Stínadla

Hry recenze

Vydejte se do skrytých zákoutí, temných cest, tajných chodeb a v šeru zahalených ulic tajemných Stínadel jako klub Rychlých šípů v nové hře, za níž stojí Vlaada Chvátil.

Mirek Dušín, Jarda Metelka, Jindra Hojer, Červenáček a Rychlonožka spolu s Bublinou. Rychlé šípy Jaroslava Foglara. Ne, já sám jsem na hrdinech jednoho z našich nejlepších a nejznámějších autorů sice nevyrůstal a nemohu napsat, že bych znal Stínadla a vyprávění o junácké partě křížem krážem, ale to neznamená, že bych od nové hry vydavatelství Albi a známého ostříleného Vlaady Chvátila neměl veliká očekávání. Jednak právě díky ústřednímu tématu a motivu, protože jsem zastáncem toho, že právě Rychlé šípy a Foglarova tvorba obecně patří mezi náš národní poklad a dědictví, byť se můžeme sáhodlouze bavit o tom, jak je v dnešní době aktuální nebo populární, ale zároveň jsem byl nadšený i ze jména autora, protože jeho hry prostě dlouhodobě považuji za jedny z nejlepších, které u nás vznikají. A nic na to nezměnila ani menší genderová kontroverze, která se strhla ještě před vydání hry.

Ano, Rychlé šípy jsou sice partou kluků a vždy jí byly, ale zároveň je třeba uznat, že dnes nežijeme na přelomu 30./40. let minulého století a zároveň pokud chce Albi tuhle hru prorazit i na jiné trhy, čistě maskulinní hrdinové by neobstáli. To ale jen tak na okraj.

Inu nyní se ponořme do tajemných Stínadel, tajemné čtvrti plné úzkých a křivolakých uliček, tajemství, tajných stezek a cest, nebezpečných Vontů, ale i kamarádství, bratrství, soudržnosti, chytrosti a hrdinství.

Stínadla jsou scénářovou kooperativní hrou postavenou na řešení záhad a úkolů, pohybu po mapě a využívání akčních karet, určenou pro 1-5 hráčů od 12 let a s herní dobou okolo 60-90 min. Hráči se převtělí do rolí hrdinů Rychlých šípů a společně musí vyřešit nebezpečné a zapeklité úkoly a záhady a zároveň se vyhnout nebezpečí a útrapám nejen v podobě Vontů plížících se všude kolem.

 

Zpracování

Musím říct, že z hlediska zpracování a grafiky udělalo Albi opravdu velký kus práce směrem k opravdu pěkné kvalitě a ztvárnění hry, a to nejen zásluhou francouzského grafika portugalského původu Miguela Coimbry. Ono totiž nejen grafika, ale i řemeslně je to super.

Každopádně grafická stránka se mi u hry hodně líbí, a to už při pohledu na krabici v nočních uličkách Stínadel, která jsou jasně inspirována Prahou a jejími zákoutími. Ano, děj Stínadel se samozřejmě může odehrávat v jakémkoliv jiném městě a čtvrť je fiktivní, ale právě Praha je jasnou inspirací.

Po otevření boxu jistě potěší velmi pěkný a funkční plastový insert, do kterého vše přehledně a šikovně vyskládáte. A že toho není málo! Hra totiž obsahuje desítky různých žetonů kartonových (lokace či zámky), ale i dřevěných (postavy, Vontové nebo ukazetele), ale také více než stovku karet s perfektními ilustracemi kladoucími důraz na atmosféru a herní zážitek. Vše pak doplňuje velký herní plán a desky, který doslova zkrášluje herní stůl. To ale zdaleka není vše, protože ve hře vás čekají ještě zapečetěné obálky pro 4 scénáře, kdy každý je jiný a přináší odlišné herní možnosti a zážitek vycházející z knižní předlohy Stínadla se bouří.

