Vydejte se na magickou Hedvábnou stezku do zemí nekonečných pouští a pohádek Tisíce a jedné noci, ale i vzdálené země vycházejícího slunce v rozšíření pro populární Splendor.
Splendor to je už přes deset let stálice deskoherních stolů. Ostatně letos vyšla upravená a graficky uhlazená edice, která si klidně dovolila zachovat celou původní hratelnost, protože herní princip je zkrátka nadčasový a stále svěží. Není to ale jen o reinkarnaci základní hry, protože ke slovu se hlásí i rozšíření, které původně neslo název Splendor Města. Jenže právě tahle expanze prošla výraznější proměnou! Z Měst se nám stala Hedvábná stezka a Kde slunce nikdy nezapadá, tedy z jedné krabice jsou dvě a každá v sobě obsahuje dvojici původních modulárních rozšíření. Tak pojďme na ně.
Hedvábná stezka
Nutno podotknout, že základní atributy jako počet hráčů, věková hranice či čas hraní zůstávají zachovány, a to u obou rozšíření.
Hedvábná stezka s dívkou z arabských pohádek a příběhů na víku přináší ve svých útrobách rozšíření nesoucí název Města a Obchodní stanice. Možná někoho překvapí, že rozšíření přichází rovnou ve třech jazykových verzích jedné krabici. Nemusíte se bát, herní materiál je bez textu a jazykové varianty jsou jen na krabici a pravidlech. K tomuhle došlo pravděpodobně kvůli množstevnímu nákladu. Po rozbalení na vás každopádně čekají krátká letáková pravidla, která obsahují nejen vysvětlení pravidel, ale možných kolizí rozšíření z obou krabic mezi sebou.
Herní materiál se skládá ze sedmičky oboustranných destiček měst, jednoho dílku šlechtičny a 20 obchodních stanic. Vše se nese v nové upravené grafice základní hry, ale největší změnou (k lepšímu) jsou pro mě stanice, které byly nahrazeny menšími destičkami, kdy každá obsahuje jednoduchý grafický symbolický popisek, jak funguje.
Jak rozšíření fungují? Města nahrazují destičky šlechticů. Mají „velké“ podmínky, které je třeba splnit, ať už v podobě bodů či karet, ale jen skrze ně vede cesta k vítězství. Podobně jako třeba u Rukavice nekonečna ve verzi Splendoru Marvel, je nutné dosáhnout podmínek města, čímž se spustí konec hry. Města jsou vylosována vždy tři, a pokud více hráčů splní podmínky, vítěz se určuje součtem bodů prestiže.
Druhé rozšíření funguje na bází speciálních schopností. Jakmile hráč během hry splní podmínku (respektive má příslušnou barevnou kombinaci) na destičce, získá jí a může využívat její efekt v průběhu hry, ať už tím násobí sílu zlata, může získávat bonusové žetony či body.
Osobně se mi obě rozšíření líbí, ale hlavní součástí je pro mě v případě Hedvábné stezky modul Města. Ten se mi v podstatě líbil už v Marvelu a i v klasickém Splendoru funguje skvěle, protože nutí hráče do jiných strategií a možností. Navíc měst je v krabici opravdu dostatek, aby byla zaručena velká variabilita a znovuhratelnost.
Co se týká obchodní stanic, ty nejsou špatné, ale raději hraju hru bez nich. Je to čistě subjektivní hodnocení, ale přišlo nám, že hru už nedělají natolik elegantní a je v podstatě třeba se na ně zaměřit a minimálně některé získat, přičemž platí, že některé dílky jsou lepší, než jiné. I když každý hráč má přístup ke všem. Na druhou stranu je zábavné hrát tuhle expanzi s klasickými šlechtici a snažit vybalancovat hru mezi ziskem destiček a šlechticů.
Co velmi cením, to je jednoduché zapojení obou modulů do hry. Pravidla jsou triviálně krátká a přístupná, přitom ale vše zaručuje obrovskou porci další herní variability.
