a jednoduchý design a zábavnou hratelnost a i po letech funguje stále stejně dobře, jako na počátku.

Proč se ale vracím k takové, no slušně řečeno „vykopávce“? Inu protože vydavatelství Amigo Spiele a hlavně české Albi si připravili speciální limitovanou edici této hry právě ku příležitosti kulatých 20. narozenin. A v té nejen že najdete původní hru a její rozšíření, ale také karty z mistrovství světa z let 2016-2023, expanze Mýto v tunelech, Sklad kostýmů a Tunelovou párty, a aby toho pořád nebylo málo, tak i dvě zcela nová minirozšíření Nové cíle a Truhly s poklady.

Sabotér ve své výroční edici zachovává v zásadě všechny své základní atributy. Tedy jedná se o karetní blufovací svižnou hru pro 2-12 hráčů (v základu 3-10) s věkovým doporučením 8+ a herní dobou okolo 15-30 min na jednu partii. Ve hře se tajně rozdělí na trpaslíky a sabotéry a snaží se buď prokopat pomocí tunelů ke zlaté žíle, nebo naopak tuhle snahu zhatit a získat tak kýženou odměnu pro sebe. Zkrátka zapomeňte na kamarády, tady jde jen o zlato.

Knižní vydání

Krabička k 20. výročí hry je více než povedená. Vypadá totiž jako pomyslná kniha a i se podobně otevírá a dokonce obsahuje šikovný insert. Bohužel menší výtka – nevejdou se obalené karty, což trochu zamrzí všechny zaryté obalovače her.

Co se samotného obsahu týká, v první řadě tu máme pravidla. Ty mají poměrně úctyhodných 28 stran, což je ovšem zejména tím, že musí vysvětlovat všechna rozšíření a proma a samotná pravidla základní hry zabírají jen zlomek stran. Každopádně všechno je popsáno velmi hezky, přehledně a jasně a hra je po stránce pravidel více než přístupná i pro příležitostné hráče či nehráče, což je jejím velkým plusem.

Herní materiál se pak skládá z několika desítek karet, rozdělených nejen mezi jednotlivé herní sady, tedy základ, rozšíření a promo materiál, ale hlavně mezi karty cest, ze kterých se staví podzemní cesty, karty trpaslíků určující role jednotlivých hráčů a také karty akční, kterými se dá např. sabotovat snaha, škodit nebo naopak napravovat a opravovat.

Ke kartám najdete v krabičce už „jen“ pár žetonů k vyloupání, dvojici standees výběrčích a oboustrannou pohlednici, která je sama o sobě minirozšířením. Tedy dvěma.

Co se zpracování a grafiky týká, tak hra zůstala v původním hávu. Nejedná se ale o žádné retro a podle mě hra i po letech vypadá stále dobře. Ostatně nejvýraznější je grafika trpaslíků a ti jsou roztomilý – zkrátka klasičtí pohádkový vousáči s čapkou a krumpáčem. Moc se mi líbí zpracování a grafický styl krabičky, která vypadá velmi elegantně a dělá čest výročnímu vydání. Osobně navíc moc her neobaluji (pokud se nejedná o dražší, větší nebo těžko sehnatelné kusy) a ani v tomto ohledu tak pro mě není balení překážkou. Hezké je i krátké povídání autora na vnitřní straně.

Kope celá rodina

Jak se Sabotér hraje? Inu co se základní hry týká, tak se zamíchají karty akční a karty cest, podle počtu hráčů se vyberou sabotéři a zlatokopové a každý hráč dostane náhodně jednu roli. Umístí se počáteční karta, vytvoří se pomyslné pole o šířce 7 karet a na konec se rozmístí trojice karet cílových, skrývajících buď poklad, nebo černou skálu. Každý hráč dostane počáteční karty dle počtu hráčů (od 4 do 6) a může se hrát.

Hráči se střídají v tazích, kdy vždy mají trojici možností – umístění cesty, zahrání akční karty nebo odhození karty a vzdání se tahu. Zatímco pomocí karet cest se logicky rozšiřuje síť tunelů od počáteční karty směrem k cíli, akčními kartami lze škodit soupeřům nebo naopak napravovat problémy u sebe. Na konci tahu si hráč dobere kartu a hraje další. A k čemu to vede? Inu hraje se tak dlouho, dokud není odhalena cílová karta se zlatem nebo nedojdou karty. Podle toho se určí, zda vyhráli zlatokopové nebo sabotéři, rozdá se zlatý poklad vítězné grupě a hraje se další kolo. Hra se totiž hraje na trojici kol, tak aby se proměňovali role a všichni mohli mít stejné šance, protože každé kolo začíná úplně od počátku. Po třetím kole se sečtou zlaté valouny na kartách zlata a kdo má nejvíc, vyhrává.

Je to strašně snadné, že?

V případě, že přidáte Rozšíření, vstupují do hry nové role – do hry totiž vstupují modré a zelené týmy, které mohou (ale nemusí) upravit co, kdo vyhraje. Kromě týmového rozložení ale přicházejí i „speciální“ trpaslíci, kteří ještě více zašmodrchají blufovací prvek hry. Takový Geolog se zajímá o krystaly, nikoliv o zlato. Spekulant zase vždy vyhraje, protože se lísá do přízně obou stran. Navíc mezi základní možnosti přidává expanze další akci, a to odhození 2 karet pro odstranění akční karty před hráčem, díky čemuž se můžete jednodušeji zbavit negativ a také dynamičtější dobírání karet a tedy zrychlení hry.