O pár řádků výše jsem psal, že mám Chvátilovy hry velmi rád, ale zároveň s nimi mám často problém z hlediska pravidel. Ne, že by byla složitá, ale prostě mi nechtějí naskákat do hlavy. Asi v jeho případě nemohu mluvit o úplné intuitivnosti z čistě subjektivního hlediska. Pravidla Stínadel jsou však velmi hezká. Přehledná, jasná, šikovně napsaná a vytvořená a po prvním přečtení jsme neměli v prvním scénáři problém. I když jak hrou postupujete, musíte se připravit na další nové prvky, které se do hratelnosti přidají nebo jí variují. Ostatně nejen samostatná část pravidel, ale ke scénářům je připravena i kniha scénářů.

Celkově jsem osobně se hrou, její grafikou i zpracováním hodně spokojený. Komponenty krásně dokreslují atmosféru a vtahují hráče do hry. Vše je vytvořeno pro příjemnou plynulost hry a celková údržba hry nebo setup nic zbytečně nezasekává a hráči se mohou primárně soustředit na taktický společný zážitek. Osobně mě dokonce hra přivedla k přečtení knižní trilogie a nyní se chystám na komiksy. Inu Jaroslav Foglar píše poutavě a hra umí do atmosféry vtáhnout.

 

Jak se hraje?

Hra přináší pětici různorodých scénářů, které fungují jako samostatná dobrodružství a nemusíte je hrát v nějakém určeném pořadí či návaznosti, byť minimálně při prvním hraní doporučuji hrát od 1. po 5. Ostatně scénáře mají příjemnou učící křivku nabalující na sebe nové výzvy.

Ve hře všichni tvoří jednu herní skupinu Rychlých šípů a snaží se společně uspět, dosáhnout vítězného konce společnou snahou a naopak neprohrát. V kostce řečeno, hráči se společně snaží splnit úkol scénáře a vyhnout se rostoucímu neklidu pokrývajícímu Stínadla.

Herní plán, na vybraná místa karty a žetony, každý jednu postavu a počáteční akční karty stejně jako zadání úkolů. Setup hry je příjemně nenáročný a zabere nějakých 5-10 minut při správném rozložení komponent do krabice.

Základní schéma hry je vyznačeno na herní plánu a skládá se ze 7 fází. Jako první hrají hráči v libovolném pořadí a posloupnosti dokud chtějí a mají akční karty. Těmi se lze pohybovat po plánu po spojnicích, prozkoumávat či využívat schopnosti postav. Následuje fáze Vontů, během které se vyhodnotí akce nepřátel pomocí jejich karet v postupném pořadí. Během obou fází může dojít k interakci s Vonty, ať už dobrovolné nebo nedobrovolné, během čehož se musí hráči postavit svým nepřátelům, ať už v pěstním souboji, svou výřečností či skrytím, a to opět za pomoci akčních karet, obsahujících specifické symboly, kdy cílem je shromáždit takovou sílu symbolů, aby byla překonána hodnota karty Vontů. Celkově je vyhodnocování velmi příjemně svižné a jednoduché. Jen se nesmíte nechat chytit. Během následující fáze úkolů lze v partii zvítězit splněním specifických podmínek. Další částí je fáze neklidu, během které hra směřuje k potencionální prohře. Následně dochází k obnově Vontů, ať už novými kartami pohybu nebo resetem žetonů na herní plán. Obdobně následuje obnova hráčů dobráním karet, případně návratem zajatých hrdinů. Závěrem se doplní úkoly (u některých scénářů) a hra pokračuje dál.

Podařilo se vám zvítězit? Nebo vás pohltila Stínadla? Tak či onak je čas na další partii a zaznamenání úspěchů či neúspěchů.

Nutno podotknout, že v zásadě nezávisí na tom, kolik hráčů hraje, průběh hry je stále stejný, jen se částečně může měnit počet postav ve hře.

