Siegestorm

Hry recenze

Staňte se vůdcem, vyberte si jednu z nabízených armád a vrhněte se na nepřítele. Hledáte karetní dvojkovku pro dva v češtině? Pak máme dobrou zprávu – tady máte Siegestorm.

Polské deskoherní studio Awaken Realms se za relativně krátkou dobu vyšvihlo mezi světovou špičku. Jejich hry za prvé skvěle vypadají – vždyť se podívejte na v češtině připravovaný Tainted Grail nebo už vydanou Nemesis či připravovaný Etherfields. Za druhé se skvěle hrají a vytvářejí až strhující a jedinečnou atmosféru – jako třeba můj oblíbený depresivní titul This War of Mine nebo opět výše zmíněná Nemesis s plížením se po zamořené vesmírné lodi. Za třetí boří všechny rekordy na známém Kickstarteru. Ne všechny projekty a hry ale musí nutně být megalomanské, plné obsahu a obřích krabic přetékajících obsahem, což potvrzuje loňská karetní novinka Siegestorm, kterou u nás vydalo včetně zatím dostupných rozšíření Albi. A že není téhle hry po vydání konec, ale plánuje se další bohatá podpora, a to že to s ní v Albi myslí vážně, potvrzuje vznik herní Ligy. Ta nyní prožívá svůj nultý ročník, ale turnaje se pomalu plní a jistě bude pokračovat v dalších letech. A to je sakra dobře, protože tahle hra má co nabídnout – jen se podívejte.

Kamil Cieśla a Marcin Świerkot zasadili svou hru do fiktivního světa, ve kterém spolu různé fantasy frakce a národy soupeří o moc. Hra je primárně pro dva hráče. Ano, obsahuje i relativně povedený sólo mód (pokud vás hra o samotě baví) a s ním spojený kooperativní režim „Obléhání“ a trochu problémovou verzi pro čtyři hráče, ale nejvíc zábavy a napětí si užijete v klasickém „Duelu“ ve dvou. Během zhruba 30 minut herního času je vaším úkolem sebrat soupeři všechny životy, které jsou představovány jeho herním balíčkem a tím ho zabít dřív, než se to povede jemu. K vašemu snažení slouží hraní různých karet bojovníků obsažených ve vašem balíčku a správné využití jejich síly, schopností a kombinací.

 

Kartičky a zase kartičky

Základní hra je v poměrně velké krabici. To je způsobeno jednak přehledným a pěkně udělaným plastovým insertem insertem s přihrádkami zvlášť na karty, žetony a herní desky, a také tím aby zde bylo dost místa na rozšiřující balíčky (o těch dále).

Když se jedná o karetní hru, nikoho asi nepřekvapí, že karty tvoří drtivou většinu obsahu, přičemž jsou ale rozděleny do několika druhů a sad. V první řadě je tu 112 hráčských karet ve dvou frakcích – Yrsa, strana smrti, podsvětí, intrik a jedu a Čchun-laj připomínající asijská bojová umění, Čínu a vůbec dálný východ s draky, mistry bojových umění či dokonce jakem – tyto dvě strany a karetní sady jsou ještě rozděleny na základní předpřipravené balíčky uzpůsobené na okamžité hraní (bílý symbol) a variabilní sadu, kterou si můžete své balíky různě modifikovat a zkoušet nové strategie (zelený symbol). Strašně super tedy je, že hra vám bez nutnosti nákupu dalších karet rovnou umožňuje měnit a variovat a zkoušet nové strategie. Kromě toho zde najdete dalších 51 karet nájezdníků pro sólo a kooperativní hru a s nimi spojené tři karty bosse, kterého musíte v těchto dvou režimech porazit.

Kromě karet tu máme 4 kartónové oboustranné desky bojiště, které tvoří základ hry a desku bosse. Samozřejmostí je hromádka žetonů a také jeden otočný ukazatel životů – to vše pro kooperativní režim. 

Když už jsem výše nakousl rozšíření, tak ta jsou zatím dvě – Serafie a Styxie. Obě obsahují 57 farkčních karet opět rozdělených na základní (bílé) a rozšiřující (zelené) a umožňují vám vrhnout se do boje za tyto nové variabilní strany konfliktu. A zase je to něco jiného. Zatímco Styxie je temná, černá strana využívající smrt ve svůj prospěch plná démonů, ďáblů, čarodějnic a podobné havěti, tak Serafie je taková ta galantní bílá s anděly, ochranou, rytíři směřující k životu a jeho protekci. Dobrou zprávou je, že všechny strany jsou zatím vyrovnané a žádná není oproti ostatním nijak přesílená nebo nevybalancovaná, což je jedině dobře. A jak že se to celé hraje?