Stojí Hedvábná stezka za to? Zcela určitě!
Rozšíření můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Kde slunce nikdy nezapadá
Zatímco první expanze zastavuje v píscích zavátých městech a pouštích, ta druhá vás vezme ještě dál, a to až do dalekých východních zemí orientu. Také obsahuje dvojici modulárních rozšíření, a to Pevnosti a Orient, a nutno říct, že obě jsou zcela odlišná nejen jedno od druhého, ale i od druhých dvou z předchozí krabice.
Magická orientální dívka v sobě ukrývá opět krátká pravidla shrnující vše podstatné. Pod nimi už v papírovém insertu najdete 12 dřevěných figurek pevností, dílek šlechtičny a 30 orientálních karet. Vše má krásnou grafiku a zpracování. Chvíli jsem přemýšlel, že vše narvu do krabice se základní hrou, ale upřímně se mi líbí původní plastový insert. Naštěstí ale aspoň lze obě rozšíření umístit do krabičky jednoho z nich, čímž ušetříte místo. Jen si vybrat, zda vaší knihovnu bude krášlit dívka z písečných pohádek nebo kráska japonských bájí. Obě se autorovy skutečně povedly.
Začněme od Pevností. Ty přidávají solidní konkurenční prvek do jinak (skoro) nekonfliktní hry. Během hry totiž hráči pokládají své figurky pevností na karty v nabídce a pomyslně si je tak zabírají (virtuálně rezervují, bez toho, aby šly do rezervace), či je dokonce mohou získat nad rámec svých běžných tahů. Zatímco všechna ostatní rozšíření podle mě fungují v jakémkoliv počtu hráčů, pocitově je pro pevnosti lepší hrát ve třech nebo čtyřech, kdy maximálně vynikne konkurenční prvek přetahování a možného škození.
Orient ve mně vzbudil vzpomínky na vynikající Splendor Duel. K základní nabídce karet se vytvoří nabídka druhá, která obsahuje speciální karty. Ty sice lze získat stejně jako ostatní, ale kromě potencionálních bodů a barevných bonusů obsahují též speciální schopnosti či barvy žolíkové, kdy až po jejich získání se hráč může rozhodnout, ke které barvě je přiřadí nebo hráči zajistí dvojitý barevný bonus. Pro mě osobně právě Orient mění základní hru nejvíce a je třeba se skutečně zamyslet nad jiným přístupem a strategií v rámci hry. Rozhodně bych doporučil hrát s Orientem ve chvíli, kdy Splendor všichni znají. Orient dělá hru strategičtější, náročnější na přemýšlení. Přesto ale zachovává jednoduchost celku. Rozhodně tuhle expanzi doporučuji, ale jak jsem psal, jakmile všichni hru znají.
Stejně jako Hedvábná stezka, ani Kde slunce nikdy nezapadá, nemění hru natolik, aby narušovalo základní zábavné aspekty hratelnosti a skvělý průběh. Z obou obsažených expanzí mám přeci jen o něco raději Orient, než Pevnosti, ale jedná se o čistě subjektivní pocit, protože něco do sebe mají oba moduly. Záleží jen na tom, čím si chcete Splendor okořenit, zda větší konkurencí nebo více otevřenou hrou plnou možností.
Rozšíření můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Pokud bych se měl rozhodnout jen pro jedno rozšíření? To je skutečně těžká otázka. Obě krabičky totiž obsahují skvělou variabilitu, možnosti a perfektně umíchané kombinace expanzí, které základnímu Splendoru přidávají vítané změny a další herní a taktické vrstvy. Čistě subjektivně by asi vyhrála Hedvábná stezka, protože obsahuje Města, ale modul Orientu je v těsném závěsu.
Splendor: Hedvábná stezka a Kde slunce nikdy nezapadá
Autor: Marc André
Vydavatelství: Asmodee CZ
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 2-4
Věk: 10+
Herní doba: 30 min
Autor: Adam Vondra Vondris