Smíšený les

Hry recenze

Les je plný života – v korunách stromů hnízdí pestrobarevní ptáci, všude lezou ještě roztodivnější brouci a hmyz a na lučinách se pase vysoká i černá zvěř. Jak bude vypadat jen váš les?

Hra Smíšený les (v orig. Forrest Shuffle) mě oslovila už v loňském roce, když vyšla její anglická verze. Nebudeme si nic nalhávat, zvířátkové hry u nás stále letí a po vyzkoušení hry bylo tak nějak jasné, že jí musíme mít doma, ale o tom proč až dále. A tak vyvstala otázka – opravdu jí u nás nikdo nevydá? Potenciál hry totiž už na papíře vypadá pěkně a tak byla její česká verze spíše otázkou času. Vydavatelstvím, které hru nakonec vydává a poskytlo nám kopii je ADC Blackfire.

Smíšený les je rodinou karetní hrou založenou na set collectingu, vytvoření prostředí a plnění bodovacích podmínek spolu s pěkně udělaným „draftem“ karet. Zahrajete si jí ve 2-5 hráčích ve věku 10 a více let a herní doba vám zabere do 60 min čistého času i s přípravou. V téhle hře si každý z hráčů pomocí stromů vytváří svůj vlastní malý originální les, který zabydluje jeho obyvateli, faunou i flórou, snaží se splnit podmínky karet a získat co nejvíce bodů, neboť jen ty vedou k vítězství.

Hra přichází s líbivou grafickou stránkou, která už krabicí jasně dává najevo, o co půjde. Na víku totiž najdete jak hromadu (mj. zejména našich) lesních zvířat a stromy k nim. Očividně je novým trendem hry nebalit z ekologického hlediska do fólii, ale jen přelepit okraje samolepkou – tak pozor, zanechává za sebou lepidlo a dosti pak box lepí. Po otevření na vás každopádně kromě obligátních pravidel, která jsou mimochodem velmi jednoduchá a ve všech ohledech naprosto jasná a srozumitelná, čeká hlavně 180 karet rozdělených do několika druhů. Jako první tu máme stromy, které tvoří základ lesa a kolem kterých se v téhle hře skládají karty (nahoru, dolů, doprava, doleva). Další část karet zabírají ty rozdělené vertikálně a horizontálně. Ano, karty jsou zde opravdu specifické a všechny mají dvě poloviny se případnými efekty, dopady, bodováním atd. Buď dolní a horní nebo pravou a levou, kdy každá část je jiná – např. nalevo je zajíc, napravo medvěd – a vy se při případném hraní musíte rozhodnout, kterou část karty využijete do svého lesa – ano, o jednu vždy přijdete. Pro tu, která zůstane viditelná, zároveň chcete a musíte plnit specifické podmínky, abyste získali body, ať už se jedná o přítomnost konkrétních stromů, další jedince druhu nebo třeba karty ve vaší jeskyni. Což je mimochodem další druh karet, kdy každý hráč má jednu na startu. No k tomu si v podstatě přičtěte karty přehledové pro všechny efekty a hráče a 3 karty zimy odpočítávající konec hry. Tedy suma sumárum – 1 pravidla, 1 deska, 1 bodovací bloček a 180 karet, to vše umístěné v jednoduché, ale funkční papírové vložce. 

Co se mi z hlediska zpracování líbí, to jsou ilustrace na kartách a jejich provedení. Vše je pěkně přehledné a jasné a i herně funkční. Pocitově vám na stole roste skutečný malý les a líbí se mi edukativní přesah, kdy karty mají přírodovědně logické efekty nebo jsou navázány třeba na konkrétní stromy, podle toho, kde skutečně žijí. No anebo takoví medvědi, kteří si svou „kořist“ odtáhnou do jeskyně. Propojení hry a tématu se tak z designové hlediska podle mě povedlo velmi dobře a Koschovi – autorovi hry – za to patří uznání.

Herně je hra, skoro až překvapivě, jednoduchá. Skoro se mi chce napsat primitivní, ale to by svádělo k něčemu jinému. Na začátku se připraví centrální deska - mýtina, zamíchají karty (a oddělí se tajně určitý počet podle počtu hráčů) a do spodní třetiny přidají tři karty zimy. Každý z hráčů si vezme jednu jeskyni a 6 karet z balíčku do ruky. No a v podstatě se může hrát.

Hráči se střídají v tazích, kdy buď zahrají kartu, nebo si doberou 2 karty nové. Dobírání karet probíhá buď z balíčku, nebo z karet umístěných dříve na mýtině. Zahrání karty z ruky provede hráč tak, že podle ceny karty či její zvolené poloviny, odhodí požadovaný počet karet z ruky na mýtinu a kartu následně vyloží do svého lesa, kdy platí, že stromy vyloží libovolně, karty zobrazující flóru a faunu na příslušné volné místo u dříve vyloženého stromu.  Případně následně vyhodnotí efekty a bonusy a zkontroluje, zda mýtina není plná (neobsahuje 10 a víc karet), kdy v takovém případě se musí všechny karty odhodit. No a to je v podstatě vše. Hra trvá do té doby, dokud nejsou odhaleny z balíčku všechny tři karty zimy. Následně se sečtou body za všechny karty a efekty a vyhlásí vítěz partie. Ano, přesně takhle jednoduchá tahle hra je. A možná i proto je tak strašně návyková.

