Stavba balíčku nebo štychovka? Štycholov umí oboje!
Friedemann Friese není žádným deskoherním nováčkem. Zkušený německý autor tvoří hry už pěkných pár let, respektive skoro čtvrt století, a má na svědomí takový hry jako Vysoké napětí (nebo-li můj oblíbenější název Funkenschlag), Pátek nebo Fauna. A taky všechny jeho původní názvy her začínají na F! Což ostatně platí i pro jeho poslední česky vydanou novinku Štycholov nebo-li německy Fischen vydavatelství TLAMA games, která v sobě skloubí dost netradiční mix mechanik, a to klasickou štychovku a budování balíčku tzv. deck building. Že vám to moc nejde dohromady? Nám nejdřív také ne. Ale výsledek je… inu počkejte si na dojmy na konci článku.
Štycholov je menší karetní hra pro 3-5 hráčů od 8 let a s herní dobou okolo 40 min. Během osmičky kol se hráči snaží nejen vyhrát co nejvíc štychů a tím i vítězných bodů, ale i vylepšit své balíčky pomocí silnějších karet, ať už s vyšší hodnotou či schopností. A proč štycholov? Inu protože každý je zde námořníkem na rybářské lodi a karty musí doslova vylovit jako příkladný úlovek z mořských vln.
Herní vybavení
Štychlov přichází v pěkné malé skladné zelené krabičce – mimochodem zelená barva je dalším výrazným Friesovým atributem – s příjemně barevnou ilustrací evokující trochu dětskou hru.
Po otevření najdete jako první klasická pravidla, která jsou ve formě skládací brožury a nejsou ani dlouhá, ani komplikovaná. Ostatně základ hry by se vešel na jednu stranu a nemalou část tvoří příklady, vysvětlení a popis efektů některých karet.
Hlavní částí, nebo spíš jedinou částí, jsou karty. Těch v boxu najdete více než 100 a jsou rozděleny mezi několik typů. Pro každého hráče je připraven jeden rybář a jedna loď a přehledová karta. K tomu 3 karty kol odpočítávajících kola ve hře a počet dobraných karet na začátku a k tomu sledovací karta. No a 100 karet úlovků, které lze rozdělit mezi „základní“ a „lepší“ vybavené hvězdami. Princip je v tom, že se 40 kartami bez hvězd (základní) se hra začíná, ostatní mohou do hry přijít postupně později.
Celkově, ač určitě mnozí nebudou souhlasit, se mi osobně líbí grafický styl hry, který v sobě kombinuje výraznou barevnou odlehčenost a nenáročný styl s až dětskou grafikou jakou má naše malá v dětských knížkách. Vše je perfektně přehledné a jasné, jak se na takovou hru sluší.
Jak na to?
Na začátku hry si každý hráč vezme jednu loď, rybáře a přehledovou kartičku. Z karet s hvězdami se vytvoří balíček oceánu, a to tak, že se podle počtu symbolů zamíchají jednotlivé hromádky (celkem 5) a vytvoří postupný sloupec. Ze zbylých 40 karet se odeberou některé hodnoty dle případného nižšího počtu hráčů a zbytek se zamíchá a každému hráči rozdá počáteční ruka. Ještě se vytvoří počítadlo kol a může se začít!
Celá hra probíhá v osmi kolech, která se skládají z opakujícího se hraní štychů, kdy každé kolo trvá do doby, než si hráči vyprázdní ruce. V kostce tedy počet na začátku kola líznutých karet určuje počet štychů kola.
Na začátku prvního kola se vybere začínající hráč, který otevírá štych. V kolech dalších vždy začíná hráč s nejmenším počtem bodů. Každopádně hráč na tahu zahajující štych vynese jednu kartu z ruky a ostatní musí hrát kartu v dané barvě, případně pokud jí nemají kartu jinou. Štych vyhraje hráč s nejvyšší hodnotou vynesené barvy (obvykle) a ten získá všechny karty a přesune je lícem dolů na svou kartu rybáře. A právě tento hráč zahajuje další štych.
