Star Wars: Vnější okraj

Hry recenze

Pašovat a prodávat proviant, chytat hledané desperáty, plnit nebezpečné zakázky, vydělávat hromadu galaktických kreditů, ale hlavně získat slávu na Vnějším okraji. To a mnohem víc vám umožní nová velká desková hra ze světa Star Wars z distribuce ADC Blackfire. 

Star Wars je takřka nekonečná studnice příběhů, možností a nápadů. George Lucas v sedmdesátých letech položil základ fenoménu, který je s námi dodnes, nyní navíc bohatě vytěžovaný společností Disney a všemi kdo mají licenci. Stejně jako je to s každým podobně oblíbeným univerzem (viz třeba Pán prstenů, Hra o trůny a další a další), tak na základ v podobě filmů se nabalují desítky různých tematických předmětů, figurek, tretek, her počítačových i deskových - zkrátka vše od pyžama přes deskovky až po toaletní papír. Předaleká galaxie je v kurzu, a proto proč nekout železo dokud je žhavé a nevytěžit z tématu maximální zisk. A víte co? Jako milovníkovi Star Wars mi to vůbec nevadí. Pokud se vrátíme k tématu deskových her, tak jak bývá zvykem, existují takové, které jsou skvělé, povedené, promyšlené a takřka legendární jako samotné filmy (Star Wars Rebelie), ale i takové které jen tlačí motiv známých postav, těží ze známé licence, ale ve skutečnosti se vůbec Hvězdných válek netýkají (třeba Milostný dopis Star Wars – wtf?!). Posledním příspěvkem do deskoherního světa je Star Wars: Vnější okraj, kterážto hra vyšla ve stejné době jako v originále i v české verzi díky vydavatelství ADC Blackfire.  Ale je to hra, která si zaslouží pozornost a chcete si jí zahrát nebo jen další kousek, kterým chce FFG vytěžit maximum z drahé licence?

Předně je třeba říct, že vnější okraj je hra pro 1-4 hráče od 14 let (ač jí zvládnou i mladší) s úctyhodnou herní dobou 2-3 hodiny. A i když se právě herní doba může na první pohled zdát velmi dlouhá, tak vám předem garantuju, že partie uteče až hyperprostorovou rychlostí, protože se neustále něco děje a zároveň se také jedná o u nás docela jedinečnou hru, protože nic podobného zatím nevyšlo.

Ve hře se jednotlivý hráči ujímají role jedné z osmi více či méně známých postav, pohybujících se na hraně zákona (a také na hraně galaxie) jako např. Bobba Fett, Han Solo, Lando nebo Jyn Erso. Pokud vás teď napadlo jméno Skywalker, tak ne, hra se nezaměřuje na hlavní filmovou dějovou linku, ale tématicky využívá celé univerzum a jeho postavy na hraně zákona. Cílem je prostřednictvím plnění úkolů, pašování, chytání lidí, obchodování, podvádění a dalších činností „šedé ekonomiky bez zákona“ psanců získat co nejrychleji daný počet bodů slávy a stát se nejslavnějším žoldákem, lovcem a pašerákem galaxie.

 

Obsahu až po okraj

Když se vám do ruky dostane velká čtvercová krabice, určitě vás potěší dvě věci. Za prvé je to efektní ilustrace unikající Millenium Falcon před stíhačkami impéria, za druhé je to váha balení, která napovídá, že na vás skutečně čeká hromada komponent. Po rozbalení mohou být zklamaní snad jen pravověrní zastánci figurek, neboť ty tu nehledejte - vaše postavy na mapě jsou řešeny prostřednictvím kartonu a plastových stojánků, nepřátelé a další charaktery prostřednictvím kartonových žetonů. Ostatně žetonů je v krabici skutečně požehnaně – od ukazatelů reputace, přes zranění, kredity až po žetony cílů – a milovníci vyloupávání si přijdou na své. Druhým důležitým a hojně zastoupeným aspektem jsou karty. Těch je takřka ke dvěma stovkám, opět v několika kategoriích. Kromě obligatorních postav hráčů jsou to třeba karty střetnutí na jednotlivých planetách, karty různých balíčků tržiště, ze kterých můžete získávat v průběhu partie předměty, zakázky, členy posádky atd. Zásadním balíčkem je pak očíslovaný pakl karet databanky, které slouží k vyprávění různých příběhů a pozadí a celkově událostí ve hře – ostatní karty, ať už střetnutí na planetách nebo třeba postavy vás jednoduše v určitou chvíli odkážou na dané číslo, vy ho najdete v balíčku a provedete, co je na kartě napsáno. Je to zcela prosté, ale nádherně funkční a přispívá to k snadnému naučení hry a průběhu partie. Ale o tom až dále. Posledním typem karet jsou velké karty lodí – ze začátku máte k dispozici základní nákladní mezihvězdné plavidlo, ale postupem času vám hra umožní koupit si lepší a lepší.

Kromě karty postavy a lodě do začátku je pro každého hráče připravena i hráčská deska. Ty zaslouží pochvalu, protože jsou vyrobeny nejen z tvrdého kartonu, ale navíc dvojitého, takže vám nebude nikdy nic padat a „jezdit“ ale krásně zapadne do předem připravených výřezů.

Předposledním bodem co se komponent týká je herní plán – mapa. Ta je velmi originální, protože se nejedná o žádný tradiční čtverec/obdelník, ale o několik kruhových výsečí, ze kterých sestavíte buď podle předem daného klíče, nebo při pokročilejších pravidlech dle vlastní volby, půlkruh reprezentující právě titulní Vnější okraj galaxie. Při pohledu na stůl a na planety jako Naboo nebo Kessel musí srdce každého fanouška Star Wars zaplesat radostí.

Posledním bodem v tomto odstavci, který je třeba zmínit, jsou kostky. Ve vnějším okraji je totiž právě kostkami řešen nejen boj, ale i různé dovednostní testy. Jak vám asi právě došlo, hra je tedy o náhodě – zkrátka typický zástupce ameritrashe se všemi jeho klady i zápory. Dobrou zprávou je, že hody a úspěch či neúspěch můžete regulovat pomocí vašeho „skillu“. Je to prosté – čím zkušenější je v daném aspektu vaše postava, loď či posádka, tím větší šance je uspět, protože vám stačí hodit méně zásahů. Ale o tom víc v další části.

 

Jednoduchá pravidla, ale mnoho možností

I když se základní kniha pravidel může zdát obsáhlá a hra díky tomu složitá, tak opak je pravdou, protože základ je naopak zcela jednoduchý a snadno ho vysvětlíte i méně zkušeným nebo příležitostným hráčům. 

Na počátku všeho vás samozřejmě čeká příprava. Zamícháte všechny potřebné balíčky karet, připravíte žetony, každý hráč si vybere svou postavu a dostane základní loď atd. a můžete vyrazit objevovat a prosperovat.

Hráči se střídají v tazích, dokud někdo nezíská potřebný počet slávy (8 pro začátečnickou hru, 10 pro klasickou, 12 pro epickou). Tah každého hráče se dělí do třech fází – plánování, akce a střetnutí. 

Ve fázi plánování vám hra nabídne tři možnosti k výběru – cestovat galaxií po mezihvězdných systémech a planetách, dobrat si pár kreditů z banku nebo si vyléčit zranění utržené v předchozím průběhu hry. Jedinou výjimkou je, pokud jste v předchozím kole „zemřeli“ – tedy vaše životy klesly na nulu, protože v tom případě se musíte povinně léčit. Ovšem docela sympaticky je to v podstatě jediný postih a hráči jsou tak neustále ve hře a nemusí nijak zvlášť jen čekat, až odehrají ostatní, než se dostanou znovu do hry.

Nejzásadnější částí tahu je fáze akcí. Hra vám dává volnost v tom, co chcete a budete dělat – pašovat, hledat a dopravovat zločince a další hledané floutky, prodávat a nakupovat vybavení, vydělávat kredity, najímat posádku – zkrátka možností je plno a v podstatě máte zcela volnou ruku. S tím ovšem souvisí i menší neduh, a to ten, že zvlášť z počátku je těch možností nějak hodně a je snadné se trochu ztratit. Pomoc vám může ale nabídnout vaše postava nebo loď, protože obě mají zvláštní úkol a motivaci, za jejichž splnění vás hra odmění vylepšením statistik do budoucna. 

V poslední části – střetnutí – si vyhodnotíte kartu střetnutí podle vašeho aktuálního umístění. Na to může mít vliv i vaše reputace. Ve hře se totiž nacházejí 4 frakce – Impérium, Rebelové, Huttové a Syndikát – a na každé hráčské desce jsou ukazatele vašich vztahů s nimi, které mohou být negativní, neutrální nebo pozitivní. To má vliv nejen na některá střetnutí nebo události, ale i při setkání s hlídkami daných frakcí, které nelítostně křižují vesmírem a vyrovnávají si účty se svými odpůrci.

Případné střetnutí nebo různé testy ve hře jsou, jak jsem již zmiňoval výše, řešeny kostkami. Ano, hra je zkrátka o náhodě, ač je možné jí modifikovat schopnostmi postav/posádky či třeba lodi nebo vybavením. A jak takový test probíhá? Řekněme, že po vás hra chce třeba v rámci úkolu test „pilotování“. Pokud tuto schopnost nemáte ani jednou, musíte na kostkách hodit kritický zásah. Pokud schopnost máte jednou, stačí vám kritický nebo obyčejný zásah. No a pokud jí máte více jak jednou, stačí vám jakýkoliv zásah pro úspěch. I přes náhodu tak hra pěkně odsýpá a nejste zbytečně frustrováni z neúspěchu. S náhodou samozřejmě souvisí i karty, ale i to můžete ovlivnit. Vrchní karty všech balíčků na trhu jsou otočeny lícem vzhůru, takže neustále víte, co je v nabídce a navíc vždy můžete jednu vrchní kartu „protočit“ – tedy dát jí naspod a otočit jinou. To vás za prvé nic nestojí a navíc si ani nově odhalenou kartu nemusíte koupit. Nic tak tedy nestagnuje a celá hra se neustále obměňuje, proměňuje a působí živě, a tak se mi nikdy i přes delší herní dobu nestalo, že by se někdo nudil nebo hra beze změny stála.

Každopádně to je, co se herní stránky týká vše. V kostce řečeno, v průběhu partie létáte vesmírem, nakupujete a prodáváte, najímáte posádku, sháníte vybavení, hledáte padouchy, hrabete kredity, získáváte reputaci a hlavně se atmosfericky bavíte v prostředí Vnějšího okraje. Ale to už se dostáváme k hodnocení.

 

Chcete nebo nechcete se vydat na Vnější okraj? To je oč tu běží.

Vnější okraj je „ameritrash“ jak poleno. A to píšu v tom nejlepším (ale i nejhorším) slova smyslu.

Trochu netradičně začněme nějakými negativy. V první řadě samozřejmě náhoda. Kostky jsou mrchy, a proto pokud vás tenhle typ her deptá, po Vnějším okraji nesahejte. Sice své úspěchy můžete ovlivnit, ale kostky se svojí tradiční vlastností „nepadat“ tady prostě jsou. Druhým neduhem může pro někoho být delší herní doba, která vyplývá z šíře a komplexnosti hry a mnoha možností co dělat. Třetím neduhem, který mě osobně nenapadl, ale minimálně jeden spoluhráč ho podotknul je styl průběhu partie – ze začátku je totiž hra vláčná a pomalejší s tím jak postupně sbíráte zkušenosti a vylepšujete svou loď/posádku/vybavení, ale ke konci už je to takřka závod formule jedna ve zběsilém tempu. Teď ale na opačnou stranu k pozitivům.

Za prvé atmosféra. Hra je vážně skvěle propojena s tématem vzdálené galaxie a milovníci Star Wars si přijdou na své. Hra umí vyprávět příběhy, nehledě na to, že vše je ve vaší režii – Bobba Fett v Milenium Falcon? Proč ne! Han Solo lovící Žvejkala? I to klidně můžete. Ale zároveň se můžete inspirovat v předloze a naopak jako Han bojovat proti zlotřilým Huttům nebo Impériu. Ke všemu vám hra dává volnou ruku a je jen na vás, jak se rozhodnete dojít k cíly.

Dalším bodem jsou v jádru jednoduchá pravidla. Hra i přes zážitek a komplexnost vůbec není složitá a lze jí snadno a docela rychle vysvětlit. Navíc spousta textu je pak na samotných kartách a stačí se řídit jimi. Navíc se neustále něco děje. Ani smrt není překážkou, jediné co je ovlivněno je první fáze tahu, ztráta několika kreditů a karet, ale jinak vše probíhá standardně dál. A vždy vyhodnocujete střetnutí, takže se skoro těšíte na závěrečnou fázi tahu, čím vás hra překvapí. Další bonus vidím i v tom, že na rozdíl od většinové produkce FFG hra pěkně funguje i sama o sobě a nenutí vás nutně dokupovat tisíc rozšíření. Ano, je vidět, že ty rozšíření přijdou, ale i bez nich hra nabízí mnoho možností a ruku na srdce, nikdo jí nebude hrát každý den desetkrát, takže brzké ohrání rozhodně nehrozí. Posledním pozitivním bodem je grafická stránka a celkové zpracování – pokud trochu znáte Star Wars, tak tady budete jako doma.

Vzato kolem a kolem, tak Vnější okraj je rozhodně víc než příjemným překvapením na české deskoherní scéně. Hra nabízí atmosferický a dostatečně variabilní a silný zážitek s mnoha možnostmi a rozhodnutími, který se zároveň opírá o jednoduchá pravidla a zajímavé téma, ukazující, že svět Star Wars nejsou jen jediové, sithové, hrdinové a světelné meče. Navíc nic podobného v jiných lokalizovaných hrách nenajdete. Kéž by všechny licencované hry byli minimálně takhle dobré. 

 

Více a možnost koupě u ADC Blackfire na hraj.cz!

 

Star Wars: Vnější okraj

Autoři: Corey Konieczka, Tony Fanchi

Vydavatelství: ADC Blackfire

Rok vydání: 2019

Počet hráčů: 1-4

Věk: 14+

Herní doba: 2-3 hodiny

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři