Po mnoho let se v korunách mocných stromů setkávají zástupci mnoha cechů stromového národa a budují jedinečnou společnost.
Příběh hry je skoro až pohádkový – krásná skrytá společnost rostoucí v korunách stromů za společného úsilí mnoha cechů jakými jsou třeba badatelé, písaři, kupci či botanici, zažívá rozmach a hráči budují její další překrásnou část plnou nových staveb. A právě hráči se stávají ve Stromové společnosti, nové hře od Asmodee, budovateli, na jejichž práci závisí budoucnost společnosti. Jak je to ale s tématem ve hře? A jaká celá hra je?
Stromová společnost je lehčí budovatelskou kombinační karetní hrou Matthewa Dunstana a Bretta J. Gilberta určenou pro 2-4 hráče od 8 let a s herní dobou okolo 30-45 min na partii. Každý z hráčů se stává budovatel prodávajícím vzácné ovoce a přispívající k vybudování úspěšné nové společnosti a jejímu rozvoji.
Z čeho se skládá?
Hra přichází v menší krabici, které vévodí tematicky stromová ilustrace s rozvíjejícím se městem v korunách v pozadí. Po otevření jako vždy vykouknou první pravidla. Ty jsou velmi jednoduchá, přehledné, jasně napsaná, s množstvím příkladů. Struktura je jasná a hra je díky tomu přístupná i méně zkušeným hráčům.
Herní materiál jde ve stopách „eko“ zpracování a tedy čekejte minimum plastu, což je příjemná změna. Žádné plastové boxy nebo sáčky, ale vše hezky v papíru. Celá hra se skládá z několika papírových desek – pro hráče i pro centrální nabídku, z karet dvou druhů, a to menšího ovoce a větších karet cechů. Zatímco první jmenované slouží k prodávání a sbírání herních krásných dřevěných mincí, druhé jmenované zastupují budovy různých cechů se třemi úrovněmi, které hráči během hry postupně budují a získávají bonusy a body na konci hry. Každá karta přísluší k jednomu z šestice cechů, kdy platí, že vždy využijete pouze 4, což napomáhá variabilitě a znovuhratelnosti. Musím říct, že karty cechů jsou pěkně přehledné, ale graficky výrazně nevynikají. Kromě přehledných „levelů“ obsahují už jen jednoduchou ilustraci, která ale herně vůbec není důležitá a hra tak sklouzává k abstraktnosti. Kdyby zde byl aspoň název, třeba že stavíte „hvězdárnu“ nebo „pekárnu“, bylo by to hned lepší.
Kromě desek, karet a mincí najdete ve hře ještě boxy na mince a pár označovacích kostiček pro hráče.
Herní materiál není zvláště výrazný, ale herně i visuálně docela příjemný. Možná jednodušší, ale jak už jsem psal, hra je více méně poměrně abstraktní a grafika vás více méně moc nezajímá, a je vám úplně jedno, že každá barva má jen jednu ilustraci budov. Herně je ale vše jasné a funkční.
Jak na to?
Herně patří Stromová společnost mezi jednodušší, přístupnější hry pro široké spektrum hráčů a i pro celou rodinu.
Na začátku hry si každý vezme jednu desku, truhlici na mince a označovací kostky. Smíchají se karty čtyř vybraných cechů a společně s nimi se z karet ovoce vytvoří centrální nabídka. Následně každý hráč dostane do začátku jednu kartu cechu a pár karet ovoce a vzhůru do hry.
Hráči se postupně střídají v tazích, která se skládají z trojice částí. V první může hráč prodat jednu kartu ovoce. Její cena se určí jako součet stejných ovocných karet napříč stolem, ať už u samotného hráče, soupeřů či v nabídce. Za to hráč získá mince. Následně přijde na řadu stavba. V té může hráč buď začít budovat kartu cechu z nabídky, nebo vybudovat další level dříve započaté karty. Každá karta cechu má tři levely, tři patra, po kterých se hráči postupně posouvají placením mincí, a to pro využívání jejich efektů, ale také bodů na konci hry. A zároveň i „odpočítávání“ konce hry, protože karty mají symboly, označení cechu, na své rubové straně. Jakmile je karta dobudována do třetího stupně, vyhodnotí se a přesune mezi dokončené. A jakmile někdo nasbírá 6 symbolů, začíná konec hry. Jakmile každopádně dojde ke konci fáze stavby, hráč odhodí mince, tak aby mu zbyly 2, z truhlice, kde si nějaké uškudlil, si je hodí mezi dostupné, doplní nabídku karet a vybere si zdarma jedno ovoce.
Jakmile jeden z hráčů získá šestý (případně sedmý v pokročilé hře) symbol cechu, dohraje se aktuální kolo, odehraje ještě jedno a spočítají se body. A voilá, vítěz je ten, kdo má bodů nejvíc.
Dojmy
Stromová společnost je příjemná, přístupná, poměrně svižná hra, která cílí na méně zkušené, rodině založené nebo příležitostné hráče. Ne snad, že by nebyl fajn nebo nebyla herně dobrá, ale zároveň zkušenější hráče neosloví natolik, jak by možná čekali, byť se jí musí přiznat, že obsahuje příjemné možností kombinací a možností.
Zpracování je řekněme takový standard. Třeba dřevěné velké mince jsou opravdu moc hezké, stejně jako pěkný nápad na 3D truhly a přehledné karty a ikonografii. Na druhé straně jsou ale tenké desky či genericky se opakující grafika karet. I když hra nabízí nějaký ten příběhový základ, je třeba si uvědomit, že se jedná o v zásadě abstraktní záležitost a graficky vás hra více méně nezajímá.
Hra je velmi přístupná po herní stránce, ale příjemně nás překvapilo, že nabízí pěkný poměr a množství různých kombinací a propojení, kdy jejich využití je docela klíčové. Tady si zvýším jeden level, čímž si zlevním tohle. Tady tohle prodám, abych získal x mincí a zase je utratil tady a zvýšil tohle. Ve hře se zkrátka dá na tom mále vytvořit pěkná komba, která přinášejí příjemný herní pocit. Zároveň nám ale přišlo, že ne všechny karty mají stejnou sílu a díky jistému podílu náhody v podobě losované nabídky se může stát, že někdo dostane lepší nabídku do hry. Z mnoha efektů a jejich možností kombinování hra, i přes svou vlastně nenápadnost, občas svádí ke slušné analytické paralýze a promýšlení tahů. Díky tomu lze hru využít jako šikovný filler i pro zkušenější hráče, byť na ně hra vyloženě necílí. Ale skutečně nás překvapilo, co se ve hře dá vymyslet.
A tady platí, že hra nenabízí žádný vyrovnávací mechanismus a zejména v nižším počtu hráčů se můžete dostat do okamžiku, kdy už v půlce víte, že vaše šance na vítězství je minimální. Zároveň ale hra nabízí zcela minimální interakci mezi hráči – společná nabídka, maximálně sledování ovoce na stole, ale jinak se hráči víceméně neovlivňují a každý si hraje tak trochu pro sebe.
Na hře je příjemná variabilita a znovuhratelnost plynoucí jak z variabilní nabídky, tak ale hlavně z dostatečného množství různých cechů, kdy vždy využijete jen část a můžete tak hledat různé kombinace a možnosti v originálních sadách. A ne, nejedná se pouze o kosmetické změny, ale skutečně herní změny, které upraví průběh partie.
Hra funguje pěkně v jakémkoliv počtu hráčů, ale subjektivně nám nejlepší přišla ve třech. Ve dvou je hra pocitově slušný šachový závod, ve čtyřech zase může dojít k delšímu čekání na tahy.
Stromová společnost je takovou trochu nenápadnou hrou, která ale v abstraktním balení nabízí překvapivě příjemnou, nekonfliktní a ve své podstatě velmi nenáročnou hru, kterou si užijete s celou rodinou, ale u které si můžete i slušně zavařit mozkové závity, pokud chcete každý tah dokonale promyslet. Směňování ovoce na peníze, peněz na karty a využívání efektů je uděláno čistě a šikovně, díky čemuž si hru zahrajete i se školáky, kteří zvládají čtení. Bez něj se ale ve hře neobejdete. Zkrátka Stromová společnost je hra, která potěší nejen celou rodinu a v herním čase přinese příjemný pocit všem kolem stolu.
Hru můžete koupit ve Světě deskových her zde!
Stromová společnost
Autoři: Matthew Dunstan a Brett J. Gilbert
Vydavatelství: Asmodee
Rok vydání: 2024
Počet hráčů: 2-4
Věk: 8+
Herní doba: 30-45 min
Autor: Adam Vondra Vondris