Senjutsu: Bitva o Japonsko

V rolích zkušených bojovníků, samurajů, se vydejte do dob dávno minulých, kdy oddanost daimjóovi byla vším a pobijte všechny, kteří se postaví moci vašeho klanu. Jen ti nejmocnější mohou vládnout Japonsku.

Po rozpadu šógunátu Ašikaga se feudální Japonsko vrhá do drsné, surové a spalující občanské války. Celé klany pod vedením mocných místních vládců daimjů se staví proti sobě, protože znesvářená krev jen čekala na moment, kdy budou moci svým sousedům, svým sokům, urvat z rukou jejich moc a slávu. Bitva o Japonsko právě začíná a vy jí budete velkou součástí.

Aspoň tohle tvrdí úvod nové deskové hry Senjutsu: Bitva o Japonsko, která si prošla velmi úspěšným komunitním financováním na kickstarteru, a kterou do českého překladu přivedlo koncem roku 2023 vydavatelství TLAMA games, a to hned i s dvojicí menších rozšíření. Tedy ne snad, že by základ nějaké rozšíření potřeboval, ale o tom dále.

Senjutsu – od teď již jen zkráceně – je skirmishovu soubojovou hrou založenou na kartách, za kterou stojí dvojice Paul D. Allen a James Faulkner, a která je určena pro 1-4 hráče s věkovou doporučenou hranicí 14+ a herní dobou pohybující se okolo 20 min na jednu partii, tedy jeden střet. Každý z hráčů se ujme role jednoho z unikátních japonských bojovníků či bojovnic a nesmiřitelném souboji na život a na smrt se postaví ostatním v dynamickém karetně figurkovém soupeři ve více než variabilním prostředí. Vítěz, ten zde může být jen jeden.

Samurajská výbava

Senjutsu přichází v japonskou tématikou laděné krabici, která je doslova narvaná obsahem. Hra v sobě odráží svůj kickstarterový původ – a to raději ani nezmiňuji další rozšíření, která se dají koupit.

Pod víkem najdete v první řadě pravidla. A ty mohou být menším kamenem úrazu. Třeba je to jen můj problém, ale úplně intuitivní mi nepřišla a některé věci jsem musel dohledat. A to nemluvím o sólo hře, která pro mě z počátku byla skoro utrpením a něco v nich dohledat osobním peklem. Možná jsem trochu zmlsaný a rozmazlený, ale Senjutsu bych jako příklad dobře napsaných pravidel nedal. A přitom na to jak hra z počátku vypadá složitě, je ve výsledku docela jednoduchá na hraní a pochopení.

Pod pravidly a knihou sólo/kooperativní kampaňové hry najdete hromadu komponent v pěkně udělaném plastovém insertu, kam se celá hra pěkně vejde a kde mají věci pěkně svoje místo.

Na první pohled jistě zaujme plato figurek, které kromě čtveřice hratelných postav, obsahuje ještě překážky jako bambus, svatyni či hořící vůz, což dělá herní plochu krásně plastickou a líbivou. Na své si ale přijdou nejen milovníci plastu, ale i standees v podobě figurek automatických protivníků a žetonů, protože těch je ve hře a k vyloupání požehnaně.

Jak už jsem psal výše, Senjutsu je hra postavená na kartách, a i proto jich v krabici, když se vše posčítá, najdete více než 300. Ano, je to pořádná porce a dobrou zprávou je, že hra obsahuje velmi pěkně udělaný mechanismus deck constructingu balíčků postav, takže pokud tenhle prvek máte rádi a rádi se do her noříte hlouběji, tady si to užijete až až. Ono totiž právě tyhle karty (schopnosti), tvoří většinu karetního obsahu (243) a kromě základních balíčků, se kterými můžete hned naskočit do hry, si můžete hrát skládáním dosyta. Ostatně dá se tím strávit klidně víc času, než hrou samotnou.

Zpracování hry je ve všech ohledech opravdu pěkné. Japonská kultura a prvky dýchají z každé součásti, každé komponenty, figurky či karty. Figurky samotné jsou detailní a v dynamických akčních pózách, takže jen čekají na namalování. Drobnou výtku bych měl ke kartám schopností. Všechny mi přišly hodně podobné a na první pohled ne úplně rychle odlišitelné. Buď se mi tak stalo, že jsem svou ruku karet dlouho studoval, než jsem odehrál tah nebo jsem omylem vynesl špatnou kartu. Jasně, obrázky by tu asi byly zbytečné, ale odlišení bych si dokázal představit o něco lepší. To je ale skutečně jen drobná výtka k celé hře, která se zpracováním řadí k jedněm z nejhezčích her na trhu (ano, mám rád téma Japonska).

Souboje do posledního dechu

Jak už jsem psal, pravidla to je kapitola sama o sobě, která mě osobně moc nesedla. Nebudu tvrdit, že jsou vyloženě špatná, jen mám asi raději jiný styl a formátování a jednodušší dohledávání. A přitom jakmile hru rozehrajete, je to v podstatě jednoduché, intuitivní a svižně plynoucí.

Na počátku partie si vyberete herní plán, rozmísíte si na něj terénní prvky, které ho tvoří nejen vizuálně hezký, ale i herně dynamický a zajímavý, připravíte zásoby karet jako omráčení či zranění a každý z hráčů si vybere jednoho z bojovníků. K němu si vezme nejen jeho figurku, ale i přehledovou kartu, základní karty (schopnost a zbraň), buď základní nebo vytvořený balíček karet a tanec smrti na ostří meče čeká.

Celá hra plyne na jednoduchém principu o pěti krocích, a to až do doby, než je jeden z hráčů omráčen (má plnou ruku karet omráčení) nebo vyčerpal své životy (karty zranění se rovnají jeho životům).

Na začátku kola si hráči doberou po jedné kartě z balíčku. Následně si každý jednu z karet v ruce vybere, čímž v podstatě určí, co bude v kole dělat (pokud jí tedy nezmění nějakým tím speciálním pravidlem v podobě nahrazení). Jakmile se oba hráči rozhodli, otočí své karty, případně zaplatí poplatky a podle iniciativy je vyhodnotí. Schopnosti karet se dají shrnout do jednoduchého diagramu pohyb, útok, obrana. Samozřejmě se svými specifiky a výjimkami. Jakmile jsou tahy odehrány karty se odhodí a může se jít na další kolo. A takto snadné to v podstatě je, přičemž podobně hra funguje až do doby vyřazení jednoho z hráčů (v případě dvou) nebo do posledního přeživšího (více hráčů).

Kromě hry více hráčů obsahuje hra také, a musím uznat že velmi povedený, sólo mód. Ten má dokonce hned několik režimů, kdy mě osobně přišla nejzajímavější kampaň, ke které použijete přiloženou příručku, která vám udává směr a podmínky. Jednotlivé části jsou zajímavě udělané a mám pocit, že je tu velký potenciál pro případná rozšíření. Z pohledu sólo hráče se hra rozhodně vyplatí. Ostatně tahle varianta je skvělá i na naučení nebo na zkoušení vytvořených herních balíčků, než se s nimi vrhnete proti sobě. Navíc je celé sólo poměrně intuitivní a jednoduché na obsluhu (netvrdím, že na pochopení a rozehrání, to byla trochu výzva).

Soubojových skirmish her je za poslední roky na trhu poměrně dost a nabízejí množství témat, zasazení i herních prvků, které je do různé míry odlišují. Přesto mám pocit, že Senjutsu je trochu jiná hra, už jen tím, že si z ostatních bere hodně dobrého a do jisté míry to ještě vylepšuje. No a jasně, odehrává se v Japonsku, tak má u mě body navíc.

Hodně se mi líbí zpracování. Už v základu je obsahu opravdu hodně a dobře a kvalitně provedeného, ať už se jedná o figurky, karty (výhrady mám pořád) a žetony či prostě jen ilustrace celé hry. A plastový insert k tomu. Zároveň hra vychází na cca 1100 Kč, a byť podle toho hry hodnotím nerad, tady prostě dostanete za příznivou cenovku opravdu hodně muziky. Navíc už teď jsou v obchodech dvě rozšíření, každé přinášející další dvě postavy (celkem tedy 8) a mám pocit, že u toho nezůstane.

