Co má společného Karkulka a Kleopatra? Napoleon a Leonardo da Vinci? Nebo třeba Petr Pan a William Shakespeare? Jsou to muži? Nebo mají spojitost s literaturou? O zdánlivých podobnostech je trojice nových karetek od Albi.
Ne vždy má člověk chuť a v dnešní době hlavně čas na velké deskovky. Samozřejmě je strašně fajn rozložit na stůj opulentní Gloomhaven a čistit kobky podzemí a proplétat se příběhem na pozadí nebo velet armádám mechů v Scythu, ale na to člověk potřebuje nějakou tu hodinku. A taky náladu. A prostor. A těžko si tyhle velikány vezmete sebou třeba na dovolenou. Zkrátka těch ale je dost a vždy se vyplatí mít po ruce nějaké ty menší karetní rychlovky a fillery, které pobaví, otočíte je za pár minut a klidně si troufnete na víc partií. A přesně mezi takové hry patří novinky ve stáji Albi s názvem Similo. A vlastně to není jedna novinka, ale hned tři se shodnými pravidly, ale lišící se tématem a jedinečnou sadou karet postav - Historie, Báje a Pohádky.
Jedním z autorů konceptu hry je u nás poměrně známý Hjalmar Hach, stojící třeba za nedávno vydanou Fotosyntézou či loňskou dvojicí Railroad Ink. S designem mu pomáhali ještě Pierluca Zizzi a Martino Chiacchiera. Tyhle rychlé karetky skládající se ze 30 karet si zahrajete už ve dvou hráčích (maximum je pak v podstatě nekonečné) s věkovým doporučením 7+ a herní doba se pohybuje od 10 do 20 minut. Úkolem je vždy uhádnout náhodně vylosovanou postavu na základě nápověd jednoho z hráčů. Pojďme ale postupně.
V každé z trojice malých krabiček naleznete přesně 30 karet postav - namátkou třeba Napoleona a Leonarda v historii, Achilea a Héru v bájích či Karkulku a Petra Pana v pohádkách. K nim jsou tady už jen krátká jednoduchá pravidla a to je vše. Jen škoda, že hry u nás vyšly v obyčejných papírových obalech a ne jako v zahraničí v pevném plastu, který by byl mnohem lepší na přenášení a víc by vydržel třeba cestování.
Celý princip hry je jednoduchý. Ať už je počet hráčů jakýkoliv, jeden se vždy ujme role napovídače. Právě tento hráč zamíchá všechny karty a vezme vrchní z balíčku. Na tu se tajně podívá a tato karta bude hádanou postavou. Následně napovídač lízne dalších 11 karet, všechny (včetně hádané) zamíchá a vyloží je na stůl v mřížce 3x4. Jako poslední si vezme do ruky dalších 5 karet, které budou tvořit nápovědu a hra může začít. Zbytek hráčů bude hádat, kterou postavu napovídač na počátku vylosoval.
Napovídač vždy vezme jednu kartu nápovědy ze své ruky a vyloží jí před sebe buď svisle - to v případě, že daná karta má něco společného s hádanou postavou - nebo naopak vodorovně - to naopak znamená, že se vyložená a hádaná nějakým způsobem liší. Hraje se na pět kol a v každém kole musí hádající na základě této nápovědy odstranit vždy o jednu postavu z nabídky navíc - tedy v prvním kole jednu, ve druhém dvě a tak dále, dokud nezůstanou v posledním kole uprostřed pouze dvě karty, z nichž by měli hádači na základě všech nápověd určit správnou tajnou postavu a společně vyhrát. Ale pozor, pokud se náhodou stane, že hráči v průběhu partie omylem odstraní tajnou postavu z nabídky, všichni okamžitě prohrávají. Tak či tak není nic snazšího než balíček karet zamíchat a vrhnout se na další rychlou partii.
Všechny tři varianty hry lze mezi sebou velmi jednoduše kombinovat. Jeden balíček využijete pro tajnou postavu a vytvoření „nabídky“, druhý naopak pro nápovědu. Hra tak získává zajímavé zpestření, ale také je o trochu těžší, když musí napovídač vymyslet, jak spolu souvisí (a nebo naopak nesouvisí) třeba takový Petr Pan a třeba Leonardo da Vinci, aby si to náhodou hádači špatně nevyložili.
Similo je povedená trojice menších karetek, která balancuje někde na hraně rodinných her a párty her. Samozřejmě na to může každý mít jiný názor, ale já si vyzkoušel obě skupiny a Similo fungovalo pokaždé výborně. A to z několika velmi jednoduchý důvodů - je to rychlé, zábavné, jednoduché na naučení a rozhodně to není hloupé.
Rychlost - partii hry připravíte a odehrajete doslova za pár minut. Žádné dlouhé prostoje a přemýšlení, pět kol uteče jako voda a vy se můžete vrhnout do dalšího veselého hádání a napovídání. A taky si hned vyměnit role, ať sami zjistíte, že není tak snadné napovídat, když vaši spoluhráči nejsou vůbec na stejné vlně a hádají jak replikanti po lobotomii.
Zábava - tohle je samozřejmě vždy absolutně subjektivní bod každé hry a někomu může prosté odstraňování karet ze stolu z pár nápověd připadat tupé, ale my jsme se bavili. To snaha dostat se do hlavy ostatních jen pomocí vyložené karty je skvělá a lecky dojde vážně k zajímavým situacím a po partiovým konfrontacím - jen si zkuste zapojit nějaké ty páry, co věčně tvrdí, jak se skvěle znají!
Jednoduchost - i kdyby si každý pravidla přečetl, zabere to i s následnou přípravou asi 5 minut (10 když zapojíte školáka nebo u čtení budete dělat večeři) a přesně v tom je jedna z velmi silných stránek hry. Naučíte jí kohokoliv během pár minut, ať už hráče, nehráče, babičku nebo mladší sourozence či děti co se nudí doma mimo školu.
Navíc hra, ač pravidlově i herně jednoduchá, není vůbec hloupá a má své kouzlo. Navíc děti můžete ještě poučit kdo je kdo, takže tu máme i mírný vzdělávací prvek.
Posledním plusem hry pro mě je grafika. Kreslený a barevný styl postav se podle mě povedl a hru pěkně zpestřuje. navíc i barvy mohou hrát roli při hádání.
Zkrátka trilogie karetek Similo je povedenou záležitostí, kterou si můžete užít během mnoha příležitostí - ať už jako filler s hráči, na cestách a dovolených nebo v rodinném kruhu s nehráči. Jedinou drobnou vadou na kráse pro mě zůstává „pouze“ papírový obal hry, ale to je skutečně jen kosmetická záležitost a na hru samotnou to nemá absolutně žádný vliv.
Tak už víte co má společného Kleopatra a Napoleon?
Koupit Similo Historie u Albi!
Similo - Historie, Báje, Pohádky
Autoři: HjalmarHach, PierlucaZizzi a Martino Chiacchiera
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2020
Počet hráčů: 2 a víc
Věk: 7+
Herní doba: 10 min
Autor: Adam Vondra Vondris