 

Dojmy

Stínadla jsou jednoduše řečeno Vlaadovým zásahem přímo do terče. Hrát tuhle hru je stejná radost jako rozluštit záhadu ježka v kleci a uniknout stínadelským Vontům. A hra rozkvétá každou další partií spolu s opravdu moc hezkou atmosférou dětské party spojené svorností, bratrstvím a společným dobrodružstvím.

Předně zpracování. Už jsem to psal výše, ale tohle se prostě povedlo od řemeslně provedených komponent, až po skoro dokonalou grafiku, která v sobě nese moderní prvky, ale ruku v ruce s úctou k originálu a předloze. Ne, osobně mi vůbec nevadí ženské verze postav, které zde nejsou nijak „na sílu“ a můžete si při hraní prostě vybrat. Naopak jsem rád, že tahle maličkost dokáže krásu hry a celých Rychlých šípů ukázat i mimo naše hranice, protože jinak licence cílí primárně na české hráče.

Osobně ve hře cítím velmi příjemnou atmosféru napětí kombinující snahu o dosažení úspěchu a společného vítězství a nepřátel hlídkujících po plánu. Rozhodně platí, že je třeba plánovat a domlouvat se na každém dalším postupu, ale i znát plány nepřátel. Ne, nedá se jen zběsile běhat po plánu a prvoplánově se snažit plnit úkoly, protože tento postup vede k rychlé prohře.

Co jsem u hry možná čekal o něco více, to je nějaká příběhovost. Atmosféra tu je, předloha věrně zobrazená, ale hra příběh vypráví spíš skrze hráče než svým vlastním vyprávěním. Tak nějak jsme měli pocit, že atmosféru a samotné Rychlé šípy si ve hře mnohem více užívají ti, kdo předlohu znali. Ostatní se více soustředili na mechanickou stránku.

A ano, mechanická stránka hry funguje na výbornou. Líbí se mi karetní systém, nutnost plné a funkční kooperace i rychlé a dynamické vyhodnocování, ať už akcí hráčů, Vontů nebo třeba všech „soubojů“. Hra netrpí na nějaké zasekávání nebo ztrátu tempa, naopak vše strašně hezky funguje.

Líbí se mi systém scénářů, které fungují samostatně, ale různě variují herní prvky a přidávají na atmosféře i znovuhratelnosti. Navíc je příjemné, že atmosférické texty na sebe vzájemně příběhově navazují.

První scénář nám přišel velmi jednoduchý, ale hra má progresivní křivku nejen učení, ale i obtížnosti, čímž perfektně škáluje pro různé herní skupiny.

Nelze si myslet, že by hra cílila jen na fanoušky Rychlých šípů, naopak je to velmi příjemný a skvěle hratelný kooperativní titul pro celou rodinu, ale i herní skupiny napříč zkušenostmi.

Hodně se mi líbí detail v tom, že není pevně dané pořadí hráčů a i zde je nutná domluva a kooperace. Možná ale musím říct, že jsem si hru nejvíc užil sólo, když jsem měl nad celou partií maximální kontrolu. Hra totiž může lehce sklouznout k alfa hráči, což nemám rád.

Líbí se mi, že ovládání automy je velmi plynulé a rychlé. Jakmile si zažijete herní systém, trvá vyhodnocení kompletní party Vontů pár vteřin a můžete se věnovat vlastní snaze. A také se mi líbí, jak se hra postupně odkrývá postupným hraním a objevováním kouzla Stínadel.

Celkově vzato jsou Stínadla opravdu více než příjemným překvapením letošního roku a parádní kooperativní hrou plnou pěkně vytvořené atmosféry, stínadelských tajemství a populární party kamarádů, kteří se zase a znovu noří do tajů tajemných Stínadel plných nejen Vontů a magického ježka v kleci.

 

Hru můžete koupit přímo u Albi zde!

 

Stínadla

Autor: Vlaada Chvátil

Vydavatelství: Albi

Rok vydání: 2025

Počet hráčů: 1-5

Věk: 12+

Herní doba: 60-90 min

Autor: Adam Vondra Vondris

Galerie:

Partneři