 

Dojmy

Smíšený les je velmi příjemná karetní hra, která si sice bere známé mechanismy, ale využívá je k šikovně vytvořeným kombinacím a přináší spojení příjemného tématu a pěkně fungující hratelnosti. Pojďme tradičně bod po bodu.

Moc se nám líbilo zpracování, hlavně grafická stránka hry a přehledné karty. Ikon sice není málo, ale rychle si vše sedne a hra plyne zcela intuitivně. Osobně jsem si hru nakonec obalil po pár hrách, pro lepší „podsouvání“ karet pod stromy.

Hodně se nám líbil nápad právě se vsouváním karet a jejich rozdělením na polovinu. Tím jak je vše propojeno logicky, ale hlavně tematicky (takový netopýr těžko bude pod stromem, houby zase nevyrostou v korunách) přichází do hry i hezký lehce edukativní prvek. Zároveň právě rozdělení karet, kdy vždy využijete jen jednu část, dává hře první velký rozhodovací prvek.

Ten druhý, který souvisí i s až nečekanou porcí hráčské interakce, je založen na systému platby za vyložení karet. Prostě za zahrání karty odhodíte něco z ruky. Tak jednak rychle zjistíte, že je hodně důležité rozmyslet si, co odhodíte, aby se vám to naopak brzy nehodilo, a zároveň musíte myslet, že odhozené karty dáváte k dispozici soupeřům. Takže neustále sledujete nejen svůj prostor a přemýšlíte nad rozvoje lesa, ale zároveň opravdu neustále sledujete soupeře a jejich plány. Stejně tak se dá a musí pracovat i s čištěním mýtiny v případě deseti karet na ní. To se dá často více než šikovně využít. Na naprosto jednoduchých pravidlech je tak postavena velmi chytrá a přemýšlivá hra s množstvím interakce a ještě více rozhodováním a kombinováním.

Pravidel ve hře je skutečně minimum – v podstatě se stačí naučit dvě možnosti na tahu a systém vyhodnocování efektů a bonusů a jak je získat. Ten pocit, když se vám ale povede vše správně vymyslet, spojit karty a získat maximální zisk je ovšem naprosto satisfakční a příjemný. Zároveň zde platí, že hru naučíte obrovskou škálu více či méně zkušených hráčů.

Nebudeme jen chválit, jen pár věcí, které ve hře jsou přítomny, a se kterými jistě bude mít nemálo množství hráčů problém. V první řadě je to prostě náhoda. Je to zkrátka karetní hra se společným balíčkem a v zásadě náhodným dobíráním, byť upraveným nabídkou na mýtině, a lehce se stane, že potřebná karta buď nedorazí, nebo si soupeř táhne něco ultimátně vhodného. A s tím vlastně souvisí i druhá výtka a tou je fakt, že některé strategie, nebo chcete-li spojení karet, se zkrátka jeví jako silnější, než jiné. Jasně, dá se s tím bojovat a hrát chytře, ale přeci jen nechcete každou hru jet stejnou strategii. Zároveň to ale neznamená, že lze pokaždé využít hojně probíranou strategii vlci/jeleni, protože nemusí vždy přijít. To je dáno i tím, že v různém počtu hráčů vyřadíte xy karet.

A ano, v rozdílných počtech hráčů je hra jiná. Je to dáno jednak rozmělněním karet mezi hráče, vyřazením určitého počtu karet z balíčku, ale i počtem tahů/hraných karet. Ve dvou máte nad hrou větší kontrolu a hra sklouzává k větší opatrnosti, čím víc hráčů se ke stolu přidá, tím se zvedá náhoda a subjektivně možná i vyrovnávají strategické herní možnosti. Je tak hra lepší ve více, než v menší počtu? Podle mě ne. Je prostě jiná. Ve dvou si musíte dávat větší pozor na to, co soupeři přihrajete na mýtinu a více se snažíte využít její „vyčištění“ ve správnou chvíli. V pěti naopak dokáže zavařit mozek sledování všech hráčů u stolu. Samozřejmě dobrou zprávou je, že se nejedná o typický karetní solitér, ale interakce si užijete i na tak malém prostoru víc než dost.

Snad to nevypadá jako bych byl ke hře zbytečně kritický, protože i přes nějaké výtky nás ve skutečnosti baví a rozhodně se jedná o více než kladný příspěvek do rodinných kombinačních karetních her se zajímavým prvkem v podobě mýtiny, skvěle vymyšlených dvojitých karet a s naprosto jednoduchými pravidly, která jdou ruku v ruce s pěknou a svižnou hratelností. Osobně víc než doufám, že se hře bude dařit a dočkáme se rozšíření, které přináší faunu a flóru Alp – mrk mrk Blackfire?

 

P.S. Hra vychází v polovině května a v současné době jí lze předobjednat.

 

Hru můžete předobjednat třeba zde!

 

Smíšený les

Autor: Kosch

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2024

Počet hráčů: 2-5

Věk: 10+

Herní doba: cca 60 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři