Na konec a zase zpátky. Dřív než soupeř. Abstraktní hra Squadro od Albi však není jen o rychlosti.
Řada logických abstraktních her z dílny českého vydavatelství Albi se ve spolupráci s francouzským Gigamicem rozrůstá o jeden zajímavý titul za druhým. Nedávno jsme psali o Quoridoru (zde) a v podobně elegantním duchu se nese i mladší bratříček jménem Squadro.
Za designem hry stojí Adrián Jiménez Pascual, který si připravil pravidlově opět geniálně jednoduchou hru pro dva hráče od 8 let s herní dobou zhruba 10-15 min na partii. Úkolem hráče je přesunout 4 z 5 svých figurek na konec hrací desky a zpět dřív, než se to povede soupeři. Ovšem nejedná se o žádnou závodní hru, a naopak je třeba vše důkladně promýšlet a taktizovat. Ale o tom dále.
Jak už je u abstraktních her od Gigamicu zvykem, opět dostáváme velmi elegantní a graficky jednoduchou převážně bílou krabici s fotkou hry na víku. Po rozbalení toho na hráče nečeká mnoho. Dominantní je velký, masivní, dřevěný herní plán rozdělený čtvercovou sítí drážek. K němu už jsou jen pravidla ve všech možných jazycích a sáček s 10 dřevěnými figurkami ve dvou barvách, které nejvíc evokují lodě či ponorky.
Herně je hra v zásadě velmi jednoduchá. Každý z hráčů si svou pětici figurek rozestaví na svůj okraj plánu a může se začít. Na tahu vždy každý musí pohnout jednou svou figurkou, a to o tolik polí, kolik „teček“ je vyznačeno na místě, kde figurka svou pouť přes herní plán začínala. Cíl je prostý - dostat čtyři z pěti figurek tam a zpět dřív než soupeř. Vtip je v tom, že nejen že se prostě posunujete po herním plánu, ale ve chvíli, kdy se figurka dosáhne pole se soupeřem a měla by se pohnout dál, tak soupeře „přeskočí“. To má dvojí význam. Jednak to zrychlí pohyb, ale také se soupeřova figura musí vrátit na začátek. Nezáleží tedy jen na plánování pohybů svých, ale i na blokování těch soupeřových.
Jak už u této řady her bývá zvykem, Squadro je dalším dílkem do sbírky elegantních her s jednoduchými pravidly, krásným zpracováním a až geniální hratelností. Celé je to velmi prosté, ale zcela funkční a promyšlené.
Cílem hry není být nejrychlejší a pelášit bezhlavě za vítězstvím, ale dobře se připravit na soupeře a co nejvíc ho nachytat, zbrzdit a přechytračit.
Hra samozřejmě jak už je zmíněno výše boduje svým designem a zpracováním, velmi jednoduchými pravidly, které vysvětlíte za pár minut a i herní dobou, která se vejde do 15 minut. Navíc nic není sladší, než šikovně vyřadit třeba dvě soupeřovi figurky těsně před cílem.
Squadro je zkrátka dalším povedeným zástupcem rodiny abstraktních her, který by neměl chybět žádnému fanouškovi žánru. Při nejhorším poslouží jako hezký designový prvek do domácnosti či na pracovní stůl.
Squadro
Autor: Adrián JiménezPascual
Vydavatelství: Albi
Rok vydání: 2020 (dotisk)
Počet hráčů: 2
Věk: 8+
Herní doba: 15 min
Autor: Adam Vondra Vondris