Kdo dokáže potěšit mocného faraona Snefera nejvíce a postaví mu nejlepší pyramida jako místo věčného odpočinku?
Vydavatelství TLAMA games se v loňském roce hned dvakrát vydalo na platformu Gamefound a vyzkoušelo vydání svých originálních her skrze komunitní financování. V jednom případě se jednalo o mafiánskou Coscu, v druhém o abstraktní egyptskou hru českého designéra Adama Španěla, která se skrývá pod názvem Sneferu: Stavitelé pyramid. Na tu jsem byl osobně dost zvědavý, protože Adam Španěl nás bavil už povedeným Projectem L a abstraktní skládačky mu tak rozhodně nejsou cizí. Když se navíc na místo ilustrátora usadil „Mico“ bylo čekávání vystřeleno na maximum. Tak se pojďme společně na celou novinku podívat.
Sneferu: Stavitelé pyramid je abstraktní, tile placementovou hrou se správou surovin a otevřeným draftem a prvky závodu pro 1-4 hráče od 10 let a s herní dobou okolo 40 min na jednu partii v průměru. Každý z hráčů se stává architektem na dvoře faraona Snefera, který vládl Egyptu v letech 2543-2510 př. n. l., a snaží se splnit vladařovo přání a postavit mu pyramidu hodnou je jména a slávy z postupně rozebíraných dílků stavebních bloků dovážených z nejvybranějších lomů říše. Na vítěze čeká věčná sláva, na poražené sprostá smrt pod zbytky pyramid.
Herní materiál
Jak už jsem psal výše, na pole ilustrátora se povedlo dostat slavného Mica, autora her jako je série Západního království, Věčné zimy a mnohých dalších. Jeho komiksový barevný styl je velmi osobitý, ale mně hodně sedí u deskovek. Svou práci na hře Sneferu odvedl dobře, byť je třeba si přiznat, že ve výsledku tam grafiky není až tolik vzhledem k obsahu herního materiálu.
Ne, nechápejte mě špatně, hra není nijak ošizená nebo osekaná, to naopak, vše disponuje vysokou kvalitou a zpracováním, ale prostě tohle je hra na úrovni třeba Azulu, tedy ve své podstatě minimalistická abstraktka.
Herní materiál jako takový se skládá z velké centrální herní desky zobrazující mapu Egypta se stupnicí nebo chcete-li trasou lodí, čtyř dvojitých pevných desek pyramid pro hráče a destiček stavitelů, 100 dvoubarevných stavebních žetonů spolu s plátěným sáčkem, bonusových žetonů, desky nabídky a dřevěných lodí a také žetonů jídla.
Co musím zmínit, to je maximální tloušťka kartónu, a to nejen desek, ale hlavně kamenů a bonusových žetonů. Upřímně jsem silnější materiál dlouho neviděl a příjemně se s nimi hraje, ať už při losování nebo umisťování. Stejně tak jsou prostě parádní dvouvrstvé desky, díky čemuž vám při hře nic neujíždí a nepadá.
Celkově je hra zpracovaná velmi povedeně, ať už z hlediska grafiky, či kvality komponent. Ostatně můžete se mrknout dole v galerii nebo u nás na IG na reel připravené partie.
Jak se hraje?
Z hlediska pravidel je hra příjemně přístupná. Doprostřed stolu se připraví herní plán, na příslušná pole barevných lomů bonusové žetony a deska nabídky, na níž se náhodně nalosuje 28 stavebních kamenů ze sáčku do čtyř řad. Zbytek kamenů se stejně jako zásoba žetonů jídla položí bokem do společné zásoby. Každý hráč si vezme jednu pyramidu a stavitele spolu s jeho lodí ve vybrané barvě. Lodě se následně náhodně vyloží na první pole herního plánu, čímž se určí pořadí hráčů. A může začít budování.
Během partie hráči putují svými loděmi po Nilu po připravené stupnici, kotví v přístavech a čas a jídlo mění za stavební kameny, ze kterých budují své pyramidy, a to až do doby, než se všichni hráči dostanou na poslední pole herního plánu.
Hráči se střídají v tazích v závislosti na pozici svých lodích. Podobně jako třeba v Patchworku hraje vždy hráč, který je aktuálně nejvíce vzadu. Tedy střídání není správný pojem, protože lze hrát i více tahů za sebou.
Jakmile se hráč dostane na tah, vyhodnotí postupně 5 kroků. Jako první si vybere kámen z nabídky. Výběr může být libovolný, ale hráč musí být schopen svou volbu zaplatit, a to ať už v jídle nebo čase. Jakmile má vybráno, musí uhradit poplatek. Každá z řad má základní cenu, ke které se dále přičítá navýšení dle umístění kamene ve sloupci. Jídlo se klasicky vrací do nabídky, čas funguje v podobě posunu lodí. Ano, právě čas, respektive rychlost posunu je jednou ze dvou herních měn, se kterou je třeba pracovat. Následně je kámen umístěn do pyramidy. Vždy platí, že se staví odspodu a kameny nikdy nesmí přesahovat volně „do vzduchu“, tedy musí pod nově přiloženým ležet dříve umístěné žetony. V další části může hráč získat jídla za umístění kamene, a to ať už ty předtištěné na polích pyramidy nebo za uzavřené oblasti kamenů stejné barvy dle jednoduché tabulky, kdy zkrátka spočítáte na sebe navazující kameny barevné oblasti, kterou již nelze dále rozšiřovat (je ze všech stran obklopena kameny) a dle tabulky dostanete jídlo k dalšímu placení. Jako poslední se doplní nabídka a může hrát další hráč.
V podstatě je to vše z hlediska pravidel, tedy kromě bonusu lomů. To jsou speciální barevná pole, na která se na počátku nalosují bonusové žetony a pokud se jedna z barev vybraného kamene shoduje s barvou lomu, kde loď hráče stále na počátku, dostane příslušný bonus, ať už v podobě dalšího jídla nebo třeba prominutí dodatečného poplatku.
Jakmile se všichni hráči dostanou až na konec stupnici, hra končí. Zapomeňte však na počítání bodů, vítězem se stává hráč s nejvíce kameny v pyramidě.
Základní hru si můžete variovat asymetrickými schopnostmi stavitelů, které umožňují manipulovat s herními pravidly a ano, lze si dát i příjemně hratelné sólo proti automatickému protivníkovi, který staví pyramidovou hrobku proti vám.
Dojmy
Přiznám se, že hru Sneferu jsem od počátku její cesty na gamefoundu docela dost sledoval a z toho, co bylo známé jsem se na ní těšil. Pak mě ale trochu překvapilo hodnocení na BGG a trochu naskočila nejistota, jak se Tlamě a Adamu Španělovi povedlo hru dotvořit a připravit. A ne, po odehrání několika partií vůbec nesdílím možnou skepsi, ba naopak. Tohle je totiž vyloženě povedená abstraktní hra, která v sobě kombinuje spoustu chytrých nápadů a mechanik a velmi hezky funguje a i vypadá.
Ano, o zpracování jsem se tradičně rozepsal výše, ale musím to uvést znovu – dvojité desky, povedené ilustrace, kvalitní materiál. V tomto ohledu je na hře vidět plno práce.
Hra jako taková je chce se říct až triviální. V podstatě nemáte kde narazit na nějaký pravidlový nebo herní zádrhel. Přitom ale nabízí v tom minimu spoustu rozhodování a možností, tím jak máte otevřené možnosti ve výběru kamenů, ale zároveň jste vázáni hned dvěma typy surovin. A zatímco jídlo vidíte, pohyb už tak na první pohled viditelný není, ale přitom je velmi, ale velmi podstatný a důležitý. Nepřemýšlíte totiž jen na tom, jaký kámen by se vám hodil, ale i kam vás to posunu, a jak to potencionálně ovlivní soupeře, protože úplně nechcete, aby někdo hrál více tahů, než vy. Respektive nechcete mu těch tahů dát tolik.
I když by se mohlo zdát, že je přímočaře nejlepší brát prostě nejlevnější kameny, opak je samozřejmě pravdou. Bezmyšlenkovité tahání a vykládání vás nestojí jen drahocenný čas, ale také ztracené jídlo, bez kterého se nehnete. Musíte tedy správně optimalizovat své výběr a možnosti v každém tahu a výběru. Je to i tím, že větší oblasti dávají více jídla. A to ani nemluvím o případných bonusech po cestě, kdy lomy pěkně motivují se v nich zastavit a při dalším vyplutí tak získat jejich bonus, kdy ať už bonusové jídlo nebo získaný čas je vždy příjemnou odměnou.
Prvkem, který se mi líbí, a který mám osobně rád i u jiných titulů, je hraní závislé na pořadí hráčů. To dává partii další zajímavý přesah, kdy přemýšlíte nad tím, jak hodně soupeři ujet a co si vzít, aby nedostal třeba 3 nebo čtyři tahy zároveň, což může znamenat hodně rychlou prohru už v půli partie, protože tady se každý kámen počítá. Tady musím říct, že největší vyrovnanost pohybů nám subjektivně přišla ve hře dvou hráčů, kdy se oba hodně hlídají, jak dalekou odjedou. Naopak ve čtyřech už je vše otevřenější a větší „chaos“.
Sneferu je hra o kombinaci optimalizace tahů a závodu v tom, kdo postaví největší kus pyramidy v omezeném čase, který neúprosně odtikává každým dalším tahem a výběrem kamene.
Tahle hra je pro mě každopádně v rámci tvorby Adama Španěla o kus výš, než Project L (a to ho mám rád), ať už svou promyšleností, možnostmi nebo známým pravidlem easy to learn, hard do master, které tu bezezbytku funguje. A ano, i přes jednoduchá pravidla a i když to tak nevypadá, se jedná o hru, která dokáže solidně zavařit hlavu nejedním výběrem.
Díky různému nalosování žetonů bonusů, kamenů, ale i asymetrickým schopnostem je zajištěna pěkná variabilita. Byť tedy schopností stavitelů by klidně mohlo být dvojnásobek.
Sneferu: Stavitelé pyramid je zkrátka povedeným abstraktním titulem, který v jednoduchosti skrývá velmi chytrou skládací hru, která potěší každého milovníka chytrých skládaček, které každým tahem prověří jeho myšlení a správný výběr. V jednoduchosti je síla, ale i herní hloubka, která se hezky rozvine opakovaným hraním. Jen prostě pokud nemáte rádi abstraktní hry, jděte o dům dál a mrkněte třeba na zmiňovanou Coscu.
Hru můžete koupit přímo u TLAMA games zde!
Sneferu: Stavitelé pyramid
Autor: Adam Španěl
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 1-4
Věk: 10+
Herní doba: 30-40 min
Autor: Adam Vondra Vondris