 

Jednoduché s velkým „ALE“

Základní pravidla jsou relativně prostá a snadná na naučení – a teď mluvím o kompetitivním hraní. Principem celé hry je vyčerpat protivníkův dobírací balíček dřív, než to udělá on vám, protože první kdo si musí líznout kartu a žádnou nemá, prohrává.

Doprostřed stolu se položí deska bojiště, každý hráč si vezme svůj buď předpřipravený nebo dle pravidel a svého upravený herní balíček jedné z frakcí – když píšu upravený, tak v pravidlech jsou popsány náležitosti tvorby balíčku, kdy základ je maximum 4 kopií „základnějších“ a 2 kopie „lepších“ karet a celkový počet 34 karet. Karty si každý zamíchá, položí před sebe a vrchní dvě si vezme, přičemž podle svého uvážení může jednu nebo obě vrátit naspod a vzít si nové. Náhodně se určí, kdo bude první a lítý boj může začít!

Celá hra se točí okolo hraní vašich karet z ruky, pomocí kterých chcete zničit, či chcete-li odemlít, soupeřovi karty a tedy jeho životy. Na kartách zkrátka vše stojí a padá. Karty ze své ruky můžete zahrát dvěma způsoby – jako jednorázovou „akci“ nebo jako „nestvůru“. V prvním případě vyhodnotíte příslušný text a kartu zahodíte. Ve druhém případě nasadíte kartu do své armády do oblasti nasazení. Ať tak či onak, musíte za kartu vždy zaplatit její cenu, což se provádí zahozením příslušného počtu karet z vaší ruky – je tedy důležité správně se rozhodnout co si nechat, co zahrát a jak a co zahodit. Hra se hraje klasicky na tahy. Každý z nich se skládá z několika fází:

1. Příprava – všechny vyčerpané karty se otočí a mohou být znovu použity.

2. Tažení karet – vezmete si dvě karty z vašeho balíčku.

3. Postup armád – posunete všechny své vyložené nestvůry podle desky bojiště o jedno pole vpřed, přičemž pokud vaše karta dosáhne poslední pozice, musíte se rozhodnout, co s ní uděláte – udeříte, a to buď přímím útokem na soupeře nebo jeho kartu vyloženou na bojišti a po útoku tím také aktivujete následně její akci nebo budete držet pozici, tedy umístíte kartu přímo na prázdné pole desky bojiště nebo si jí „uložíte“ položíte lícem dolů mezi karty podpory a budete pomocí ní platit při vykládání dalších karet.

4. Nasazení karet – pokud máte v oblasti pro nasazení volno, můžete zahrát novou kartu nestvůry z ruky.

Poté je na tahu váš protihráč. 

Dobře, takhle to možná zní trochu zamotaně, ale ve chvíli kdy se vám hra rozběhne na stole, všechno do sebe krásně zapadne. Skvělá vlastnost je způsob platby, kdy nemusíte řešit žádné různé typy zdrojů – zkrátka máte karty v ruce, případně „nabitou“ podporu. 

Co se týká hry ve více hráčích, pak vše výše popsané probíhá až na drobné úpravy prakticky stejně. Největší změna nastává v tom, že každý hráč musí „obsluhovat“ hned dvě bojiště a soustředit se tedy na dva soupeře zároveň. Zkoušeli jsme tuto variantu jednou, spíš ze zájmu a upřímně musím konstatovat, že pro 4 (případně 3) hráče existuje mnoho lepších her, a to i karetních – ať už se jedná o klasické Magicy v multiplayeru nebo třeba kooperativního Pána prstenů LCG či Marvel Karetní hru.

Jako poslední možnost je zde sólo a kooperativní varianta. A tady je jedno úskalí – repetitivnost, protože boss je jen jeden ve třech variantách obtížnosti, které se zase až tolik neliší. Ovšem v jedné věci je to dobré – pokud chcete vyzkoušet své nově postavené herní decky, není nic lepšího, než si před vyzkoušením s reálným kamarádem zahrát jednu či víc her sólo a vyzkoušet, jak vám to funguje. Jinak můj problém obecně s hraním sólo u stolu je, že si raději vezmu k ruce tablet s nějakou online karetkou, než abych hrál sám proti zdi. Ale dokážu pochopit, že někoho to baví.

 

Kouzlo kombinační karetky

Siegestorm je rychlá a přístupná karetní dvojkovka. Zapomeňte prosím rovnou na víc hráčů, a berte to jako hru pro 1-2 hráče, vyvarujete se zklamání.

Hra má několik pro mě dost výrazných plusů. V první řadě je to samozřejmě čeština. Ano, v dnešní době většina lidí umí anglicky a karetky většinou nebývají jazykově až tak složité, ale čeština vám dovolí zapojit do hry i mladší nebo třeba méně zkušené hráče nebo třeba celou rodinu. 

Další výhodou je variabilita a obligátně řešený poměr cena/výkon. Už základní hra obsahuje dostatečné množství karet na vyzkoušení. Sice jsou zde „jen“ dvě frakce, ale než si všechno vyzkoušíte, protočíte a vytvoříte nějaké balíčky, nějakou dobu vám to jistě zabere. Dva doplňkové balíčky navíc mají rozumně nastavenou cenu a se čtyřmi frakcemi už máte víc než plnohodnotnou hru. Navíc s potenciálem turnajového a kompetitivního hraní. Ono když nad tím tak přemýšlím, kdyby byly dvě rozšiřující frakce rovnou součástí základu s vyšší cenovkou, vůbec nic by se nestalo, protože pokud se vám hra bude líbit, stejně si je povinně dokoupíte. 

Hra je krásně kombinační a je v nepočítaně různých možností a komb, které vám udělají radost, jakmile na ně přijdete a vymažete soupeřovu snahu. Tato vlastnost, nebo chcete-li aspekt hry, je ovšem spojena i s určitou investicí a trochu popírá tu „výhodu“ jednoduchých pravidel – ano pravidlově je hra snadná a přístupná, ale k jejímu ovládnutí a poražení soupeře musíte přemýšlet a správně kombinovat karty a jejich efekty.

Každopádně Siegestorm je prostě zábava. Hra mě vrátila do doby hraní Magicu, kdy jsem se těšil na nové objevování a spojování kombinací různých karet. A tady k tomu máte hned čtyři frakce. Sympaticky působí (dnes už velmi často používaný) systém zahazování karet pro platbu, kdy nemusíte řešit žádné další zdroje. A to souvisí i s jednou výhodou – Siegestorm si lehce můžete vzít na cesty! Někdo by mohl nesouhlasit, ale pokud si vezmete dva základní balíčky, nic víc v podstatě nepotřebujete, protože bojiště si vytvořit čistě teoreticky i na obyčejném papíře a nemusíte mít sebou desku ze hry. 

Zpracování hry je kvalitní. Graficky karet připomíná trochu hry počítačové – třeba známý tahový Heroes of Might and Magic – ale každá frakce je dostatečně odlišná – od modře laděného větrného národa, až po bílé anděly Serafie nebo smrtí a temnotou prolezlou Styxii.

A teď negativní stránka – ježiš ty pravidla! Na to, jak by to měla být relativně přístupná hra, tak v ní vzniká až moc velké procento sporných nebo nedořešených situací a často skoro musíte mít ke hraní v ruce mobil/tablet/počítač a hledat vysvětlení na internetu – viz třeba vlákna na BGG – a to je prostě škoda. Když každé dvě minuty něco hledáte nebo se dohadujete se soupeřem, nepůsobí to zrovna dobře. Ale ono je to možná obecně problém pravidel her od Awekwn Realms.

Druhým mínusem je slibovaný mód pro více hráčů a kooperace. Ano, jsou tu, ale jsou tu spíš jen kosmeticky, než funkčně, protože tahle hra je na 99% kompetitivní dvojkovka, nic víc, nic míň.

Siegestorm se mi v jádru hodně líbí. Nabízí přesně to, co jsem čekal, tedy vyváženou kompetitivní kombinační a taktickou karetní hru pro dva hráče s dostatečným množstvím variability, kterou ale bohužel občas sráží nejasnosti a spory. Každopádně pokud chcete hru, u které se budete bavit, otočíte jí několikrát za večer a budete mít radost z poražení soupeře, baví vás variabilita a zkoušení nových frakcí, komb a karet, pak je Siegestorm ideální hra pro vás.

 

P.S. A zkuste určitě Albi ligu – rád se s vámi na nějakém turnaji potkám.

 

Koupit základní hru u Albi!

Koupit rozšíření Styxie u Albi!

Koupit rozšíření Serafia u Albi!

 

Siegestorm 

Autoři: Kamil Cieśla a Marcin Świerkot

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2019

Počet hráčů: 2 (no dobře 1-4)

Věk: 10+ úplně v pohodě

Herní doba: cca 30 min na partii

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři