Similo v pohádkové Středozemi

Rozdíly mezi Frodem a Balrogem najde každý. Stejně tak mezi Stromovousem a Aragornem. Ale najít shody mezi Glumem a Legolasem? To už je pořádná výzva.

Série Similo trojice autorů Hjalmar Hach (Railroad Ink), Pierluca Zizzi a Martino Chiacchiera si za dobu svého působení na trhu našla řadu příznivců, ať už z řad vášnivých hráčů jako filler nebo oddechovka na cesty, tak i z pohledu rodin. Začalo to sice pozvolna Historií, Pohádkami či Bájemi, ale rychle následovaly další díly Zvířecí, ale také Strašidla a velepopulární dvojice ze světa Harryho Pottera. No a nejnovější přírůstek se mi ze všech dílů trefil do vkusu absolutně nejvíc, protože Similo zavítalo do světa Středozemě a jedné z nejlepších světových fantasy - Pána prstenů.

Základní atributy zůstávají – malá svižná dedukční karetka v kapesní krabičce určená minimálně pro 2 hráče bez horního limitu s věkovým doporučením 7+ a herní dobou pohybující se okolo 10 -15 minut na jednu hru. Úkolem je vždy uhádnout náhodně vylosovanou postavu z dvanáctičlenné nabídka na základě nápověd jednoho z hráčů. Nic víc, nic míň.

Celá hra, zabalená do krabičky jak jinak než s Frodem a tím Jedním prstenem, obsahuje kratičká pravidla a 40 karet. A vlastně u obojího došlo ke změně. Kartám pěkně narostl počet (původní hry série jich měly o deset méně), na druhé straně ale zůstávají o pěkných barevných ilustrací jednotlivých postav ságy Pána prstenů a najdete zde všechny populární kladné i záporné postavy, ať už hledáte Aragorna, Smíška s Pipinem nebo třeba Gandalfa. Co ale prošlo největší změnou, to jsou pravidla. Ty totiž nyní obsahují v podstatě tři varianty. Jednu klasickou, kde se napovídá kartami otočenými svisle i vodorovně podle (ne)společných znaků, jednu kombinující více sad Simila, ale také novou, kterou bere Pán prstenů jako „hlavní“. V té musí napovídač radit tak, aby zahraná karta odpovídala těm, které chce vyřadit. Vypadá to jako minoritní změna, ale opak je pravdou a přeci jen to nutí hrát hru trochu jinak a jinak nad kartami a nápovědami přemýšlet. Zároveň se trochu liší i konec, protože cílem není jen hádanou kartu správně určit, ale musí prostě zůstat na stole až do konce.

Celý princip hry je velmi jednoduchý. Ať už je počet hráčů jakýkoliv, jeden se vždy ujme role napovídače. Právě tento hráč zamíchá všechny karty a vezme vrchních 12 z balíčku. Následně napovídač jendu z nich tajně vezme, podívá se na ní a tu bude třeba správně uhádnout. Poté vezme všech 12 karet, zamíchá je a vyloží na stůl v mřížce 3x4. Jako poslední si vezme do ruky dalších 5 karet, které budou tvořit nápovědu a hra může začít. Zbytek hráčů bude hádat a určovat, kterou postavu napovídač na počátku vylosoval, a které mají v průběhu hry vařadit.

Napovídač vždy vezme jednu kartu nápovědy ze své ruky a vyloží jí před sebe na stůl. Tahle karta má něco společného – ať už ilustraci, atributy, příběh, nebo třeba podobu – s kartou či kartami, které mají být z nabídky vyřazeny, kdy jejich počet se liší podle probíhajícího kola (1, 2, 3, 4 a nakonec zase 1). Hraje se tedy na pět kol a v každém kole musí hádající tým na základě nápovědy odstranit vždy o jednu postavu z nabídky navíc. Pokud na konci posledního kola zbyde jen napovídačem vybraná postava, všichni zvítězili. Ale pozor, pokud se náhodou stane, že hráči v průběhu partie omylem odstraní tajnou kartu z nabídky, všichni okamžitě prohrávají, tedy včetně napovídače. Tak či tak, prohra není žádná katastrofa a není nic snazšího než balíček karet zamíchat a vrhnout se na další rychlou partii.

Velkou výhodou Simila je, že všechny varianty – a je jedno, zda vezmete Pohádky a Safari nebo Strašidla a Harryho Pottera - lze mezi sebou velmi jednoduše a libovolně kombinovat. Jeden balíček využijete pro tajnou postavu a vytvoření „nabídky“, druhý naopak pro nápovědu. Hra tak získává zajímavé zpestření, ale také je v závislosti na zvolené variantě a kombinaci těžší, protože musíte hledat podobnosti či rozdíly mezi vzájemně mnohdy skoro nesouvisejícími postavami. Každopádně v téhle variantě doporučuji hrát klasickou původní verzi nápovědy.

Similo je prověřený a mnou velmi oblíbený a povedený herní koncept, který se pohybuje na hraně rodinných her a párty her – a hodně zde záleží na zvoleném tématu. Ve všech skupinách jako rychlý filler a oddechovka funguje parádně. A to hned z několika velmi jednoduchý důvodů - rychlá, zábavná, jednoduchá na pochopení. Zároveň se ale jedná o hru chytrou a pěkně udělanou.

Zaprvé tu máme rychlost - hru připravíte během minuty a odehrajete během deseti. Žádné dlouhé přípravy a ani zbytečná přemýšlivá paralýza a záseky, pětice kol uteče jako nic a vy se můžete vrhnout do dalšího veselého hádání a napovídání.

Za druhé zábavnost - tohle je samozřejmě vždy hodně subjektivní a někomu může prosté odstraňování karet ze stolu z pár nápověd připadat hloupé a nezáživné, ale my jsme se bavili, bavíme se a bavit se budeme a bavili se zatím všichni, komu jsem Similo ukázal a je jedno v jaké podobě.

Za třetí jednoduchost – a to jak pravidlová, tak i herní. I kdyby si každý pravidla přečetl sám, zabere to i s následnou přípravou asi 10 minut a přesně v tom je jedna z velmi silných stránek hry. Naučíte jí doslova kohokoliv během pár minut, ať už hráče, nehráče, babičku nebo mladší školáky, doma, ve škole nebo na táborech.

Dalším velkým kladem je pro mě grafická stránka karet a celkové kvalitní zpracování. Kreslený a barevný styl karet se podle mě povedl a hru pěkně zpestřuje. Navíc i barvy mohou hrát roli při hádání a je tedy dobré vše neustále sledovat. Téma Pána prstenů je zakomponované pěkně a licence Similu (stejně jako Harry Potter) sluší.

Similo je prostě povedená záležitost, kterou si můžete užít během mnoha příležitostí - ať už jako filler s hráči, na cestách a dovolených nebo v rodinném kruhu i s absolutními nehráči. Záleží jen na tom, jaké téma vás bude bavit a zaujme, ale osobně doporučuji mít doma aspoň dvě pro vzájemnou kombinaci. A Pán prstenů by mělo být rozhodně jedním z nich, protože tahle sága je i po mnoha letech stále nehynoucí klasikou. A jedním z ideálních kandidátů na kombinaci je verze Pohádky, kterou najdete v reportu na našich sociálních sítích.

P.S. Ke hře lze nyní dostat i dvě promo karty!

Hru můžete i s promem koupit přímo u ALBI!

Similo: Pán prstenů