Ujměte se role vůdce mocného klanu čarodějnic a utkejte se v nemilostném souboji o čarovný trůn v přicházejícím soumraku jedné éry. Je čas na velké změny.
Čtveřice mocných čarodějnických klanů se připravuje na příchod nové čarovné éry. Světový strom otevírá své zářivé brány a prýští jím mocná magie. Musíte využít své čarodějnice a stařešiny a utkat se o Čarovný trůn, který může po další roky náležet jen těm nejmocnějším. Právě takový souboj nabízí nová desková hra vydavatelství TLAMA games, která se v české verzi nedávno přikouzlila na pulty obchodů. Sice v ní nemávnete hůlkou jako Harry Potter, ale o to více si užijete syrové mocné magie. Připraveni? Tak pojďme kouzlit.
Soumrak je strategickou euro hrou založenou na worker placementu (umisťování dělníků), variabilním využívání karet, engine buildingu a správě zdrojů za níž stojí Stefano Di Silvio. Ten jí vytvořil pro 1-4 hráče od 14 let s deklarovanou dobou 30 min na hráče. Byť o tom čase si ještě povíme. Každý z hráčů se stává vůdcem jednoho z mocných čarodějných klanů, zástupců mocného lidu, který se v průběhu kol snaží dovést k co nejvíce bodům a vítězství, a to šikovným využíváním svých čarodějnic a stařešinů a co nejšikovnějším využíváním mnoha karet a mocné many.
Magická krása
Když se mi Soumrak dostal do rukou, nejprve jsem přemýšlel, zda se nejedná o spíše vikingskou hru, které vévodí mocný Yggdrasil. Světový strom sice na víku najdete, ale ten je obklopený čarodějnicemi, čerpajícími energii z jeho větví a kmene. Právě úžasná magická grafika, kterou najdete už na krabici a za níž stojí Martin Mottet je jednou z velkých předností celé hry. Najdete jí doslova všude a za mě osobně se jedná o jednu z nejhezčích herních grafik napříč deskovkami poslední doby.
Po otevření jsou tu jako první pravidla. Ne, nečekejte žádnou extrémně přístupnou hru. Pravidla jsou sice napsána a vysvětlena dobře a přehledně, ale přeci jen se v případě Soumraku jedná o komplexnější titul. Základní zvládnutí hry není úplně těžké, ale správné zahrání a provázání všech funkčních mechanismů zabere několik partií. Sympatické je, že hra nabízí dvě varianty, a to „základní“ sluneční stranu a „měsíční“ asymetrickou. Ta rozlišuje nejen klany jako takové, ale musím říct, že bych se nebál bát základní variantu jako spíše zkušební a po prvních partiích rovnou nasadit asymetrické strany. Hra tím ještě více rozkvete na zajímavosti a možnostech.
Krabice je až po víko plná krásně udělaných komponent, ať už se jedná o několik společných desek, oboustranné čtyři rozdílné dvouvrstvé desky klanů, počítadla, potisknuté dřevěné figurky čarodějnic či stařešinů, ale také zdroje. Velkou část pak zabírají karty, které tvoří zásadní část hry, ať už se jedná o základní vřídla moci, mocné rituály či neméně mocní pomocníci v podobě znalců a členů vaší magické rady. Zkrátka hra je na komponenty velmi bohatá a vizuálně velmi podmanivá díky již výše zmíněné krásné grafické stránce, která až neskutečným způsobem podtrhuje magické téma, které vystupuje z každé části hry.
Musím říct, že z hlediska zpracování, a hlavně grafiky, se u Soumraku podařilo vytvořit autorům deskoherní umělecké dílo, které krásně vypadá nejen na komponentech, ale i po rozložení na stůl a při hraní. Přitom ale byla zachována herní a funkční praktičnost a také přehlednost, kdy jakmile do hry proniknete, musíte uznat, že ikonografie, i rozložení má svou přístupnou a dobře provedenou logiku. Z čistě praktického hlediska mě osobně úplně nesedělo počítadlo bodů, ale je to spíše o zvyku.
Jak na to?