Dalším rozšířením jsou karty z Mistrovství světa. Těch je celkem 8 různých, za každé Mistrovství světa od roku 2016 do roku 2023 jedna. Všechny mají zajímavý dopad na hru a jsou příjemným zpestřením, byť subjektivně hru trochu zesložiťují svými efekty a doporučuji je zařadit až ve chvíli, kdy základ opravdu znáte, máte nahraný a chcete si hru ozvláštnit. Co ale umí? Inu zvýší vám počet karet v ruce, odkloní cestu, mohou prohazovat karty cílů nebo takový Mistr řemeslník vám opraví doslova cokoliv.

Menšími rozšířeními je trojice Mýto v tunelech, Nové cíle a Truhly s poklady. Zatímco první je už známé, druhé dvě jsou zcela nové právě pro výroční edici. Nové cíle rozšiřují cílové karty a přinášejí kromě zlata a skály i draka, obřího pavouka či pytel zlata a přidávají více náhody, protože třeba pavouk umí okamžitě ukončit kolo s vítězstvím sabotérů. Osobně se mi mnohem více líbí Truhly s poklady, přinášející napětí a další možnosti, jak hru strategicky hrát a plánovat, protože to není jen o dostání se do cíle, ale i o odhalení karet rozmístěných „v podzemí“.

Poslední dvojicí expanzí je Sklad kostýmů a Tunelová párty. Obě najdete z jedné strany jedné větší pohlednice (cca jako dvě karty), kdy jedno vzniklo jako promo pro podcast Brettewisser, druhá jako pohlednice vydavatelství Amigo. Obě karty míchají s rolemi hráčů v průběhu hry, kdy první působí jen na jednoho hráče, který si roli vymění s jednou na počátku vyřazeno, no a druhá udělá v podzemí skutečnou neplechu, kdy zamíchá hráčům všechny jejich trpaslíky a klidně tak během hry najednou zjistíte, že se vlastně chcete snažit o úplný opak.

Jsem toho názoru, že Sabotér, stejně jako třeba Jízdenky, prosím!, Carcassonne, 6 bere! nebo Osadníci z Katanu, patří mezi moderní deskoherní klasiky, které by rozhodně neměly zmizet v propadlišti dějin a i po mnoha letech mají hráčům stále co nabídnout. A proto jsem rád, že tyhle hry stále vycházejí, je o ně pečováno, a to ať už formou rozšiřujícího obsahu anebo právě výročních a speciálních edic. Sabotéra jsem hrál na táboře už jako školák a už tehdy nám přišel svým jednoduchým, přístupným a svižným herním projevem více než povedený. No a vidíte, je mi o 20 víc a pořád se mi líbí stejně.

Sabotér funguje se svým jednoduchým konceptem velmi pěkně, kdy v sobě kombinuje skryté informace/role a blufování a stavbu sítě. Jasně není to kdovíjak hutná strategie, je to hra primárně na odlehčení, jako filler nebo pro méně zkušené, ale díky tomu si jí zahrajete s kýmkoliv.

Menší nevýhodou hry je počet hráčů. Zapomeňte na dva. Možná i na tři. No a čtyři jsou takové nutné minimum. Ideální počet je 5-7 hráčů. V tomhle počtu funguje nejlépe celý mechanismus a princip hry a dá se nejlépe blufovat a taktizovat. Zároveň čím méně hráčů, tím méně sabotéru a tím pro ně i menší šance na vítězství. Zkrátka rychle odhalíte kdo je kdo a všichni se na chudáka sabotéra sesypou.

Ve hře má nemalý podíl vliv náhody. Nejen v rozdaných rolích, ale i dobraných kartách a v „sabotážních“ akcích. Když vám totiž někdo pomyslně rozbije krumpáč a vám nedojde karta na opravu, je to docela k vzteku. Jasně, hra, respektive kolo, trvá pár minut a dá se to otočit v dalším kole. Samozřejmě je hra založená i na konverzaci a vy musíte, stejně jako třeba u Bangu, přesvědčit ostatní, že vy přece nejste sabotér a z toho plyne podstatná porce zábavy hry, ale ne každý podobnému stylu hry holduje. No a jen tak tiše mlčet a hrát si sám pro sebe, to zde zkrátka nefunguje.

Hra není vhodná ani pro hráče, kteří nemají rádi škození. Tady ho je až až. Je to v podstatě velmi zlá hra v poměrně roztomilém kabátku a jednoduchých pravidlech. Zároveň hra obsahuje řadu zvratů a nikdy není nic jisté. V podstatě skoro rozhodnutou partii dokáže náhoda dokonce zvrátit.

Zajímavě je udělané rozdělení pokladu. V případě výhry zlatokopů bere nejlepší výběr dokončující trpaslík/hráč, ostatní proti směru hod. ručiček. Tím ale dochází k pěknému taktizování a plánování jak cestu ukončit a kdy dojít k cíli, aby i ostatní měli co nejlepší/nejhorší pozici.

Množství rozšíření dává hře pěknou variabilitu a znovuhratelnost a oživení základního konceptu. Jubilejní edice je, pokud o hře uvažujete, naprosto jasná volba, protože jednoduše přináší ucelenou a kompletní verzi hry v pěkném balení a zpracování. A samozřejmě i za velmi příjemnou cenovku.

Sabotér je i po letech povedená, škodící, blufovací karetka pro opravdu široké publikum, která nic neztrácí ze svého kouzla. Výroční edice je pak více než důstojným vydáním a oslavou hry, ve kterém dostanete nejen základní hru a povedené velké rozšíření, ale i všemožná proma a doplňky, což ještě zvyšuje už tak pěknou variabilitu a znovuhratelnost. Takže lucerničky na helmy a vzhůru do podzemí. Kdo kope zlato a kdo kope proti vám?

Hru můžete koupit se slevou u Albi zde!

Sabotér – 20 let

Autor: Frederic Moyersoen