Shuffle Heroes

Hry recenze

Honza Gončarov vyhrál malý pražský turnaj v Shuffle Heroes (10 lidí). Zde je jeho recenze této tuzemské karetní hry.

Přiznávám, že nad Shuffle Heroes jsem dlouho ohrnoval nos. 

Karetní hra Honzy Vaněčka (tvůrce Mc Johny) vybrala pro realizaci na Kickstarteru 15,322 EUR, což jsem bral jen jako WTF LOL zprávu dne. 

Na úvod: 

1. Při testování se narazilo na chyby, o čemž svědčí třeba předrecenze na deskofobii. Původní herní mechaniky tedy musely být několikrát překopány. Už z tohoto důvodu jsem se bál, že bude mít hra několik much. Odstraníte-li totiž ve hře jeden problém - vznikne další, který můžete přehlídnout.

2. Tématicky je hra zasazená do vlastního steampunkového světa okořeněného Lovercraftovským Cthulu monstrem. Celkový počet 42 ilustrací ve stylu Steampunk/Fantasy/Cthulu hře slouží sice jako hezká obrázková výplň, nicméně dost nesourodá, a zbytečné příběhové karty o dvaceti větách k pohoňce nesvádí.

Moje premisa byla tedy následující: vytvoření pořádné a hlavně FUNGUJÍCÍ karetní hry pro dva hráče, navíc zasazené do vlastního světa, je pro jednoho člověka až příliš velké sousto. Nebavíme se přeci o hře Minutová říše (kde je autorem také jeden člověk), ale o karetní hře, která si svým pojetím, plány a ambicemi nepřímo vynucuje srovnávání s Magic the Gathering (ve smyslu karetní hry pro dva, s možností rozšiřování obsahu a turnajového hraní). Magicy také vymyslel jeden člověk (Richard Garfield), a v počátku byla hra silně nefunkční, plná nevybalancovaných karet, viz "Power 9".

Díky vyhlášení turnaje v Černém rytíři nakonec zvítězila zvědavost a hru jsem za 399,- zakoupil. Mrak pochybností rozhodně rozptýlen nebyl, ale hned na začátku jsem si přiznal svůj omyl. Shuffle Heroes je skvělá hra pro dva, která vám poskytne hutnou porci zábavy na dlouhé večery!

Pravidla hry : 

Ze sedmi hrdinů hráči náhodně dva vyřadí a sníží počet na pět. Každý hráč si pak vybere dva hrdiny s kterými bude hrát, a utvoří si herní balíček z 2x10 karet. Poté se pouští do bitvy se soupeřem a jediným cílem: zabít jeho hrdiny/zničit soupeři 15 karet. Ve svém tahu musíte buď zahrát kartu, líznout do 6ti karet z dobíracího balíčku nebo zahrát schopnost hrdiny. Poměrně zajímavá je nemožnost ve hře pasovat, což vám kolikrát zavaří, zdržujete a v duchu brečíte, že zrovna teď nechcete nic hrát. Má-li karta/schopnost vlastnost “Kupředu!”, pak musíte provést další akci. Zahraná karta zůstane ve hře až do startu vašeho příštího kola a je tak vystavena útokům soupeře, který jí může zničit. Pokud se tak nestane, odchází do odhazovacího balíčku. Když si nemůžete líznout, zamícháte odhazovací balíček a vytvoříte nový dobírací balíček (jako například v Dominionu). Pojďme si krátce představit 7 hrdinů : 

Ramplpanker: Vynálezce, který jako jediný dokáže vylepšovat vlastní karty. Zničené vynálezy dokáže tahat zpátky do hry/balíčku. Zničit Ramplpankerovi 15 karet je velmi, velmi obtížné.

Hodnocení: Na hraní těžká a na první pohled slabá postava, která se ovšem moc dobře kombinuje s Kaldhetem či Casquiel.

Kaldhet: Nekromant, co vyvolává zničené karty (vaše i soupeřů) a ubere soupeřovu hrdinovi 1 život, pokud byla v daném kole zničená karta. 