Komplexitu hry bych z herního hlediska posadil do řekněme vyšší střední třídy. Ne, hra není vyloženě těžká na pochopení, ale jedná se o kombinační hru, která zkrátka svou podstatou rozkvétá postupným objevováním a pronikáním do mechanismů a vzájemných propojení prvků. Zároveň ale přináší krásně satisfakční pocit ve chvíli, kdy se vám povede celé vymyšlené kombo provést a maximalizovat zisk.
Herní deska, kterou musíte před hrou vytvořit je tvořena několika oblastmi, kdy záleží na počtu hráčů – v jednom a dvou se omezí. K ní připravíte počítadlo, zásoby karet a žetonů a zároveň se dohodnete, zda všichni hráči využijí měsíční či sluneční stranu svých vybraných klanů. Jak už jsem psal, zatímco sluneční je totožná pro všechny a o něco lehčí, měsíční přináší vítanou asymetrii a rozdíly mezi jednotlivými frakcemi, což přináší velmi zajímavou strategickou vrstvu a změnu v hratelnosti a přístupu.
Jakmile máte hru nachystanou, čeká vás trojice kol a závěrečné bodování po posledním z nich.
Kola jsou stejná a rozdělená do čtveřice pevně daných fází. V části průzkumu získávají hráči zdroje, karty, manu a zkrátka vybavení do dalšího průběhu hry podle svých desek.
Jako druhá nastupuje fáze akcí. Zde je dobře, že tvůrci zařadili přehledné lama karty, takže každý ví, na co má nárok. Zde hráči hrají karty, aktivují svá vřídla moci, vysílají své čarodějnice a stařešiny, získávají znalce a členy magické rady či vytvářejí magická činidla pro posílení svých karet. A to vše, dokud všichni u stolu nepasují. Akcí ve hře není vyloženě zahlcující množství, ale jejich propojení, provázání, ale i časování je klíčem k úspěchu. Navíc akce přibývají, respektive se v průběhu hry rozšiřují o nové možnosti.
Pak se hra posouvá do fáze třetí, kterou je boj. Zde může nastat lehké zklamání, protože boj není zrovna střetem magických sil, ale spíše přetahovanou ve stylu vyšší bere, kde ale každý má šanci získat odměnu. Na každé oblasti se určuje síla hráčů skládající se z jejich figurek a tajně investované many, kdy odměna se určí podle celkové síly. Vítěz navíc získá speciální runový kámen, který eventuálně zdvojnásobuje body na konci hry za vybrané karty, ale to už nechci zbytečně zabíhat do pravidlových detailů. Ostatně celá pravidla jsou jako tradičně dostupná na stránkách TLAMA games přímo u záložky hry.
V poslední části kola dojde k přípravě na další fázi hry, případně k vyhodnocení příslušných efektů. Na konci třetí kola po vyhodnocení případných efektů hra končí a dochází k závěrečnému bodování a určení nového vládce Čarovného trůnu.
Hra obsahuje navíc i sólo, které je řízeno speciální deskou automy a šikovně udělaným, na obsluhu jednoduchým systémem, který je ale solidní výzvou. Ne, nejsem natolik zkušený sólohráč, abych si dovolil hodnotit, jak moc je automa dobrá, ale pro mě osobně byla při testování solidním protivníkem.
Dojmy
Soumrak je krásnou hrou nejen vizuálně, ale v mnoha ohledech i herně. Ano, je to tím, že právě takové karetně kombinační hry, které nutí přemýšlet a pohlcují vás každou další partií na relativně jednoduchých pravidlech mám rád, ale Soumrak je pro mě opravdu příjemným překvapením plným možností.
Z hlediska zpracování není o čem. Na vysoký standard moderních her už jsme si prostě všichni zvykli. Soumrak skvělé provedení navíc korunuje krásným grafickým hávem, který umocňuje temně magickou atmosféru u stolu.