Senjutsu si sice můžete zahrát až ve 4, ale pro mě je nejlepší ve dvou – ať už kompetitivně či kooperativně – a jako sólovka. V těchto počtech podle mě hra září jako svižná, fungující soubojovka, která má neustále tempo a zápal a jdete si doslova po krku (nebo po krku automě).

Pozitivem je jistě herní doba. Jeden souboj si vyžádá cca 20-25 min a máte odehráno. Tedy možná s výjimkou prvních her. Hru tak můžete otočit dle libosti klidně několikrát. Zároveň má hra díky většině simultálních kroků slušné tempo a plynulou hratelnost. Nedá se ale říct, že se jedná o nějaký výplňkový filler, protože jakmile se do hry dostanete, zkrátka chcete využít její potenciál a vrhnout se do skládání balíčků a vymýšlení strategií. V tu chvíli nabírá hra neskutečně na zábavě, ale také asymetrii, jak si hráči více odlišují své postavy podle chuti a stylu. Tedy ne že by postavy už sami o sobě nebyly odlišné.

Možná to bude znít divně, ale Senjutsu boduje i svou jednoduchostí. Ano, přístup není úplně nejlehčí, ale ve finále není složitá a dá se do ní s trochou trpělivosti proniknout a ve výsledku není těžší, než podobné hry. Zároveň ale nabízí při hraní množství prvků, které jí odlišují od úplně jednoduchých a rychlých soubojovek a nutí nad situacemi přemýšlet. Ono totiž, ač se to může zdát jasné a jednoduché a protivníka prostě posekat do nuly životů, tak to tak není. Můžete totiž hrát na zranění, můžete hrát na dobrou obranu a vyčerpání, můžete se snažit protivníka vyřadit omráčením. Do toho promlouvá vytvořené herní pole, které netvoří jen hezký podklad, ale naprosto funkční a skoro až „živý“ prostor, který je dobré využít ve svůj prospěch a neprospěch soupeře.

Zajímavým prvkem ve hře je i kamae, zvláštní stupnice, která určuje, co můžete a nemůžete hrát a částečně definuje váš styl a rozhodování. Hra sice obsahuje i prvky náhody, ale osud máte ve svých rukou a s kartami se dá pracovat.

Hra svým principem simuluje živý, dynamicky se měnící souboj válečníků. To že si něco naplánujete a připravíte, totiž absolutně neznamená, že budete úspěšní. Můžete si vytvořit dobrou pozici, připravit silný úder a těšit se ze setnutí hlavy soupeři, ale on vám ve správnou chvíli uskočí či uhne a vy svou katanou švihnete na prázdno. To je jeden z prvků, který občas naštve, ale který zároveň funguje na výbornou a strašně se mi líbí. Udržujete pokerovou tvář, snažíte se druhého (ostatní) odhadnout, spřádáte své plány a promýšlíte možnosti.

Díky možnosti stavby balíčků, postavám a různému nastavení herního plánu a prostředí je hra obrovsky variabilní a znovuhratelná. Pokud nechcete, žádná partie nebude ani zdaleka totožná nebo podobná. Možností ve hře je obrovské množství. Ano, cíl je stále stejný, ale cesta k němu?

Zkrátka ano, Senjutsu: Souboj o Japonsko je ve všech ohledech velmi pěkně fungující soubojovka, která na jednoduše udělaném konceptu přináší hru na dlouhé hodiny zábavy nejen na bojišti, ale i při vymýšlení balíků a strategií, a kterou si užijete skvěle ve dvou, ale i sólu, až se na vás poženou nekonečné hordy nepřátel nebo příběhové výzvy.

Hru můžete koupit na TLAMA games zde!

Senjutsu: Bitva o Japonsko

Autoři: Paul D. Allen a James Faulkner