Jakmile bylo celé kolo odehráno, každý hráč získá 1 bod za každou kartu na své kartě rybáře a následně karty zamíchá a přendá na loď. Ty tak tvoří tzv. balíček podpalubí, ze kterého si hráči na začátku dalšího kola dobírají karty do ruky. Co se ale stane, pokud jich tam nemají dost? A tady právě do hry výrazněji promlouvá prvek deck buildingu, kdy si hráč ruku doplní vylepšenými kartami s hvězdami z balíčku oceánu. A takto stejně probíhá hra i po 2. a dalším kole, kdy ale zároveň platí, že nově získané karty, respektive využité v daném kole, si doberete až po případném zbytku starších karet na lodi. Jako příklad když máte na lodi 4 karty z předchozího kola, vezmete si je a následně doplníte z nových získaných během kola, případně dobraných z oceánu.
Dojmy
Friedemann Friese patří mezi nejlepší tvůrce deskových her nejen minulosti, ale hlavně i současnosti, a i když je Štycholov jeho menší hrou, i v ní dokazuje, že mezi deskoherní inovátory patří právem. U jeho her mám osobně vždy pocit, že sice hraju známé mechaniky a věci, ale v úplně jiných a nových spojeních. A i u téhle štychobudovací hry právě tento pocit mám také. Úplně jsem nevěřil, jak dobře může fungovat štychovka a stavba balíčku, ale výsledek je velmi příjemným a svěžím překvapením. Proč?
Hra se nese v pěkné, výrazně barevné a lehké grafické stránce a příjemném materiálovém zpracování.
Běžným prvkem štychovek je, že zkrátka chcete vyhrávat štychy a sbírat body. A deck buildingů zase postupně vylepšovat balíček o nové, lepší a silnější karty. Jenže u Štycholovu ve chvíli, kdy vyhráváte a sbíráte karty ostatním, nedostanete silnější karty. Ano, sice posbíráte body, ale základní karty jsou prostě slabší, než ty v oceánu a znamená to, že další kolo pro vás moc dobré nebude. Hra tak nabízí hezky udělané vyvažování mezi vyhráváním pro body, ale zároveň prohráváním pro získávání karet.
Právě správné vyvážení a balanc mezi oběma prvky je klíčovým prvkem hry a vede k otázce, zda sbírat body od začátku, nebo se nejprve dostat k silnějším kartám. Osobně se musím přiznat, že ani po mnoha hrách nevím, jak tuhle hru optimálně hrát a moje úspěšnost v ní není zrovna zářivá. Přesto mě ale baví.
Hodně se nám líbí, že hra sice nabízí hodně taktiky, balancu i přemýšlení, ale zároveň stojí na strašně jednoduchých a přístupných pravidlech. Zejména první kolo je ve své podstatě úplně klasická štychovka. Tady může být hra zároveň zrádná pro nováčky, protože musíte přemýšlet jinak, než při hraní klasické štychovky a připravovat si půdu na další kola. Z počátku je zkrátka hra na první pohled snadná a těžší a přemýšlivější se stává až postupně, ale opak je tak trochu pravdou a je důležité taktizovat od počátku.
I když píšu, že hra může nováčkům zamotat hlavu, je na druhou stranu faktem, že vlastně nabízí v základních mechanikách pěkný balanční mechanismus ve stylu „jednou si dole a jednou nahoře“. Pokud vám dojde na počátku slabé špatné karty, znamená to, že se naopak dostanete tím spíš ke kartám oceánu a můžete body nahánět v dalších kolech.
Hra funguje v jakémkoliv počtu hráčů, ale nejoptimálnější vyvážení a plynutí partie nám přišlo ve 4. Hra měla spád, vyčerpali jsme tak akorát karet balíčku oceánu a vše pěkně fungovalo.
Štycholov je hra, kterou si klidně sbalíte kamkoliv sebou díky jejím malým rozměrům, ale která v sobě zároveň skrývá v jednoduchých pravidlech inovativní štychovku kombinovanou se stavbou balíčku, s plnou porcí rozhodování a taktizování, příjemnou hratelností a skvělou barevnou grafikou. Ano, mluví ze mě to, že máme rádi štychovky, ale zároveň je prostým faktem, že tady dostáváte do ruky originální hru, která nese rukopis zkušeného autora, kterému se povedlo vytvořit více než zajímavý a svěží titul. Štycholov je prostě a jednoduše super.
Hru můžete koupit přímo na TLAMA games zde!
Štycholov
Autor: Friedemann Fries
Vydavatelství: TLAMA games
Rok vydání: 2025
Počet hráčů: 3-5
Věk: 8+
Herní doba: cca 40 min
Autor: Adam Vondra Vondris