Na hře se mi líbí, že v zásadě není více méně složitá a díky známým mechanismům a jejich propojení ani pro méně zkušené hráče by nemuselo být větším problémem. Teď mluvím o základních mechanismech. O tom hru skutečně správně zahrát, dobře propojit kombinace a maximalizovat úspěšné tahy, to už vyžaduje správnou strategii, časování, promyšlenost a hlavně jistou zkušenost se hrou. Právě postupné objevování je jedním ze stěžejních rysů celé hry a na něm dost možná stoupá i padá to, jak vás hra osloví. Přeci jen po první partii se sluneční stranou může být leckdo skeptický, ale je třeba vyzkoušet asymetrickou partii, která propůjčuje hře mnohem větší kouzlo a hloubku a na překvapivě vyvážených klanech ukazuje svou trochu skrytou krásu.
Hra v komplexním balení nabízí bezpočet možností jak jí hrát, na co se zaměřit, co bodovat a jak vyhrát. Nejedná se o vyloženě „trestající“ euro a z mnoha možností zde získáte body. Znovu ale musím zopakovat, že body vám sice přistanou, ale jde spíš o drobné a ten správný bodový zisk přijde až s propojením vašich komb a strategií do promyšleného celku.
Zároveň ale jsem zastáncem toho, že právě přístup designérů, kteří vás nejprve naučí základ a až na něj nabalí složitější mechanismy a větší komplexitu je u takové hry správný a pomáhá do ní naskočit i méně zkušeným hráčům.
Jednotlivé klany a jejich rozlišení – nejen tematicky, kdy najdete zástupce ať už pomyslného křesťanství či voodoo – ale hlavně variabilním schopnostmi je velmi pěkně designované a byť hrajete stále stejnou hru, svou strategii skutečně musíte klanu podřídit a maximálně využívat jeho přednosti, jako třeba lepší proměnu karet na suroviny, variabilní využívání runových kamenů aj.
Hra trochu postrádá interakci. Tu jsem čekal zejména v boji, ale kromě runového kamene je v podstatě jedno, kdo vyhraje a sílu si každý počítá individuálně a klidně mohou všichni získat stejnou odměnu. Zároveň si ale můžete tvořit svá vlastní komba a čarodějné „království“ bez zásahů ostatních, což může mnoha hráčům vyhovovat.
Musíte počítat s tím, že se jedná o engine building, kde dochází k nabalování akcí a možností jako na příslovečnou sněhovou kouli, s čímž se pojí nejen větší komplexita a nutnost plánování, ale i prodlužující se herní doba. Deklarovaných 30 min na hráče je skutečné minimum, které se nám z drtivé většiny řádně protáhlo a ani ve dvou jsme partii nestlačilo pod 1,5 hod. S tím se pojí i to, že upřímně nemám moc velkou motivaci a chuť hrát hru vícekrát v plném počtu hráčů, kdy je hra už skutečně dost dlouhá a i s ne úplně silně přemýšlivými hráči se přehoupne výrazně přes dvě hodiny. No a pokud máte hráče náchylné na analytickou paralýzu, je ze hry skutečně časová výzva.
Z mechanického hlediska se mi na hře hodně líbilo multi využití karet – znalci, členové rady, vřídla, artefakty a jejich různé využití, různé doplněné, vzájemné synergie a propojení. Je ohromně satisfakční hledat mezi kartami možnosti a spojení a věci, které mezi sebou nabízí. S každou další partií jsem našel novou možnost, jak i staré známé věci nově spojit.
Soumrak velmi povedenou, vizuálně krásnou hrou plnou vzájemných synergií, propojení, kombinací a nevšedního tématu soupeřících čarodějnických klanů, kterou si užijí všichni milovníci propracovaných strategií, mnoha možností a hledání nejoptimálnějších cest k vítězství. Hra vám sice nedá nic úplně zadarmo, ale o to větší satisfakci zažijete ve chvíli, kdy objevujete další a další kombinace a skryté možnosti, jakými můžete Kříž, Trn, Kruh či Hvězdu dovést k vítězství a usednutí na Čarodějný trůn pro další magický věk.
Hru můžete se slevou koupit na TLAMA games zde!
Soumrak
Autor: Stefano Di Silvio
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 1-4
Věk: 14+
Herní doba: 90-120 min
Autor: Adam Vondra Vondris