Představte si, že spojíte šachy a fantasy, přidáte karty místo figurek a kostky a zamícháte místo pouhých dvou barev rovnou několik s jedinečným stylem. Zamíchejte a vyjdou vám Summoner Wars, hra kterou u nás vydává Mindok!
Summoner Wars jsou karetní hrou pro 2-4 hráče od 8 let s rychlou herní dobou pohybující se do 45 minut. Každý hráč si před partií vybere jeden z jedinečných národů s unikátním herním stylem a snaží se pomocí svých jednotek, hrdinů a mocných kouzel udolat soupeře. MindOK vydal v české lokalizaci již několik sad této hry – kromě základní hry pro dva hráče i další balíčky jednotlivých národů a naposledy také Mistrovskou sadu, o které se dnes dozvíte víc v recenzi.
Byl to Ret-Talus, pán Padlého království, kdo našel první Kámen vyvolávání. Síla Kamene vstoupila do srdce tohoto temného krále a on se stal prvním Vyvolavačem. Po tisíc let trvala jeho hrůzovláda, kdy pomocí vyvolaných stvůr terorizoval celý svět Itharie a nikdo mu v tom nedokázal zabránit. I když do boje proti němu vytáhly celé armády, síla Kamene byla tak velká, že Ret-Talus zůstával neporažen. Teprve když Dane Lightbringer našel druhý Kámen vyvolávání, octlo se panování Ret-Tala v ohrožení. Nález druhého kamene znamenal novou naději pro utlačovaný lid Itharie, protože teprve teď se s Ret-Talem mohl někdo utkat jako rovný s rovným, a také se tím ukázalo, že první Kámen nebyl jediný svého druhu. Byly-li totiž nalezeny Kameny dva, mohly by existovat i další. Každý národ Itharie vrhl všechny své síly a zdroje do hledání Kamene vyvolávání, který by mohl prohlásit za svůj vlastní. Kamenů se skutečně našlo více a s nimi povstalo i více Vyvolavačů. Národy Itharie se však nedokázaly sjednotit v boji proti společnému nepříteli. Nové nálezy jen posílily stará nepřátelství a rozpory mezi nimi a vyvolaly snahu najít Kameny další a další.... Začaly tak pouze vzájemné boje a války jednoho národa proti druhému,... ...začaly Války Vyvolavačů!
Komponenty
Již při pohledu na velkou čtvercovou krabici na vás jistě dýchne fantasy svět vyvolávačů, neboť na přední straně jsou umně vyvedeny zástupci všech 6! obsažených národů – Stínový elfové, Mentalisté, Orkové z bažin, Kozlobři, Píseční goblini a Trpaslíci z hlubin. Na tak velkou hru vás jistě příjemně překvapí malá, snadná a rychlá pravidla, která nejsou nijak komplikovaná a vy tak do nich rychle proniknete. Velký herní plán z tvrdého kartonu, 5 klasických šestihranných kostek a žetony zranění jsou vše co budete kromě karet ke hře potřebovat. Poslední věcí, kterou v balení najdete je pak 6 balíčků karet (celkem jich je 225) jednotlivých národů, snadno je rozeznáte, neboť každý je barevně odlišen.
Jak se hraje?
Jak jsem již psal, cílem hry je zlikvidovat soupeřova vyvolávače, tedy hrdinu, který ve hře reprezentuje samotné hráče. Ve hře jsou tři typy karet – zdi, které slouží k vyvolávání jednotek nebo k blokaci, události, tedy kouzla, kterými vyvoláte určitý efekt a jednotky, ty mají na svých kartách několik ukazatelů potřebných ke hře – název a druh, útočné číslo, náklady vyvolání, případně zvláštní schopnost, ty útoku (na dálku nebo na blízko) a počet životů a samozřejmě ilustraci. Před začátkem hry si každý z hráčů rozestaví základní jednotky na herní plán podle přehledové karty svého vybraného národa a zbytek karet zamíchá – toto bude jeho zásoba karet, a určí se začínající hráč. Poté se hráči střídají v tazích, kdy každý má několik fází – dobrání karet (vždy do počtu pěti karet), vyvolání jednotek (kolik chcete, ale jste samozřejmě limitování zdroji), zahrání karet událostí (zde vás nelimituje takřka nic), pohyb (až 3 jednotky vždy maximálně o 2 pole), boj (opět až tři vaše jednotky mohou útočit) a doplnění magického balíčku – odhození libovolného počtu karet z ruky na váš magický balíček. Magický balíček slouží jako platidlo k vyvolávání dalších jednotek, dochází tak k určité recyklaci karet, buď ho doplňujete zahazováním nebo likvidací jednotek na bojišti, protože po jejich poražení si karty opět přidáváte na magický balíček. Jak vidíte, celá hra je pravidlově skutečně jednoduchá, ale paradoxně o to těžší je na správné hraní a taktizování!
Jaká je?
Summoner Wars Mistrovská sada je stoprocentně skvělým vstupem do světa této hry. Kromě základních věcí ke hraní jistě stojí za pozornost pevný herní plán oproti papírovému z klasické základní sady a rovnou šest balíčků národů, díky kterým budete mít dlouho co zkoušet a vymýšlet a případně i jednotlivé národy dle vaší chutě kombinovat. Nevýhodou je trochu vyšší cena oproti klasické základní sadě, a pokud si nejste jistí, klidně volte jako vstup jí, národy v ní obsažené nejsou o nic méně zábavné. Summoneři jsou dobrou a zábavnou karetní hrou, kterou můžete využít jak s dětmi, tak ale i se zkušenými hráči díky velké míře taktizování a znovuhratelnosti. Vzhledem k tématu a boji jistě osloví spíš mužskou část populace, ale věřím, že i dívky bude bavit. Určitě se jedná o dobrou hru, kterou byste měli minimálně vyzkoušet za těch pár korun (základní sada), a kterou si můžete v případě zájmu rozšiřovat. Rychlost, jednoduchá, ale promyšlená pravidla a skvělá komplexnost jsou velkou devizou této hry. Jistě si s ní užijete mnoho hodin zábavy. A nakonec jedna otázka – co dál přineseš ze světa Summnonerů Mindoku?
P.S. Jistě jste si všimli, že jsem nerozebíral jednotlivé národy – ty vám přineseme postupně v sérii článků zaměřených vždy na dva z nich a přiblížíme vám jejich hraní a taktiku!
Podívejte se na stránky MindOK!
nebo
Autor: Colby Dauch
Vydavatel: MindOK
Počet hráčů: 2-4
Věk: 8+
Herní doba: 30-45 min
Pořadí na Boardgamegeek: 12. v kategorii, 332. celkově
Fotky:
1.-2. Balení a pravidla
3.-4. Kostky, herní plán a žetony zranění
5. Jednotlivé národy (Stínový elfové, Mentalisté, Orkové z bažin, Kozlobři, Píseční goblini a Trpaslíci z hlubin)
Autor: Adam Vondra Vondris