Hodnocení: Co se hraní týká - nejtěžší hrdina. Ovládnete-li ovšem tuto postavu, vaše šance na výhru jsou obrovské. Bohužel cesta k úspěchu je trnitá. Hráči často zapomenou na jeho pasivní schopnost ubrat životy, což jim prohraje hru, nebo tahají z hrobu špatné karty. Naopak, pokud Kaldheta umíte hrát bezchybě, je jen několik málo cest, jak vás soupeř může porazit. 

Fiera: Čarodějka, která líže karty a má schopnost hrát jednu kartu 2x.

Hodnocení: Díky této schopnosti mohou vzniknout nekonečné smyčky vedoucí k okamžité výhře. (Toho si je sám autor vědom, a zaměřil se na to v erratě pravidel). Hraní této postavy je nevyvážené. Občas skýtá sekvence karet herní výhodu, občas Vás její karty sevřou do pasti, kdy nemáte téměř co rozumně hrát.

Alsira: Dokáže hrát schopnosti oponentových hrdinů (a opět díky Fieře tak způsobit nekonečnou smyčku).

Hodnocení: Je velkou zbraní proti Kaldhetovi, Casquiel a hlavně proti Fieře. Pokud si na začátku hry soupeř vybere Alsiru, Váš výběr se dosti zúží. Můžete sice zariskovat, v případě Fiery to ovšem není risk, ale položení hlavy na špalek.

Gargmor: Pro design hry téměř jistě odrazová postava. Cthulu, který touží po tom dostat trošku nasekáno, aby byly jeho karty silnější.

Hodnocení: Celkem 8 karet dokáže dávat zranění a tak spolehlivě ničit soupeřovy karty/hrdiny. Za mě nejuniverzálnější.  

Thaddeus: Jediná postava která umí udržet 1 štít. (Štíty logicky brání zraněním a u jiných hrdinů, i když štíty získáte, o ně na začátku kola zase automaticky přicházíte).

Hodnocení: Velmi silná postava. Kromě karet na získání a schopnosti na udržení šťítů, nabízí také několik karet zabíjení. V kombinaci s Garmorem pak může představovat silný oříšek.

Casquiel: Třetí zahraná karta v kole dostává tzv. stínovou (tedy “lepší”) schopnost. Je všestranná a dokáže efektivně ničit soupeřovy karty, ovšem zabíjet hrdiny prakticky neumí. Někdy se navíc stane, že byste si raději místo “lepší” schopnosti vybrali tu základní.

Samotná bitva je velkou logickou hádankou, taktika (zda ničit soupeřovi hrdiny nebo karty) záleží na výběru hrdinů (vašich i soupeřových). Někteří hrdinové spolu dokáží bojovat/spolupracovat lépe než jiní a při výběru musíte zhodnotit Váš i soupeřův styl. 

Při tří-týdenním testování s přítelkyní na turnaj v Černém rytíři, jsem objevil pár nešvarů, kterými hra trpí. Tyto "chyby" souvisí se schopnostmi karet a vazbami mezi hrdiny v dané hře. Na první pohled nejsou zjevné a projeví se, až když se do hry opravdu ponoříte (např. už pečlivě znáte vaše i soupeřovy karty v balíčku). Odměnou za nalezení těchto děr je Vám pak daleko lepší kontrola hry nad soupeři, kteří si těchto faktů nejsou vědomi. Z vyrovnané hry se pak stává jednostranná záležitost, tak jako když hraje šachy velmistr se začátečníkem.

Honzovi Vaněčkovi se povedlo stvořit originální minimalistickou karetní hru s velkým potenciálem a nezbývá než smeknout klobouk. Pravda, k dokonalosti hře ještě dost chybí , ale prvek náhody, tak obvyklý u karetních her, je silně odsunut do pozadí, a o výsledku více rozhoduje důvtip hráčů, pozornost a správné počítání.  

Pokud tedy od karetní hry očekáváte, že v ní má vyhrát ten lepší a zkušenější, je to rozhodně lepší volba než sáhnout po magicách.

 

Autor: Jan Gončarov Goncis

Galerie: